Виховна година для учнів 1-3 класів
Тема: В гостях у Лісовичка. Обережно: гриби!
Мета: вчити учнів розрізняти їстівні та отруйні гриби, правильно
збирати гриби; розвивати увагу, уяву, мислення та мовлення
учнів; виховувати турботливе ставлення до свого здоров’я,
обережність.
Хід виховної години
І. Організація класу до виховної години.
- Відгадайте загадку.
Без пензлика, без олівця
Розфарбувала деревця.
Сумно у гаях блукає,
Жовті шати одягає.
Золотисту стелить постіль,
Жде сестрицю білу в гості.(Осінь)
- Які слова допомогли вам відгадати загадку? (Розфарбувала, жовті шати одягає, жде білу сестрицю)
- Сьогодні ми з вами вирушимо в осінній ліс. Нас до себе в гості запрошує хазяїн лісу – Лісовичок. Але перед тим, як вирушати, потрібно згадати правила поведінки в осінньому лісі.
Осінь — це особлива пора року, красива і журлива, час великих справ. Люди готують поля, сади і городи до нових урожаїв. Тварини готуються до зими, відлітають від нас перелітні птахи.
А ще у лісі можна зібрати справжні скарби.
Серед буків і дубків
Заховались між листків.
І великі, і малі
повдягалися в брилі,
і дощу ці одноніжки не бояться ані трішки.
Ліс – улюблений їх край
А як звуться – відгадай. (гриби)
ІІ. Оголошення теми та мети заняття. Мотивація діяльності учнів.
ІІІ. Робота над темою виховної години.
Із своїх найперших днів
Найбіліший із грибів.
По властивостях він цінний,
Лікар від хвороб відмінний. (Боровик)
Обліпили всі пеньочки
Мами-тата сини й дочки:
Наче нитки, всі тоненькі,
Вишукані й чепурненькі. (Опеньки)
Красень гриб цей хоч куди,
Та у руки не бери!
Кожна муха його знає,
Як побачить — геть втікає! (Мухомор)
Ці грибочки невеличкі,
Із близнючок в них сестрички.
По лісах мандрують пішки,
Носять рижі босоніжки. (Лисички)
Це справжнісінька актриса:
В капелюсі, шапці, лиса...
Різні ролі в лісі грає,
Перевтілень безліч знає. (Поганка)
Сирі шапки, сирі ніжки,
Можна і сирими трішки...
Видів безліч, всі смачні:
Ласі, добрі, їстівні! (Сироїжки)
Перша допомога при отруєнні грибами.
У хворих, що отруїлися грибами, спостерігаються такі спільні ознаки недуги: біль всередині, розлад шлунку, нудота, починається блювота, людина відчуває загальну слабкість. Спостерігається також зміна зіниць. Буває, що іноді у хворого з’являються зорові і слухові галюцинації, конвульсії, марення. Після збудження наступає втрата свідомості, при цьому спостерігається посмикування деяких м’язів, найчастіше обличчя і пальців рук.
Навіть при легкому отруєнні грибами треба негайно звернутися за медичною допомогою чи відправити хворого до лікарні. Часто від того, як швидко буде надано медичну допомогу, залежить життя людини. Дещо можна зробити хворому до того, як прийде лікар. Насамперед, треба прикласти до живота і ніг грілки. Щоб не допустити активного всмоктування отрути в організм, треба як найшвидше промити шлунок.
Після цього рекомендується дати хворому міцного чаю, кави або молока. Щоб встановити причини отруєння, варто зберегти рештки грибів.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Раз – ялинка,
два – дубочок,
три – березовий гайочок,
а чотири – це травиця,
п’ять – мурашка-трудівниця,
шість – колючий їжачок,
сім – грибок-боровичок,
вісім – білка,
дев’ять – пташка,
десять – квіточка-ромашка.
Слухання аудіозапису казки. Інсценізація казки.
Одного разу застав Мурашку сильний дощ: «Куди заховатись? «
Побачив він на галявині маленький грибок і сховався під його шапинкою. А дощ іде все сильніше і сильніше.
Повзе до гриба мокрий Метелик:
Пустив Мурашка Метелика під грибок. А дощ ще сильніший.
Біжить Мишка:
Пустили і Мишку. А дощ ллє, не перестає.
Біля гриба Горобець скаче і плаче:
Знайшлось і горобцю місце.
А тут Заєць на галявину вискочив, кричить:
- Сховайте, врятуйте, за мною Лисиця женеться.
Шкода Зайця – пустили і його. Тільки заховали – Лисиця прибігла:
Всі: - Ні, не бачили.
Понюхала Лисиця, крутнула хвостом і пішла.
А ось і дощик пройшов, сонечко визирнуло. Всі радіють!
Мурашка задумався:
А Жабка засміялась:
Всі подивились і зрозуміли, що грибок… (виріс). І став такий пихатий, з іншими грибами не товаришує, воювати з ними хоче.
А на ту пору прийшла з кошиком у ліс бабуся Варвара і всі гриби зібрала. Повний кошик, ледь додому донесла. Дома розібрала, замаринувала (з кошика в банки). З того часу гриби в лісі дружать.
Правила збирання грибів
1. Збирати гриби можна лише з дорослими, які добре знаються на грибах.
2. Збирайте в лісі лише ті гриби, про які ви знаєте напевне, що вони їстівні.
3. Гриби, яких ви не знаєте чи які викликають у вас сумнів, не кладіть у їжу і не пробуйте сирими на смак.
4. Ніколи не беріть і не їжте грибів, що мають біля основи ніжки подібне на бульбу потовщення, не куштуйте їх.
5. Коли збираєте пластинчаті гриби, особливо сироїжки та лісові печериці, намагайтеся брати їх цілою ніжкою, щоб не допустити помилки, про яку згадано у попередньому пункті.
6. Ніколи не збирайте і не їжте грибів переслизлих, зморщених, червивих, зіпсованих.
7. Не їжте сирих грибів.
8. Якщо ж зустрінете в лісі бліду поганку, краще знищіть її. Червоний мухомор залишайте для лосів.
ІУ. Підсумок виховної години.
Вікторина „Чи знаєте ви гриби?”
- А наостанок послухайте віршик від Лісовичка та ще раз повторіть правила поведінки у лісі, при збиранні грибів , які почуєте.
По гриби
Після дощику в лісочку
Поздіймалися грибочки.
Де лиш гілка шурхотне –
Видивляються мене.
На пеньках ростуть тісненько,
Ніби всіяно, − опеньки,
А в дубовому бору
Безліч білих наберу!
Стежки геть порозбігались...
Щоб не заблукати,
Звідки сонечко здіймалось
Варто пам'ятати.
Щільно геть північнім боком
Стовбури убрані мохом,
Треба не панікувать,
Напрям правильний тримать,
Слухать ліс і слухать тишу,
Голоси автошляхів,
Мірний стукіт залізничний,
Перегуки грибників.
Про орієнтир подбаєм –
Цілий кошик наскладаєм!
Пам'ятати варто, друже,
Якщо впевнений не дуже,
Гриб сумнівний краще викинь,
Щоб не сталося біди,
Бо нема від смерті ліків...
Небезпечні є вони:
Мухомор, бліда поганка, −
Тож на горе забаганка
Може враз перетворитись,
Як уважно не дивитись.
Лариса Іллюк