Виховна година для підлітків «Здоровий спосіб життя та шкідливі звички»
Мета заходу: формувати в учнів правильне уявлення про здоров’я, здоровий спосіб життя; виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я, здоров’я оточуючих; пропагувати здоровий спосіб життя; викликати в учнів негативне ставлення до вживання алкоголю та паління, які завдають великої шкоди здоров’ю людини; здійснювати профілактику паління, пияцтва; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, уміння самооцінювати їх; спонукати дітей до роздумів.
Методи і види роботи: лекція з елементами бесіди та гри.
Обладнання: відео, презентація «Ми за здоровий спосіб життя».
«Люди впускають ворога в свої вуста, і він викрадає їх мозок»,— говорив великий Шекспір про спирт і тютюновий дим.
Хід заходу
І. Організаційний момент
1. Привітання
Добрий день!
ІІ. Активізація уваги учнів, створення проблемної ситуації.
Учитель. Послухайте, діти, невелике оповідання.
У саду, за дорогою металевою огорожею, було гарно, як у казці. Зеленіла молода травичка, п'янили запахом кущі різнокольорового бузку, жаром палали на клумбах тюльпани. А десь у глибині саду, в затінку розквітлих дерев, змагалися в мистецтві співу пташки. У глибокому кріслі-качалці в холодочку, напівлежала тяжко хвора дівчинка років 12-13. Легенький вітерець пустотливо ворушив її золотисте волосся, ніби намагався розвеселити. Але ніщо, здається, не радувало її: ні розкішний одяг, ні розкрита на маленькому столику книжка, ні навколишня краса, ні чудова музика, записана на модерному магнітофоні.
Раптом звідки не взявся гурт дітлахів, босих, замурзаних, у якомусь лахмітті замість одягу. А тут, як на лихо, слуга виніс на дорогій таці запашну каву зі солодощами й попрямував стежкою до дівчинки. Очі дітей так і прикипіли до підноса, на якому були недосяжні для них ласощі. "От щаслива!" — із щирою заздрістю подумали діти і, налякані грізним поглядом слуги, відійшли від загорожі й почали собі гратися.
Якби вони дивились у сад трохи довше, то були б немало здивовані: дівчинка навіть не торкнулась ласощів, а згодом, кивком голови, відіславши слугу, стала кидати шматки печива собаці, що саме нагодився.
Неподалік гралися діти бідняків. Малюки галасували, сміялися, падали в пилюку й ще більше забруднювали свій одяг, дехто й набивав синяки, але вони, очевидно, нітрохи цим не журились.
"Щасливі... Боже, які вони щасливі!",—подумала дівчинка, і в її блакитних очах відбилися невимовна туга й біль.
Бесіда. Якщо ви уважно слухали, то скажіть:
—Що подумали діти про дівчинку? (Щаслива!)
—А дівчинка про дітей? (Щасливі!)
— Чи можна вважати щасливими дітей, які ростуть у злиднях, у проголодь, не мають пристойного одягу?
— Кого вам більше жаль: цих дітей чи дівчинку? Чому?
Учитель. Безумовно, не можна вважати щасливими дітей, які виростають у бідності й нестатках.
Але у даному випадку вони таки щасливіші від цієї дівчинки, що купається у розкошах. їх радує весняне тепло, що дозволило нарешті покинути убогі оселі й весело гратись на вулиці, вони мають найбільше багатство — здоров'я, якого не має панночка.
А здоров'я — це неоціненний скарб, це щастя, якого ми недооцінюємо тоді, коли маємо. І багато людей, як не парадоксально, самі є причиною своїх хвороб, самі вкорочують собі життя через деякі шкідливі звички. Ви, напевно, не, раз чули про них і можете відповісти, які звички є шкідливими для здоров'я.
ІІІ. Повідомлення теми і мети
Природа створила все, щоб людина була щасливою. Яскраве сонце, чисту воду, чарівні весняні квіти, хвилі достиглого жита, тьохкання соловейка у лузі... і нас людей – сильних, здорових, розумних. І в цьому бутті кожній людині доводиться вибирати, адже, зрештою вона має на це право.
Життя заставляло і вас робити вибір: що одягти на вечірку, дискотеку, з ким зустрічати Новий рік, закінчувати розпочату справу чи далі її продовжувати, тощо. А зроблений вибір буде правильним, якщо усвідомити кожному: хто Я є, ким хотів би стати у житті, що слід зробити, щоб досягти цього.
І на сьогоднішній виховній годині хочеться, щоб ви зробили свій власний вибір щодо здорового способу життя, адже саме він робить людину вільною і незалежною, дає їй сили і натхнення в усіх її справах і починаннях.
Кожен з вас проаналізує цю інформацію. Який буде висновок, ми взнаємо у кінці виховної години.
Про шкоду паління та алкоголю говорять багато. Проте неспокій учених і лікарів, викликаний поширенням цих згубних звичок, росте, оскільки поки що значне число людей не вважають їх за шкідливі для здоров’я. Отже, тема нашої виховної години — «Здоровий спосіб життя та шкідливі звички».
ІV. Основна частина
Окремим учням були задані пошукові завдання. Вони розповідатимуть нам про здоровий спосіб життя, шкоду паління на організм людини та вплив алкоголю.
Зверніть, будь ласка, увагу на вислови, які записані на дошці.
«Люди впускають ворога в свої вуста, і він викрадає їх мозок»,— говорив великий Шекспір про спирт і тютюновий дим.
Пияцтво — є вправляння в безумстві. (Піфагор)
Сп’яніння — є добровільне божевілля людини. (Арістотель)
Вино мстить п’яниці. (Леонардо да Вінчі)
Від вина гине краса, вином скорочується молодість. (Горацій)
«Ніякі напасті й злочини не знищать стільки народу і народного багатства, як пияцтво». (Ф. Бекон)
Тютюн приносить шкоду тілу, руйнує розум, отупляє цілі нації. ( О. де Бальзак )
Про що йде мова в них?
Що засуджується?
Чому люди починають палити та пити?
З чого починаються пияцтво та тютюнопаління?
Результати досліджень свідчать про те, що багато людей набули цих звичок у підлітковому віці. Тиск з боку товаришів і бажання бути схожим на дорослих спонукають багатьох підлітків до паління, вживання спиртних напоїв та наркотиків. Ці згубні звички важко перебороти, оскільки тютюновий дим містить нікотин, який спричиняє наркотичну залежність у людини, що палить, а алкоголь — ефірні олії.
А що таке звичка?
Коли людина виконує якісь дії постійно, підсвідомо, в неї виникає бажання або необхідність робити їх знову — це і є звичка. Інакше кажучи, звичка — це форма поведінки людини, яка виявляється у схильності робити ті чи інші дії, що закріпилися внаслідок багаторазового повторення їх.
Звичка є важливим аспектом життя людини. Для здоров’я людини, її способу життя звички можуть бути корисними і шкідливими. Корисні звички підвищують працездатність, сприяють фізичному і психічному розвитку особистості, зумовлюють її активне довголіття.
А скажіть мені будь – ласка що таке здоровий спосіб життя?
Це такий спосіб життя, який зберігає і покращує здоров’я.
Під здоровим способом життя розуміється оптимальний режим навчання, роботи чи відпочинку, збалансоване харчування, достатня рухова активність, дотримання правил особистої гігієни, загартовування, відсутність згубних звичок, любов до людей, позитивне сприйняття життя.
Здоровий спосіб життя дозволяє бути до старості здоровим психічно, морально і фізично.
За визначенням Всесвітньої Організації Охорони здоров'я, під здоров'ям людини розуміють "стан повного фізичного, психічного і соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороби".
Якщо тіло здорове, але немає відчуття радості і повноти життя, то це вже хвороба. На життєвому шляху людина взаємодіє з природою безперервно: дихає, контактує з людьми, пересувається, випромінює і поглинає енергію, впливає на навколишнє середовище. Більшість сьогоднішніх учених визначають поняття здоров'я як здатність людини до оптимального функціонування в навколишньому середовищі.
Відомо, що 50 відсотків смерті припадає на 10 найбільш поширених хвороб, які зумовлені палінням, вживанням алкоголю і наркотиків.
Звідси випливає, що здоров’я людини, тривалість її життя, творче довголіття багато в чому залежить від самої людини.
Гляньте навкруги, яка прекрасна земля, як добре нам жити. Задумайтесь, чи потрібно нам щось змінити в гіршу сторону? Чи хочете ви серйозно захворіти, адже паління, алкоголізм – це серйозні хвороби, лікуються інколи багато років, чи хочете сліз своєї мами? Так, це зло принесе багато сліз і страждань нашим рідним.
Складові здорового способу життя. Учні називають складові здорового способу життя (учитель записує їх на дошці). Це можуть бути:
1) відмова від куріння;
2) відмова від алкогольних напоїв;
3) відмова від наркотиків;
4) заняття фізичною культурою та спортом;
4) відсутність будь-яких захворювань;
6) здорове харчування.
Наше здоров’я залежить від таких основних чинників:
Учнівські повідомлення.
Учень 1. Останнім часом виникає питання «Чому люди курять?» Тому що, молоді люди вважають, що виглядають дорослішими, коли тримають цигарку. Деякі курці культивують цю звичку для того, щоб схуднути, замінюючи їжу цигаркою. Інколи стрес штовхає людей до цієї звички. Вони курять, щоб заспокоїтись, компенсувати невдачу, нудьгу чи незадоволення. Постає таке питання «Звідки прийшла звичка курити?»
Відкриття Америки в 1492 році подарило людству дві знаменитих рослини – картоплю і тютюн. Гьоте зазначив, що картопля стала для людини є благословінням, а тютюн – карою. Ще з давніх часів люди почали спостерігати негативі наслідки куріння і проводили боротьбу зі шкідливими звичками.
В кінці 16 столітті в Англії за куріння страчували, а голови страчених з трубкою в роті виставляли на майдані. В Турції курильщиків саджали на кіл. В Росії за куріння – страчували, а в кого знаходили тютюн били та відрізали ніс та вуха, відправляли в Сибір.
В теперішній час – заборонена реклама тютюну, а за куріння в громадських місцях ввели штраф.
Паління та алкоголь одні із шкідливих звичок. Статистичні данні говорять, що 1/ 2 населення – палить, 1/ 4 населення – наркомани, а алкоголіків з кожним роком стає все більше. Тривалість життя людини, що курить становить – 62 роки, але людина могла б прожити ще 20 років.
Отруйність нікотину відчув кожний, хто взяв у рот першу в житті сигарету. Ніхто не може докурити першої сигарети до кінця. Цьому заважають запаморочення й нудота, а часом і ще не приємніші відчуття, такі як інтенсивне слиновиділення, шум у голові, головний біль, серцебиття, загальна слабкість, тремтіння рук, блювання, пронос. У тяжких випадках людина непритомніє.
Дослідження довели, що в диму тютюну міститься понад 30 отруйних речовин: нікотин, ціаніди – миш’як, аміак, вуглекислий газ, оксид карбону, синильна кислота; смолисті речовини – пошкоджують верхні дихальні шляхи та легені; органічні кислоти, радіоактивні речовини – полоній – 210, радій, стронцій; канцерогенні речовини.
Нікотин – одна з найсильніших рослинних отрут, основна складова частина тютюнового диму.
Птахи (горобці, голуби) гинуть, якщо до їх дзьоба всього лише піднести скляну паличку, змочену нікотином. Кролик гине від 1/4 краплі нікотину, собака — від 1/2 краплі. Для людини смертельна доза нікотину складає від 50 до 100 міліграмів, або 2–3 краплі.
Саме така доза надходить щодня в кров після викурювання 20–25 сигарет (в одній сигареті міститься приблизно 6–8 міліграмів нікотину, з яких 3–4 міліграми потрапляють у кров).
Курець не гине тому, що доза вводиться поступово, не в один прийом. До того ж, частину нікотину нейтралізує формальдегід — інша отрута, що міститься в тютюні. Протягом 30 років такий курець викурює приблизно 20 000 сигарет, або 160 кг тютюну, поглинаючи в середньому 800 грамів нікотину. Систематичне поглинання невеликих, несмертельних доз нікотину викликає звичку, пристрасть до паління.
Нікотин включається в процеси обміну, що відбуваються в організмі людини, і стає необхідним.
2-й учень. Проте якщо некурець в один прийом отримає значну дозу нікотину, може наступити смерть. Такі випадки спостерігалися в різних країнах. Ученим фармокологом Н. П. Крафковим описано смерть молодої людини після того, як вона вперше в житті викурила велику сигару.
У Франції, в Ніцці, у результаті конкурсу «Хто більше викурить» двоє «переможців», викуривши по 60 сигарет, померли, а інші учасники з важким отруєнням потрапили до лікарні.
В Англії зареєстрований випадок, коли 40-літній чоловік, що вже давно палить, уночі під час важкої роботи, викурив 14 сигар і 40 сигарет. Вранці йому зробилося погано, і незважаючи на надану медичну допомогу він помер.
У літературі описаний випадок, коли в кімнату, де лежав тютюн у тюках, поклали спати дівчинку і вона через декілька годин померла.
Статистичні дані говорять: люди, які курять найчастіше в 13 разів страждають на стенокардію, в 12 разів – інфарктом міокарда, в 10 разів виразковою хворобою шлунку та інсультом, а в 20 разів – на рак легень, туберкульоз, хронічний бронхіт.
Доведено, що нікотин шкідливо впливає на організм вагітної жінки. Лікарі встановили, що у жінок, що палять високий коефіцієнт смертності дітей, великий ризик викидня, передчасні пологи спостерігаються у 2 рази частіше. Люди, які курять виглядають старше своїх років, шкіра у них втрачає еластичність та жовтіє, зуби руйнуються та жовтіють.
3-й учень. Паління тютюну шкідливо позначається не лише на стані курця, але й на здоров’ї тих, хто його оточує.
Діти, що живуть у накурених приміщеннях, частіше і більш страждають захворюваннями органів дихання. У дітей батьків, що палять, протягом першого року життя збільшується частота бронхітів і пневмонії, підвищується ризик розвитку серйозних захворювань. Тютюновий дим затримує сонячні ультрафіолетові промені, які важливі для зростаючої дитини, впливає на обмін речовин, погіршує засвоєння цукру і руйнує вітамін С, необхідний дитині в період зростання. В віці 5–9 років у дитини порушується функція легенів. Унаслідок цього відбувається зниження здатності виконувати фізичну діяльність, що вимагає витривалості і напруги. Обстеживши понад 2 тис. дітей, що проживають у 1820 сім’ях, професор С. М. Гавалов виявив, що в сім’ях, де палять, у дітей, особливо в ранньому віці, спостерігаються часті гострі пневмонії і гострі респіраторні захворювання. У сім’ях, де не було тих, що палять, діти були практично здорові.
У дітей, матері яких палили під час вагітності, є схильність до припадків. Вони значно частіше захворюють на епілепсію. Діти, що народилися від матерів, що палять, відстають від своїх однолітків у розумовому розвитку. Так, учені В. Гібал і Х. Блюмберг після обстеження 17 тисяч таких дітей виявили в них відставання у навчанні, а також у зростанні.
Помітно зросла кількість алергічних захворювань. Ученими встановлено, що алергизувальну дію мають нікотин і сухі частинки тютюнового диму. Вони сприяють розвитку багатьох алергічних захворювань у дітей, і чим менше дитина, тим більшу шкоду заподіює її організму тютюновий дим.
4-й учень. Паління підлітків насамперед позначається на нервовій і серцево-судинній системах. У 12–15 років вони вже скаржаться на необхідність відпочинку в разі фізичних навантажень. У результаті багаторічних спостережень французький доктор Декалзне ще 100 років тому прийшов до переконання, що навіть незначне паління викликає в дітей недокрів’я, розлад травлення.
Паління впливає на успішність учня. Число неуспішних зростає в тих класах, де більше учнів палять.
Паління уповільнює їх фізичний і психічний розвиток. Стан здоров’я, підірваний палінням, не дозволяє вибрати рід занять до душі, добитися успіху (наприклад, хлопцям стати льотчиками, спортсменами, дівчатам — балеринами, співачками і т. ін.)
Висновки
Паління і учень несумісні. Молоді роки — це роки зростання як фізичного, так і розумового. Організму потрібно багато сил, щоб справитися зі всіма навантаженнями. Як відомо, навики, звички, засвоєні в шкільному віці, найміцніші. Це стосується не тільки корисних, але і шкідливих звичок. Чим раніше діти, підлітки, хлопці, дівчата познайомляться з палінням і почнуть палити, тим швидше звикнуть до нього, і надалі відмовитися від паління буде дуже важко.
Нікотин пошкоджує органи чуття, знижується функція зорового нерва, порушується гострота зору, здатність розпізнавати кольори.
Це приходить поступово: зникає сприймання зеленого, червоного, синього кольорів.
Внаслідок куріння в організмі руйнується значна частина вітаміну С. Встановлено, що 1 викурена цигарка позбавляє організм 25 мл аскорбінової кислоти. Така кількість цієї кислоти є в одному апельсині. Отже людина, яка викурює 20 цигарок на день, повинна з’їсти 4 кг апельсинів.
Боротьба з курінням тютюну передбачає збереження здоров'я людини і забезпечення його довголіття. Будемо сподіватися, що в майбутньому всі люди усвідомлять шкідливість "тютюнового зілля” і відмовляться від його вживання в ім'я цієї благодійної мети.
Пам’ятайте!!! Куріння – це соціальне лихо. Через нерозуміння, сліпе наслідування моди, дорослих, підліток починає курити – спочатку робить одну затяжку, викурює одну сигарету, а потім тягнеться до лиховісної пачки знову і знову. І так куріння стає звичкою. А почати курити набагато легше, ніж покинути. Отож, краще не починати.
Частина 2
1-й учень. До шкідливих звичок окрім паління відноситься ще згубніша — споживання алкоголю. На жаль, у житті вони дуже часто поєднуються одна з одною. Так, серед непитущого населення курців 40 %, серед тих, що зловживають алкоголем, — уже 98 %.
Найпоширенішими факторами, що негативно впливають на стан здоров’я людини – є алкоголь.
Трохи історії (виступ учениці).
Чисті спирти почали добувати в VI-VII ст. Араби називали його "алькоголь", що означає "одурманюючий". Першу пляшку горілки виготовив араб Рачез в 860 році. Перегонка вина з метою одержати спирт різко посилила пияцтво. Не виключено, що саме це і стало приводом для заборони вживання спиртних напоїв, до якої вдався основоположник Ісламу Мухамед. Ця заборона ввійшла згодом і до зведення мусульманських законів - Корану (VII ст.). Відтоді протягом 12 століть у мусульманських країнах алкоголю не вживали, відступників цього закону (п'яниць) жорстоко карали.
З XVI ст. почалося масове завезення горілки й вина з-за кордону. За Івана IV і Бориса Годунова запроваджуються "царові кабаки", які давали багато грошей в державну скарбницю. А проте вже тоді були спроби обмеження вживання спиртних напоїв. Так, у 1652 році вийшов указ: "Продавати горілку по одній чарці людині".
Заборонялося продавати вино ченцям, а також усім під час постів, у середу і неділю. Одначе з фінансових міркувань невдовзі до указу було внесено поправку: "Щоб великого государя скарбниці чинити прибуток, пияків з кухленого двору не проганяти", чим фактично підтримувалось пияцтво.
Проблема вживання алкоголю дуже актуальна в наші дні. Зараз споживання спиртних напоїв у світі характеризується величезними цифрами. Від цього страждає все суспільство, але в першу чергу під загрозу ставиться підростаюче покоління: діти, підлітки, молодь, а також здоров’я майбутніх матерів. Адже алкоголь особливо активно впливає на підростаючий організм, поступово руйнуючи його.
Учень 3. Алкоголізм не звичка, а хвороба. Алкоголь – це універсальна отрута, яка діє на весь організм. За статистикою, алкоголіком становиться кожен десятий українець. Кожен рік від алкоголю помирає більше 40 тис. українців. Згідно із статистичними даними, в Україні нараховується 1,6 млн. алкоголіків, з них понад 200 000 – жінки.
Вживання і зловживання алкогольними напоями особливо небезпечне в дитячому, підлітковому віці, коли ще не завершилося формування організму, у цей період у печінці відсутній спеціальний фермент, який розщеплює етиловий спирт на прості нетоксичні сполуки.
В організмі людини, яка вживає алкоголь змалку, набагато швидше формується алкогольна залежність. Вчені вивчили декількох сотень хворих, які перебували на лікуванні з приводу алкоголізму, виявили, що більшість із них почали вживати спиртні напої у віці 12-18 років. На лікування вони потрапили тільки у 25-35 років, маючи тяжкі ураження центральної нервової системи та внутрішніх органів.
До яких наслідків може призвести алкоголь?
Учень 4. Особливо шкідливу дію алкоголю відчуває головний мозок. Погіршується умовно – рефлекторна діяльність людини, сповільнюється формування складних дій. Під впливом алкоголю порушуються довільні дії, людина втрачає спроможність управляти собою. При систематичному вживанні людини алкоголю, призводить до психічного розладу та хронічного алкоголізму.
Спеціалісти інституту кардіології виявили, що більшість смертей від серцево-судинних захворювань в першу чергу від алкоголю. У них розвивається порушення ритму серця, це може супроводжуватись нападами стенокардії, і призвести до інфаркту.
Люди, які мають згубну звичку до спиртного, частіше за інших хворіють на різні застуді хвороби органів дихання, тому, що алкоголь послаблює опірність організму. Системне вживання алкоголю подразнює слизову оболонку шлунку і призводить до гастриту, виразки шлунку, порушення функцій підшлункової залози, цирозу печінки.
Алкоголь, негативно впливає на здоров’я жінки і закінчується безплідністю. Стан сп’яніння в момент зачаття може вкрай негативно позначитися на здоров’ї майбутньої дитини, може призвести до ураження різноманітних органів і тканин майбутньої дитини.
Алкоголь « б’є» не тільки самого питущого, але і людей, що оточують його. Питущі люди зневажають своїми обов’язками, друзями, сім’єю і дітьми, для того, щоб задовольнити свою потребу. Пам’ятайте, що алкоголь призводять до деградації особистості, руйнування сім’ї, безробіттю і смерті.
Боротьба з алкоголізмом найбільша соціальна і медична проблема будь – якої держави.
Пияцтво «запалює зелене світло» злоякісним новоутворенням. Не виключається наявність в алкогольних напоях канцерогенних речовин. Будучи хорошим розчинником, алкоголь допомагає їх проникненню в організм. У тих, хто зловживає алкоголем, особливо в молодому віці, ризик розвитку раку порожнини рота в 10 разів вище, а якщо вони ще і палять, то в 15 разів вище в порівнянні з непитущими.
2-й учень. За сивої давнини познайомилася людина з незвичайною звеселяючою дією деяких напоїв. Найзвичайніші молоко, мед, соки плодів, постоявши на сонці, міняли не тільки свій зовнішній вигляд, смак, але й набували здатності вселяти відчуття легкості, безтурботності, благополуччя. Не відразу люди відмітили, що наступного дня людина розплачувалася головним болем, розбитістю, поганим настроєм. Зрозуміло, наші далекі предки і здогадатися не могли, якого страшного ворога вони набули. На жаль, сумні наслідки вживання спиртного привертали до себе менше уваги, ніж поліпшення настрою, супутнє вживанню алкоголю.
У міфах, легендах і казках стародавнього світу — усюди фігурують вино, сп’яніння, розгул. Пияцтво процвітало, а за ним слідували його незмінні супутники — розпуста, злочини, важкі хвороби.
3-й учень. Основою сп’яняючої дії будь-якого напою був алкоголь — етиловий, або винний, спирт.
Вжитий, він через 5–10 хвилин усмоктується в кров і розноситися по всьому організму. Алкоголь — отрута для будь-якої живої клітини. Проникнувши в організм, алкоголь дуже скоро порушує роботу тканин і органів. Швидко згораючи, він віднімає у них кисень і воду. Клітки зморщуються, діяльність їх утруднюється. За значного і частого потрапляння алкоголю в організм клітини різних органів урешті-решт гинуть, під дією алкоголю порушуються мало не всі фізіологічні процеси в організмі, а це може призвести до важких захворювань. Перероджуються тканини печінки, нирок, серця, судин та ін.
Спершу алкоголь діє на клітини головного мозку, при цьому насамперед страждають вищі відділи мозку. Швидко доставлений потоком крові до головного мозку, алкоголь проникає в нервові клітини, при цьому руйнується зв’язок між різними відділами мозку.
Алкоголь впливає також на кровоносні судини, що несуть кров до мозку. Спочатку вони розширюються і насичена алкоголем кров бурхливо підливає до мозку, викликаючи різке збудження нервових центрів. Ось звідки надмірний веселий настрій і розбещеність сп’янілої людини.
4-й учень. Дуже небезпечний алкоголь для юних, особливо для дівчат, оскільки їх організм у період зростання легше піддається дії наркотиків. З незапам’ятних часів наші предки вважали за придатні напої для дітей лише воду і молоко. В стародавній Греції і Римі хлопцям до певного віку взагалі заборонялося пити вино, в Стародавній Греції пити не розведене водою вино вважалося за негідне вільного громадянина. Правитель Спарти легендарний Лікульт заборонив пити вино вищій знаті держави, але заохочував до споювання рабів, щоб тримати їх у покорі.
В Афінах правитель Солон увів закон, згідно з яким архоїти (посадові особи) каралися за пияцтво: перший раз — крупний штраф, а в разі повторення — страта.
Стародавній історик Пліній Старший писав про те, що перси і мідяни були переможені греками на чолі з Олександром Македонським тому, що в них були розвинені пияцтво та інші пов’язані з ним пороки.
У Стародавній Індії вживання спиртних напоїв представникам вищих каст було категорично заборонено. Якщо ж у пияцтві викривали жінку вищої касти, то їй на лобі випалювали клеймо у вигляді судини для вина, виганяли з дому і ніхто не мав права прийняти її до себе.
У деяких країнах, перш за все мусульманських, були введені релігійні заборони на вживання алкоголю. За Петра І п’яницям, що потрапили у в’язницю, вішали на шию чавунну медаль із написом «за пияцтво».
5-й учень. Алкоголь справляє негативний вплив на потомство. Про це знали здавна. У Грецькій міфології богиня Юнона народила від сп’янілого Юпітера кульгавого Вулкана. Правитель Спарти Лікург забороняв у день весілля вживання спиртних напоїв під загрозою важкого покарання. Гіппократ указував, що причиною ідіотизму, епілепсії і інших нервово-психічних захворювань є пияцтво батьків, які пили вино в день зачаття.
Дослідження учених довели, що у хлопців і дівчат алкоголізм як важка, важко виліковна хвороба виникає і розвивається в чотири рази швидше, ніж у дорослих. Руйнування особистості відбувається набагато швидше.
Міфи про алкоголь
Міф 1
Алкоголь робить мене модним. Правда полягає в тому, що відомі актори, музиканти та інші законодавці молодіжної моди рішуче виступають проти алкоголю. Нині, навпаки, модно займатися спортом і вести здоровий спосіб життя.
Міф 2
Алкоголь допомагає розв'язувати проблеми, допомагає забутися й не думати про свої проблеми. Це найпоширеніший самообман. Навпаки, він поглиблює існуючі проблеми і породжує нові. Якщо весь час звертатись до алкоголю, щоб забути про проблеми й горе,— це прямий шлях до алкоголізму. І тоді замість проблем, про які хотілося забути, постане проблема алкоголізму. Алкоголь не розв'яже жодної з проблем.
Міф 3
Алкоголь робить із хлопчаків справжніх чоловіків і не шкодить дівчатам. Правда полягає в тому, що алкоголь діє навпаки, зменшуючи в організмі концентрацію тестостерону — гормону, який справді перетворює хлопчика на чоловіка. Дівчата швидше за хлопців звикають до алкоголю і, отже, ставлять під загрозу своє здоров'я та життя майбутніх дітей.
Міф 4
Випивати — це весело. Правда полягає в тому, що випивати — це вживати алкоголь, що міститься в напоях. Подумай про це! Невже це весело — накачатися тим, від чого втрачаєш здатність тверезо мислити? Часто результат буває протилежним — погіршується настрій, виникає агресивність, загострюються хронічні хвороби.
Міф 5
Я взагалі не п'ю. Це лише пиво, яке можна пити необмежено, тому що пиво — неміцний алкогольний напій. Правда полягає в тому, що вміст алкоголю в баночці пива (0,33 л) такий, як у чарці горілки (40 мл) або в 1 келиху вина (150 мл). Пити пиво в необмежених кількостях без ризику для здоров'я не можна.
Міф 6
Від алкоголю не можна померти: пий собі й пий. Правда полягає в тому, що багато людей помирають від передозування алкоголем, від уживання неякісних алкогольних напоїв, а ще більше від хвороб, спричинених хронічним алкоголізмом, та необачних учинків, скоєних під впливом алкоголю. Людина може вмерти від дози алкоголю, за якої не витримає її серце або з якою не впорається її печінка!
Міф 7
Алкоголь та наркотики не зашкодять мені. Наркотична залежність — це хвороба дурнів і слабаків. Правда полягає в тому, що є жертви серед відомих людей. Вони були розумними та сильними, інакше не стали б тим, ким стали. Та ні їхні гроші, ні найкращі лікарі їм не допомогли.
Міф 8
Слабоалкогольні напої (ром-кола, шейк) нешкідливі, інакше їх не продавали б неповнолітнім. Правда полягає в тому, що це наслідок недосконалого законодавства. Алкоголь із газованих напоїв засвоюється швидше, ніж з вина чи горілки. Лікарі вже давно спостерігають випадки алкоголізму серед підлітків саме з цієї причини.
Міф 9
У стані похмілля необхідно обов'язково випити ще алкоголю, щоб похмелитися. Правда полягає в тому, що єдиний лікар від похмілля — це час. Алкоголь виходить із організму тільки згодом. Печінка виводить з організму людини 10 мл алкоголю за 1 год. Випиваючи ще, людина тільки збільшує навантаження на й так уже перевантажену печінку. Ні додатковий алкоголь, ні чай, ні кава, ні холодний душ, ні свіже повітря не приводять до дійсного протверезіння. В стані похмілля людина повинна уникати вживання алкоголю протягом 48 год, щоб дати своєму організму й м'язам тіла відпочити й «отямитись».
Міф 10
Можна змішувати різні алкогольні напої, а також змішувати алкоголь із будь-якими іншими наркотиками. Правда полягає в тому, що змішування різних алкогольних напоїв, алкоголю з будь-якими іншими наркотиками може мати смертельні наслідки.
Міф 11
Деякі підлітки вірять, що більшість їхніх однолітків уживають алкоголь. А раз так, то й вони неодмінно повинні вживати алкоголь. Правда полягає в тому, що більшість підлітків у віці від 13 до 15 років не вживають алкоголю.
Міф 12
Алкоголь можна вважати продуктом харчування. Правда полягає в тому, що алкоголь не є продуктом харчування. Він не містить у собі ніяких поживних речовин, без яких організм людини не міг би функціонувати повноцінно.
Міф 13
Уживаючи алкогольні напої, потрібно дотримуватися почуття міри. Міра — це коли не напиваєшся до такого стану, коли тебе друзі тягнуть на собі додому. Правда полягає в тому, що стан, близький до подібного, не може вважатися мірою. Вплив алкоголю на організм людини залежить від ваги й росту людини. Діти та підлітки мають вагу значно меншу, ніж дорослі, й ріст у них, як правило, менше, ніж у дорослих. Отже, молоді люди, які не досягай фізичної зрілості, не можуть споживати стільки ж алкоголю, скільки дорослі. Міру потрібно визначати тільки кількістю випитого в грамах або мілілітрах. Якщо доросла людина регулярно вживає більше трьох одиниць (30 мл чистого алкоголю), вона завдає шкоди своєму здоров'ю.
Учитель поділяє клас на чотири групи (команди). Принцип розподілу може бути будь-який (за кольором очей, за захопленнями тощо). Створені команди придумують собі назви (бажано, щоб вони відповідали темі виховного заходу).
Також обирається «лічильник» – учень, який підраховуватиме бали, що зароблять команди.
Учитель дає завдання командам: за 5-10 хвилин намалювати плакат, який пропагує здоровий спосіб життя. Головні вимоги до плакату: яскравість, образність, запам’ятовуваність, інформативність, оригінальність. Саме ці критерії і визначатимуть найкращий плакат, за який команда-переможниця одержує 10 ігрових монет, а інші команди – по 5 ігрових монет. Ці плакати вивішуються в класі. Поки команди малюють, може звучати музика. Як тільки мелодія припиняється, команди повинні здати свої малюнки. Потім обирається найкращий плакат.
Гра проходить 10 – 15 хвилин. Звучить тиха музика. Вчитель читає запитання, команди повинні відповісти на них. За кожну правильну відповідь команда одержує одну ігрову монету. Набрані бали додаються до балів, зароблених командами під час конкурсу плакатів (за цим стежить «лічильник»). Запитання для гри:
Після гри підбиваються підсумки, підраховуються отримані монети.
Учитель роздає учням аркуші паперу і пропонує написати, як би вони відповіли у подібних ситуаціях:
1. Друг (подруга) похвалився, що спробував викурити цигарку і йому сподобалось. Він пропонує спробувати і вам.
2. Ви потрапили у компанію, де всі курять. «Спробуй, це круто! Ми вже дорослі!» — кажуть вам.
3. До вас у гості прийшли друзі й принесли «Лонгер». «Ось купили дорогою. Буде веселіше розважатись»,— так пояснили вони свій вчинок.
Одного разу троє друзів сперечалися: паління корисне чи все-таки шкідливе? Оскільки вони не могли знайти правильної відповіді, то вирішили звернутися за порадою до Мудреця.
Як ви гадаєте, що відповів Мудрець?
Він сказав: «Паліть, бо ті, що палять, завжди молоді; їх ніколи не покусає собака; їх ніколи не обкрадуть злодії».
Друзі покинули Мудреця, однак їх здивувала і занепокоїла його відповідь. Вони почали шукати справжнє значення сказаних слів. В одній із книг вони побачили інформацію, від якої вжахнулися:
Задумайся!
Проаналізувавши інформацію, друзі знову пішли до Мудреця і запитали, чому він дав їм таку відповідь. Мудрець пояснив:
Друзі зробили свій вибір. Як ви гадаєте, який? А що обираєте ви? (Відповіді учнів.)
6. Гра-вікторина «Розумники»
1. Бліц-опитування
Продовжте вислів:
Крапля нікотину вбиває… (Коня чи муху?)
Що варили Бовдур, Бувалий і Боягуз — відомі кіногерої Нікуліна, Віцина, Моргунова у лісі? (Компот чи самогон?)
Часто під час паління підвищується… (Артеріальний тиск чи атмосферний тиск?)
Продовжте «Багато вина — мало…» (Розуму чи грошей?)
Хто з європейських мандрівників уперше побачив людей, що палять? (Васко де Ґама чи Христофор Колумб?)
На скільки хвилин коротшає життя курця після кожної викуреної сигарети? (На 15 хвилини чи на 10 хвилин?)
Відомий хірург Федір Углов стверджував, що після прийму спиртного в корі головного мозку залишається… (Кладовище нервових клітин чи заряд бадьорості і веселості?)
Що вражається в курця перш за все? (Судини чи легені?)
Продовжте: «П’яна людина — не людина, бо вона втратила…» (Розум чи гаманець?)
Чому в Росії Петро І дозволив паління тютюну? (Із метою оздоровлення людей чи розвитку економіки?)
У якому фільмі Леоніда Гайдая герой вчить молодь танцювати твіст, гасячи недопалки то однією, то іншою ногою? («Діамантова рука» чи «Кавказька полонянка?»)
Скільки літрів тютюнового дьогтю проходить за 10 років через дихальні шляхи курця (8 літрів чи 5 літрів?)
Нікотин — це отрута, яка особливо впливає на… (Зростання чи зір?)
Що робили згідно із законом, який видав китайський імператор Ву Вонг у 1220 році, викритим у пияцтві? (Піддавали страті чи виганяли з країни?)
У якому слові увічнив своє ім’я Жак Ніко? (Нікотин)
Продовжите «Хліб на ноги ставить, а вино…» (Валить)
Утворення ракових пухлин у курця виникає завдяки речовинам, що містяться в сигареті. (Нікотин чи радіоактивний полоній?)
Хто з відомих російських письменників сказав: «Рідкісний злодій, вбивця здійснює свою справу тверезим». (Л. М. Толстой чи А. П. Чехов?)
Яку дію справляє алкоголь на центральну нервову систему? (Позитивну чи негативну?)
Кому з російських поетів належать слова: «Людина, яка п’є, ні на що не придатна»? (М. Ю. Лермонтову чи О. С. Пушкіну?)
Назвіть хворобу заядлих курців. (Кашель чи бронхіт)
Що допомагає зберегти й укріпити здоров’я людей? (Спорт, ЗОЖ)
2. Закінчи вислів…
«Пити вино так само шкідливо, як приймати…» (отруту)
«Паління — це частково хвороба і передчасна…» (смерть)
«Випив горілки на копійку, а дуру додалося на…» (п’ятак)
«Не буває весілля без гостей, похоронів без сліз, а пияцтва без...» (бійки)
«Спочатку чоловік п’є вино, а потім вино п’є...» (людину)
«Вино полюбив, сім’ю...» (розорив)
«Бочка вина отрутою...» (повна)
«Горілка не живить, а хто її п’є...» (голодує)
«Хто п’є до дна, той живе...» (без розуму)
Додаткові питання:
«Пияцтво — вірний супутник...» (хуліганства)
«Вино — ворог...» (печінки)
«Де сп’яніння, там... » (злочин)
Паління — це прихована...» (наркоманія)
«Увечері п’яниця — вранці...» (ледар)
«Хто палить тютюн, той гірше...» (собаки)
«Палити — здоров’ю...» (шкодити)
«Хто не палить і не п’є, той здоровеньким...» (росте)
«Любити паління — шкодити...» (серцебиттю)
«Скоріше кидай палити, щоб зростання...» (не припинити)
Підведення підсумків гри. Учасник, що набрав більше за всіх очок, отримує приз.
Пам’ятка
Як побороти шкідливі звички?
Кожен знає, як багато згубних звичок присутній у нашому житті. Всі ці звички здатні отруювати життя, а також відіграють роль бомби уповільненої дії. Багато хто намагається боротися, але це настільки складно дається, що у них опускаються руки. Нижче можна ознайомитися з основними рекомендаціями, які допоможуть подолати згубні звички.
1. Знайдіть причину. Від цього може залежати успіх у боротьбі з шкідливою звичкою, адже дуже часто причина ховається в підсвідомості і має зв’язок з різними подіями, що відбулися в житті. Визначивши причину, вам буде набагато легше боротися з нею.
2. Проаналізуйте свою шкідливу звичку, постарайтеся знайти в ній позитивні сторони. Деколи трапляється так, що шкідлива звичка може дарувати позитивні емоції. Тому подумайте, наскільки важливими ці емоції, перш ніж позбавлятися від чого-небудь. Зрозуміло, це не відноситься до того, що негативно впливає на здоров’я.
3. Прагненню має супроводжувати дію. Якщо ви поставили за мету побороти шкідливу звичку, то не роздумуйте, а починайте діяти. Тільки дія дозволить вам швидше побороти те, від чого ви хочете позбавитися.
4. Займіться чимось новим і захоплюючим. Перейдіть на щось більш корисне і не шкідливий. Наприклад, нехай вашою новою звичкою стане заняття спортом. Пам’ятайте, що попередньо варто проконсультуватися у лікаря, щоб не нашкодити.
5. Женіть геть скептичне настрій. Не потрібно сумніватися, адже від цього робиться тільки гірше. Намагайтеся жити з максимально позитивними думками, хай усмішка завжди буде з вами. Позитивне мислення допомагає легше справлятися з будь-якими ситуаціями в житті.
6. Розвивайте силу волі! Від неї багато залежить, адже ви повинні навчитися контролювати себе і свої бажання. Будьте сильніше своїх згубних звичок.
7. Скористайтеся допомогою психолога. Якщо вам не під силу самостійно побороти шкідливу звичку, то саме час звернутися до фахівця, який допоможе вам розібратися з цією проблемою.
Підсумки заняття
Багато підлітків починають курити, вживати алкогольні напої саме тому, що із цигаркою або чаркою в руці видаються собі більш дорослими, стильними. Але чи замислювались ви, чому так багато дорослих людей роками борються із залежністю від алкоголю, тютюну? Тому, що ці згубні звички із задоволення перетворюються на страшні хвороби. То що ви оберете: здорове яскраве життя чи щоденну тяжку боротьбу за виживання? Яким ви бачите своє майбутнє?
Добре подумайте над цим, беручи до рук цигарку чи пляшку пива.
Потрібно пам’ятати: здоров’я, радість життя і щастя — в наших руках.