Виховна година
на тему: « Алкоголь- загроза людству »
Київ -2020
Вступ
«Людина, її життя і здоров’я…визначаються в Україні найвищою соціальною цінністю».
Конституція України, ст.3 . Ми живемо у час великих перетворень у суспільному житті. З кожним днем нашежиття стає все більше емоційно насиченим і вимагає великого щоденного фізичного напруження.
В зв’язку з цим набуває актуальності і державного значення вирішення проблеми зміцнення здоров’я кожного громадянина.
З кожним роком по Україні спостерігається погіршення стану здоров’я молоді:
хворобливість, відхилення вроботі внутрішніх органів, зниження рухової активності.
Відбувається деградація людства, яка виявляється в зростанні хвороб цивілізації:
серцево-судинні, онкологічні, нервово-психічні, туберкульоз, наркоманія, алкоголізм.
Вживання алкоголю стало майже сенсом життя.
Кожна людина в дитинстві мріє бути сильною, проте сильними не народжуються, а
стають завдяки щоденному напруженому тренуванню. Сильна людина рідше хворіє, легше переносить життєві негаразди.
Здоров’я – це норма і краса. У Статуті Всесвітньої організації охорони здоров’я
записано: «Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб або фізичних вад».
Цей виховний захід проводиться з метою запобігання алкоголізму серед молоді.
П л ан проведення виховної години
Тема: «Алкоголізм – загроза людству».
Мета виховної години:
Актуальність теми: Сьогодні гостро постає питання про здоров’я підростаючого покоління. Ситуація зі вживанням алкоголю серед молоді продовжує
залишатися дуже складною. За останніми даними вона просто катастрофічна. Результатичисленних досліджень показують існування стійкої тенденції до значного іпостійного зростання вживання акоголю молоддю. Місця масової розваги молоді на
сьогодні є основними місцями поширення наркотиків, цигарок та алкоголю. Незважаючи нате, що в останні роки робота з підлітками по профілактиці суттєво активізувалася, дефіцит знань в учнів про наслідки і конкретні кроки протистояння цих згубних звичок залишаєтьсязначним. Разовими бесідами підвищити рівень соціально-психологічної компетенції учнівнеможливо. Тому ми вважаємо, що проводити цю роботу необхідно регулярно.
Завдання виховної години:
Форма проведення: бесіда з елементами розповіді, гра «Судове засідання» про алкоголізм.
Обладнання :телевізійна панель, ілюстрації.
Етапи проведення виховної години:
І Вступне слово класного керівника та майстра виробничого навчання.(2 хв.)
ІІ Основна частина (20 хв.)
Виступи майстра виробничого навчання та класного керівника з інформацією. (5 хв.)
Відповіді учнів на задані запитання (5 хв.)
Гра «Судове засідання» про алкоголізм. (7 хв.)
ІІІ Підведення підсумків. (6 хв.)
Хід виховної години:
І. Вступне слово
Майстер в/н: Добрий день!
Тема нашої сьогоднішньої виховної години «Алкоголізм – загроза людству».
Природа створила все, щоб людина була щасливою. Яскраве сонце, чисту воду,
чарівні весняні квіти, хвилі достиглого жита, тьохкання соловейка у лузі… і нас людей –
сильних, здорових, розумних. І в цьому бутті кожній людині доводиться вибирати, адже, з
рештою вона має на це право.
Життя заставляло і вас робити вибір: що одягти на вечірку, дискотеку, з ким
зустрічати Новий рік, закінчувати розпочату справу чи далі її продовжувати, тощо. А
зроблений вибір буде правильним, якщо усвідомити кожному: хто Я є, ким хотів би стати у житті, що слід зробити, щоб досягти цього.
І на сьогоднішній зустрічі хочеться, щоб ви зробили свій власний вибір щодо
здорового способу життя, адже саме він робить людину вільною і незалежною, дає їй сили і натхнення в усіх її справах і починаннях.
Кожен з вас проаналізує цю інформацію. Який буде висновок, ми взнаємо у кінці
виховної години.
Але перш ніж розпочати виховну годину, я хочу подивитись який
настрій у кожного з вас. Перед вами два квадратики кольорового паперу. Виберіть один з
них і покажіть мені.
(Учні самостійно вибирають свій улюблений колір, а майстер коментує символіку кольорів).
Зелений – спокій.
Червоний – тривога.
Отож, розпочинаємо виховну годину «Алкоголізм – загроза людству».
ІІ. Основна частина
Майстер в/н: Окремим учням були задані пошукові завдання. Вони розповідатимуть
нам про вплив алкоголю на організм неповнолітніх.
А скажіть мені будь – ласка що таке здоровий спосіб життя?
Учень 1: Це такий спосіб життя, який зберігає і покращує здоров’я.
Під здоровим способом життя розуміється оптимальний режим навчання, роботи чи
відпочинку, збалансоване харчування, достатня рухова активність, дотримання правил
особистої гігієни, загартовування, відсутність згубних звичок, любов до людей, позитивне
сприйняття життя. Здоровий спосіб життя дозволяє бути до старості здоровим психічно,
морально і фізично.
Майстерв/н: Що означає бути здоровою людиною?
Учень 2:За визначенням Всесвітньої Організації Охорони здоров'я, під здоров'ям людини розуміють "стан повного фізичного, психічного і соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороби". Якщо тіло здорове, але немає відчуття радості і повноти життя, то це вже хвороба. На життєвому шляху людина взаємодіє з природою безперервно: дихає, контактує з людьми, пересувається, випромінює і поглинає енергію, впливає на навколишнє середовище. Більшість сьогоднішніх учених визначають поняття здоров'я як здатність людини до оптимального функціонування в навколишньому середовищі.
Відомо, що 50 відсотків смерті припадає на 10 найбільш поширених хвороб, які
зумовлені вживанням алкоголю. Звідси випливає, що здоров’я
людини, тривалість її життя, творче довголіття багато в чому залежить від самої людини.
Гляньте навкруги, яка прекрасна земля, як добре нам жити. Задумайтесь, чи потрібно
нам щось змінити в гіршу сторону? Чи хочете ви серйозно захворіти,
алкоголізм- це серйозна хвороба, від якої лікуються інколи багато років, чи хочете сліз своєї мами? Так, це зло принесе багато сліз і страждань нашим рідним.
Майстер в/н:Сьогодні ми поведемо нелегку розмову про підступного ворога –
алкоголь
Як ви вважаєте алкоголь - це добро чи зло?
Очікується відповідь учнів.
Майстер в/н: Кожний в більшій чи меншій мірі знає про його споживання: п'ють
знайомі, батьки, однолітки. Хто більше, хто менше. Батьки намагаються не дозволяти
споживати алкогольні напої дітям. Їх рекламують і тут же пишуть, що це шкодить здоров'ю.
Спирт для медицини, спирт для парфумерії, спирт в побуті і житті. То де ж правда? Ось
давайте спробуємо вияснити істину.
Майстер в/н: Що ви знаєте про історію виникнення алкогольних напоїв?
Учень 3:З давніх-давен алкоголь називають викрадачем розуму. Про п’янкі
властивості спиртних виробів люди знали ще близько 10 тисяч років тому.
Відомий мандрівник Міклухо Маклай спостерігав за папуасами Нової Гвінеї, які не
вміли ще добувати вогонь, але вже володіли прийомами виготовлення хмільних напоїв.
Історія не зберегла для нащадків ім’я першої людини, яка відкрила світу алкоголь.
Але ті, хто відкрили спирт, напевне, були настільки вражені його надзвичайними
властивостями, що дали йому постійну назву алкоголь («ніжний», «благородний»). Деякі
алхіміки охрестили його «водяною водою» і «водою життя», оскільки людина у стані
алкогольного сп’яніння ставала веселою, рухливою.
Але скоро прийшло розчарування – «вода життя» дуже жорстоко жартувала з
людиною: свідомість її одурманювалась, а насолода була не справжньою, а уявною. І тоді
вчені та лікарі перейменували алкоголь у «аква-мостіс», тобто «вода смерті»
Майстер в/н: Чим же приваблює підлітків алкоголь?
Дехто вважає, що небезпечні тільки міцні напої і тому зловживають пивом. Але пиво – це теж своєрідна отрута. Встановлено, що два кухлики пива – це 100 грамів горілки. Пиво діє
повільно і підступно. У людей, які зловживають пивом, порушується обмін речовин, розвивається хвороба «бичаче серце», руйнується печінка.
Алкоголь чужий природі всього сущого на землі і, крім людини, його не вживає жодна істота. Навіть зерна пшениці, які пролежали понад 3 тис.років у гробницях фараонів, сходять і колосяться, у той час як зерно, змочене в горілці, ніколи не проросте.
Проблема вжитку алкоголю дуже актуальна у наші дні. Зараз споживання спиртних напоїв у світі характеризується величезними цифрами. Від цього страждає все суспільство, але в першу чергу під загрозу ставиться підростаюче покоління: діти, підлітки, молодь, а також здоров'я майбутніх матерів. Адже алкоголь особливо активно впливає на організм , що не сформувався, поступово руйнуючи його.
Шкода алкоголю очевидна. Доведено, що при попаданні алкоголю усередину організму, він розноситься по крові до всіх органів і шкідливо діє на них аж до руйнації.
При систематичному вжитку алкоголю розвивається небезпечна хвороба –алкоголізм.
Майстер в/н: Головним гальмом прогресу на всіх етапах розвитку людського суспільства був і залишається ворог - алкоголізм! Це універсальна отрута, яка діє на весь організм людини.Зберігається алкоголь у головному мозку до 90 днів. Якщо випити 20-40 г спиртного, то функції мозку повністю відновлюються лише на 12-20 день.
При тяжкому отруєнні алкоголем гине 10 млн. клітин сірої речовини головного мозку,
які не відновлюються. У людини приблизно 17 млрд. клітин, отже не важко порахувати,
скільки років потрібно напиватися до безтями, щоб втратити людський вигляд.
Алкоголізм небезпечний дляздоров'я людини, але він виліковний, як і інші хвороби.
Але головна проблема складається в тому, що велика частина алкогольної продукції,
що випускається недержавними підприємствами, містить велику кількість отруйних речовин. Недоброякісна продукція нерідко призводить до отруєнь і навіть смертей.
Все це завдає великої шкоди суспільству, його культурним цінностям.
Майстер в/н: Отже, побачивши такі страшні наслідки алкоголю, давайте
постараємось дати відповідь на запитання:
«Чому підлітки починають вживатиалкоголь?»
Учні дають відповідь на запитання.
Майстер в/н:А тепер продовженням уроку буде «Судове засідання над алкоголем»
Обладнання: плакати з написами про шкідливість алкоголю, таблички з назвами дійових особ, суддівський молоток,бінокль, лінза, велика лінійка, олівець, свисток
Дійові особи:
– Суддя (суддя – серйозна людина, він завжди уважний, з гарною вимовою.
Cуддя одягнений у чорну мантію, на голові в нього суддівський капелюх);
– Адвокат (балакучий, завжди доказує правоту підсудного, адвокат говорить швидко, інколи робить сильні наголоси на окремих словах, одягнений у класичний чорний костюм);
– Алкоголь (несерйозна людини, поводить себе як невихована, розпущена людина, одягнений у подрану шапку, засмальцьовану спортивну куртку );
-Прокурор (людина високого зросту, темний колір волосся, темний колір очей, говорить повільно, розбірливо, одягнений у класичний чорний костюм);
- Експерт (низька зростом людина, говорить швидко нерозбірливо, одягнений у звичайний чистий светер, чорні штани, за вухом у нього олівець, у руках лінійка та лінза);
-Лікар нарколог (людина повна, світловолоса, має зарубіжний акцент; одягнений у білий халат, у руках шприц);
-Тренер (висока, з гарними мязами людина, одягнений у спортивний костюм, на шиї висить свисток);
Для ведення судового засідання необхідно з’ясувати, чи всі свідки присутні.
(Перекличка..)
Суддя. Слухається справа зі звинувачення Зеленого Змія за втягнення людей у пияцтво.
Людина не знала алкоголю довгі роки. Спілкування з алкоголем – порівняно молода помилка людства. Люди займалися землеробством, оволодівали мистецтвом ткацтва і… пристрастилися до алкоголю. Вони помітили, що достатньо залишити в закритій посудині розчавлені ягоди винограду або будь-які інші плоди, як через деякий час утворювався напій, який мав незрозумілий, але, як їм здавалося, чудовий смак. ( Звертається до звинуваченого.) Чи згодні ви з позовом, який до вас пред’являють?
Алкоголь. Я частково визнаю свою провину. ( Суддя надає слово Прокурору.)
Прокурор. «Викрадач розуму» - так називали алкоголь з давніх часів. Алкогольні напої одержували з найрізноманітніших рослин пальми, винограду, ячменю, рису.
Найпоширенішими у стародавні часи було виноградне вино. У Греції виноград почали вирощувати за 4000 років до н.е. Греки вважають вино даром богів.
Чистий спирт почали добувати в VI – VII ст.. араби і назвали його «алкоголь», що означає «одурманюючий» Першу пляшку горілки виготовив араб Рагез у 860 році. Перегонка вина з метою одержати спирт різко посилила пияцтво. Не виключено, що саме це і стало приводом для заборони вживання спиртних напоїв, до якої вдався основоположник ісламу Мухаммед. Відтоді протягом 12-ти століть у мусульманських країнах алкоголю не вживали, а відступників цього закону (п’ятниць) жорстоко карали.
У стародавній Індії вживати спиртні напої представникам вищих каст було заборонено. Звинувачених у пияцтві примушували пити кип’ячене вино доти, доки не наставала смерть. А коли викривали пияцтво жінки, на любі їй випалювали тавро у вигляді посудини для вина і виганяли без права на притулок.
Суддя ( звертається до Алкоголю). Чи визнаєте себе винним у тому, що люди почали пиячити ?
Алкоголь. Ні, я не згоден. Їх ніхто не змушував вживати алкоголь. Багато з тих , хто спробував хоч раз алкоголь , назавжди відмовляється від нього і ніхто не примушує їх спробувати ще раз. ( Суддя надає слово Прокурору.)
Прокурор. На Русі горілка з’явилася в ХVI столітті. У 1552 році цар Іван Грозний організовує шинок. Якийсь час пияцтво переслідувалося державою. За часи правління Петра І п’яницям, які потрапили до в’язниці, вішали за шию важку чавунну медаль із написом «За пияцтво». Споювання народу без обмежень набуло широкого масштабу в ХІХ столітті. На Русі складається традиція, за якою жодна знаменна подія, жоден день відпочинку не проходять без алкоголю. Його вживають усіх життєвих ситуаціях і у великій кількості.
А не краще взагалі заборонити продаж спиртних напоїв?
Адвокат. На це запитання відповімо : «Ні». Тому, що як показав історичний досвід, це не приведе до бажаного результату. Недавно з’явилися міркування про те, що міцні напої можна замінити пивом. Нікого вже нині не шокують ні молода мама з коляскою, яка попиває пиво прямо з пляшки, ні старшокласники, що бігають на перерві до сусіднього ларка.
(Слово надається Експерту).
Експерт. А чи знаєте ви, що пиво містить алкоголь, від цього факту нікуди подітися .У пляшці 6% - ти процентного пива вміст спирту складає приблизно 60 г горілки. 2 пляшки-більшепівстакана .
Саме пиво, реклама торгових марок якого нині є найпоширенішою, користується найвищим попитом у молоді. Майже кожна четверта молода людина (23%) вживає пиво щотижня, а понад 6 % - щодня. Ті, хто вважають пиво корисним напоєм, напевно, не знають, що у великих кількостях воно діє як клітинна отрута, «б’є» по мозку, серцю, печінці.
( Суддя надає слово Адвокату.)
Адвокат.Під час вживання алкоголю в людей з’являються балакучість, веселість, вони не комплексують. Необхідно відзначити, що наші далекі предки не для того, щоб напитися, а лише в певних ситуаціях, які пов’язані з обрядами та звичаями. Тільки для таких випадків виготовляли спиртне.
Прокурор. Чому в процесі еволюції утворилася та існує до сьогоднішнього дня людина? Адже за всіма показниками вона існувати не повинна. Одна - єдина перевага у нас, людей, серед інших істот – це наша нервова система, головний мозок з великими півкулями. Саме вони зробили нас людьми, дали нам можливість навчатися. Наш мозок створив машини , що мають колосальну підйомну силуРука і мозок людини створили прекрасні картинизбудували гарні міста. І саме ця рука вперше підняла склянку з алкоголемщоб зруйнувати мозок.
Суддя. Ми звинувачуємо Зеленого змія в тому, що він є гальмом у навчанні. Слово надається експерту .
Експерт. В одному з досліджень вивчалась успішність різних груп дітей, серед них були ті, кому батьки вважали за необхідність давати алкоголь у невеликих дозах. З – поміж них не виявилося тих, хто мав би добру успішність.
Лікарі спостерігали дію алкоголю на поведінку і якості дітей у віці від 6 до 15 років. Після вживання алкоголю діти стали незвично активними, швидко читали, але в написанні робили помилки, в арифметичних діях – також. Заучування напам’ять їм давалося важко, 13 – 15 – річні хлопчики не могли передати своїми словами зміст прочитаного. У всіх дітей змінювався характер : вони ставали неслухняними, грубими, зазнайкуватими.
Алкоголь затримує ріст і розвиток нервових клітин мозку, порушує їх функціонування ; зрозуміло, порушується і розвиток здібностей : дитина або підліток починає погано розуміти, «тупіє», що одразу ж відображається на результатах навчання. Якщо ж дитина вживає алкоголь часто, то затримується психічний розвиток як доводять деякі вчені, приблизно на рік.
Прокурор. Звичка до алкоголю в дитячому і підлітковому віці з’являється дуже швидко, а наслідки її – катастрофічні. Внутрішні органи дітей і підлітків перебувають у стані інтенсивного розвитку. Кишківник, стравохід у дитячому та підлітковому віці покриті тонким епітелієм. Алкоголь ніби обпікає його, а далі потрапляє у стравохід або в кишківник. Відбувається злущування клітин, з’являються маленькі виразки. Порушується секреція і склад шлункового соку, з допомогою якого перетравлюється їжа. А це виводить з ладу травну систему, що обов’язково відображається на рості і розвитку дітей та підлітків–вонизатримуються.
Дуже сильну токсичну дію алкоголь має на печінку. Дія алкоголю в підлітковому віці найбільшнебезпечна.
Експерт. При надмірному вживанні алкоголю, порушується функціонування внутрішніх органів, що призводить до різних інфекцій, вірусних захворювань.
Серце дитини чутливо реагує на присутність алкоголю в організмі. Змінюється частота серцебиття, порушується ритм.. Алкоголь призводить до звуження судин серця і, як наслідок, до погіршення його постачання кров’ю. Більше того, серце дитини, підлітка, крім звичної роботи, одержувати корисні речовини, необхідні не тільки для скорочення судин, а й для його розвитку і росту. Зрозуміло, що при вмісті алкоголю не можуть правильно і повноцінно формуватися ні самі м’язи, ні нервовий апарат серця людини, що росте, а це призводить до різноманітних патологій та захворювань.
Прокурор. Токсичні дії алкоголю проявляються у складі крові. Алкоголь знижує активність білих і червоних кров’яних тілець., знижується здатність червоних кров’яних пластинок (тромбоцитів) склеюватися між собою, що має велике значення для зупинки кровотечі. Багато хто стверджує, що
вино марки «Кагор» покращує кров, чи допомагає лікуванню малокрів’я. А чи знаєте ви , що червоні тільця крові – еритроцити – переносять кисень. Алкоголь, який входить до спиртних напоїв , не тільки не сприяє «ви здоровленню» еритроцитів чи збільшення їх чисельності, а гальмує ці процеси, так як утрудняє засвоєння кістковим мозком заліза , та викликаються важкі форми анемії.
Суддя. Чи правильна думка, що алкогольні напої мають лікувальні властивості?
Прокурор НІ. Тому, що приймання навіть малої дози алкоголю призводить до звикання. ?
(Суддя надає слово першому свідку лікарю - наркологу.)
Лікар – нарколог. Ніхто не перетворює людину на тварину так, як горілка. Хмільне виводить з ладу стримуючі центри, і веселість людини, що п’є, завжди не природна , штучна. Пияцтво і алкоголізм – одна із серйозних причин злочинів. Там, де панує алкоголь, - погана робота, аварії, сварки, злочини. За даними судово – медичної експертизи, половина всіх травм
нещасних випадків, які закінчуються смертюпов’язана з алкогольним сп’янінням.
(Суддя надає слово другому свідку кореспонденту газети Спорт»).
Чи сумісні алкоголь, наркотики і спорт ?
Тренер. Алкоголь і спорт не сумісні. Одним із найпотужніших засобів боротьби з пияцтвом є спорт. Фізична культура сприяє зміцненню працездатності людини, розвиває, удосконалює організм, поліпшує психічний стан, зовнішній вигляд і настрій людини. Уживання допінгу у спорті суворо забороняється.
(Суддя надає слово юристу)
Юрист. Законом передбачені міри відповідальності за розпиття спиртних напоїв на вулицях, робочих місцях, за доведення неповнолітнього до стану алкогольного сп’яніння. Законом забороняється продаж будь – яких алкогольних напоїв дітям, яким не виповнилося 18 років.
Вирок прокурора.
Алкоголь для молодого організму – більш страшна отрута ніж для дорослого. Особливо він небезпечний для дівчат, майбутніх матерів.
Алкоголь – ворог розумової роботи, навчання.
Алкоголь і спорт абсолютно несумісні. Алкоголь – пряма дорога до правопорушень.
Алкоголь викликає звикання до нього, яке переходить в найнебезпечнішу хворобу – алкоголізм.
Вирок судді. Ми звинувачуємо Зеленого Змія втому, що він вимагає собі в жертву не лише дорослих людей, а і їхніх нащадків. Він накладає свою лапу й отруює диханням ще не народжене покоління. Задумаймося , ще не народилися, а вже принесені йому в жертву…
Пам’ятайте і знайте, що алкоголь великий ворог, прищеплюйте недовіру і зневагу до нього всім своїм близьким. І тоді в світі, що вас оточує, буде набагато більше щасливих людей.
Давайте задумаємось чи потрібно руйнувати все те, над чим природа працювала мільйони років щоб створити, і декілька місяців, щоб зруйнувати. Усього декілька місяців…
Тому кожен з вас повинен задуматися перед тим, як простягнути руку до наповненої склянки з алкоголем.
ІІІ Підведення підсумків
Майстер в/н: Ми сьогодні ознайомились з негативними наслідками вживання
алкоголю . Ви побачили негативний вплив алкоголю на організм людини. Я думаю кожен з вас зробив свій вибір. Тож який вибір ви зробили?
Учні: Наш вибір (всі разом):
Алкоголю – НІ!
МИ ЗА ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ!!!
Майстер в/н:Дуже хочеться, щоб йдучи із нашої зустрічі, у вашій пам’яті
залишався ваш вибір« Алкоголю -ні ! ».
Нехай вам щастить! До наступної зустрічі.
Список використаної літератури
1. Бюлетень «Здоровий спосіб життя»
2. Журнал "Позакласний час"
3. В.П.Пархотик Як зберегти здоров'я. Видавництво «Наукова література».
4. Інтернет – ресурси. Сайти виховних заходів
1