Виховна година до Міжнародного дня рідної мови у 5 класі на тему «Мова рідна– слово рідне»
Мета: поглибити знання учнів про Міжнародний день рідної мови, показати значення рідного слова для кожної людини, розвивати усне мовлення школярів, пам'ять, словниковий запас; розвивати творчі здібності учнів; формувати високу пізнавальну культуру; прищеплювати інтерес до вивчення рідної мови, до народних традицій; виховувати в учнів етичні та естетичні смаки, любов до слова, рідної мови, народу, країни
Обладнання: презентація, вислови про мову, українська національна символіка, відеоуривок «21 лютого – Міжнародний день рідної мови», аудіозапис «Рідна мова».
Миколаївська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 28
Виховна година у
5-А класі
«Мова рідна-слово рідне»
Підготувала
вчитель укр. мови та літератури
кл. керівник 5-А класу
Герасименко С. В.
Миколаїв
Виховна година
Клас: 5-А
Тема: «Мова рідна – слово рідне»
Мета: поглибити знання учнів про Міжнародний день рідної мови, показати значення рідного слова для кожної людини, розвивати усне мовлення школярів, пам’ять, словниковий запас; розвивати творчі здібності учнів; формувати високу пізнавальну культуру; прищеплювати інтерес до вивчення рідної мови, до народних традицій; виховувати в учнів етичні та естетичні смаки, любов до слова, рідної мови, народу, країни
Обладнання: презентація, вислови про мову, українська національна символіка, відеоуривок «21 лютого – Міжнародний день рідної мови», аудіозапис «Рідна мова».
Хід заняття
І. Організація класу
Сонечко нам ясно світить,
Посилає всім привіти,
Ніжно гріє і ласкає,
До роботи закликає.
ІІ. Мотивація навч. діяльності. Повідомлення теми заняття
А щоб почати працювати, треба загадку вам відгадати
Є в ній вогонь калини, дзвін струмків,
Солодкий щебет ранніх солов’їв,
Твоя дитино, пісня колискова
І материнське тепле й ніжне слово (Рідна мова)
Або можна запропонувати відгадати ребус
Отже, сьогодні ми говоримо про рідну мову не дарма, адже 21 лютого відзначається Міжнародний день рідної мови.
Дізнаємося, коли ж, ким і з якою метою було започатковане це свято.
Перегляд відео
ІІІ. Основний зміст
Учитель
У світі налічується близько 3 тисяч мов. Одні з них перебувають між собою у близькій спорідненості, а інші – віддалені одна від одної. До близькоспоріднених мов належать українська, російська, білоруська. Всі вони входять до групи східнослов’янських мов. Українська мова – одна з найбагатших слов’янських мов. Віками народ створював цю мову.
Учні (Кущенко А., Адамов Д., Мальченко А., Водян Н., Бельська В.) декламують вірш «Люби свою мову» Надії Красоткіної
Яка ж багата рідна мова!
Увесь чарівний світ у ній!
Вона барвиста і чудова
І кривдити її не смій!
Вона про все тобі розкаже,
Чарівних слів тебе навчить,
Усе розкриє і покаже,
Як правильно у світі жить.
В ній стільки слів, що й не збагнути!
І приказок, і порівнянь.
А мову знаючи, здобути
Ти можеш просто безліч знань!
Тож мову вчи і прислухайся
До того, як вона звучить.
І розмовляти так старайся,
Щоб всім її хотілось вчить!
Вона ж у нас така багата,
Така чарівна, як весна!
І нею можна все сказати.
І найрідніша нам вона!
І дійсно мова, неначе мати, навчити нас може багато.
Дітки, а чи добре ви знаєте рідну мову?! Давайте відповідь на такі питання: скільки частин мови в укр. мові? (10) На які групи поділяються всі частини мови? (самостійні та службові, вигук). А чи хочете ви познайомитись ближче із цими частинами мови ?! Тож зустрічайте їх!
Інсценування
Діти-частини мови виходять і починають перемовлятися: «Я – найважливіший!», «Ні! Я - найважливіший!» …
Іменник. (Зубрицький В.)
Скажіть, хто приносить найбільше користі нашій матері Мові? Безумовно, що я! Без мене ніхто не мав би імені. Я даю назви всім істотам, предметам, подіям, яких одягаю у свої 7 відмінків, 2 числа, 3 роди, 4 відміни. І в реченні можу виступати будь-яким членом...
Прикметник. (Концевич Ю.)
Ой, Іменнику! Я маю таке саме право. І, здається, без моєї прикмети ти не був би такий гарний і зрозумілий. Я прикрашаю всіх осіб і всі предмети. Візьмемо, наприклад, речення: "Прийшла весна" (пише на дошці). Воно бідне і просте. А запроси мене до цього речення і побачиш, яке воно гарне! (Пише знову). "Прийшла весна прекрасна, багатобарвна, тепла, ясна". Запам'ятай, що я вказую і на приналежність предмета певної особи. У реченні виступаю означенням і присудком.
Числівник. (Корнієнко Ю.)
Сидіть тихо! Без мене не дізнаєтесь, в якому році ви народилися, скільки років живете на світі. Ану, спробуйте без мене купити в крамниці бубликів, цукерок чи ще щось. Серед вас я не пасу задніх, бо також маю відмінки, числа, а часом і З роди. У сполученні з іменниками буваю в реченні головним або другорядним членом.
Займенник. (Баряк І.)
Не тільки ви, а й я маю відмінки, роди і числа. Але скажіть мені, хто вас замінює, коли вас іноді немає в реченні? От тоді я заступаю і тебе, Іменнику, і тебе, Прикметнику, і тебе. Числівнику, вказую на особи і предмети, на їх кількість та ознаки. За моєю допомогою присвоюють собі значення особи багато істот і неістот. А як про всіх вас запитати в реченні без мене? Хіба я так само в реченні не граю роль підмета, присудка, означення і додатка?
Дієслово. (Якубів В.)
То все байки! Ви разом - ледарі! Без мене ви тільки байдики б'єте, лежите на місці, як гнилі колоди. Я є тим механізмом, що вас усіх запускає в дію. От, наприклад, Іменник - завод - чи знає без мене, що він робить? Ні! А мої 3 часи в однині й множині, думаєте, не мають великої вартості? Хто знає, чи була б нині написана історія, коли б не мій минулий час. Окрім цього, своїм майбутнім часом потішаю старих і малих, малюю перспективу завтрашнього дня.У реченні також виступаю головним і другорядним членом.
Прислівник. (Мащенко Р.)
Дерете носа не знати чому. Хіба тому, що кожна людина може змінювати вас, як їй заманеться. А я не з таких! Себе викривляти у різних відмінках, числах і родах не дам! От ще тримаюсь Дієслова, і з Прикметником я трохи родичаюсь. (Підходить і обнімає їх). У реченні я можу бути тільки обставиною.
Прийменник. (Мащенко А.)
Отак, брате! (Вигукує). Я теж належу до таких, які нізащо не дають себе змінювати. Яким народився, таким буду завжди. То лише слабодухі, такі як Іменник, Прикметник, Числівник, Займенник і Дієслово змінюють своє обличчя. Правда, я роблю їм послугу. Пояснюючи їх або зв'язуючи, я уточнюю думку в реченні. Подумайте самі, чи хто-небудь зрозуміє без мене таке речення (пише). "Учень йде ... школи". Що тут пропущено, хто скаже? (Діти говорять і він вписує пропущений прийменник "до" або "із". Отож, покликали мене в речення і стало зрозуміло, що йде він до школи, або із школи...
Сполучник. (Леженкіна К.)
І нащо піднімати стільки галасу? Я не дам себе змінити так само, як Прислівник і Прийменник. Зарубайте собі на носі, що я вас усіх з'єдную і без мене не одне з вас ходило б, як загублене телятко.
Частка. (Пашнєва Ю.)
А чи обійдетеся ви без мене, коли в реченні треба щось заперечити або обмежити? Я допомагаю Дієслову утворити форми умовного і наказового способу, висловити запитання, оклик, сумнів чи інші почуття...
Вигук. (Гладка А.)
Гей, гей, які часи настали! Діти однієї матері не можуть погодитися. Ох, коли б я вмів говорити зрозуміліше, я б навчив вас розуму та довів до згоди. А то я тільки від радості, горя, страху та здивування можу піднести голос.
Під музику заходить усміхнена і по-святковому одягнена їх рідна мати-Мова
Мати-Мова. (Іщенко К.)
Не сваріться, мої любі діти. Кожен з вас для мене потрібний і важливий. Коли б не ви, мої соколята, не була б я така гарна і мила людям у піснях, у розповідях, у розмові й на письмі. Хай віднині панують між вами дружба і згода.
Усі частини мови, разом взявшись за руки, вимовляють:
У дружбі й злагоді будемо здорові й щастя дамо нашій матері-Мові!
Учитель: Отже, дітки, який висновок ми можемо зробити? (Усі частини мови є дуже важливими).
Кожен народ має свою мову. Державною мовою в Україні є українська мова, тому обов’язок кожного громадянина – знати її та берегти.
Учні (Казани Д., Кліманська Д.) декламують вірш «Рідна мова» Л. Забашти
Мова кожного народу
Неповторна і — своя;
В ній гримлять громи в негоду,
В тиші — трелі солов'я.
На своїй природній мові
І потоки гомонять;
Зелен-клени у діброві
По-кленовому шумлять.
Солов'їну, барвінкову,
Колосисту — на віки —
Українську рідну мову
В дар мені дали батьки.
Берегти її, плекати
Буду всюди й повсякчас,—
Бо ж єдина — так, як мати,—
Мова в кожного із нас!
Гра «Хто більше?» Придумати прикметники до слова мова.(Солов’їна, золота, кольорова, чудова…)
Питання-блискавки
Гра «Добери синонім»
Отже, ви показала, що знаєте українську мову. А зараз перевіримо, чи розвинене у вас логічне мислення?
Мовні загадки-жарти
Які алфавіти складаються із 6 літер? (абетка, азбука)
Як за допомогою трьох займенників можна зробити руки чистими? (ви-ми-ти)
Які займенники створюють проблеми на дорозі (я-ми)
Що знаходиться посередині школи? (о)
Яка назва країни починається і закінчується займенниками я, між якими назва маленького коня? (Японія)
Чим закінчується мама і сестра? (літерою а)
Молодці! Як відомо, українська мова є однією з наймелодійніших у світі, вона завжди живе поряд з піснею. Бо наша мова – як чарівна пісня, що вміщує палку любов до Вітчизни, ніжність до рідної землі.300 000 пісень склала Україна. Пісня – душа народу. Тож, співаймо разом!
Караоке ( пісня «Рідна мова» сл. В. Сосюри, муз . М. Катричка)
ІV. Підсумок
Учитель починає рядок, діти закінчують
Кожен народ свою мову (знає)
І пісень своїх (співає)
Бо хто має мову … (рідну)
Той багатий, а не … (бідний).
Бажаю вам любити, шанувати та добре знати рідну мову. щоб бути духовно багатими!
Плекайте, діти,
Рідну свою мову,
Вчіться складно говорити
Своїм рідним словом.