Тема: «Дружба - найцінніший скарб»
Епіграф: «Дерево міцне корінням, а людина друзями».
Мета: учити дітей цінувати дружбу та друзів; викликати у них прагнення бути справжніми друзями; виробляти в собі якості,що сприяють дружбі; розвивати почуття відповідальності перед друзями; виховувати чесність, щирість.
Тема: «Дружба - найцінніший скарб»
Епіграф: «Дерево міцне корінням, а людина друзями».
Мета: учити дітей цінувати дружбу та друзів; викликати у них прагнення бути справжніми друзями; виробляти в собі якості, що сприяють дружбі; розвивати почуття відповідальності перед друзями; виховувати чесність, щирість.
Хід виховної години
І. Організаційний момент
1.Привітання-гра «Один до одного»
Встаньте і підійдіть один до одного.
– Діти, потисніть один одному руку, привітайтесь один з одним ногою до ноги, носом до носа, лікоть до ліктя, плечем до плеча.
– Хто так може вітатись?
ІІ. Оголошення та представлення теми
Сьогодні ми поговоримо про одне з найбільших багатств, що може мати людина. Воно потрібне всім і дорослим і малим. Відгадайте загадку, допоможе її відгадати шифрограма.
Що дорожче за золото, сильніше за бурі, міцніше за сталь?
Ж |
А |
Р |
Д |
Б |
У |
4 |
6 |
2 |
1 |
5 |
3 |
Нашу виховну годину присвячуємо дружбі: ознайомимось з вимогами до товаришування, спільної гри, праці, навчання; дізнаємось, що означає «бути справжнім другом».
Вправа «Привітання»
Діти стають у коло, тримаючись за руки і говорять слова:
Станем разом ми у коло.
Скільки друзів –
Глянь навколо.
Руку другу простягну,
З другом сварку не почну.
Будем всі ми дружно грати.
Правил гри не забувати.
Обговорення правил роботи
Для успішної роботи нам теж необхідно знати правила, яких ми з вами будемо дотримуватися. Запропонуйте, будь ласка, правила, які, на вашу думку, найбільш потрібні нам сьогодні.
Говорити по черзі.
Не перебивати.
Не критикувати.
Дотримуватися правила «піднятої» руки.
Поважати думку іншого.
Бути активними.
Вправа « Мозковий штурм»
- У вас є друзі: хлопчики чи дівчатка ?
-Як ви вважаєте наш клас дружний чи ні?
- Чи потрібно взагалі мати друзів?
- З ким ви більше граєтеся і чому?
- Чи можна допустити таке, що дівчинка любить гратися машинкою, а хлопчик – лялькою?
- А скільки може бути друзів в однієї людини?
Створення асоціативного куща
Які асоціації викликає слово «дружба»? Давайте спробуємо підібрати слова, які розкажуть нам, що думаємо, коли чуємо – «дружба».
Терпіння, ввічливість, сміливість, доброта, чесність, товариськість, підтримка, взаємодопомога, взаємовиручка, співдружність, єдність, чуйність, співчуття, братерство, мир, допомога, злагода.
Розповідь вчителя
- То що ж таке дружба?
Дружба — це відносини між людьми на основі взаємної довіри, взаєморозуміння, спільних інтересів, прив’язаності.
Д – добро
Р – радість
У – увага
Ж– життя
Б – багатство
А– активність
- А з чого ж починається дружба? (із посмішки, із веселого настрою, із допомоги, з веселої гри, з чесності,з разом проведеного часу, з шкільної парти, із того, що товариш виручив мене із біди, з разом проведеного часу, із спільних захоплень, із приємних розмов)
Цінність дружби полягає в тому, що друг завжди відчуває підтримку друга. Саме тому кажуть «пліч-о-пліч», «почуття ліктя». Скільки б іграшок, книжок, розваг у тебе не було, без справжнього друга сумно і нецікаво. Адже тільки з другом можна поділитися радістю і смутком, поговорити про все, що тебе цікавить, весело погратися.
ІІІ. Робота за темою виховного заходу
1.Інформаційна хвилинка
Товаришування, дружба — це взаємини між людьми, які народжуються й міцніють на основі спільного навчання і інтересів. Товаришувати можна з багатьма ровесниками, а от дружити - лише з одним чи кількома. Друзів пов'язує велика повага одне до одного, принциповість у взаєминах, симпатія, взаємодопомога. Дружба не може бути міцною, якщо в ній немає місця чесності, взаємоповазі, довірі. Друг завжди допоможе в біді, захистить, підтримає, і водночас він же першим скаже відверто про недоліки, запропонує їх виправити.
2.Вправа «Займи позицію»
- Чи завжди ви погоджуєтеся з думкою товариша?
- А чи бувають випадки, коли ви думаєте інакше?
- А чи погодитесь ви з моїми думками? Якщо так, то піднімайте руку.
1. Друг – це той, з ким мені добре.
2.Мій друг дружить тільки зі мною.
3.Мій друг не може гратися з іншими, бо я ображуся.
4.Друг має бути сміливим і захищати мене.
5.Друг завжди робить те, що я хочу.
6.Друг завжди поруч зі мною.
7.Друзі ніколи не сваряться.
8.Друг завжди допоможе в біді.
9.Я не дружу з тими, хто негарний.
3.Вправа «Справжній друг. Який він?». Індивідуальна робота
- Чи добре мати друзів? Чому? Чи з усіма ви хотіли б дружити?
- Якого друга ви хотіли б взяти із собою?
- Давайте спробуємо його створити. У вас на партах є фігурка - силует людини. Напишіть на фігурках ті риси характеру, які б ви хотіли бачити у своєму другові, назвіть їх по черзі та прикріпіть на дошку біля запису «Справжній друг» (завжди зрозуміє, веселий, вируче з біди, не насміхається, добрий, щедрий і т.д.)
- Погляньте, який круг справжніх товаришів вийшов у нас.
- А яких друзів потрібно остерігатися? (Хитрунів, брехунів, задавак, задирак, забіяк)
4.Перегляд та обговорення мультфільму «Справжній друг»
А зараз пропоную вам переглянути мультфільм і подумати, яка його основна думка, чому він навчає.
5.Гра «Добре-погано» (об'єднання в групи: день-ніч)
Завдання для груп
Розкладіть слова з конвертів на дві купки «Добре» та «Погано»: на одну слова, що є позитивними рисами характеру, хорошими вчинками людей, які дружать, а на іншу ті, що є негативними рисами характеру чи поганими вчинками людей, які є ворогами. Слова з позитивними рисами характеру прикріпіть на дереві.
У конвертах знаходяться такі слова: доброта, радість, ненависть, турбота, злість, ворожість, співчуття, милосердя, гордість, чуйність, допомога, підтримка, зрадливість, самолюбство, тактовність, ввічливість, заздрість, довіра, підлість, жадібність, повага, байдужість, справедливість, взаєморозуміння, вірність, людяність.
Всі погані риси характеру, вчинки скиньте в торбинку, зав’яжемо її і забудемо про них. А добрі нехай залишаються на волі, ховати їх не будемо, нехай вони живуть серед нас і зміцнюють нашу дружбу.
Руханка «Вірний друг»
Діти стають в коло. Учитель називає якість друзів. Якщо вам ця якість подобається, то беретеся всі за руки і піднімаєте їх вгору, якщо ні – махаєте пальчиком (Якості: добрий, веселий, злий, щедрий, дратівливий, люб'язний, байдужий, правдивий, щирий, жадібний, заздрісний, чесний, привітний, …)
6.Вправа «Обери позицію» (об'єднання в групи: товариш, друг)
- Повідомлення вчителя про те хто такий знайомий, приятель, товариш, друг.
Запам’ятай! Товаришувати можна з багатьма ровесниками,
а дружити - лише з одним чи кількома.
Розв’язування проблемних ситуацій (Кожна група отримує завдання.)
7.Гра«Якщо ти добрий друг, то завжди будеш…»
Зараз ми з вами пограємо в гру, яка має назву «Якщо ти добрий друг, то завжди будеш…».
Умови гри: Я читатиму вислови, якщо ви це будете робити, то піднімайте руки вгору і потрясіть ними, а як що ні, то нічого не робите.
7.Робота з прислів’ями
З давніх давен наш народ склав величезну кількість приказок і прислів’їв про дружбу.
У вас на столах лежать хмаринки. Знайдіть хмаринки, які дружать між собою, зачитайте прислів’я і поясніть чого вони навчають.
8.Робота в групах. Складання законів дружби
Діти, ви вірно об’єднали всі хмаринки, виконали всі завдання, і сталося диво: пішов справжній сніг. А де сніг – там і свято! А яке свято ми всі скоро чекаємо? Так це Новий рік! А яке ж свято без ялинки.
І ми з вами сьогодні прикрасимо не просто ялинку, а ялинку дружби, тому що Новий рік- це свято дружби, радості, добра. У вас на партах лежать різнокольорові кульки. Давайте запишемо на кульках основні правила, закони дружби і прикрасимо ними нашу ялинку. Як треба поводитися з другом, чого не можна робити- подумайте і запишіть на кульках та прикріпіть їх на ялинку.
Правила дружби:
Бути щирим і відвертим.
Не обманювати друзів.
Уникати сварок.
Допомагати один одному.
Бути доброзичливими.
Бути турботливими.
Не глузувати один з одного.
Вміти вибачати та поступатися.
Не залишати друзів в біді.
Ділити все навпіл.
Будь чесним.
Не насміхайся над другом.
ЗАКОНИ ДРУЖБИ
ІV. Рефлексія.
- А зараз всі станьте в коло, закрийте очі. Нехай кожен візьме за руку свого сусіда і потримає її у своїй.
- Що можна сказати про руки, які вони? (Теплі, ніжні, лагідні, добрі, гладенькі...).
Невже можна образити людину, якщо у неї такі теплі, добрі руки? Тож, якщо хочеться образити кого-небудь із товаришів, згадайте про їхні добрі руки. Нехай руки допоможуть нам потоваришувати та здружитись ще більше.
Діти, тримаючись за руки по черзі скажіть, що вам сподобалось на сьогоднішньому занятті? Що найбільше запам’яталось? Може ви про щось нове дізнались? Або просто скажіть комплімент своєму сусідові.
Мені сподобалося, що ви були активні, висловлювали свої думки….
А потім говорять учні.
Із скриньки візьміть метелика – символ чистої душі. Тримайте його обережно, ніжно, не придавіть. Бажаю вам дружби такої ж чистої і щоб ви ніколи не вбивали її, щоб у вас було багато друзів. Тож пустіть метелика у пошуки гарних і вірних друзів.
Беручись за руки тричі промовляють слова: «Давайте дружно жити, нашою дружбою дорожити!». Перший раз на місці, другий - підійшли ближче і обнялися, третій – ще ближче.
Нехай дружба буде вашим найціннішим скарбом. Бережіть її, щоб ніякі проблеми чи негаразди не змогли її зломити.