Дане заняття допоможе ознайомити учнів із значенням і використанням загадок у минулому, характерними ознаками осені перевірити знання про овочі, птахів, неживу природу та явища природи восени; розвивати увагу, кмітливість, мислення, пам'ять, сприяти розвитку пізнавальної діяльності; виховувати бажання пізнавати нове, загадкове, інтерес до загадок, книжок, любов до природи.
Бібліотечна вікторина
Для учнів 1-4 класів
Мета. Ознайомити зі значенням і використанням загадок у минулому, характерними ознаками осені перевірити знання про овочі, птахів, неживу природу та явища природи восени; розвивати увагу, кмітливість, мислення, пам'ять, сприяти розвитку пізнавальної діяльності; виховувати бажання пізнавати нове, загадкове, інтерес до загадок, книжок, любов до природи.
Обладнання. DVD- програвач, плакат «Осіння загадка», виставка овочів, виставка малюнків «Перелітні птахи», «Зимуючі птахи», гірлянди з осіннього листя, виставка книг «Все про загадки».
1-й ведучий. Дитячою грою, корисною забавою є в наші дні розгадування загадок. А колись це було заняттям для дорослих, і вони ставилися до нього серйозно. Життя людини могло залежати від одного випадкового відгадування. Відома давньогрецька легенда про Сфінкса - чудовиська з тілом лева і головою жінки - яке жило на скелі біля міста Фіви. У всіх перехожих Сфінкс питав одне й те саме: «Що ходить уранці на чотирьох ногах, опівдні на двох, а ввечері на трьох ногах?». Люди не могли відповісти чудовиську, і воно пожирало їх. Тільки герой Еней зумів здогадатися, що йдеться тут про людину: мала дитина повзає, у зрілому віці людина вільно ходить, а в старості опирається на палицю.
2-й ведучий. У давнину існував обряд посвячення юнаків у повноправні члени роду, молода людина повинна була витримати тяжкі випробування, довести свою фізичну силу і мужність. А ось мудрість, розум, знання часто перевірялися загадками.
1-й ведучий. І в казках герой виконує не тільки "важкі завдання - ловить жар-птицю чи коня золотогривого, але і часом, також ризикуючи головою, відгадує загадки: скільки на небі зірок, хто за всіх сильніший, наскільки глибока земля? Інколи наречені мали відгадати замислуваті загадки нареченої - царської доньки.
2-й ведучий. Учені виявили дивовижний збіг: не можна було прямо називати птахів, на яких полювали (качка, глухар), птахів, які наносили шкоду господарству (коршун, яструб, горобець). Усі вони є в загадках. Інші птахи не були під забороною - птахи ці не були пов'язані з турботами людей про своє благополуччя. І що ж: вони відсутні і в загадках!
1-й ведучий. У давні часи у деяких народів існувала традиція влаштовувати спеціальні вечори загадок, на яких старі мудрі чоловіки загадували юнакам загадки, ці загадки йшли в чітко визначеному порядку. Першими були загадки про людину, потім про житло і речі в ньому, далі про двір, город, сад, пасіку, про поле, ліс і насамкінець - про явища природи. Таким чином мудрі люди допомагали молодим зрозуміти життєві істини, що робило цю розвагу більше схожою на урок.
2-й ведучий. Мова загадок використовувалася і в численних весільних обрядах у нашій країні, наприклад, при сватанні, коли свати, боячись зурочити нову сім'ю, приховували свої наміри, користуючись «обхідною, непрямою» мовою. Наприклад, використовували такі фрази:
1-й ведучий. Сьогодні ми з вами проведемо конкурс загадок, присвячений чарівній порі року. Всі пори року прекрасні по-своєму. А здогадатися, про яку пору року ми будемо сьогодні говорити, вам допоможе загадка:
Жовте листячко летить,
Під ногами шелестить.
Сонце вже не припікає.
Коли, діти, це буває? (Восени)
Ви зрозуміли, що ми будемо говорити про осінь. А тепер послухайте вірш про всі осінні місяці:
Вересень-місяць добре ґаздує,
Овоч смачненький дітям дарує,
А місяць жовтень мряку розвіє,
В лісах, у садочках лист пожовтіє.
А листопад - той жалю не має.
З дерев останнє листя зриває
2-й ведучий. Надворі листопад, останній місяць осені. Впали„на землю багряні листочки з клена і вишні. Позолотою вкрився ліс. Засріблилося в повітрі тонке павутиння. Осінь остаточно увійшла у свої права з 14 жовтня, тобто на Покрову. Тому й казали: «Покрова всю землю покриває листям або снігом». У цю пору року люди повинні завершити всі польові роботи.
Тому ми розпочнемо наш конкурс із загадок про овочі.
1-й ведучий. Умови конкурсу: наш конкурс матиме 3 тури. 1-й тур це загадки про овочі;2-й тур – загадки про птахи; 3-й тур – загадки про неживу природу та явища природи .За правильну відповідь команда одержує 1 бал. Оцінювати наші команди буде журі у складі:……
2-й ведучий. Отож увага перший тур загадки про овочі
10. Що за голова, що лиш зуби та борода? (Часник)
11. Повна діжка жита. П'ятачком накрита. (Мак)
12. Під берестом догори хвостом. По сіль кличе. (Огірок)
13. У зеленій оболонці. А всередині - як сонце. (Кавун)
14. Висить шапличок, а в тім шапличку 700 козачків. (Соняшник)
15. Як зростав - у землю ліз, хто дістав - утерсь від сліз. (Хрін)
16. Що за птиця: кубло в землиці, яєчок нанесла. Усі закрила - здійма над ними зелені крила. (Картопля)
17.Сидить панна у світлиці, молода, червонолиця. Хто до неї завітає – вітамінами вгощає. (Морква)
18. Я кругленький хлопчик, як у мишки - хвостик , червоненький я на вроду, хочу в борщик із городу. (Буряк)
19. Я росла в темниці, як зросла, взяли в світлиці. Змене шкуру всі деруть, мене варять, мене труть. Пироги з мене печуть. Відгадайте: хто ж я є? Чи ви знаєте мене? (Картопля)
20.Зеленіє брусочки, прив’язані шнурочком, по грядці розповзлися, соком налилися. (Огірочки)
21. На городі молода пишні коси розплела, у зеленії хустинки золоті хова зернинки. (Кукурудза)
2-й ведучий. А тепер давайте послухаємо пісню «Ходить гарбуз по городу». У виконанні учнів 2 -А класу.
1-й ведучий. Настав час підбити підсумки першого туру нашого конкурсу.
2-й ведучий. Слово надається нашому журі…
2-й ведучий. На відміну від вересня, який радував нас теплими, часом спекотними днями, плаксивий жовтень нагадує, що тепло закінчилося. Багряне і жовте листя сохне і опадає, встеляючи килимом землю.
У стародавніх римлян жовтень був восьмим місяцем року і називався «октобер» (від лат. «окто»-«вісім»). Давньоруська назва жовтня - грязник: часті дощі впереміш зі снігом перетворюють землю на багнюку. В українській мові цей місяць називають «жовтень» (жовтіє листя), а в білоруській - «кастричник» (від слова «кастра» - продукт переробки льону). У цьому місяці вже морозець може скувати землю, покривши інеєм ще не зів'ялу траву. Птахи, відчуваючи наближення холодів і тягнучись до тепла, залишають рідні краї до наступної весни. Інші ж птахи залишаються зимувати в рідній стороні. Не страшні їм морози.
(Учень декламує вірш Лесі Українки «Мамо, іде вже зима»).
Отож поважне журі ми б хотіли почути оцінки учасників за перший тур.
1-й ведучий. Зараз до вашої уваги 2-й тур-загадки про птахів.
1. У мене є великий хист,
Я співаю, як артист.
Спів мій радісний усюди
Дуже люблять слухать люди. (Соловей)
2. Відлітають за моря,
У краї далекі
На будинках гнізда в’ють
Звуть же їх … (Лелеки)
3. Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує . (Ластівка)
4. У садку понад тином
Я робив йому хатину.
Він навколо обдивився,
Засміявся і оселився. (Шпак)
5. Сіренький, моторний,
На соняшник сів,
Надзьобався добре
І далі полетів. (Горобчик)
6. Б'ється, стука молоток,
Підновляє наш садок. (Дятел)
7. На колір - сірувата,
На вдачу - хитрувата.
«Кар-р!», - гукає,
Курчат лякає. (Ворона)
8. Він увесь чорний, дуже моторний, завжди кричить: «Крак!» Здогадались? Це ж ... (Грак)
9. Має славу торохтійки
І відомої злодійки.
Там, де з'явиться, - умить
Тиша в зарослі біжить.
Хто це? Що воно таке?
Хто скрекоче: «Скре-ке-ке!»? (Сорока)
10. Якось цей артист – сезонник
Чорний вдяг комбінезони,
Глей під урвищем клював,
В клубі шпарку шпаклював
Шпаклюваночку співав:
«Ще б пак – пак!
Шпаклюю тільки так!
Я шпаклювать мастак,
Тому звуся …» (Шпак)
11. Хто краде, що блищить?
Хто пускає плітки?
Хто дзвінко скрекоче?
Ну, звичайно, - це ... (Сорока)
12.Чи хто бачив, щоб ключ літав? (Пташиний ключ)
13. Тонкі ноги, тонкий ніс,
По болоту ходить скрізь.
Хату на хаті має,
Усім жабам рахунок знає. (Лелека)
14. Уночі гуляє,
Удень спочиває,
Має круглі очі,
Бачить серед ночі. (Сова)
2-й ведучий. Ну а зараз до вашої уваги пісня «Що нам осінь принесла», у виконанні учнів 2Б класу.
1-й ведучий. Підіб'ємо підсумки другого туру.
2-й ведучий. Який місяць трусить листя у лісах й залишає голі віти? (Листопад)
Українська назва місяця «листопад» - від словосполучення «падає лист». У народі кажуть: «У листопаді світанок із сутінками серед дня зустрічається». Пізньої осені сім погод на дворі: сіє, віє, крутить, каламутить, завиває, зверху ллє і знизу мете. Ось через це листопад строкатий: то дощ, то сніг, то мороз, то відлига.
1-й ведучий. Що ж, почнемо 3-й тур нашого конкурсу загадок. Спробуймо відгадати загадки про неживу природу та явища природи.
1. Із-за лісу, із-за пралісу
Небо підняло завісу.
Звідти вийшла красна пава,
Пишна, гарна, величава,
День по небу проходила,
Свої ніжки натрудила,
А тоді пішла до хати,
Свого брата погукати. (Сонце)
2.Що то за очі: одне світить удень,
Друге опівночі? (Сонце і місяць)
3.Буває кругленький,
З ріжками буває,
Вночі його видно,
А вдень він зникає. (Місяць)
4.Через крихітну шпарину
Пробереться у хатину.
Вмить тепла поцупить жменю,
Заховає у кишеню. (Холод)
5.Вона на небі проживає,
На землю сльози проливає.
І замислилась Марійка,
Хто ж вона, ота «плаксійка»? (Хмара)
6. Гуляє в полі, та не кінь,
Літа на волі, та не птиця. (Вітер)
7. Барабана я не маю,
Нотну грамоту не знаю,
Та бува, що безліч діб
Вибиваю влучно дріб.
Тільки жаль, у днину гожу
Барабанити не можу. (Дощ)
8. Сонце вкрилося хмаринками,
Хтось невидимий в імлі
Небо срібними нитками
Пришиває до землі. (Дощ)
9. Люблю жити я надворі,
Лечу землею чи по морі
Розганяю, мов отари,
В піднебессі грізні хмари.
І шумлять зі мною віти.
Невидимка я .
Звуть… (Вітер)
10.Поле не заміряне,
Товар не злічений,
Пастух поганий. (Небо, зорі, місяць)
11.Без рук, без ніг двері одчиняє. (Вітер)
12.На дворі горою, а в хаті водою. (Сніг)
2-й ведучий. Що ж, настав час підбити підсумки нашого конкурсу.
А поки наше журі підводить підсумки пропонуємо вашій увазі танець українська полька у виконанні учнів 4А класу.
Наше свято підходить до завершення . Отож журі просимо оголосити результати конкурсу…
1