Виховна година "Дії населення при розливі ртуті"

Про матеріал

Ознайомити учнів з властивостями ртуті, її використанням; пояснити значення небезпеки під час випаровування ртуті; навчити правильно діяти при розливі ртуті у приміщенні.

Перегляд файлу

Властивості ртуті

Ртуть – метал сріблясто-білого кольору, у звичайних умовах легко рухома рідина, що при ударі поділяється на дрібні кульки. Важча за воду. У воді ртуть не розкладаючись, зберігається біля ста років, осідає на дні, накопичується у річкових та морських організмах (рослинах, тваринах). З підвищенням температури вище 18 С ртуть випаровується. Пари ртуті дуже отруйні. Ртуть розчиняється у атмосферних опадах, грунті, рослинах. Ртуть виявляє токсичну (отруйну) дію на організм людини.

 

 

 

Використання ртуті

При вичинці заячих шкурок широко використовували сполуки ртуті. З використанням ртуті працюють двигуни супутників зв’язку. Металеву ртуть використовують в електричних контактах-перемикачах, для заповнення барометрів, термометрів, ультрафіолетових ламп, при пломбуванні зубів, виготовленні дзеркал, фарб, віскози, піротехніки, добрив. Ртуть є в кожному будинку у медичному термометрі або в лампі денного світла.  Використовували у Давній Греції для лікування хвороб шкіри.

 

 

Випаровування ртуті

Випаровується ртуть і при кімнатній температурі досить швидко. Хоча, здається, що пролиті краплі ртуті протягом довгого часу не зменшуються у розмірі. А відсутність кольору і запаху призводить до того, що багато хто недооцінює небезпеку. Концентрація парів ртуті в повітрі викликає гостре отруєння організму людини. Пара ртуті особливо небезпечна. У приміщеннях, де було розлито ртуть, штукатурка, дерев’яна підлога, рами, меблі, поглинають ртуть, а потім самі  починають виділяти її.

 

 

Наслідки ртутного забруднення

Пари ртуті при вдиханні потрапляють в легеневі пухирці, а звідти в кров, яка розносить токсичний метал по всьому тілу. В організмі ртуть вражає спинний мозок і центральну нервову систему. Висока токсичність ртуті загрожує травному тракту (органам травлення). Ртуть з відходами, які викидають великі підприємства, потрапляла в озера, річки, моря.

Ртуть повільно, протягом багатьох місяців виводиться з організму у людей і роками з риб. Якщо надходження ртуті в організм відбувається дуже малими дозами, але протягом тривалого часу, то настає хронічне отруєння. Характерними є підвищена стомлюваність, слабкість, сонливість, головні болі й запаморочення. Симптоми гострого отруєння проявляються через 8 – 24 години: починається загальна слабкість, головна біль, підвищується температура, болі в животі, розлад шлунку, хворіють ясна.

Від цього рідкого металу загинуло багато людей.

Тема. Дії населення при розливі ртуті у приміщенні.

Мета. Ознайомити учнів з властивостями ртуті, її використанням; пояснити значення небезпеки під час випаровування ртуті; навчити правильно діяти при розливі ртуті у приміщенні. Розвивати мислення, розум.

Виховувати почуття відповідальності, турботу про своє здоров’я і оточуючих, про збереження довкілля в якому ми живемо.

Хід уроку

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Розповідь вчителя.

  В одній  великій країні помер король і керувати країною став його молодший син. Але свої знання король передати не зміг. Невдовзі до короля прийшли міністри і доповіли, що в країні закінчується ртуть. Вимагали негайно закупити рідкий метал. Молодий король у всьому слухав міністрів, але попросив зачекати для того, щоб він сам міг зробити висновок: потрібна ртуть його королівству чи ні.

 В одній із наукових статей він прочитав: (Властивості ртуті. Розповідь учнів).

Доповнення вчителя.

Ртуть називали меркурієм (швидкий), рідким сріблом, срібною водою.

 

  • І як ви думаєте який висновок він зробив? (Пари ртуті отруйні, вона розчиняється в опадах, грунті, рослинах, накопичується у морських організмах)
  • Купувати ртуть чи ні?

А наступного дня включив телевізор і почув: (Випаровування ртуті. Розповідь учнів).

Доповнення вчителя.

Щороку у Світовий океан потрапляє близько 5 тисяч тонн ртуті, така ж кількість викидається в атмосферу.

Змії, скорпіони та інші плазуни залишають помешкання, де розлито ртуть.

 

  • Що дізнався про ртуть? Пари ртуті небезпечні, можуть викликати гостре отруєння організму.
  • Чи потрібна ртуть його королівству? (Ні)

 

І ще спробував знайти інформацію про наслідки ртутного забруднення в інтернеті. І ось про що він довідався. (Наслідки ртутного забруднення. Розповідь учнів)

 

Доповнення вчителя.

У рибах-хижаках, що харчуються іншими рибами, ртуті може виявитися в тисячі разів більше, ніж у воді, з якої вона виявлена.

 

Японські рибалки, які проживали біля затоки в яку зливались промислові відходи із вмістом ртуті, майже всі отруїлися і загинули.

 

Багаті родовища ртуті (ртутної руди) в Іспанії були відомі ще в давнину. У Х столітті король побудував фонтан із невпинним струменем ртуті. Ще оригінальнішим був інший король. Він спав на матраці, що плавав у басейні зі ртуттю. Всі мешканці королівств вимерли.

Отруївшись парами ртуті загинули англійський король Карл ІІ, німецький композитор Ван Бетховен, вчений фізик Ньютон, французький вчений Паскаль, англійський хімік Фарадей.

 

  • І яке рішення йому потрібно прийняти він тепер знав. Звичайно, ні.

 

Пройшло небагато часу і в королівстві почали відбуватися дивні речі: перестали працювати телевізори, радіо, мобільні телефони (не працюють двигуни штучних супутників зв’язку тому, що вони працюють з використанням ртуті), електричні перемикачі, тому що при виготовленні використовують ртуть; з виробництва зникли ультрафіолетові лампи, тому що для їхнього виробництва теж потрібна ртуть; лікарі не можуть запломбувати зуби, перестали виготовляти дзеркала, фарби, термометри, добрива для сільського господарства. Не працюють барометри для вимірювання атмосферного тиску на станціях, де визначають погоду.

Хворі не можуть поміряти температуру, ніхто не може подивитися на себе в дзеркало, на полях ніхто не може зібрати гарний урожай.

 

  • Що ж робити королю? І він приймає рішення, що ртуть дуже небезпечна, але і дуже потрібна. Треба її закупити, але і потрібно ознайомити населення із порядком дії  при виявленні ртуті.

 

  1. Повідомлення теми і мети уроку. (Запис на дошці)
  2. Робота у групах.

Обговоріть, як потрібно діяти людям, коли у кімнаті розбився медичний термометр і ртуть розсипалася. У вас є план дій. Ви їх повинні розмістити у правильному порядку і пояснити чому так.

План дій

  1. Виведіть із приміщення всіх людей.
  2. Відчиніть настіж усі вікна.
  3. Щільно зачиніть усі двері.
  4. Захистіть органи дихання вологою марлевою пов’язкою.

4. Розповідь  вчителя.

   Після цього потрібно зібрати ртуть, щоб не випаровувалася. «Ловити» сріблясті кульки слід спринцівкою і відразу їх скидати в скляну банку з водою. Дрібніші можна зібрати щіткою на папір і теж помістити в банку. Потім ємність щільно закрити кришкою. Використання пилосмока при збиранні ртуті забороняється!

Після збирання ртуті необхідно провести хімічну обробку приміщення (підлоги). Вимити забруднені місця мильно-содовим розчином або розчином перманганату калію.

Потім зачинити всі двері приміщення так, щоб не було сполучення з іншими кімнатами, і провітрювати протягом трьох діб.

Якщо ртуть потрапила на взуття – промийте його міцним, майже чорним розчином марганцівки.

Якщо ж станеться розлив більшої кількості ртуті, то слід виконати всі заходи щодо безпеки і негайно викликати фахівців МНС (міністерство надзвичайних ситуацій) за телефоном 101, або подзвонити у міліцію 102.

Боротьба з великою кількістю ртуті та її випарами дуже складна. Цей процес називають демеркуризацією й проводити її мають право лише спеціалісти. Інколи, навіть, потрібно міняти підлогу і робити капітальний ремонт будівлі, коли розлито багато ртуті.

(Розповідь вчителя з поступовим складанням дій)

  1. Негайно починайте збирати  ртуть.
  2. Вимийте забруднені місця мильно-содовим розчином або розчином перманганату калію.
  3. Промийте міцним розчином марганцівки підошви взуття.

5. Підсумок уроку.

- Що потрібно робити для того, щоб ртуть не загрожувала здоров’ю і життю людей? (Винайти замінник ртуті безпечний для людини. Знати правила поведінки з приладами, які містять ртуть, сполуки  ртуті. Знати, як потрібно діяти, коли розливається ртуть.)

 

Розгадування ребуса

  1. У чому не розчиняється ртуть? (Вода)
  2. Колір якого металу нагадує ртуть? (Срібло)
  3. Як називається боротьба з великою кількістю ртуті та її парів? (Демеркуризація)
  4. Що є найбільш небезпечним при розливі ртуті? (Пара)
  5. Як називається прилад для вимірювання атмосферного тиску? (Барометр)
  6. У яких рибах вміст ртуті може бути більший, ніж у воді з якої вона виловлена? (Хижих)
  7. Як називають речовину, яка згубно діє на організм і може призвести до отруєння? (Токсична)
  8. Якими є пари ртуті? (Отруйні)

 

 

 

 

 


Виведіть із приміщення всіх людей.

Відчиніть настіж усі вікна.

Щільно зачиніть усі двері.

Захистіть органи дихання вологою марлевою пов’язкою.

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 жовтня 2018
Переглядів
739
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку