Година спілкування «З днем народження Т. Г. Шевченко»
для дітей 4 класу
Тема: “Тарас Григорович Шевченко”
Мета: Розширити знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка, розвивати здатність до взаємодії; формувати громадянську і загальнокультурну компетентності, бажання читати твори Т.Шевченка; виховувати любов до національної культури, прагнення бути справжніми українцями, почуття гордості за національного генія України – Тараса Григоровича Шевченка.
Компетентності: соціальна, комунікативна, колективна
Форма проведення: Година спілкування
Обладнання: портрет Шевченка, пазли, картки з віршами, відео руханки, картки для малюнку співпраці
Структура виховного заняття:
І. Організаційна частина
- Доброго дня дітки, сьогодні ми з вами зустрілися не просто так. Нещодавно був день народження відомого українського поета, прозаїка, художника і, взагалі, громадського діяча. Цікаво про кого саме?
- Тоді слухайте уважно. Нещодавно ви на уроці читання знайомилися із поезією
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть.
Сім’я вечеря коло хати,
Вечірня зіронька встає.
Дочка вечерять подає,
А мати хоче научати,
Так соловейко не дає.
Поклала мати коло хати
Маленьких діточок своїх;
Сама заснула коло їх.
Затихло все, тілько дівчата
Та соловейко не затих…
- То ж, ви прослухали вірш, а тепер хто згадає його автора?
Демонстрація портрету:
- Молодці, у вас дуже гарна пам’ять. І дійсно сьогодні ми будемо говорити, про Тараса Григоровича Шевченка. Його зображення ви бачите на дошці
ІІ. Основна частина
- На уроках читання вам розповідали про Тараса Григоровича. А що саме ви пам’ятаєте звідти?
- Молодці, ви й самі не мало про нього знаєте. Та я все ж таки розповім вам ще дещо про нього.
- Тарас Шевченко народився 9 березня 1814 року в селі Моринці Київської губернії в родині Григорія і Катерини Шевченків. Через два роки сім’я переїхала до сусіднього села – Кирилівки. Пізніше поет називав своєю батьківщиною саме Кирилівку, оскільки там пройшло його дитинство. У 1822 році Тараса віддали «в науку». Він з дитинства захоплювався малюванням. Тарас Шевченко як художник займає одне з найпочесніших місць в українському образотворчому мистецтві. Дослідники його творчості стверджують, що за життя він намалював 1300 картин, портретів, малюнків, офортів, ескізів, етюдів тощо, з яких дійшли до нас 850 робіт. За жанрами – це портрети, композиції на міфологічні, історичні та побутові теми, архітектурні пейзажі і краєвиди. Портрет - це зображення людини. Міфологічні композиції - це зображення вигаданих персонажів і подій, пов’язаних з ними. Історичні - показ тогочасних значущих для історії подій. Побутові - зображення повсякденного життя українців. Архітектурні пейзажі - зображення будівель. А пейзажі - це намальована природа.
Демонстрація розрізаних картин:
- Зараз я вам дам 4 розрізаних картини Тараса Григоровича Шевченка, а ваше завдання буде разом їх скласти. На це у вас буде декілька хвилин. А наступним вашим завданням буде назвати жанр кожної картини із тих, що я перерахувала. (1- портрет, 2 - краєвид/пейзаж, 3 - історична композиція, 4 - архітектурна композиція)
- Ви у мене великі молочинки, гарно справилися з пазлом і з визначенням жанру картин.
- Тарас Григорович був не лише художником, а й автором багатьох творів. Тарас Шевченко, за його свідченням, почав писати вірші у 1837 році. У 1838 р. віддав кілька своїх віршів Євгену Гребінці для публікації в українському журналі «Ластівка». Але перша збірка Шевченка – «Кобзар», що містила вісім творів, побачила світ 18 квітня 1840 року. Загалом вважається, що Шевченко написав 237 віршів та поем, із них – 235 поезій українською та 2 поеми російською мовами. Багато творів мають декілька варіантів. Загалом вважається, що Шевченко написав 237 віршів та поем, із них – 235 поезій українською та 2 поеми російською мовами. Багато творів мають декілька варіантів. Сучасники поета згадували, що Шевченко писав на всьому, що підпадало під руку, дарував і залишав автографи своїх віршів друзям та знайомим. Вважається, що й досі не всі твори поета відомі й надруковані.
Демонстрація карток для римування:
- Бачите діти, більшість творів Тараса Григоровича - віршовані. Це ті, які мають риму. А тепер пропоную вам відчути себе у ролі авторів віршів. Я вам зараз роздам картки з початком двух строчок, а кінцівки ви маєте підібрати з малюнків. Наприклад, Рома їсть пухкий зефір, Наталка п’є густий кефір. У вас є декілька хвилин, хто готовий, підіймайте ручки.
- Які ви в мене молочинки. Так добре і швидко впоралися із завданням.
Демонстрація відео:
- Гадаю ми з вами засиділися, тож пропоную розім’ятися
https://www.facebook.com/watch/?v=496570901719690
- За допомогою цієї вправи ми не лише порухалися, але й послухали вірш Шевченка “Тече вода з під явора”, покладений на музику.
- Це не єдиний приклад того, що Шевченко і його твори пов’язані з музикою. Тарас Шевченко напрочуд гарно співав українські пісні, і його спів справляв на слухачів глибоке враження. Співав баритоном з високими теноровими нотами, голос звучав чуло, м’яко й сумовито. Перший, хто музично освоїв творчість Т. Шевченка, був народ. Люди читали «Кобзар» по-своєму: співали його, уклавши мелодії майже до 200 його віршів. Водночас над текстами Шевченка працювало немало й композиторів. На слова поезії «Думи мої, думи мої» писали музику композитори Олександр Рубець і Владислав Заремба, але найкращою стала народна мелодія. У 1875 році композитор і поет Петро Ніщинський написав музику до «Вечорниць» для драми Т. Шевченка «Назар Стодоля». Першу оперу на слова поета створив Микола Аркас (опера «Катерина»). У циклі «Музика до «Кобзаря» Миколи Лисенка понад 80 пісень, дуетів, тріо, поем та кантат.
Демонстрація карток:
- Діти, на останок, я хочу розповісти вам цікаві факти про вшанування Тараса Григоровича. Поки я буду розповідати ви виконаєте одне завдання. Ви зараз витягнете картку з частинкою малюнку і за допомогою кольорових олівців розмалюєте кожен свою карту у будь - який колір.
- А поки ви малюєте, слухайте мене уважно. Пам'ять про Тараса Шевченка вшановують як в Україні, так і за її межами. У світі нараховується 1384 пам'ятників Шевченку – це найбільша у світі кількість монументів, встановлених діячеві культури. Ім'ям поета названо населенні пункти, вулиці, площі, райони, парки, університети, інститути, бібліотеки, театри, космічні об'єкти, кораблі тощо. Видатні митці присвятили поету фільми, скульптури і картини. Випускаються банкноти, монети, поштові марки, значки із портретами Шевченка. Його образ можна бачити у різній символіці, плакатах, бігбордах тощо. Твори поета перекладені багатьма мовами народів світу, а його творчість мала великий вплив на розвиток культури різних країн у Європі та за її межами, в таких як США, Канаді, Індії, Китаї, Японії. Чимало творів Т. Г. Шевченка введено в програму з української літератури початкової та середньої школи. Ми маємо пишатися, що така людина - українець.
- Які ви молодці, вже впоралися із завданням.
ІІІ. Заключна частина
- А тепер, я вам дам аркуш з номерами, а на зворотному боці ваших карток є двосторонній скотч і також номер. Кожен по черзі прикріплює картку на аркуш і говорить, що йому найбільше запам’яталося з нашої виховної години.
- І ось подивіться що у нас вийшло - портрет Шевченка. Ви в мене найкращі, ми з вами тільки що створили ще один об’єкт пошани Тарасу Григоровичу до списку, який я вам читала.
- Наша зустріч підійшла до кінця. Ми з вами познайомилися і дізналися блище про життя, творчість та культурну спадщину Тараса Григоровича Шевченка, засвоїли матеріал за допомогою складання пазлів, доповнення віршів та малювання картини співпраці. Всім дякую за увагу, до побачення.