Виховна бесіда «Як зернятко перетворюється на хліб?»
Привітання:
- Добрий день, добрий день!
Вітаю вас, дорогі діти!
Бажаю вам отримати сьогодні
Багато цікавого та корисного!
Мета: сформувати поняття зв’язку зернинки та хліба, надати знання для розуміння процесу появи хліба та вкладення до цього багатьох професій; закріпити повагу до хліба та зберігати українські традиції.
Вступна частина
Відгадаємо загадку:
Був зерном він у землі,
Став із сіллю на столі.
З ним їсти ми сідаємо
І гостей стрічаємо. (Хліб)
Основна частина
- Послухайте про те як з’являється хліб.
Жила-була зернина. Пішла зернинка мандрувати та дуже стомилася і вирішила відпочити.
Вона лягла у теплу, пухку земельку.
Взимку лежить зернинка, відпочиває. Тепло їй та затишно під пухким шаром снігу.
Прийшла весна. З'явився дощик та й полив земельку. Напилася зернинка водички і почала проростати маленьким росточком. Ось вже і він з'явився маленьким зеленим гострячком.
Тепле сонечко, чорна земля, рясний дощик допомогли набратися
сили росточку. А щоб ще сильнішим він ріс, до нього приходила добра людина, яка удобрював земельку.
Ріс росточок і набирався сил. І став він чудовим колосом, на якому було багато зернинок.
Колосок щодня ставав усе гарнішим, сильнішим, мужнішим.
Наливався соками землі. Зернятка достигли, стали золотими.
Уранці поле прокинулося від гуркоту.
Це були комбайни, трактори і стали збирати зернятка в кузов машин.
І повезли машини зернятка до млина. А там на них чекав добрий мельник, який перемолов золоті зернятка у біле борошно.
Інші машини повезли борошно до хлібопекарні.
І тут чудові майстри-пекарі з борошна спекли запашний, духмяний хліб.
Фізхвилинка
Всі діти встають. Учні малюють числа різними частинами тіла: 1 – носом, 2 – головою, 3 – правим плечем, 4 – лівим плечем, 5 – правим носком, 6 – лівим носком.
Обговорення:
- Люди яких професій беруть участь у виготовленні хліба? (Хлібороб, комбайнери, агрономи, трактористи, водії, пекарі).
- Які перетворення відбуваються із зернятком, поки воно стане хлібом? (Зернятко проростає у рослинку, потім формуються колоски, які становляться золотими при дозріванні)
- Які зернові культури віирощуються в Україні? (Пшениця,жито, ячмінь,просо, кукурудза).
- А ви знаєте від чого залежить колір хліба? (Від зерна. Із пшениці – білий хліб, із жита – житній (чорний)).
Заключна частина
Послухайте, які існували прикмети пов’язані з хлібом:
Хліб, за добрим українським звичаєм , мав неодмінно лежати на столі.
Дуже пильнували , щоб хліб не падав на підлогу. А як упаде, потрібно підняти його, перепросити і зїсти.
Коли хтось знаходив окраєць , не можна через нього переступати. Потрібно підняти, обтрусити і покласти на видному місці – птахам.
Виряджала мати сина в дорогу – замотувала в торбину окраєць житнього хліба.
Відзначали весілля з хлібом-сіллю та весільним короваєм.
Будували хату – неодмінно приходили з хлібом.
- Ми з вами бачимо як наші пращури відносились до хлібу. У нас завжди вдома є хліб, якщо його немає, ми сходимо в магазин та купимо хлібину.
- Але так було не завжди. У минулому сторіччі в 1932-1933 році в Україні відбувся Великий голод, який забрав життя від 7 до 10 млн невинних людей. В ці часи людям не було чого їсти. Хліб людям тільки снився. Вмирали від голоду малі й старі, вмирали селами. І у четверту суботу листопада в Україні проводиться акція «Запали свічку» на знак вшанування пам’яті невинних жертв Голодомору і прошу за можливістю приєднатись вашим родинам до цієї акції.
- Дякую вам за увагу! Всі були дуже уважні та розумнички! Гарних вам вихідних! Побачимось у понеділок!