14 квітня о 18:00Вебінар: Як урізноманітнити вивчення французької мови в класі та дистанційно

Виховна година до Міжнародного дня рідної мови «Мова рідна – слово рідне»

Про матеріал

Виховна година до Міжнародного дня рідної мови у 5 класі на тему «Мова рідна– слово рідне»

Мета: поглибити знання учнів про Міжнародний день рідної мови, показати значення рідного слова для кожної людини, розвивати усне мовлення школярів, пам'ять, словниковий запас; розвивати творчі здібності учнів; формувати високу пізнавальну культуру; прищеплювати інтерес до вивчення рідної мови, до народних традицій; виховувати в учнів етичні та естетичні смаки, любов до слова, рідної мови, народу, країни

Обладнання: презентація, вислови про мову, українська національна символіка, відеоуривок «21 лютого – Міжнародний день рідної мови», аудіозапис «Рідна мова».

Перегляд файлу

Миколаївська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 28

 

 

 

Виховна година у

5-А класі

«Мова рідна-слово рідне»

D:\Света!!\День рідної мови 2016\Qw3m7IIutdI.jpg

 

 

Підготувала

вчитель укр. мови та літератури

кл. керівник 5-А класу

Герасименко С. В.

 

 

 

 

 

Миколаїв

Виховна година

Клас: 5-А

Тема:  «Мова рідна – слово рідне»

Мета: поглибити знання учнів про Міжнародний день рідної мови, показати значення рідного слова для кожної людини, розвивати усне мовлення школярів, пам’ять, словниковий запас; розвивати творчі здібності учнів; формувати високу пізнавальну культуру; прищеплювати інтерес до вивчення рідної мови, до народних традицій; виховувати в учнів етичні та естетичні смаки, любов до слова, рідної мови, народу, країни

Обладнання: презентація, вислови про мову, українська національна символіка, відеоуривок «21 лютого – Міжнародний день рідної мови», аудіозапис «Рідна мова».

Хід заняття

http://veselka5.klasna.com/uploads/editor/4861/397608/sitepage_11/images/sonce.pngІ. Організація класу

Сонечко нам ясно світить,

Посилає всім привіти,

Ніжно гріє і ласкає,

До роботи закликає.

 

ІІ. Мотивація навч. діяльності. Повідомлення теми заняття

А щоб почати працювати, треба загадку вам відгадати

Є в ній вогонь калини, дзвін струмків,

Солодкий щебет ранніх солов’їв,

Твоя дитино, пісня колискова

І материнське тепле й ніжне слово (Рідна мова)

 

Або можна запропонувати відгадати ребус

рідна мова.jpg

 

 

 

 

 

 

Отже, сьогодні ми говоримо про рідну мову не дарма, адже 21 лютого відзначається Міжнародний день рідної мови.

Дізнаємося, коли ж, ким і з якою метою було започатковане це свято.

Перегляд відео

D:\Света!!\День рідної мови 2016\IMG_1650.JPG

ІІІ. Основний зміст

Учитель

У світі налічується близько 3 тисяч мов. Одні з них перебувають між собою у близькій спорідненості, а інші – віддалені одна від одної. До близькоспоріднених мов належать українська, російська, білоруська. Всі вони входять до групи східнослов’янських мов. Українська мова – одна з найбагатших слов’янських мов. Віками народ створював цю мову.

D:\Света!!\День рідної мови 2016\IMG_1661.JPGУчні (Кущенко А., Адамов Д., Мальченко А., Водян Н., Бельська В.) декламують  вірш «Люби свою мову» Надії Красоткіної

Яка ж багата рідна мова!

Увесь чарівний світ у ній!

Вона барвиста і чудова

І кривдити її не смій!

Вона про все тобі розкаже,

Чарівних слів тебе навчить,

Усе розкриє і покаже,

Як правильно у світі жить.

В ній стільки слів, що й не збагнути!

І приказок, і порівнянь.

А мову знаючи, здобути

Ти можеш просто безліч знань!

Тож мову вчи і прислухайся

До того, як вона звучить.

І розмовляти так старайся,

Щоб всім її хотілось вчить!

Вона ж у нас така багата,

Така чарівна, як весна!

І нею можна все сказати.

І найрідніша нам вона!

І дійсно мова, неначе мати, навчити нас може багато.

Дітки, а чи добре ви знаєте рідну мову?! Давайте відповідь на такі питання: скільки частин мови в укр. мові? (10) На які групи поділяються всі частини мови? (самостійні та службові, вигук). А чи хочете ви познайомитись ближче із цими частинами мови ?! Тож зустрічайте їх!

Інсценування

http://www.zhu.edu.ua/mk_school/pluginfile.php/5894/course/section/1076/44444.jpgДіти-частини мови виходять і починають перемовлятися: «Я – найважливіший!», «Ні! Я  - найважливіший!» …

Іменник. (Зубрицький В.)

Скажіть, хто приносить найбільше користі нашій матері Мові? Безумовно, що я! Без мене ніхто не мав би імені. Я даю назви всім істотам, предметам, подіям, яких одягаю у свої 7 відмінків, 2 числа, 3 роди, 4 відміни. І в реченні можу виступати будь-яким членом...

Прикметник. (Концевич Ю.)

Ой, Іменнику! Я маю таке саме право. І, здається, без моєї прикмети ти не був би такий гарний і зрозумілий. Я прикрашаю всіх осіб і всі предмети. Візьмемо, наприклад, речення: "Прийшла весна" (пише на дошці). Воно бідне і просте. А запроси мене до цього речення і побачиш, яке воно гарне! (Пише знову). "Прийшла весна прекрасна, багатобарвна, тепла, ясна". Запам'ятай, що я вказую і на приналежність предмета певної особи. У реченні виступаю означенням і присудком.

http://www.zhu.edu.ua/mk_school/pluginfile.php/5894/course/section/1076/44444.jpgЧислівник. (Корнієнко Ю.)

Сидіть тихо! Без мене не дізнаєтесь, в якому році ви народилися, скільки років живете на світі. Ану, спробуйте без мене купити в крамниці бубликів, цукерок чи ще щось. Серед вас я не пасу задніх, бо також маю відмінки, числа, а часом і З роди. У сполученні з іменниками буваю в реченні головним або другорядним членом.

Займенник. (Баряк І.)

Не тільки ви, а й я маю відмінки, роди і числа. Але скажіть мені, хто вас замінює, коли вас іноді немає в реченні? От тоді я заступаю і тебе, Іменнику, і тебе, Прикметнику, і тебе. Числівнику, вказую на особи і предмети, на їх кількість та ознаки. За моєю допомогою присвоюють собі значення особи багато істот і неістот. А як про всіх вас запитати в реченні без мене? Хіба я так само в реченні не граю роль підмета, присудка, означення і додатка?

Дієслово. (Якубів В.)

То все байки! Ви разом - ледарі! Без мене ви тільки байдики б'єте, лежите на місці, як гнилі колоди. Я є тим механізмом, що вас усіх запускає в дію. От, наприклад, Іменник - завод - чи знає без мене, що він робить? Ні! А мої 3 часи в однині й множині, думаєте, не мають великої вартості? Хто знає, чи була б нині написана історія, коли б не мій минулий час. Окрім цього, своїм майбутнім часом потішаю старих і малих, малюю перспективу завтрашнього дня.У реченні також виступаю головним і другорядним членом.

Прислівник. (Мащенко Р.)

Дерете носа не знати чому. Хіба тому, що кожна людина може змінювати вас, як їй заманеться. А я не з таких! Себе викривляти у різних відмінках, числах і родах не дам! От ще тримаюсь Дієслова, і з Прикметником я трохи родичаюсь. (Підходить і обнімає їх). У реченні я можу бути тільки обставиною.

Прийменник. (Мащенко А.)

Отак, брате! (Вигукує). Я теж належу до таких, які нізащо не дають себе змінювати. Яким народився, таким буду завжди. То лише слабодухі, такі як Іменник, Прикметник, Числівник, Займенник і Дієслово змінюють своє обличчя. Правда, я роблю їм послугу. Пояснюючи їх або зв'язуючи, я уточнюю думку в реченні. Подумайте самі, чи хто-небудь зрозуміє без мене таке речення (пише). "Учень йде ... школи". Що тут пропущено, хто скаже? (Діти говорять і він вписує пропущений прийменник "до" або "із". Отож, покликали мене в речення і стало зрозуміло, що йде він до школи, або із школи...

Сполучник. (Леженкіна К.)

І нащо піднімати стільки галасу? Я не дам себе змінити так само, як Прислівник і Прийменник. Зарубайте собі на носі, що я вас усіх з'єдную і без мене не одне з вас ходило б, як загублене телятко.

Частка. (Пашнєва Ю.)

А чи обійдетеся ви без мене, коли в реченні треба щось заперечити або обмежити? Я допомагаю Дієслову утворити форми умовного і наказового способу, висловити запитання, оклик, сумнів чи інші почуття...

Вигук. (Гладка А.)

Гей, гей, які часи настали! Діти однієї матері не можуть погодитися. Ох, коли б я вмів говорити зрозуміліше, я б навчив вас розуму та довів до згоди. А то я тільки від радості, горя, страху та здивування можу піднести голос.

http://www.spas.net.ua/images/ZKw02.gifПід музику заходить усміхнена і по-святковому одягнена їх рідна мати-Мова

Мати-Мова. (Іщенко К.)

Не сваріться, мої любі діти. Кожен з вас для мене потрібний і важливий. Коли б не ви, мої соколята, не була б я така гарна і мила людям у піснях, у розповідях, у розмові й на письмі. Хай віднині панують між вами дружба і згода.

Усі частини мови, разом взявшись за руки, вимовляють: 
У дружбі й злагоді будемо здорові й щастя дамо нашій матері-Мові!

 

Учитель: Отже, дітки, який висновок ми можемо зробити? (Усі частини мови є дуже важливими).

 

http://studmpf.udpu.org.ua/wp-content/uploads/2015/02/2bBYtllMhLI-1024x683.jpgКожен народ має свою мову. Державною мовою в Україні є українська мова, тому обов’язок кожного громадянина –  знати її та берегти.

 

 

 

 

 

 

 

Учні (Казани Д., Кліманська Д.)  декламують вірш «Рідна мова» Л. Забашти

http://ukrvarna.com/sites/default/files/denrm.gifМова кожного народу

Неповторна і — своя;

В ній гримлять громи в негоду,

В тиші — трелі солов'я.

На своїй природній мові

І потоки гомонять;

Зелен-клени у діброві

По-кленовому шумлять.

Солов'їну, барвінкову,

Колосисту — на віки —

Українську рідну мову

В дар мені дали батьки.

Берегти її, плекати

Буду всюди й повсякчас,—

Бо ж єдина — так, як мати,—

Мова в кожного із нас!

Гра «Хто більше?» Придумати прикметники до слова мова.(Солов’їна, золота, кольорова, чудова…)

 

 

 

Питання-блискавки

  1.                     Стаття Конституції України, в якій зазначено, що    державної мовою України є українська? (10)
  2.                     Слова з протилежним значенням (антоніми).
  3.                     Знак у кінці питального речення (знак питання).
  4.                     Головні члени речення (підмет і присудок).
  5.                     Знак у кінці розповідного речення (крапка).
  6.                     Розмова двох осіб (діалог).
  7.                     Речення з однією граматичною основою (просте).
  8.                     Слова, близькі за значенням (синоніми).

 

Гра  «Добери синонім»

  1.                     нешвидко. (повільно)
  2.                     гарно. (добре)
  3.                     поруч. (близько)
  4.                     невесело. (сумно)
  5.                     нерано. (пізно)
  6.                     невисоко. (низько)
  7.                     неголосно. (тихо)
  8.                     поспіхом. (швидко).

Отже, ви показала, що знаєте українську мову. А зараз перевіримо, чи розвинене у вас логічне мислення?

Мовні загадки-жарти

D:\Света!!\День рідної мови 2016\IMG_1653.JPGЯкі алфавіти складаються із 6 літер? (абетка, азбука)

Як за допомогою трьох займенників можна зробити руки чистими? (ви-ми-ти)

Які займенники створюють проблеми на дорозі (я-ми)

Що знаходиться посередині школи? (о)

Яка назва країни починається і закінчується займенниками  я, між якими назва маленького коня? (Японія)

Чим закінчується мама і сестра? (літерою а)

http://school-world.com.ua/lib/wp-content/uploads/2012/02/009.jpgМолодці! Як відомо, українська мова є однією з наймелодійніших у світі, вона завжди живе поряд з піснею. Бо наша мова – як чарівна пісня, що вміщує палку любов до Вітчизни, ніжність до рідної землі.300 000 пісень склала Україна. Пісня – душа народу. Тож, співаймо разом!

Караоке ( пісня «Рідна мова» сл. В. Сосюри, муз . М. Катричка)

ІV. Підсумок

Учитель починає рядок, діти закінчують

D:\Света!!\День рідної мови 2016\IMG_1658.JPGКожен народ свою мову (знає)

І пісень своїх  (співає)

Бо хто має мову … (рідну)

Той багатий, а не … (бідний).

Бажаю вам любити, шанувати та добре знати рідну мову. щоб бути духовно багатими!

Плекайте, діти,

Рідну свою мову,

Вчіться складно говорити

D:\Света!!\mova.jpgСвоїм рідним словом.

http://2.bp.blogspot.com/-iAxb2MHQPNM/TsTFBNlKQKI/AAAAAAAAA7A/C814zfyLkPM/s640/ykr_+m%2526lit.gif

 

 

docx
Додано
20 липня 2018
Переглядів
7215
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку