Тема. Брати наші менші
Мета: виховувати любов до птахів, тварин, прагнення вивчати таємниці живої природи й захищати її, розвивати непримиренне ставлення до жорстокості, садизму; узагальнити знання учнів про значення екологічно чистого середовища для життя людей; розкрити значення природоохоронної роботи в нашій країні; розкрити таємницю кольорових сторінок Червоної книги; виховувати екологічну культуру мислення і шанобливе ставлення до тварин і рослин.
Форма заняття: подорож
Тема. Брати наші менші
Мета: виховувати любов до птахів, тварин, прагнення вивчати таємниці живої природи й захищати її, розвивати непримиренне ставлення до жорстокості, садизму; узагальнити знання учнів про значення екологічно чистого середовища для життя людей; розкрити значення природоохоронної роботи в нашій країні; розкрити таємницю кольорових сторінок Червоної книги; виховувати екологічну культуру мислення і шанобливе ставлення до тварин і рослин.
Обладнання:
Форма заняття: подорож
Хід роботи
СЛАЙД 1
Ведучий: Доброго дня, шановні присутні! Людина – це частина природи. І саме їй ми зобов’язані своїм існуванням, своєю досконалістю, своєю могутністю. СЛАЙД 2 Та на жаль, не завжди ми шануємо чарівну вроду природи.Природа! З дитячих років ми звикли до її чарівної краси. Любимо бувати в лісі, полі. СЛАЙД 3 Дивимося на квіти , дерева. Радіємо спілкуванню з природою, милуємося її красою.
СЛАЙД 4
Ведучий: Я хочу запросити вас, любі друзі, в цікаву подорож екологічною стежиною до... А до чого, ви скажіть самі.
СЛАЙД 5
Що за книга
Без букв, без сторінок,
А багато чого навчить?
(це – книга природи)
СЛАЙД 5.1
Ведучий: Мета нашої подорожі - поглибити екологічні знання, розкрити таємницю, що значить любити природу, збагатити свою скарбничку знань про Червону книгу.
СЛАЙД 6
Ведучий: Отже, вирушаємо у нашу подорож «Кольоровими сторінками Червоної книги України».
Ця книга має таку назву тому, що червоний колір - це сигнал, який попереджає про небезпеку. СЛАЙД 7 Ця книга звертається до людей зі словами: «Зупиніться! Подумайте, що ви робите і до чого це призведе!»
СЛАЙД 8
Червона книга України містить відомості про рідкісні та зникаючі види тварин , рослин і грибів. За останні 400 років з лиця Землі зникло понад 130 видів тварин, 300 видів перебуває на грані знищення Нині в Україні потребують охорони 600 видів рослин і понад 380 видів тварин. Ось тому у 1966 році Міжнародна спілка охорони природи та природних ресурсів видала незвичайну книгу червоного кольору і назвали – Червона книга.
СЛАЙД 9
У цій книзі є різні сторінки: чорні, червоні, білі, сірі, зелені.
СЛАЙД 10
Наприклад, на «чорних» сторінках записано назви рослин і тварин, які вже зникли і яких ми ніколи не побачимо. Наприклад: морська корова, тур та інші.
СЛАЙД 11
На білих сторінках книги ми можемо побачити ті види рослин і тварин, кількість яких весь час була малою.
СЛАЙД 12
На «жовтих» сторінках перераховано ті види, які швидко зменшуються.
Люди допомагають відновити втрачені види. СЛАЙД 13 Тому в Червоній книзі є й «зелені» сторінки. Тут записано назви рослин і тварин, чисельність яких збільшилась.СЛАЙД 14 На червоних сторінках книги можна побачити рідкісних тварин і рослин, а також тих. які можуть зникнути найближчим часом. Це - амурський тигр. сніжний барс, леопард, бобер, червоний вовк, зубр та інші.
СЛАЙД 15
Ведучий:До Червоної книги України щонайперше потрапляють види, яким загрожує вимирання, тобто повне зникнення.
СЛАЙД 16
Ведучий: А зараз пропонуємо вирушити у подорож до Луганського природничого заповіднику. Заповідник було створено з метою збереження у природному стані типових та унікальних для степової ландшафтної зони природних комплексів. СЛАЙД 17 У межах цього відділення заповідника зареєстровано також 47 видів ссавців, 190 - птахів, 7 - плазунів, 6 видів земноводних. Із безхребетних найбільшим різноманіттям відрізняються комахи - їх тут відмічено біля 1100 видів. СЛАЙД 18. До Європейського червоного списку віднесено 13 видів тварин, до Червоної книги України - 62 види, до Додатку 2 Бернської конвенції - 156 видів. Із "червонокнижних" у заповіднику мешкають мишівка степова, тушканчик великий, їжак вухатий, тхір степовий, полоз чотирисмугий, вівсянка чорноголова, дрофа, червоновола казарка та багато видів рідкісних комах.
СЛАЙД 19
Ведучий: Особливої уваги заслуговує бабак. Колись він траплявся майже на всіх рівнинах Європи. Нині його популяція на сході нашої держави налічує лише кілька тисяч особин. Їх чисельність скоротилася через розорювання земель і надмірне добування мисливцями. З бабаком пов'язана екологія багатьох тварин степу: в його норах оселюється їжак вухатий, влаштовує виводкові гнізда огар, знаходить сховище гадюка.
СЛАЙД 20
Ведучий: У заповідному степу досить різноманітний світ пернатих. Навесні тут багато різних видів жайворонків. У заростях кущів трапляються перепілки, куріпки, фазани, пастушки, деркачі. На відкритих місцях можна побачити лежня, чайку чубату, сивку золотисту, кроншнепа великого. Через малі розміри заповідного степу на ньому не можуть селитися такі види, як дрофа, хохітва, журавель-красень степовий, які з'являються тут тільки під час перельотів. Із хижих птахів у степу є звичайними луні, боривітер, кібчик, канюк, шуліка, осоїд та ін. Під час перельоту на деякий час тут затримуються беркут, могильник, орлан-білохвіст, змієїд.
СЛАЙД 21
Ведучий: А чи знали ви, що завдяки людям світ тварин може збільшуватися? Наприклад, завдяки людям збільшується кількість птахів Беркут - це могутній хижий птах із родини орлів. Розмах його крил становить близько 2м, а маса – майже 5кг. Птахи рідкісні, мешкають лише в Карпатах. Вони люблять жити в старому лісі. Беркути полюють на зайців, куріпок, лисиць та інших тварин. Ви знаєте що символізує цей птах? (символ мужності та благородства)
Тритон належить до хвостатих земноводних. Раніше їх називали водяними ящірками. Хвіст у них сплюснутий, наче весло. Ніжкі короткі. Довжина тіла- 8см. У тритона може виростати новий хвіст та інші органи.
СЛАЙД 22
Ведучий: Повертаємось до нашого рідного краю. У нас ми можемо зустріти тварин-ендеміков, та тварин-реликтів. Хто ж то такі?
СЛАЙД 23
Ведучий: Ендеміки (від грецьк. endemos — місцевий) — види, родини та інші таксони (систематичні категорії) тварин, обмежені у своєму поширенні відносно невеликою територією. Інколи ареали ендеміків вузько обмежені (вузькоендемічні, або вузько локальні).
СЛАЙД 24
Ведучий: Релікти (від лат. relictum — залишок), реліктові тварини — види, що входять до складу тваринного світу певної країни або області як пережитки фаун минулих геологічних епох і перебувають у деякій невідповідності із сучасними умовами існування. Реліктами їх називають через їх зв'язки з рослинним або тваринним світом минулих епох або певними типами тварин. Так, третинними (правильніше неогеновими) реліктами називаються види, що збереглися без видимих змін щонайменше з плеоцену; наприклад, бурозубка альпійська, хохуля руська.
СЛАЙД 25
Ведучий: 2009 р. вийшло третє видання Червоної книги України. До нього занесено 542 види тварин. Кількість видів тварин у третьому порівняно з другим виданням збільшилася на 160 видів, а у другому порівняно з першим — на 297 видів. Таким чином, з урахуванням приблизно однакових проміжків часу між виданнями Червоної книги України, спостерігається певне вповільнення темпів зменшення втрати різноманіття окремих таксономічних груп фауни України. Разом з тим, викликає занепокоєння суттєве збільшення в Червоній книзі Україні кількості видів риб і ссавців.
У Червоній книзі України про кожний із видів тварин і рослин, занесених до неї, вказуються такі відомості: категорія, поширення, основні місцезнаходження, чисельність у природі, у тому числі за межами України, її зміни, відомості про розмноження або розведення в неволі (культурі), заходи, що вжиті та які необхідно здійснити для їх охорони, джерела інформації. У книзі також містяться картосхеми поширення та фотографії (малюнки) занесених до неї видів тварин і рослин.
СЛАЙД 26
Ведучий: Занести рідкісних і зникаючих тварин і рослин до Червоної книги – лише частина справи. Потрібно ще й багато робити для їх охорони та збереження. Таким чином, ми робимо зупинку на станції СЛАЙД 26.1 «Як зберегти природу». Як, на вашу думку, потрібно захищати природу та братів наших менших?
(Відповіді учнів)
СЛАЙД 27
СЛАЙД 28
Діти передають один одному клубочок червоних ниток, розмотуючи його, промовляють, що найбільше їм запам’яталось на уроці. В кінці виходить, що весь клас обмотаний червоною ниткою. Потім вчитель відрізає кожному учню шматочок нитки, промовляє: « Нехай ця ниточка, що символізує Червону книгу, нагадує вам про наш сьогоднішню подорож світом Червоної книги»
СЛАЙД 29
СЛАЙД 30
Ведучий: Мій рідний край, моя земля,
- Тебе шануєм ти і я.
- Саджаємо яблуні в саду,
- Рубаємо лунку у льоду,
- Шпаківні вішаєм весною,
- А годівниці – всі зимою.
за чисті води, чисті ріки
- Боротися будемо навіки.
- Хай стане чистою Земля,
- Бо в ній господар – ти і я!
Ведучий: Дякуємо за увагу!