Виховання у молодших школярів цінностей здорового способу життя на уроках інформатики

Про матеріал
Методи застосування здоров’язберігаючих освітніх технологій для формування цінностей здорового способу життя у молодших школярів на уроках інформатики
Перегляд файлу

1

 

 

 

 

 

 ВИХОВАННЯ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЦІННОСТЕЙ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ

НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Поліщук Ніна Олександрівна

Вчителька початкових класів

Гульської   ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

 

ЗМІСТ

ВСТУП……………………………………………………………………3-5

Розділ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ  ВИХОВАННЯ У МОЛОДШИХ                 ШКОЛЯРІВ ЦІННОСТЕЙ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ.

  1.        Проблеми  формування цінностей здорового способу життя школярів на уроках інформатики     ……………………………………                6-9
  2.        Особливості навчання учнів в умовах здоров’язбережувальної педагогіки………………………………………………………10-12

Розділ 2. МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ   ЦІННОСТЕЙ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ.

2.1.   Методика застосування здоров’язберігаючих освітніх технологій для формування   цінностей здорового способу життя у молодших школярів на уроках інформатики……………………………… 13-39

ВИСНОВКИ……………………………………………………………. 40

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ…………………….. . .41

 

 

 

 

Здоровою може вважатися людина,

яка відзначається гармонійним

фізичним і розумовим розвитком

 і добре адаптована до оточуючого

 її фізичного та соціального середовища.

(Г.Сигерист)

ВСТУП

Актуальність теми збереження та зміцнення морального, фізичного та психічного здоров’я учнів є одним із першочергових завдань загальноосвітньої школи, на що наголошує Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти [4, с. 18-22]

Виховання свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного  та психічного здоров’я учнів є одним із поставлених завдань освіти  держави.   [1, стаття 5]. Кінцевим результатом в політиці будь-якої держави є здоров'я нації, саме здоров'я виступає як міра якості життя.  Здоров'я дітей та підлітків є одним з найважливіших показників, що визначають потенціал країни (економічний, інтелектуальний, культурний), а також однією з характеристик національної безпеки.

Серед найважливіших соціальних завдань, які сьогодні стоять перед освітою - турбота про здоров'я, фізичне виховання та розвиток учнів. Педагогічні працівники загальноосвітнього навчального закладу зобов’язані сприяти розвитку інтересів, нахилів та  здібностей дітей, а також збереженню їхнього здоров’я   [2, п. 46].

Мета роботи – теоретично обґрунтувати фактори, що впливають на стан здоров’я учнів та продемонструвати на прикладах застосування здоров’язберігаючих освітніх технологій для формування   цінностей здорового способу життя у молодших школярів на уроках інформатики.

Об’єкт дослідження -  вплив комп’ютерної техніки на здоров’я учнів.

Предмет дослідження - методи застосування здоров’язберігаючих освітніх технологій для формування   цінностей здорового способу життя у молодших школярів на уроках інформатики

Завдання: 1.Проаналізувати проблеми  формування цінностей здорового способу життя школярів на уроках інформатики; 2. Визначення особливостей навчання учнів в умовах здоров’язбережувальної педагогіки; 3. Запропонувати методи застосування здоров’язберігаючих освітніх технологій для формування   цінностей здорового способу життя у молодших школярів на уроках інформатики.  

Показники, які характеризують здоров’я народу України, мають стійку тенденцію до погіршення. Наприкінці ХХ століття у сфері освіти визначилися дві тенденції, що зростають і посилюються до сьогоднішнього часу.

Перша – стрімке зростання кількості дітей, що з раннього віку охоплені обов’язковою освітою на фоні збільшення різних типів освітніх закладів, інноваційних технологій і методик, програм і підручників. Друга – поширення кількості соматичних і психофізичних захворювань у дітей, зниження якості освіти. Велика кількість школярів у процесі навчально-пізнавальної діяльності знаходиться у стані хронічної втоми, яка є основою нервово-психічного виснаження. Дослідженнями доведено, що педагогічні помилки або неправильні педагогічні технології негативно впливають на дитячу психіку у вигляді невротичних порушень, що викликає в учнів низький рівень пізнавальної активності, низький рівень мотивації навчальної діяльності, нестійкість емоційної сфери; високий рівень тривожності, несформованість навичок спілкування. Школа як соціальне середовище, в якій діти перебувають значний час, нерідко створює для них психологічні труднощі. Специфіка сучасного навчального процесу обумовлена як тривалістю навчального дня і великою кількістю домашніх завдань, так і структурою діяльності, кількістю, темпом і способами подачі інформації, вихідним функціональним станом і адаптивністю учня, характером емоційного фону та іншими факторами. Учневі доводиться пристосовуватися до тиску, що здійснюється на нього вимогами навчального процесу.

Саме школа має стати тим середовищем, яке сприяє усвідомленню кожною дитиною значущості здорового способу життя, у якому створюються умови здорової життєдіяльності, гармонійного розвитку особистості, вчасного задоволення її актуальних проблем. У системі шкільної освіти мають зосередитися різні форми профілактичної, діагностичної, колекційної, реабілітаційної роботи для різних категорій учнів [3, с. 108].

Розділ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ  ВИХОВАННЯ У МОЛОДШИХ                 ШКОЛЯРІВ ЦІННОСТЕЙ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ.

  1.        Проблеми  формування цінностей здорового способу життя школярів.

За останнє десятиріччя чітко спостерігаються такі фактори, які впливають на стан здоров'я учнів, а саме: зростання навчального навантаження, вільний час діти все більше проводять за переглядом фільмів, за комп'ютерними іграми. Усе це призводить до гіподинамії, порушення постави, порушення зору. Сучасна медицина займається не здоров'ям, а хворобами, не профілактикою, а лікуванням. Завдання ж школи - зберегти, зміцнити здоров'я учнів, сформувати в них відповідальне ставлення до власного здоров'я[5,с. 12-15].

 Фактори ризику, що мають місце в закладах освіти і призводять до погіршення здоров'я дітей і підлітків від першого до останнього року навчання, прийнято називати «шкільними». «Шкільні» фактори ризику – це той комплекс проблем, які є результатом діяльності освітнього закладу. Отже, зниження їх негативного впливу (або повна їх ліквідація) знаходиться в межах діяльності освітнього закладу.

До шкільних факторів ризику, які негативно впливають на здоров'я дітей, відносяться:

 стресова педагогічна тактика;

 інтенсифікація навчального процесу;

 невідповідність методик і технологій навчання віковим та функціональним можливостям школярів;

 передчасний початок дошкільного систематичного навчання;

 невиконання елементарних фізіологічних та гігієнічних вимог до організації навчального процесу;

 функціональна неграмотність педагога та батьків у питаннях збереження та зміцнення здоров'я;

 часткове руйнування служб шкільного лікарського контролю;

 недоліки в існуючій системі фізичного виховання;

 відсутність системи роботи з формування цінності здоров'я і здорового способу життя (в тому числі профілактики шкідливих звичок, статевого виховання, недостатнє використання засобів фізичного виховання).

Від того, яким чином організоване педагогічне середовище, залежить психічний та духовний світ учнів, їхнє бажання самовдосконалюватися та вести здоровий спосіб життя.

 Некомфортні психологічні умови вдома і в школі можуть призвести до появи в дитини симптомів різних захворювань: органів дихання, шлунково-кишкового тракту, алергії та ін. Якщо батьки і вчителі не намагаються з'ясувати причини такого стану дитячого організму та усунути їх, стан здоров'я дитини погіршується і хвороба стає хронічною.

Сьогодні персональний комп'ютер (ПК) перетворився в неодмінний атрибут нашої роботи і життя. З появою мережі Інтернет він ще й став кращим способом пошуку інформації, ділового спілкування, відпочинку і т.д. Однак, крім численних плюсів, які приносить комп'ютер людині, не варто забувати і про його вплив на здоров'я.

Незважаючи на те, що людина ще не дуже давно знайома з комп'ютером, уже з´явились захворювання професійних комп´ютерщиків. Це, у першу чергу, остеохондроз і зорові розлади. Крім того, у них спостерігаються розлади нервової системи, частішання приступів алергії, зниження імунітету.

Ще однієї проблемою, з якою людство зіткнулося в результаті комп'ютеризації, є розлади психіки, що виникають у результаті зв'язку «комп'ютер – психіка». Про її актуальність говорить факт появи в 1996 році в американській офіційній класифікації психічних хвороб (DSM) нового розділу «кібернетичні розлади». До таких розладів належать, у першу чергу, інтернет-залежність і комп'ютерна ігроманія.

Останнім часом державні органи і профспілки багатьох країн стали розробляти різні норми і правила роботи з відеодисплейними терміналами та комп'ютерною технікою, а також уводять обов'язкову їхню сертифікацію.

Основні шкідливі фактори, що діють на людину за комп'ютером:

 підвищене навантаження на зір;

 електромагнітне випромінювання;

 сидяче положення протягом тривалого часу;

 перевантаження суглобів кистей;

 комп'ютер - серйозне джерело алергенів;

 вплив комп'ютера на психічне здоров'я.

Підвищене навантаження  на зір

Наші очі - дуже тонкий і чутливий механізм. Постійна напруга зору неминуча при тривалій роботі на комп'ютері, провокує різні очні хвороби.  При роботі за комп'ютером очі постійно дивляться в одному напрямку, м'язи, що управляють очними яблуками, слабшають.

Працюючи за монітором, людина набагато рідше моргає. Це призводить до пересушування кон’юнктиви ока. З'являється різь і відчуття «піску в очах».

Очі реєструють найдрібнішу вібрацію тексту або картинки, а тим більше мерехтіння екрана. Перевантаження очей приводить до втрати гостроти зору. Негативного впливу на зір завдає невдалий добір кольору, шрифтів,  неправильне розташування екрана.

Електромагнітне випромінювання

 Комп'ютер є найнебезпечнішим джерелом електромагнітного випромінювання серед побутових приладів.   Тіло людини може зарядитися до напруги в декілька кіловольт. Поряд з монітором основним джерелом ЕМВ є: наелектризована поверхня стола й килимок для миші; живильні проводи й системний блок; блок безперебійного харчування; мережний фільтр.

Сидяче положення протягом тривалого часу

При роботі за комп'ютером ми сидимо в розслабленій позі. Однак у наслідок вона є вимушеною й мало приємною. Надалі вона загрожує різного роду захворюваннями. Одні з них легко проявляються й досить легко лікуються. А от патологічні захворювання, що відбуваються усередині нашого організму дуже небезпечні. Наприклад, сколіоз (скривлення постави) при запущеній формі загрожує тим, що, викривляючи хребет, защемляє нервову систему й відбувається зсув внутрішніх органів.

Перевантаження суглобів кистей

         Для роботи з комп'ютером, в основному використовуються миша й клавіатура, однак ці обладнання змушують людину робити тисячі одноманітних рухів, саме це, у сукупності з постійною напругою м'язів руки, призводить до защемлення нерва в зап'ястному каналі й до болю в зап'ястях.

Нервові закінчення подушечок пальців немов розбиваються від постійних ударів по клавішах, виникають оніміння, слабість, у подушечках бігають мурашки. Це може призвести до ушкодження суглобного й зв'язкового апарата кисті, а надалі захворювання кисті можуть стати хронічними.

Комп'ютер - серйозне джерело алергенів

Комп'ютер - серйозне джерело алергенів. Електростатичні заряди, що виникають на моніторі, притягають пил з повітря. Цей пил осідає не тільки на екран, але й на особу, яка працює на ньому. А в пилу втримуються різні мікроорганізми і їх спори. Таким чином, багатогодинне сидіння за комп'ютером здатне призвести якщо й не до захворювання, то, принаймні, до поганого самопочуття, сухості шкіри й алергійної реакції.

Вплив комп'ютера на психічне здоров'я

Комп'ютер зараз називають драконом, що харчується дитячими душами. Дитині властива допитливість, вона спрямовується до всього нового, що захоплює й годинами проводить час за комп'ютером. Батьки задоволені, дитина зайнята, не бовтається по дворах, а от про наслідки не хочеться думати.

Вирішення проблеми збереження здоров'я дітей та підлітків потребує спільної увага всіх зацікавлених у цьому: педагогів, медиків, батьків, представників громадськості. Однак особливе місце та відповідальність з оздоровчій діяльності відводиться освітній системі, яка повинна й має всі можливості для того, щоб зробити освітній процес здоров’язберігаючим, і в цьому випадку мова йде вже не просто про стан здоров’я сучасних школярів, а про майбутнє України.

 

1.2. Особливості навчання учнів в умовах здоров’язбережувальної педагогіки.

В основу здоров'язбережувального навчально-виховного процесу покладено компетентнісний підхід як системоутворюючий фактор розвитку особистісних якостей учнів та формування позитивного ставлення до здоров'я людини. Здоров'язбережувальна компетентність  - це комплекс знань, умінь, ставлень та цінностей, які спрямовані на збереження й укріплення здоров'я – свого та оточуючих, на уроках та в позаурочний діяльності. Формувати цю компетентність допомагає емоційний комфорт на уроці, розв'язання задач валеологічного змісту, проведення валеопауз, хвилин рухової активності, використання парт – конторок, ароматерапія та ін.[7, с. 1-4]

Здоров'язберігаючі освітні технології (ЗОТ) - сукупність усіх використовуваних в освітньому процесі прийомів, методів, технологій, не тільки зберігають здоров'я учнів і педагогів від несприятливого впливу факторів освітнього середовища, але й сприяють вихованню в учнів культури здоров'я. Таким чином, одним з актуальних практичних завдань школи є створення комфортної, екологічної, психологічно здорової освітнього середовища для учнів шляхом впровадження науково-ефективних технологій, що сприяють адаптації та створення педагогічних умов для саморозвитку і творчої реалізації дітей і підлітків. У вирішенні цього завдання може допомогти впровадження в шкільний освітній процес корекційно - розвиваючих пауз на уроках і нової навчальної, оздоровчої ігрової технології.

«Здоров'язберігаючі освітні технології - це системний підхід до навчання і виховання, побудований на прагненні педагога не завдати шкоди здоров'ю учнів». Тобто це реалізація на практиці принципів і методів здоров'язберігаючої педагогіки, в основі якої лежить пріоритет турботи про здоров'я учнів і педагогів (в їх нерозривному взаємозв'язку). На сучасному етапі людина, її життя і здоров’я визначаються як найвищі людські цінності, бо саме вони є показником цивілізованості суспільства, головним критерієм ефективності діяльності всіх його сфер.

За сучасними науковими підходами структурними складовими здоров’я визначено:

  • фізичне здоров’я, що розглядається як поточний стан функціональних органів і систем   організму;
  • психічне здоров’я – стан психічної сфери людини, який характеризується загальним душевним комфортом, забезпечує адекватну регуляцію поведінки й обумовлений потребами біологічного і соціального характеру;
  • соціальне здоров’я – система цінностей, настанов і мотивів поведінки в соціальному середовищі.

Під здоров’язберігаючими технологіями сьогодні слід розуміти:

  • сприятливі умови навчання дитини в школі (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методик навчання та виховання);
  • оптимальну організацію навчального процесу (відповідно до вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм);
  • повноцінний та раціонально організований руховий режим.

 Слід зазначити, що впровадження здоров’язберігаючих освітніх технологій пов’язано з використанням медико-гігієнічних, фізкультурно-оздоровчих, лікувально-оздоровчих, соціально-адаптованих, екологічних здоров’язберігаючих технологій та технологій забезпечення безпеки життєдіяльності [5, с. 12-15].

Діяльність учителя на кожному уроці повинна бути орієнтована на формування в дітей стійкої позиції, що передбачає визначення цінності здоров'я, почуття відповідальності за збереження й зміцнення власного здоров'я, поглиблення знань, умінь та навичок, пов'язаних з усіма складовими здоров'я (фізична, соціальна, психічна, духовна). Формування в учнів компетентного ставлення до власного здоров'я неможливе без реалізації здоров’язберігаючої складової  під час проведення уроків [8, с. 1-6].

Реалізація здоров’язберігаючої складової на уроках інформатики здійснюється через:

  фізкультхвилинки, рухливі ігри, фізкультпаузи (оздоровчу рухливу діяльність);

  контроль та самоконтроль за правильною поставою під час письма, читання, роботи за комп’ютером, тощо;

  використання вправ щодо профілактики сколіозу, запобіганню гіподинамії;

  виконання дихальних вправ;

  виконання гімнастики для очей.

Впровадження здоров'язберігаючих технологій потребує від учителя, по-перше, не допускати перевантаження учнів, визначаючи оптимальний обсяг навчальної інформації й способи її надання, враховувати інтелектуальні та фізіологічні особливості учнів. Треба намагатися планувати такі види роботи, які сприяють зниженню втоми. [10, с. 205].

Здоров'язберігаючі технології передбачають :

 зміну видів діяльності, чергування інтелектуальної , емоційної, рухової видів діяльності;

 групової й парної форм роботи, які сприяють підвищенню рухової активності , вчать вмінню поважати думки інших, висловлювати власні думки, правилам спілкування;

 проведення ігор та ігрових ситуацій, нестандартних уроків, інтегрованих уроків.

Не секрет, що на кожному уроці інформатики необхідно проводити п'ятихвилинні перерви, відриваючись від роботи над досліджуваним матеріалом. Цього вимагають здоров’язберігаючі програми, адміністрація і т.д.   Їх включають з метою попередження навчального стомлення. Тривалість фізкультурних пауз не повинна перевищувати 3-5 хвилин. Рекомендується використовувати вправи на потягування, розтяжку грудних м'язів, м'язів стегна і гомілки, дихальні вправи.

 

Розділ 2. МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ   ЦІННОСТЕЙ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ.

 

2.1.   Методика застосування здоров’язберігаючих освітніх технологій для формування   цінностей здорового способу життя у молодших школярів на уроках інформатики .

Сучасні засоби інформаційно-комунікативних технологій дають можливість підвищення ефективності та якості освіти, відіграють велику роль у формуванні нової системи освіти. Вони сприяють інтенсивності і результативності навчання. Використання школярами у своїй діяльності комп'ютера робить істотний вплив на різні сторони їхнього психічного розвитку. Виникає цілий ряд нових видів діяльності, тісно пов'язаних з використанням комп'ютерів: комп'ютерне конструювання, творче експериментування, гри уяви і т. д. Проявляються у всій повноті такі процеси, як мислення, уявлення, сприйняття, пам'ять.    Оволодіння основами комп'ютерних знань благотворно впливає на формування особистості учня й надає йому більш високий статус. Школярі активно обговорюють нові комп'ютерні програми та ігри, свої досягнення і промахи при виконанні важких завдань. При цьому збагачується їх словник, вони легко і з задоволенням опановують новою термінологією. Це сприяє розвитку мови, значно підвищує рівень усвідомленості дій. Але найголовніше полягає в тому, що істотно зростає самооцінка дитини. Серед друзів він з гідністю розповідає про всіх «тонкощах» роботи на комп'ютері, який виступає як ефективний спосіб самоствердження, підвищення власного престижу. Все це в цілому сприяє виникненню емоційного комфорту, почуття більш повноцінного життя, що надзвичайно важливо для нормального розвитку особистості.

Вплив комп'ютера на дітей дуже благотворний і може допомогти в розвитку певних навиків. Наприклад, психологи відзначають, що робота з комп'ютером розвиває увагу, логічне та абстрактне мислення. Добре впливає комп'ютер і на творчі здібності дітей, а вміння користуватися Інтернетом, може стати хорошою школою спілкування і навичок з пошуку та відбору інформації. Використання комп'ютерних технологій дозволяє підвищити зацікавленість учнів, а також поліпшити якість сприйняття матеріалу. Використання комп'ютера для тестування учнів дає можливість відпочити від кулькової ручки і розім'яти пальці рук.

Дорослих дуже хвилює вплив комп'ютера на здоров'я дітей. Чи безпечний він? Що повинен зробити вчитель інформатики для забезпечення безпечного співробітництва дитини з комп'ютером? Існують методи здоров'язбереження застосовувані на уроках інформатики. В першу чергу це умови роботи. Дуже важливо дотримуватися температурного режиму, грамотно оформити кабінет, підібрати зручні меблі. Загальновідомо, що високочастотне випромінювання комп'ютера негативно впливає на здоров'я людей і особливо на здоров'я дітей.

        Тому в цілях заощадження здоров'я дітей в навчальних закладах жорстко регламентується режим використання комп'ютерів. Справа в тому, що недовге перебування за комп'ютером поліпшує концентрацію уваги, а надмірне - погіршує. Існують Санітарні Правила і Норми, за якими учням різних класів дозволяється сидіти за монітором певний час. Наприклад, для учнів 1-х класів - 10 хвилин, у 2 і 3 класах - 15 хвилин, у 4 - 20 хвилин. 

Усім школярам повинно бути вказано на небезпеки, які можуть виникнути при необмеженому використанні ПК.

Правильна посадка при роботі за комп'ютером

• Сидіти прямо, не сутулячись.

• Спирайтеся спиною об спинку крісла.

• Не розвалюйтеся в кріслі: Ви швидше втомитеся

.• Не піднімайте високо зап'ястя і не вигинайте кисті - можуть почати боліти руки і німіти пальці.

• Коліна тримаєте на рівні стегон або трохи нижче. При такому положенні ніг м'язи не напружуються.

• Не схрещуйте ноги і не кладіть ногу на ногу - це порушує циркуляцію крові.

  • Зберігайте прямий кут в області ліктьових, тазостегнових і гомілковостопних суглобів

Вплив комп'ютера на зір.

Зорова система людини погано пристосована до розглядання зображення на екрані монітора. Шкодить зору неякісне програмне забезпечення. Невдалий підбір кольору, шрифтів, компоновки вікон у програмах погано позначаються на зорі. Вносить свій внесок і невдале розташування монітора, неправильна організація робочого місця.   Робота на комп'ютері перевантажує наші очі. Якщо монітор невисокої якості і інтерфейс використовуваних програм невдалий, то у користувача погіршується зір, очі починають сльозитися, з'являється головний біль, стомлення, двоїння зображення ... Це явище отримало назву "комп'ютерний зоровий синдром".

Основні правила гігієни

• Центр екрана повинен бути встановлений на висоті 15-20 см нижче рівня очей.

• Кут нахилу монітора не повинен бути більше 150.

• Не розташовуйте поряд з монітором блискучі і відбивають світло предмети.

• Екран монітора повинен знаходитися від очей користувача на оптимальній відстані 60-70 см, але не ближче 50 см.

• Відстань треба вибирати з урахуванням розмірів алфавітно-цифрових знаків і символів.

• Поверхня екрану повинна бути чистою і без світлових відблисків.            

Комфортне робоче місце

Воно повинно бути достатньо освітлене, світлове поле рівномірно розподілене по всій площі робочого простору, промені світла не повинні потрапляти прямо в очі. Укомплектуйте комп'ютер хорошим монітором, правильно його налаштуйте, використовуйте якісні програми.

Як зняти втому.

Дуже важливі спеціальні вправи для збереження і поліпшення зору, профілактики короткозорості та інших захворювань очей. Щоб зняти напругу в очах при роботі за комп'ютером, необхідно:

• кожні 1-2 години перемикати зір: дивіться удалину 5-10 хвилин

• закрити очі для відпочинку на 1-2 хвилини

• проробити 4-5 простих вправ, які залучають в роботу великі групи м'язів.

• виконуйте вправи для м'язів очей, шиї, спини, плечового пояса.

Гарний вплив на циркуляцію крові і на нерви надає погладжування закритих очей, вібрація, натиск, масаж долонею і легка розминка. На кожному уроці проводяться фізкультхвилинки, на яких контролюється стан очей, м'язів шиї та рук, хребта. Ці заняття теж проводяться у вигляді гри і дуже подобаються дітям. 

Фізкультхвилинки у віршах на уроках інформатики

Учні за вчителем повторюють рухи.

Швидко встали, посміхнулися,

Вище-вище підтяглися.

Ану плечі розпряміть,

Підніміть, опустіть.

Вправо, вліво поверніться,

Рук колінами торкніться.

Сіли, встали, сіли, встали,

 І на місці побігли.

Орієнтовні вправи для розвитку дихання

1.  Руки вгору, вниз, промовляти звуки „Ш”, „Ж”, видихаючи повітря.

       За рекомендацією Є.В.Давиденка:

1.  В. п. – стати рівно, руки вниз.

     1-2 – руки в сторони – вдихнути, 3-4 – різко обняти себе руками за плечі – видихнути. Повторити 3-4 рази.

2.  В. п. – стати рівно, руки вниз.

     1-2 – руки в сторони – вдихнути, 3-4 – присісти, обняти руками коліна – видихнути. Повторити 3-4 рази.

3.  Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути носом. Повторити 4-5 разів.

4.  Дихання через одну ніздрю: вдихнути носом – одна ніздря притиснута пальцем, видихнути ротом. Повторити 3-4 рази.

Комплекс вправ гімнастики для очей

1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.

2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.

3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.

4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.

Віршовані вправи для очей

1. Очі щільно ми закрили –

це один, два, три, чотири.

Потім ширше розкриваєм,

Вдалині щось роглядаєм.

І поки ми розглядали

До шести порахували.

Щоб очі наші відпочили,

Робим це разів чотири.

2. Очі швидко обертаєм,

Головою не хитаєм.

Вліво раз, два, три, чотири.

Вправо стільки ж повторили.

По колу очі обертаєм

І все навколо розглядаєм.

Раз коло, два і три, чотири.

Щільніше очі ми закрили.

На п’ять і шість їх потримали

І потім знову закружляли.

3. Раз, два, три!

Очі догори!

На чотири та й на п’ять

Будем міцно їх стулять.

Знову очі догори

Ми рахуєм раз, два, три!

4. Очі щоб відпочивали

Дивимось ми вліво – вправо.

Потім блимаєм очима.

І знову ними вправо - вліво.

5. Раз, два.

Рівно голова!

Три, чотири, п’ять

Будем очі затулять.

Шість, сім

Знов відкрили

І на вісім затулили.

Міцно, міцно потримали.

І все знову починали.

П’ять разів так повторили,

За комп’ютери знову сіли.

Вправи для профілактики короткозорості

1.  В. п. – ноги на ширині плечей, руки в боки.

     Кругові рухи руками вперед і назад. Весь час стежити за кінчиком великого пальця. Повторити 3-4 рази.

2. В. п. – сісти на стілець.

    Замружити і відкрити очі. Повторити 3-4 рази. Виконувати в середньому темпі.

Фізкультхвилинки з віршованими текстами

1.  Навколо дерев весело підемо.

     Різні листочки дружно підберемо.

     Відразу вгору піднімемо,

     А потім їх підкинемо,

     Нехай собі летять!

2.  Руки в сторону, в кулачок.

     Розгинай – і на бочок.

      По колінах вдарим нижче, нижче, нижче.

     Руки вгору піднімемо вище, вище, вище.

3.  Ой ходили журавлі

     То великі, то малі.

     Сіли собі на ріллі

     Та й співають тра-ла-лі.

4.  Стрибу-стрибу! Скоки-скоки!

     Прилетіли дві сороки.

     Прискакали жабенята,

     Стали у танку кружляти.

     Прибігла лисонька –

     Заграла на скрипочці.

     Скре-ке-ке, ква-ква-ква!

     Щоб спочила голова.

 5.  Встаньте, діти, посміхніться,

      Землі нашій уклоніться

      За щасливий день вчорашній.

      Всі до сонця потягніться,

      Вліво, вправо нахиліться,

      Веретенцем покрутіться.

      Раз присядьте, два присядьте

      І за парти тихо сядьте.

 

6.  Ось до лісу ми дійшли,              Ми лісочком йшли,                  

     Потім ми лісочком йшли           Малинку знайшли.

      І грибочок там знайшли.          Дотягнулися, зірвали

      Нагнулися, підняли,                  У кошик поклали                      

      У кошик поклали                       І рушили далі.                         

      І рушили далі.                          

                                    Ми лісочком йшли,

                                    Пташеня знайшли.

                                    Нахилилися, підняли,

                                    В гніздечко поклали

                                    І рушили далі.

7.  Хто ж там, хто вже так втомився,

     І наліво нахилився?

     Треба дружно всім нам встати           (вийти із-за парт)

     Фізкультпаузу почати.

     Сонце спить, небо спить                   (очі закриті долонями)

     Навіть вітер не шумить.                     (присісти)

     Рано-вранці сонце встало         (відкрити очі, встати, підняти голови,)

    Всіх промінням привітало.          ( піднятися на носки, руки підвести

                                                                угору, розвести в сторони,

підвести  угору, помахати руками)

     Хмарка сонечко закрила

     Слізки срібні зронила.                         ( закрити обличчя руками)

     Ми ті слізки пошукаємо,

     У травичці позбираємо.                       (присідання)

8.  Всі піднесли руки – раз!                    Раз! – і вгору, два! – і вниз

     На носках стоїть весь клас.               На сусіда не дивись.

     Два – присіли, руки вниз,                  Будемо дружно ми вставати,

     На сусіда подивись.                            Щоб ногам роботу дати.

9. Я малюю зайчика для вас – раз!       (колові рухи руками над головою)

      Це у нього голова – два!                              (руки кладуть на голову)

      Це у нього вуха догори – три!                          (підняти руки вгору)

      Це стирчить у нього хвостик сірий - чотири!              (повертати тулуб вправо,   вліво)

      Це очиці весело горять – п’ять!                       (руки до очей біноклем)

     1, 2, 3, 4, 5 – нам потрібно спочивать!

     Тож піднімемо руки вгору

     Та подивимось на зорі.

     А тепер всі руки в боки –

     Як зайчики – скоки, скоки.

10. Забавлялись зайченята      (встати, підняти руки вгору, потягнутися)

      Виглядаючи маму і тата.             (руки на пояс, повороти вліво, вправо)

     Ось так – лапку до лапки             (поплескати в долоні)

     Ось так – шапку до шапки           (руки до голови, вгору)

     Ось так – вусом потрусим           (похитати головою)

     Так, так, так!                                 (пострибати)

11. Раз! Два! Всі присіли,                Три, чотири - нахилились

      Потім вгору підлетіли.               Із струмочка дружно вмились.

      П’ять, шість – всі веселі              Ніжками затупотіли.

     Крутимось на каруселі.               Дев’ять, десять - відпочили

     Сім, вісім – в поїзд сіли              Й за навчання дружно сіли.

12. Станемо струнко! Руки в боки !              А тепер, як жабенята

      Пострибаємо, як сороки,                          Хочем трохи пострибати.

      Як сороки – білобокі.                              –Ква-ква-ква! Ква-ква-ква!

      Стрибу-стрибу! Скоки-скоки!                  Щоб спочила голова!

13. Раз, два – усі пірнають,

      Три, чотири – виринають,

      П’ять, шість – на воді кріпнуть крильця молоді.

      Сім, вісім – що є сили всі до берега поплили.

     Дев’ять, десять – розгорнулись, обсушились, потягнулись.

 

Вправи для очей:

  • Витягти праву руку вперед. Слідкувати очима, не повертаючи голови, за повільним рухом вказівного пальця витягнутої руки вліво і вправо, вгору і вниз. Повторити 4-5 раз.
  •  Швидко поморгати, закрити очі і посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 5 разів.
  •  Подивіться на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1-4, потім переведіть погляд вдалину на рахунок 1-6. Повторити 1-2 рази.
  •  В середньому темпі проробити 3-4 кругові рухи очима в праву сторону, стільки ж в ліву сторону. Розслабляючи очні м'язи, подивитись вдалину на рахунок 1 -6. Повторити 1-2 рази.
  • Міцно зажмурити очі (рахувати до 3), відкрити їх і подивитись вдалину (рахувати до 5). Повторити 4-5 разів.
  •  Повільно перевести погляд вгору - вниз, потім навпаки. Повторити 3 рази.
  • Уявіть перед собою велосипедне колесо, помітьте на ньому  певну точку  і  слідкуйте  за обертанням  цієї уявної точки.
  • Закрити oчi (рахувати до трьох), відкрити їx i подивитись далеко-далеко (рахувати до п'яти). Повторити 5 paзів.
  • Miцно заплющити очi на 5 секунд, пoтiм  відкрити на 5 секунд. Повторити 6 разів. Швидко моргати протягом 30 секунд.
  •  Покласти   долоні   одну   на   одну   таким   чином,   щоб   утворився трикутник,   затулити   цим   трикутником  очi   i   повторити   вci   вправи  за вищевказаною послідовністю. Oчi під долонями повинні бути відкриті, але долоні не повинні пропускати світло.
  •  Витягнути праву руку вперед. Слідкувати очима, не повертаючи голови, за повільними рухами вказівного пальця витягнутої руки вліво й вправо, вверх iвниз. Повторити 4-5 раз.

Вправи для рук:

  • Поставити руки, зігнуті в ліктях, на край столу. Кисті рук підняти вгору долонями одна до одної. На рахунок – раз – прогнути долоні, на рахунок два – стиснути пальці в кулак.
  • Поставити напівзігнуті пальці на стіл. Кисті рук на стіл не класти. На рахунок – раз – підняти напівзігнутий палець вгору, на рахунок – два - пальці випрямити, на рахунок три – пальці зігнути, на рахунок чотири – поставити на місце. Виконати вправи над кожним пальцем не менше 3-4 разів.
  • Зігнути одну руку в кисті (до себе). Великий палець з допомогою іншої руки повинний дотягтися до руки. Вправа виконується поперемінно двома руками.
  •  Розлабити руки, опустити вниз, потрясти злегка кистями.
  •  Масаж долонь. Покласти руки, зігнуті в ліктях, на край столу. З'єднати долоні разом перед собою. На рахунок – раз – кінчики пальців лівої руки рівномірно рухаються вниз до кінця долоні правої руки, на рахунок два – вихідні положення, на рахунок три – кінчики пальців лівої руки рівномірно рухаються вниз до кінця долоні лівої руки, на рахунок – чотири – вихідні положення.
  • Захопивши великим і вказівним пальцями правої руки палець лівої руки, злегка потягнути його. На рахунок раз - потягнути палець, на рахунок два - відпустити. Потім потягнути пальці правої руки.
  •  Покласти руки, зігнуті в ліктях, на край столу. Кисті рук підняти вгору долонями одну до одної. На рахунок раз - кінчики пальців стиснути так, щоб вони торкнулися верхньої частини долоні; на рахунок два -випрямити пальці.
  •  З'єднати долоні разом перед собою. На рахунок раз — роблячи упор на пальці, роз'єднати долоні в сторони; на рахунок два - з'єднати долоні разом; на рахунок три - роблячи упор на долоні, відхилити пальці лівої руки від правої; на рахунок чотири - привести пальці у вихідне положення.

Вправи на зняття м’язової напруги

Вправи виконуються сидячи в зручній позі, спина пряма, очі відкриті, погляд — прямо, відвернувшись від комп'ютера.

  1. Погляд спрямовувати вліво-вправо, вправо-прямо, вверх-прямо, додолу-прямо без затримки в кожному положенні. Повторити 5 разів і 5 разів у зворотному напрямі.
  2. Закрити очі на рахунок «раз-два», відкрити очі і подивитися на кінчик носа на рахунок «три-чотири».
  3. Кругові рухи очей: до 5 кругів вліво і вправо.
  4. Швидко кліпати очима протягом 15 с.
  5. Заплющити очі. Не відкриваючи очей, начебто подивитися ліворуч на рахунок «раз-чотири», повернутися у вихідне положення. Так само подивитися праворуч на рахунок «п'ять-вісім» і повернутися у вихідне положення. Повторити 5 разів.
  6. Спокійно посидіти із закритими очима, розслабившись протягом 5 с.
  7. Голова нерухома. Підняти очi вгору, опустити вниз. Повернути очi в правий бiк, потiм в лiвий. Повторити 6-8 разiв. Вправа удосконалює складнi руки очей.
  8. Голова нерухома. Пiдняти очi вгору. Зробити ними рухи по колу за годинниковою стрiлкою, проти годинникової стрiлки. Повторити 3-6 разiв. Вправа сприяє розвитку складних рухiв очей i пiдвищує стiйкiсть вестибулярних реакцiй.
  9. Голова нерухома. Пiдняти очi вгору, опустити вниз. Повернути очi вправо, потiм влiво. Повторити 6-8 разiв. Вправа розвиває здатнiсть очних м’язiв до статичної напруги.
  10. Пiдняти очi догори, виконати ними рухи по колу за годинниковою стрiлкою, потiм зробити ними рухи по колу проти годинникової стрiлки. Повторити 5-6 разiв.
  11. Подивитись прямо перед собою на класну дошку 2-3 сек, перевести погляд на кiнчик носа на 3-5 сек. Повторити 6-8 разiв.
  12. Відкинутись на бильце стiльця. Вдихнути. Нахилившись уперед до кришки парти, видихнути. Повторити 5-6 разiв.
  13. Вiдкинутись на бильце стiльця, прикрити повiки, мiцно заплющити очi, вiдкрити повiки. Повторити 5-6 разiв.
  14. Руки на пояс. Повернути голову вправо, подивитись на лiкоть правої руки, повернути голову влiво, подивитись на лiкоть лiвої руки, повернутись у вихiдне положення. Повторити 5-6 разiв.
  15. Закрити повiки. Протягом 30 сек проводити їх масаж кiнчиками вказiвних пальців.
  16. Руки витягти уперед, подивитись на кiнчики пальцiв, пiдняти руки вгору (вдихнути), стежити очима за руками, не пiднiмаючи голови, руки опустити (видих). Повторити 4-5 разiв.

«Вправи на рухливість очей»

 

Запропонувати дітям зробити вправи очима, повторюючи обриси фігур, поданих на плакатах.

 

 

 

 

Рухавки

Для зняття втоми, покращення самопочуття, відновлення працездатності та підвищення емоційного стану пропонуються наступні рухавки:

«Іван – покиван».

Учитель відвернувшись від класу проговорює якесь число, менше за кількість учнів у класі, потім сказавши «раз, два, три» повертається до класу. В класі має стояти така кількість учнів, яка відповідає сказаному вчителем числу.

 «Відлуння».

Ведучий плескає в долоні або постукує по столі або притопує ногами деякий ритм, весь клас разом повинен повторювати.

Компот.

Учні об'єднуються в групи за назвами фруктів. Зараз я буду варити компот з яблук і грушок, з сливок і яблук, з виногра­ду і персиків (варіанти можуть бути різні). Учні, яких назва­ли, встають.

Кролик.

У мене в руках кролик. Я поцілую його у вушко (у лапку, у носик, тощо) і передам...," Умовного "кролика" передають і цілу­ють по колу. Коли останній учень поцілував кролика, тоді про­понується поцілувати свого сусіда або сусідку з кола в те саме місце, в яке цілували кролика.

Тропічний дощ.

Вчитель іде по колу і клацає пальцями, тре долоню об доло­ню, плескає в долоні, тупає ногами, (клацає, тре, плескає, тупає...). Усі дії вчителя коло учасників повторює і змінює звуки лише тоді, коли вчитель проходить повз нього. Після досягнення найбільшого звуку вправа повільно повторюється у зворотньому порядку.

Вітер дує для того, хто... (Сонце світить для того, хто...)

Учні сидять в колі, а вчитель вимовляє фразу "Вітер дує для того, хто... сьогодні в мештах,... хто не снідав,...хто на собі має щось червоне... тощо ", причому називає ознаку, яка є на ньому . Ті, хто на собі це знайшли, встають і швидко міняються місцями з іншими учнями. Той учасник, якому не вистачило вільного стільця, стає ведучим.

Зроби фігуру. Вікінг, тостер, слон.

Спочатку вчитель показує вправи за допомогою учнів, а потім проводить рухавку зі всіма учасниками, вказуючи на одно­го з них і називаючи "тостер", "слон", "вікінг".

На відпочинку.

Учням, які стоять в колі, вчитель розповідає історію про мисливця і супроводжує її рухами.

«Мисливець прокинувся, потягнувся, умився, взявся за гаряче горня, обпікся, схопився за кінчик вуха, взяв рушницю, вийшов з намету, пішов на полювання. Іде - трава висока, колоди дерев ве­ликі, сонечко припікає, піт стікає. Біжить заєць: бах - промазав, летить качка: бах - промазав, біжить вовк -геть від нього. (Темп пришвидшується)...піт стікає, сонечко припікає, колоди великі, трава висока. Добіг до намету, защебнув його. Уф-ф."

                                      Релаксація
 Вправи на релаксацію допомагають дітям розслабитися, відпочити, заспокоїтися. Значною мірою в цьому може допомогти релаксаційна музика. Учитель інформатики легко може знайти відповідний музичний супровід для хвилинок релаксації у мережі Інтернет. Підійде музика лісу, води, спів пташок, шум дощу і т.п.

1. Запрошую вас в кімнату психологічного розвантаження

Дітям дається інструкція: «Сядьте зручніше, закрийте очі. Уявіть, що ви лежите на красивій галявині. Зробіть глибокий вдих і повільно робіть видих, нехай всі напруга йде. Навколо зелена трава, удалечині великий ліс, співають птахи. Ви відчуваєте, яка тепла земля. Світить яскраве сонечко. Один теплий промінчик упав на ваше обличчя. Обличчя стало теплим і розслабилося. А промінь світла пішов гуляти далі по вашому тілу. Вам добре і приємно грітися на сонечку. Навколо зелена трава, удалечині великий ліс, співають птахи. Ви відчуваєте, яка тепла земля. Земля вам дає силу і впевненість. Зробіть глибокий вдих і повільно робіть видих, нехай всі напруга йде. Ще раз вдих і видих ... На рахунок 5 ви повернетеся назад. 1 - ви відчуваєте, як добре лежати і відпочивати. 2,3,4 - у вас відкриваються очі, 5 - ви повертаєтеся до уроку повні              сил              і              впевненості.
2. Діти закривають очі, опускають голову на парту.

"Ви - ........ Маленька квітка Ваше життя тільки зароджується Вам тепло і спокійно Ваші стебла тягнуться вгору, до сонця Пелюстки райдужно посміхаються і мружаться під сонцем Ви подивилися навколо Ви не одні Вас оточують такі ж красиві і райдужні квітки Життя прекрасна. Але настав час прокинутися ... " Діти піднімають голову і потягуються, як після гарного сну.
3. Діти вільно сидять за партами, закривши очі. Грає музика.

"Уявіть, що ви - ... Композитор, який склав цю чудову музику І тепер вам потрібно намалювати до неї ілюстрації Отже, слухаємо музику і малюємо картину". Протягом 5 хвилин діти слухають музику. Після чого, вчитель пропонує розповісти їм, що намалювала їх уяву при прослуховуванні даної композиції.
4. Діти встають з-за парт. Закривають очі. Грає музика. Учні діями виконують те, що говорить вчитель.

"Ви - художник Давайте намалюємо картину Це буде літо Малюємо траву зліва - направо Трава у кожного художника різна: ..... У когось висока, у когось низька, в темних або світлих тонах, густа або рідка Тепер малюємо небо . Світле, з легкими пір'ям хмар. Виглянуло сонечко. Малюємо його яскраві і довгі промені. Раптом, ваша картина ожила. Вам тепло і світло під сонцем. Його райдужні відблиски висвітлюють всі навколо. Ви зажмурилися. І не помітно для себе відкрили очі.

Діти розповідають свої враження. Тихо сідають за парту.
 

"Поза спокою"

Сісти ближче до краю стільця, спертися на спинку, руки вільно покладе на коліна, ноги злегка розставити. Формула загального спокою вимовляється повільно, тихим голосом, з тривалими паузами.

Всі вміють танцювати,
Стрибати, бігати, малювати,
Але поки не всі вміють
Розслаблятися, відпочивати.
Є у нас гра така -
Дуже легка, проста,
Сповільнюється рух,
Зникає напруга ... 


Емоційна розрядка:
• насупитися, як осіння хмара, розсерджена людина, зла чарівниця;
 • посміхнутися, як кіт на сонці, Буратіно, хитра лисиця, дитина, яка побачила диво;
• втомитися, як тато після роботи, людина, що підняла вантаж, мураха з важким грузом;
• відпочити як турист, який зняв важкий рюкзак, дитина, яка багато потрудилася, втомлений воїн

Вправи-енергізатори

 

      Енергізатор - це коротка вправа, що відновлює енергію. Призначення енергізаторів на уроці - створення позитивної психологічної атмосфери в класі, відновлення енергії та посилення групової активності. Крім того вони дозволяють учням проявити різні здібності - тілесно-кінестетичні, візуальнопросторові, міжособистісного спілкування. Енергізатори корисні для послаблення моторності, збудження активності учнів й заохочення їх до подальшої праці.  Це і відновлення енергії класу, об’єднання кількох методів навчання в єдиний цикл, привертання уваги учнів, уключення всіх у процес навчання, отримання задоволення від навчання.

       Майже кожен енергізатор містить елемент фізкультхвилинки, але не кожна фізкультхвилинка є енергізатором, тому що використовується не лише для зняття втоми, але й як релаксація.

       Але для того, щоб дитині було комфортно, вона повинна відчути себе успішною, задоволеною від навчального процесу. І саме співробітництво учителя і учня забезпечує психологічне здоров’я дітей, соціальну компетентність і самоповагу.

   Готуючись до проведення, уроків слід аналізувати зміст навчального матеріалу і на різних етапах уроку використовувати такі енергізатори:

Енергізатори (або рухливі групові ігри) привабливі тим, що передбачають активність різних аналізаторів і актуалізують різні здібності дітей.

 В результаті використання  енергізаторів  , увага знову привертається до вчителя, діти, що одержували задоволення, знову почувають себе включеними в роботу.

 


Ми веселі дитинчата,

Наче бджілонька завзята.

Ми читаєм і малюєм,

Класом дружно всі працюєм (промовляють хором)   

Любим ще відпочивати,

В енергізатори пограти,

Веселитись і сміятись,

Міці й сили набиратись (утворюють коло)

Ось взялись за руки всі,

Потупцюємо, мов лосі,

Пострибаєм, як зайчата,

Як швидесенькі білчата.     (імітують рухи звірів)

Політаєм, як граки -

І за парти залюбки.

Дружно в коло всі стаєм,   (стають у коло)

Квіти дощиком поллєм.    (поливають квіти)

Деревця всі обкопаєм       (обкопують дерева)

І до сонечка злітаєм         (літають)

В класі гарно ми всі дружим,

І ніколи ми не тужим.

В правий бік всі повертаєм,

Ліву ніжку піднімаєм                (виконують рухи)

Трішки з вами пострибаєм, 

Спинку всі вперед нагнули

І три рази всі стрибнули,

Всі присіли відпочили,

Дружно всі набрались сили

За  обрій сонечко заходить      (закривають лице долонями)
Легенький вітер дме в лице     (дмухають на долоньку
Вже з неба місяць поглядає,                        і одне одному в лице)
Сказати хоче нам слівце.
А ну-мо дружно в коло стали 

(діти стають в коло)
У небо рученьки підняли.   (виконують рухи)
Тепер управо, вліво нахилились,

  На місці кругом себе покрутились.
  Присіли – раз, присіли – два.
  Вже місяць колисаночку співа,
  Голівка опустилась на плече,
  Відпочиває тіло все,
  І сон казковий поміж нас
  Приносить казочку в клас.     
(діти сідають за парти, кладуть голівки на руки,
імітуючи сон


 

Діти об’єднуються у 3 групи («Груші», «Сливи», «Яблука»)

Дружно в шкільний сад їдемо.
Груші (промовляє 1 група),
Сливи (промовляє 2 група),
Яблука (промовляє 3 група),
Нарвемо (всі разом))

Ми нарвали груш доволі ,

Для всіх діток в нашій школі.

Їжте груші жовтобокі,
        Поспішайте на уроки.

(1 група, імітують рвання груш)

Слив вже повні нас корзини,

І червоні, жовті, син

Їжте сливи пречудові,

Будете міцні і здорові.

(2 група, імітують рвання слив)

А ми яблучок нарвали

І на зиму поскладали.

Вітамінів в них багато,

Тож смакуємо завзято.

(3 група, імітують рвання яблук)

 

  1. Вправа «Подаруй посмішку».

 

Учні за прикладом учителя закривають рот долонями, повертаються до сусіда по парті і «здувають» з долонь свою посмішку, даруючи її другу.

2.«Подарунок»
Учні стоять. Починаючи з ведучого, кожний по черзі засобами пантоміми зображує якийсь предмет чи поняття і «дарує» його сусідові (морозиво, квітку, кішку, сонце, свій настрій тощо). Сусід «приймає подарунок» і робить якийсь інший подарунок наступному учасникові.

3. Прийом «Градусник».

    На зображеному на дошці чи папері градуснику учні ставлять поділки на тих значеннях, які відповідають їх настрою, цікавості, активності на уроці, рівню засвоєння нового матеріалу тощо.

4. «Добра тварина».
 

Діти стоять. Тримаючись за руки. Ведучий тихим голосом каже: «Ми одна велика, добра тварина. Послухаймо, як вона дихає!» Усі прислухаються до свого дихання і дихання сусідів. «А тепер подихаймо разом!» Видих — усі роблять два кроки назад. Вдих — два кроки вперед. «Так не тільки дихає тварина, так чітко й рівно б'ється її вели¬ке, добре серце. Стук — крок уперед, стук — крок назад. Ми всі беремо дихання та стук серця цієї тварини собі. Ми — єдине ціле».

5.«Один до одного».       
Учні стоять парами. Ведучий дає команди: рука до руки, вухо до вуха, спина до спини, плече до плеча, віч-на-віч тощо.
За командою «Один до одного» змінити пари.

  1.               «Загальна увага»                    
    Усім учасникам гри пропонується виконати одне і те саме просте завдання. Будь-якими засобами, не вдаючися до фізичних дій, потрібно привернути увагу одного з учасників вправи — установити зоровий контакт. Ті, хто зуміли привернути увагу один одного, сідають. Вправа продовжується доти, поки всі учасники не сядуть на свої місця.
  2.               «Грім-ураган-землетрус»
    Учні об'єднуються в трійки. У кожній трійці двоє учасників беруться за руки і, піднявши їх угору, утворюють «хатинку», а третій учень стає між ними — це мешканець хатинки.Якщо ведучий каже «Грім», мешканці хатинок намагаються знайти собі нові хатинки й забігають усередину нової пари. Якщо він каже «Ураган», «хатинки» шукають собі нових мешканців. А за командою «Землетрус» усі трійки розпадаються і створюють нові. Завдання ведучого — знайти собі трійку. Той, хто не встиг знайти нову хатинку або нового мешканця, стає ведучим.
  3.               «Світлофор»
    Учні рухаються, а ведучий віддає команди, називаючи кольори світлофору. Якщо тренер каже: «Червоний!», учні мають швидко присісти; якщо «Зелений!» — учасники продовжують іти й плескають у долоні; якщо вони чують «Жовтий!», то мають зупинитися і підняти руки вгору. Вправа виконується швидко.
  4.               «Зіпсований телефон»
    Ведучий пропонує учням стати в коло. Ближчому до ведучого учню передаємо (дуже тихо) одну фразу, наприклад: «У середу футбол, у четвер контрольна з математики, а в п'ятницю кінець тижня». Запропонуйте йому передати (теж дуже тихо) цю фразу по колу. Останній учасник промовляє вголос те, що він почув і зрозумів.
  5.               «Динамічні»
    «Напишіть» у повітрі носом і підборіддям цифри від 1 до 10 або букви (наприклад, А, В, Д, О, У, К, М, П, Р, Ш тощо). Робити це слід з максимальним повертанням голови (цифри або букви мають бути високими і великими). Можна малю¬вати в повітрі різні предмети, фігури тощо, писати добрі слова. Виконуючи вправу, потрібно руха¬ти шиєю плавно, без ривків і зайвого напруження. Тулуб тримати нерухомо, спину прямо. Ця вправа покращує кровообіг головного мозку, роботу шийних хребців, позбавляє обличчя подвійного підборіддя.
  6.               «Чапля»
    Оголошується конкурс на найкращу «чаплю». За сигналом діти повинні праву ногу зігнути в коліні, повернути її на 90° до лівої ноги і притиснути ступню до стегна лівої ноги якомога вище. Руки на поясі. Очі заплющені. Необхідно протриматися в такому положенні якомога довше.
    Ця вправа-гра тренує вестибулярний апарат і розвиває здатність концентрувати увагу, а також завжди дуже смішить дітей.
  7.          «Вуха»
    Для виконання цієї вправи потрібно сісти на край стільця. За сигналом діти нахиляють голову  до плечей спочатку зліва направо, потім справ наліво. Нахили виконуються сильно і різко, так, щоб у кожному нахилі дістати вухом до плечг Вправа виконується 20 секунд.
    У цій вправі розігріваються вуха, а чере нервові закінчення у вушних раковинах збуджу ється і весь організм. Крім того, розробляєтьс активність шийних хребців.
  8.          «М'яч»
    Ведучий. Уявіть, що у вас у руках м'яч. Зробіть глибокий вдих і виконайте команду «М'яч проби тий»: зі звуком «с-с-с» починайте випускати потро ху повітря з легенів, одночасно показуючи руками як зменшується м'яч.
  9.          «Машинка»
    Робота губ, гудіння губами, тріск — чим огид ніше, тим краще (на усмішці м'язи розтягуються).
  10.          «Рубання дров»
    Діти стають прямо, ноги ширші за плечі. Рукі опущені, пальці зчеплені в замок. Піднімають руки вгору, вдихають, прогинають ся назад. Потім, різко видихаючи, зі звуком «ха!» нахиляються, опускають руки, як під час удару сокирою поміж ніг і відразу піднімають їх угору. Повторити 5-10 разів. Дуже важливо, щоб звуї «ха!» був результатом різкого видиху, ішов із груд ної клітки. Вправа добре очищає дихальні органи, покра щує їх роботу.
  11.          Психологічні фізкультхвилинки
    Здібність людини до саморегуляції стану, де психічної перебудови забезпечує і її ефективну адаптацію у довкіллі, у стосунках з іншими. Навчати керувати своїм психофізичним станом слід почи нати з дитячих років. Вправи пропонуються              у              формі              гри.
    Поза «кучера»: діти сідають на стільці, випрямляють спину, прагнуть розслабити всі скелети м'язи. Слід стежити, щоб діти не нахилялися впе¬ред, інакше діафрагма тиснутиме на шлунок. Голова повинна бути опущена на груди, ноги розслаблені й зігнуті під тупим кутом, носки трохи роз- двинуті. Очі заплющити. Найголовніше — навчите дітей поринути в уяву. Ефективно використовувати образи казкових персонажів, улюблених звіряток.
  12.          «Морозиво»
    Ведучий. Я знаю, що ви всі любите морозиво. Уявіть, що ви завітали до Снігової королеви, замерзли й самі стали схожі на морозиво. Тіло, руки, ноги, голова скуті холодом... Брр... Але прийшов добрий чарівник і сказав: «Заплющте очі! Покладіть руки на коліна. Вам зручно, вам ніщо не заважає... Зараз почнемо відтавати. Зігріваються й відтаюють пальчики ніг, зігріваються й відтаюють ступні, зігріваються й розслаблюються коліна. Тепло йде від пальчиків ніг угору, ноги теплі, вони розслабляються. Зігріваються пальчики рук. Пальці розслаблюються. Зігріваються й розслаблюються долоні. Зігріваються й розслаблюються кисті рук. Тепло від кистей іде до ліктиків. Від ліктиків до плечей. Руки теплі, розслабилися. Вам тепло. Тепло йде по всьому тілу, від животика піднімається до грудей, шиї, голови. Обличчю жарко. Обличчя розслабилося, ротик відкрився, голова повисла. Розтануло морозиво, розтеклося солодкою калюжею по підлозі».
  13.          «Комплімент»
    Діти повертаються одне до одного, витягають руки вперед і з'єднують їх із долонями товариша. За сигналом учителя діти по черзі говорять комплімент одне одному. Компліменти не повинні повто-рюватися. Вимовляється комплімент із посмішкою, треба дивитися в очі дитині, якій він призначається.
  14.          «На кого я схожий (схожа)?»
    ДІТИ дають одне одному порівняльні харак-теристики. Наприклад: «Тетянко, у тебе чудова посмішка, схожа на сонечко!», «Альбіно, у тебе очі як зірочки!»
    Гра розвиває мовлення учнів, учить бачити в однолітках прекрасне, добре.

20.  «Настрій»
Діти ходять по кімнаті, відчуваючи власне тіло.
Ведучий. Подумайте про власний настрій, у якому ви почали вправу. За допомогою  ходи продемонструйте різний настрій.
Кожен рух виконуйте протягом 13-ти секунд. Рухайтесь як:
-  дуже втомлена людина;
-  щаслива людина, яка отримала радісну звістку;
-  людина, яка постійно чогось боїться;
-  геній, який отримав Нобелівську премію;
-  людина, у якої «нечиста» совість;
-  канатоходець, який рухається по дроту.
 Повертаючись на своє місце, покажіть настрій, у якому перебуваєте зараз.

Організація арт-терапевтичної роботи з молодшими школярами в умовах навчально-виховного процесу

  • Вік: молодші класи.
  • Форма проведення: індивідуальна, парно-групова або групова.
  • Час проведення: 15 хвилин.
  • Обладнання: комп’ютери.
  • Попередня підготовка: робота з  комп’ютером.
  • Усні інструкція до роботи.

Зразки арт-терапевтичних технік:

  1.  «Трояндовий кущ»;
  2. «Намалюй хмаринку»;
  3. «Малюємо кола»;
  4. «Намалюй мене.

Арт-терапевтична техніка «Намалюй хмаринку»

Вік: молодші класи.

Форма проведення: індивідуальна.

Час проведення: 15-20 хвилин.

Обладнання: комп’ютери.

Попередня підготовка: робота з  комп’ютером.

Мета: дослідження уявлень учнів про себе, діагностика психічного та емоційного стану учнів, створення арт-терапевтичного простору, що сприяє здоров’ю та реалізації творчого потенціалу учнів, їх саморозкриттю, самопізнанню.

Інструкція до роботи:

  • новий матеріал – Paint, побудова еліпсу;
  • завдання – намалювати хмаринку, використовуючи тільки еліпс, гумку та заливку;
  • алгоритм виконання – декілька  еліпсів, які перехрещуються «гумова» доріжка всередині, без пошкодження зовнішнього контуру, заливка;
  • зробити хмаринку «живою» - намалювати оченята, носик та ротик.

Цілісне уявлення про внутрішній стан дитини під час інтерпретації дитячих робіт допоможуть отримати наступні критерії:

  • емоційна стабільність, що повинна відображатися у загальному настрої роботи;
  • сприятливість соціального оточення;
  • рівень задоволення у спілкуванні та турботі;
  • рівень самооцінки;
  • прояви тривожності та агресії.

Учнівські роботи

pict1

 

 

 

Арт-терапевтична техніка «Трояндовий кущ»

Форма проведення: індивідуальна.

Час проведення: 20-30 хвилин.

Обладнання: комп’ютери.

Попередня підготовка: робота з  комп’ютером в графічному редакторі.

Мета: дослідження уявлень учнів про себе, діагностика психічного та емоційного стану учнів, створення арт-терапевтичного простору, що сприяє реалізації творчого потенціалу учнів, їх саморозкриттю, самопізнанню.

Інструкція до роботи:

Для виконання даної техніки необхідно попросити учнів зручніше вмоститися на своїх стільчиках, розслабитися та заплющити очі. Кілька разів глибоко вдихнути та запропонувати трішки пофантазувати:

  • Уявіть, ніби Ви – квітковий кущ троянди…
  • Який це кущ – великий чи маленький?..
  • Він сильний – чи слабкий, чи, можливо – тендітний?..
  • Чи є на ньому квіти?.. Якщо є, то які вони?.. Якого кольору та розміру?.. Як багато їх?..
  • Які гілочки та листочки на цьому кущі?.. А чи відчуваєте Ви його коріння?.. Яке воно?..
  • А тепер погляньте навколо: що оточує Ваш кущ?.. Де він росте (ліс, галявина, сад, будинок)?..
  • Можливо, хтось доглядає за ним чи просто приходить до нього в гості?..
  • Як він себе почуває?.. Які почуття наповнюють його?..

Ще раз обведіть поглядом картину, що постала перед Вами. Спробуйте запам’ятати її. Тепер знову глибоко вдихнемо повітря, видихнемо, ще раз… Розплющимо очки та намалюємо кожен свій кущик.

 

 

 

Реалізація положень з охорони життя і здоров’я на уроках інформатики

у початкових класах

 

Правила техніки безпеки спрямовані на збереження здоров’я учня і збереження обладнання. При вивченні з учнями цих правил важлива конкретика.

Зазвичай ми починаємо з важливих і цілком зрозумілих вимог:

  • не чіпати кабелі;
  • працювати на комп’ютері чистими і сухими руками.

Ці правила дозволяють дітям почати роботу на комп’ютері.

Вважаємо, що на кожному році інформатики необхідно наголошувати учням на дотримання правил безпечної роботи з комп’ютером, правил поводження у кабінеті інформатики. У перший рік навчання цій темі присвячується окремий урок. Далі інструктаж проводиться перед кожним практичним заняттям.

Результативно постійно урізноманітнювати форми проведення інструктажу чи повторення правил техніки безпеки.

Пропонується кілька підходів:

  1. Повторення з учнями правил безпеки у комп’ютерному класі.

Поміркуйте і дайте відповідь на питання:

  • Як треба тримати спину?
  • На якій відстані треба сидіти від екрана монітора?
  • Якими руками не можна працювати за комп’ютером?
  1. Проаналізуйте  ситуацію.

Скажіть, чи правильно поводились учні, прийшовши на урок інформатики до комп’ютерного класу? Які правила техніки безпеки вони порушили?

  1. Неуважний учень дрімав на уроці і не чув пояснень учителя про послідовність виконання завдань. Потім він прокинувся, згадав про роботу і без дозволу вчителя перейшов до іншої парти подивитися, чим займаються однокласники.
  2. Перед уроком інформатики в учнів 2 класу була фізкультура. Спортивну форму та лижі вони принесли з собою на урок інформатики.
  3. Хвалькуватий учень вирішив продемонструвати глибокі пізнання своїй однокласниці, почав від’єднувати монітор від несправного комп’ютера.
  4. Дуже старанна учениця, виконуючи на комп’ютері завдання, присунулась надто близько до екрана монітора.
  5. Неохайний учень приніс на урок інформатики з собою пиріжок, поклав його на стіл біля комп’ютера. Коли учителька відверталась, він потайки ласував пиріжком, а потім брав жирними руками мишку і працював на клавіатурі.
  6. Двом цікавим хлопчикам захотілось дізнатися, як працює системний блок. Вони почали його торкатися руками з усіх боків.
  7. Дівчинка почала водити пальцем по монітору.
  8. Учень, не подумавши, приліпив пластилін до розетки в комп’ютерному класі. Яке правило він порушив?
  9. Учень випадково смикнув провід, що з’єднує клавіатуру і системний блок. Чим це небезпечно?
  10. Старанний учень, виконуючи завдання за карткою, прикріпив її скотчем до екрана монітора.
  11. Уважна другокласниця помітила на уроці, що її однокласниця Оленка прихопила з собою на урок інформатики улюблені іграшки: плюшевого ведмедика, ляльку Барбі і посадила їх поряд з монітором.
  12. Миколка, витерши дошку мокрою ганчіркою, сів працювати за комп’ютер..
  13. Маринка не встигла на перерві  з’їсти весь бутерброд і з ним прийшла до комп’ютерного класу.
  1. Проблемні питання.

Такі питання учням можуть ставити уявні персонажі. Наприклад, дівчинка-школярка Катруся або хлопчик Грицько. Зображення уявних персонажів можна вивести на екран через медіа-проектор чи роздрукувати на папері. Наприклад:

 

 

 

 

 

 

Тематика  бесід з учнями
Вплив електростатичного поля на органи дихання.

Комп'ютер і психіка людини. 

Тунельний синдром або синдром зап'ястного каналу, причини розвитку, можливі наслідки, способи профілактики.

Порушення зору, зниження гостроти зору, короткозорість.

Короткозорість.

Захворювання хребта.

Остеохондроз.

Чим небезпечний Інтернет.

Брудна клавіатура - причина кон'юнктивіту.

Комп'ютерна алергія.

 

 

 

 

 

 

Висновки

 

Курсова робота «Виховання у молодших школярів цінностей здорового способу життя на уроках інформатики» сприяла  розкриттю цілого ряду  факторів, що впливають на стан здоров’я учнів,  та  шляхів вирішення визначеної проблеми  на прикладах застосування здоров’язберігаючих освітніх технологій для формування   цінностей здорового способу життя у молодших школярів на уроках інформатики.

Щоб успішно реалізувати навчально - виховний процес,  слід  якомога більше  використовувати вправ для зняття і профілактики стомлюваності учнів.   Завдяки загальному зусиллю вчителя і учнів щодо здоров’язбереження, систематичній, послідовній і творчій роботі з організації здоров’язбережувальних технологій, із запропонованих  в курсовій роботі,    забезпечується достатній рівень функціональної діяльності всіх органів та систем організму дітей на уроці.  

 Всіма засобами впливу необхідно утверджувати в суспільстві цінність здоров’я і шляхи формування в учнів початкових класів необхідності додержуватися здорового способу життя.

Дана робота може стати в нагоді учителю інформатики у формуванні здоров’язбережувальної компетентності учнів на уроках та у позаурочній діяльності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

  1. Закон України «Про Освіту»: Стаття 5;
  2. Положення про загальноосвітній навчальний заклад. Постанова  №964 від 14.06.00 / учасники  навчально-виховного процесу, п 46;
  3. О.Я.Савченко. Виховний потенціал початкової освіти. Київ 2009.- 16, 108 с.
  4. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти /  Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392
  5. Ващенко О. Здоров`язберігаючі технології в загальноосвітніх навчальних закладах / О. Ващенко, С. Свириденко// Директор школи. – 2006. -№20. – С. 12-15.
  6. Савченко О. Я. Дидактика початкової школи [Текст] / О. Я. Савченко. - К. : Генеза, 1999. - 366 с.
  7. Бойченко Т. Валеологія – мистецтво бути здоровим // Здоров’я та фізична культура. – 2005. – №2. –1-4 с.
  8. Ващенко О., Свириденко С. Готовність вчителя до використання здоров’язберігаючих технологій у навчально-виховному процесі // Здоров’я та фізична культура. – 2006. – №8. –1- 6 с.
  9. Гадецький М.В., Хлєбнікова Т.М. Організація навчального процесу в сучасній школі. – Харків: Ранок, 2003. – 86 с.
  10. Омельченко Л.П., Омельченко О.В. Здоров’ятворча педагогіка. – Х.: Вид. група "Основа", 2008. – 205 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

docx
Додав(-ла)
Поліщук Ніна
Пов’язані теми
Інформатика, Інші матеріали
Додано
25 листопада 2020
Переглядів
1041
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку