Виховна година "Добро починається з тебе"

Про матеріал
Даний матеріал допоможе учням з’ясувати сутність понять «добро», «доброта», «милосердя» як принципів людського буття; вчитиме здобувачів освіти критично ставитися до своїх вчинків та вчинків інших людей, виховуватиме товариські взаємини, бажання допомагати один одному, бажання творити добро, уникати злих вчинків, засуджувати брехню, жорстокість.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Новгород - Сіверськй державнй ліцей імені. К. Д. Ушинського

 

 

 

 

 

Виховна година

«Добро починається з тебе»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                            З досвіду

 

                                                                                           роботи вихователя

 

                                                                                      Северинко Т.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виховна година «Добро починається з тебе»

Мета: допомогти учням з’ясувати сутність понять «добро», «доброта», «милосердя» як принципів людського буття; навчити учнів критично ставитися до своїх вчинків та вчинків інших людей, формувати у дітей почуття доброти, любові до оточуючих людей; виховувати товариські взаємини, бажання допомагати один одному, бажання творити добро, уникати злих вчинків, засуджувати брехню, жорстокість.

 

Хід заходу

1.Вступне слово вихователя.

Розпочинається година доброти

Тож прошу вас серця свої відкрити,

Щоб зрозуміти і запам’ятати,

Лише з добра усе бере початок!

    

Вихователь: Дорогі діти! Сьогодні ми з вами будемо говорити про добро, доброту, дуже важливу і потрібну для кожного чесноту, дізнаємося  про походження слова, вживання в побуті, ознайомимося з основними дієвими законами добра.

     Добро – це те, що відрізняє людину від звіра. Людина повинна прагнути робити добро. Коли ми робимо добро людям  - їм приємно, а нам приємніше вдвічі, втричі....

Тема нашої сьогоднішньої виховної години: "Добро починається з тебе". Спробуємо розібратися, чи дійсно це так.

 

ІІ. Повідомлення теми.

     Вихователь:   Дорогі діти! Отже, почнемо розкривати велику таємницю природи добра.

 

  III. Основна частина

1. Створення позитивного настрою.

       Наш клас – це маленька сім’я. Мені, та й вам, хотілося б, щоб у нашій сім’ї завжди панувало добро, взаємоповага, не було сварок, лихослів’я. Наш клас – це ще й частинка більшої сім’ї – нашої школи. І всім хочеться, щоб у цій великій родині кожен жив за правилами добра.

 - Що  таке «добро». А як ви уявляєте добро?
-Чи можна доторкнутися до добра?
-Чи можна його скуштувати, понюхати?
Отже, добро - це категорія не матеріальна, а духовна.

-Як же зрозуміти, що це – добро?

До слова прошу творчу групу етимологів.

 

 

 

2. Етимологи (вивчають походження слів мови)

 У давнину на Русі слово «добрий» мало значення «міцний», «сильний». Не випадково одного із трьох билинних захисників землі Руської називали Добринею.

      Згодом це слово стало означати «Багатий», а слово «добро» - відповідно «багатство», «душевний скарб».

     І лише пізніше «добрий» набуло значення «душевний», «лагідний». Етимологічний словник української мови зазначає історичну спорідненість слів добрий, добро зі словами «хоробрий», «міцний», «корисний», «гарний».

       А слова «злий», «зло» спорідненні у своєму походженні з словами - «недобрий», «кривда», «несправедливість», «ударити», «фальш», «брехня».

 

Висновок.  

  Добро
• Усе позитивне в житті людей, що відповідає їхнім інтересам, бажанням, мріям, благо.
• Добра, корисна справа, дія, вчинок.
Зло
• Що-небудь погане, недобре, нещастя, лихо, горе.
• Почуття роздратування, гніву, досади, розлюченість.

              (Великий   тлумачний   словник   сучасної  української мови) (В. Г. Бусел)

Синонім: Милосердя - щиросердність, співчуття, готовність робити добро всякому,  любов  на ділі,  здатність  відгукнутися  на  чужий  біль. ("Тлумачний словник" В. І. Даля).

 

 Доброта та милосердя – як два крила , на яких тримається людство.

 

Вихователь. Якими уявляли Добро і Зло наші предки? Як відображали ці поняття у міфах та казках? Просимо до слова міфологів.

 

3.Міфологи (вивчають фантастичні уявлення про світ)

   Добро і Зло – міфологічні персонажі, що виступають в міфах, які базуються на протиставленні двох символів – корисних та шкідливих.

    Як свідчать народні міфи, Білобог постійно воював із Чорнобогом, який уособлював сили пітьми, мороку.

   У християнській літературі Добро виступає у вигляді Бога, а зло – сатани.

https://thumbs.dreamstime.com/z/good-bad-cartoon-illustration-two-sides-evil-48623652.jpg https://otvet.imgsmail.ru/download/243117619_2c0256087cae51a61d8197aba3ccf272_800.jpg https://zabavnik.club/wp-content/uploads/good_and_evil_cartoon_65_26133159-e1535296205891-768x524.jpg https://caporskaya-estalsad36.edumsko.ru/uploads/3000/11151/persona/articles/256454/7283655.jpg

 

 

4.Фольклористи (вивчають усну наро́дну тво́рчість)

     Ще в найдавніші часи люди  бажали, зичили одне одному саме Добра. Коли зустрічалися, говорили: «Доброго здоров’я», «Добрий день», «Добрий вечір», «Дай, Боже час добрий».

      Коли були в гостях, прощаючись, зичили тільки добра: «На добро!», «У добрий час!».     

      Існував звичай платити добром за добро, хто його порушував, піддавався загальному осуду.

     Одним з найстрашніших прокльонів був вислів «Бодай тобі добра не було!»

Висновок. Сіяти Добро - добро і пожинати

 

Вихователь.

Діти, скажіть будь ласка, заради чого ви ходите до школи? Так, усе, що ви сказали, правильно. Та все ж найважливіше для кожного з нас – виховати в собі людину. В. Сухомлинський писав: «Інженером можна стати за п’ять років, учитися ж на людину треба все життя» - і закликав: «Виховай у собі людину!».

 

5. ДОСЛІД «Чистота душі людської»

У склянці прозора рідина – речовина луг. Уявіть собі, що це людська душа - чиста, не заплямована ні обманом, ні злими жорстокими вчинками. Та ось щось трапилось з людиною - і вона скоїла злий учинок (капає по капельці з чорної баночки, вода стає рожевого кольору, дедалі темнішого), потім – ще щось недобре, погане. Поступово душа темніє, їй важко, вона страждає, болить, мучиться. І, не витримавши цих душевних мук, людина знову починає творити добро (у розчин по капельці додається з білої баночки, і він знову стає безбарвним, прозорим). І сталося диво – душа знову поступово очистилася, стала красивою.

     Висновок. Людина не може й не повинна постійно робити погані вчинки, говорити погані слова. Це з’їдає людську душу.

ЛИСТОК  «Добре слово лікує, а зле -калічить», -каже народна мудрість.

 

Вихователь. 

6. Вправа «Анаграма імені»

-Діти, давайте спобуємо розібратися, з яких же якостей складаємося ми?

На столах великий аркуш паперу, на якому в стовпчик написані літери абетки. Учні добирають до літер відповідне слово.

Вихователь.  Ви всі обрали тільки гарні чкості. А чи завжди слова відповідають вчинкам, діям?   Можна довго говорить красиві слова про здатність творити добро  , не підкріплені ділом . А от зараз перевіримо скільки та які корисні справи ви зробили?

А зараз дізнаємося, чи хтось з вас робив сьогодні  добро,  добру справу?Вчора? Протягом  тижня?

7. Інтерактивна вправа «Мої добрі справи»
Матеріал: кілька прозорих склянок, кукурудзяні зернята.
- Це зерно символізує добрі справи, які може зробити людина.

­Ваше завдання, візьміть  у долоню стільки зерна, скільки добрих справ ви робите упродовж одного дня.  

А тепер зробимо висновки – «Більше діла – менше слів».

 

Скажіть, чи є такі люди, які роблять добрі справи кожен день?Відповіді дітей.

Уявимо себе кухарями, лікарями та будівельниками.

 

8. Фантастичне проектування. Робота в групах. ВІДЕО «ДО-ДОБРО»

 

 

 

Кухарі

 

 

Рецепт доброго пирога.

Візьміть 4 склянки любові та 2 склянки відданості, додайте дрібку віри і все перемішайте. В отриману масу додайте 2 ложечки ніжності, по 3 склянки доброти і розуміння. Знову все перемішайте. Тепер додайте 1 склянку дружби, 5 столових ложок надії і все обсипте сміхом. Ще раз перемішайте й поставте випікатися на сонці. До столу подавати  щодня, великими порціями. Якщо людина з’їсть шматок нашого пирога вона буде добра, радісна, чемна.

Лікарі

https://thumbs.dreamstime.com/z/elixir-27548812.jpg

 

Рецепт від злості:

Натуральна біологічно активна добавка, збагачена комплексом вітамінів та мінералів.

Склад :

Добромена – 1 грам

Кислота аскорбінова отзломен – 2 грама

Сміхомен – 3 грама.

Цю мікстуру  приймати  внутрішньо по 4 ложки  3 рази на день  запиваючи сиропом добросправ.

Будівельники

https://www.proza.ru/pics/2018/08/23/1038.jpg

 

Будинок доброти

Ми побудували будинок доброти з вікнами на сонячну південну сторону. Він у нас гарний, яскравий, міцний. Вікна великі, які відображають сяйво усмішок людей. Двері - в вигляді рук, які відчиняються тільки добрій людині. Кожен з нас хотів би жити в будинку доброти.

 

 

Висновок. ЛИСТОК. Добрі серця – це сади,  Добрі слова – коріння,  Добрі думки - квіти,  Добрі справи – плоди.

 

Вихователь. За легендою, коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку і посилає до дитини ангела - охоронителя. Уві сні ангел цілує дитя тричі: в чоло - аби воно зростало розумним, у личко - щоб було красивим, і у груди - аби мало здоров'я, любов та добре серце. Але то легенда.

А в житті всі наші справи, діла повертаються бумерангом. От і перевіримо.

 

9. Дослід «Закон бумеранга або закон причини і наслідку»
Взяти резинку, намотати її на палець кілька разів, продемонструвати, як вона розтягується , а потім стискається. Пояснення: «Кожна дія чи вчинок завершуються у тій точці, з якої починалися. Якщо зробити людині добро, воно обов’язково повернеться до тебе».

      Нема на світі двох однакових людей. Кожна людина - індивідуальність. Але життєві закони діють для кожного однаково. Тож давайте виведемо загальні правила добра та створимо пам’ ятку.

Висновок. ЛИСТОК «Як добро так і зло - повернеться всеодно»

 

10. Гра "Мінне поле"- речення з помилками.

Уважному учневі завжди несуть портфель до школи батьки.

Хороший хлопчик дивиться тихо телевізор і не заважає мамі прибирати в кімнаті.

Добрий той, в кого цукерки є, а він їх нікому не дає.

Чемний хлопчик завжди смикає дівчат за косички, щоб вони скоріше виросли.

Добрий ти, коли сам власні іграшки зібрав, всі у шафу поскладав, а товаришу не дав.

Ніколи не мийте руки, шию, вуха, обличчя. Вони знову стануть брудними. Навіщо марно витрачати свій час.

Стригтися також не обов'язково, бо як постарієш, голова облисіє.

Вранці зовсім не обов'язково зав'язувати шнурки на черевиках, бо вони протягом дня і самі порозв'язуються.

Якщо товариш запросив тебе на день народження, залиш подарунок вдома. Він і тобі самому згодиться.

Ні з ким у гостях не розмовляй, тільки вибирай, що смачніше, та їж.

Дівчаткам треба завжди ставити підніжки, показувати язика, лупцювати.

Якщо твій товариш упав, покажи на нього пальцем, смійся голосно, щоб він побачив, що ти не засмучуєшся.

 

-         Діти, вам подобаються такі поради? Хіба можна ними скористатися?

Керуйтеся в своєму житті принципом: «Якнайменше красивих фраз, якнайбільше красивих справ».

Висновок: ЛИСТОК.Добро – дієве. Воно любить конкретні справи.

 

10. Проводиться гра «Конституція добра»

Прочитаємо ці  правила. Чи всі ці правила чи ще можемо назвати законів добра?

 

Золоте правило:
1. Ставитися до інших так, як ви б хотіли, щоб ставились до вас.
2. Поважати інших, особливо старших і слабших від себе.
3. Завжди дотримуватися  свого слова.

4. Не проходити байдуже мимо людської біди, горя, розпачу.
5. Любити і берегти природу, тварин.
6. Уміти не тільки поспівчувати у горі, а й порадіти чужому успіху.
7. Творіть добро і пам’ятайте – ми люди!
      Ці та інші закони доброти, любові і дружби, записані в пам’ятці. Пам’ятайте їх, дотримуйтесь і тоді у вас буде багато друзів, які вас любитимуть і поважатимуть.

 

IV.Підсумок 
Підводячи підсумок, скажіть:

- Чи важко творити добро?
- А що підкаже завжди людині, як вчинити добре? (Її серце, совість)
(вручення пам’яток для кожного учня)

 

1.Гра в колі «Я дарую тобі...»

Спалахнула свічечка ясним полум’ям,
Підійдіть погрітися, кому холодно
Крихітку любові нашої взяти,
Добрі слова на останок сказати…
Спішіть добро творити,

Щоб  в добрі могли жити.

 

Вихователь. Наші предки, залишивши нам старослов’янську азбуку, закликала: «Люди Землі, мисліть, думайте і творіть добро».

                          ще в старій азбуці букви називалися словами.

А — аз

Б — буки

В — вєді

Г — глаголь

Д — добро

Ж — живете

3 — земля

Л — люді

М — мислєтє

П — покой

 

- Хочеться закінчити виховну годину словами: найвища наука життя – це мудрість. А найвища мудрість – бути добрим. «Поспішайте творити добро, бо добро починається з нас!» А я бажаю вам успіхів у постійній роботі над собою.

Позитивні риси


Акуратність
активність
альтруїзм
артистичність
безкорисливість
безстрашність
благородство
бешкетництво
ввічливість
великодушність
винахідливість
витонченість
витримка
відважність
відкритість
віра
вірність
вміння бути вдячним
вміння любити
вміння мовчати
вміння розуміти
вміння прощати
вміння слухати
вміння фантазувати
воля
врівноваженість
галантність
гостинність
гуманність
далекоглядність
дбайливість
доброзичливість
доброта
дотепність
допитливість
дружелюбність
елегантність
емоційність
енергійність
ентузіазм
жіночність
життєлюбність
життєрадісність
завзятість
задоволеність
захопленість
здатність бути сильним
здатність мріяти
здатність бачити
зібраність
інтелігентність
комунікабельність
копіткість
люб’язність
моторність
мудрість
мужність
надійність
наполегливість
ніжність
незалежність
обов’язковість
охайність
оптимізм
помірність
посидючість
поступливість
почуття обов’язку
почуття власної гідності
почуття гумору
правдивість
привабливість
привітність
принциповість
природність
пунктуальність
працездатність
працьовитість
розкутість
романтичність
рішучість
самостійність
стриманість
сердечність
серйозність
співчуття
спокій
спостережливість
стабільність
сталість
строгість
сумлінність
тактовність
творчість
терпимість
товариськість
точність
тямущість
удачливість
уважність
ужівчівість
усміхненість
хазяйновитість
цілеспрямованість
цілісність
чесність
чуйність
чуттєвість
чутливість
щедрість
щирість

А — акуратність

Б — бадьорість

В — веселощі

Г — гідність

Ґ — ґречність (чемність, люб'язність)

Д — доброта (дружба)

Е — ерудованість

Є — єдність

Ж — життєрадісність

З — злагода

І   — інтелігентність

К — красота

Л — любов

М — милосердя (мудрість)

Н — надійність

О — освіченість

П — повага

Р — радість

С — сміливість

Т — талановитість

У — уміння

Ф — фантазія

X — хоробрість

Ц — цілеспрямованість

Ч — чесність

Ш — шанування

Щ — щирість (щедрість)

Ю — юність

Я — ясність

 

Негативні

Апатія
балакучість
байдужість
безалаберність
безвольність
безвідповідальність
безініціативність
боягузтво
брехливість
буркотливість
відсталість
впертість
грубість
дріб’язковість
егоїзм
егоцентризм
жадібність
запальність
заздрісність
закомплексованість
замкнутість
занудство
злостивість
істеричність
кровожерливість
лицемірство
лінь
марнославство
марнотратність
метушливість
настирливість
нахабство
недбалість
неввічливість
неуважність
невитриманість
недоброзичливість
невдоволення
незнання
ненависть
нетовариськість
нервозність
нерішучість
нетерпимість
невимогливість
невпевненість
непосидючість
неуважність
обжерливість
образливість
обмеженість
озлобленість
пасивність
песимізм
підозрілість
повільність
похмурість
прискіпливість
ревнощі
роздратування
розхлябаність
сентиментальність
скритність
скупість
скутість
слабкість
страх
тупість
цікавість
шкідливість


 


 

 

 

 

Етимологи (вивчають походження слів мови)

 

 

 

Міфологи (вивчають фантастичні уявлення про світ)

 

 

 

Фольклористи (вивчають усну наро́дну тво́рчість)

 

 

 Гра "Мінне поле"- речення з помилками.

 

  1. Відміннику завжди несуть портфель до школи батьки, тому він і є відмінником.
  2. Хороший хлопчик дивиться тихо телевізор і не заважає мамі прибирати в кімнаті.
  3. Добрий той, в кого цукерки є, а він їх нікому не дає.
  4. Чемний хлопчик завжди смикає дівчат за косички, щоб вони скоріше виросли.

 

 

 

  1. Добрий ти, коли сам власні іграшки зібрав, всі у шафу поскладав, а товаришу не дав.
  2. Ніколи не мийте руки, шию, вуха, обличчя. Вони знову стануть брудними. Навіщо марно витрачати свій час.
  3. Стригтися також не обов'язково, бо як постарієш, голова облисіє.
  4. Вранці зовсім не обов'язково зав'язувати шнурки на черевиках, бо вони протягом дня і самі порозв'язуються.

 

 

 

  1. Якщо товариш запросив тебе на день народження, залиш подарунок вдома. Він і тобі самому згодиться.
  2. Ні з ким у гостях не розмовляй, тільки вибирай, що смачніше, та їж.
  3. Дівчаткам треба завжди ставити підніжки, показувати язика, лупцювати, щоб вони хотіли ходити до школи.
  4. Якщо твій товариш упав, покажи на нього пальцем, смійся голосно, щоб він побачив, що ти не засмучуєшся.

 

 

docx
Додано
23 лютого
Переглядів
971
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку