Виховна година
Тема. Дорога до школи
Мета: розширити знання учнів про дорогу та вулицю; вчити дітей розрізняти дорожні знаки, вчити правилам дорожнього руху; розвивати уважність, пам'ять, увагу, уяву, кмітливість, пізнавальний інтерес; виховувати співчутливе ставлення і повагу до ближнього, любов до порядку; виховувати в дітей почуття відповідальності, бути уважним, спостережливим, обачним, бережливе ставлення до свого життя.
Обладнання: малюнки світлофора, дорожніх знаків та їх назви, пам’ятки.
Форма проведення: бесіда з елементами гри
Хід роботи
І. Вступна частина
1. Привітання.
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляймось не шуміти,
Руку гарно підіймати,
На занятті не дрімати.
Тож і ми часу не гаймо
І заняття починаймо!
2. Перевірка готовності учнів до заняття.
- Подивіться-но уважно на ваші парти. Чи все ви підготували до заняття? Вам знадобиться щоденник і пенал.
3. Повідомлення теми і мети заняття.
- З кожним роком все жвавіше стає на вулицях міста: рухаються автомобілі, мотоцикли, автобуси. Одні машини везуть продукти, одяг до магазинів, інші – розвозять хліб, будівельні матеріали. Та для того, щоб автомобілі швидше постачали вантаж до місця призначення, необхідно створювати такі умови, щоб вони могли без будь-яких перешкод рухатися містом.
- Діти, щоб зберегти своє здоров’я та життя, ми повинні чітко дотримуватися встановлених правил дорожнього руху. Впевнена , що ви з ними знайомі і добре їх знаєте, адже вони зовсім нескладні. Сьогодні ми не тільки пригадаємо правила дорожнього руху, а й доведемо, що дотримуємося правил поведінки на вулицях міста.
4. Введення елемента нестандартності.
- Діти, до нас у гості завітав ваш знайомий. Хто він, ви дізнаєтесь, розгадавши загадку:
Він красивий, кольоровий,
Має зір такий чудовий,
Перехрестя регулює,
Ще й права свої диктує.
Хто це, діти? (Світлофор)
- Правильно, це маленький Світлофорчик. Діти, а ви взагалі знаєте, для чого потрібен світлофор?
- Сьогодні Світлофорчик разом з нами буде повторювати правила дорожнього руху. Тож розпочнемо!
ІІ. Основна частина
1. Розповідь вчителя.
- Перший вуличний світлофор з’явився у Лондоні 1868 року. Винайшов його англійський інженер Джон Найт.
- Перший світлофор був механічним: кольорові сигнали змінював черговий поліцейський, який стояв поруч. Перш ніж увести світлофор у дію, у газетах Лондона були докладно описані правила дорожнього руху, з яких люди дізналися, що означає червоний колір, а що — зелений. Жовтого кольору тоді не було взагалі.
- Хто і коли винайшов перший вуличний світлофор?
- Які кольори були в цьому світлофорі?
У нашій країні світлофор він з’явився у 1924 році.
2.Робота над загадками.
- А тепер дізнаємося, хто найрозумніший і самий уважний з наших учнів. Ми вам загадуємо загадки, а ви повинні їх відгадати.
1. Щоб мені кудись дійти,
Треба всю її пройти.
Бере початок від порога
Далека чи близька…(дорога)
2.Що за дивний перехід
На тварину схожий
Береже людей від бід,
Йде ним перехожий. (зебра)
3.Всім перехожим я моргаю,
Щоб пильно глянули на мене,
Очей же я аж троє маю:
Червоне, жовте і зелене. (світлофор)
4.Двоє ніг у швидкого коня,
Має від одне око і роги.
Я катаюсь на ньому щодня,
Хоч і добре натомлюю ноги. (велосипед)
5.Не літає, не журчить,
Жук по вулиці біжить,
І горять в очах жука
Два блискучих вогника. (автомобіль)
- Діти, ви всі дуже добре впорались із цим завданням!
3. Розповідь вчителя «Складові дороги».
- І перша наша зупинка має назву – «Складові дороги». Тут нас зустрічає Їжачок, який і розповість нам про складові дороги.
- Подивіться на малюнок
- Дорога, по якій їздять машини називається проїзною частиною. Повторили всі разом.
- Смугаста доріжка, по якій проходить хлопчик називається пішохідним переходом. Повторили всі разом.
- Для чого нам потрібен пішохідний перехід? (Відповіді учнів)
- Подивіться на дівчинку. Вона стоїть на тротуарі. Тротуар – місце для пішоходів. Повторили всі разом.
- Тротуар та проїзну частину розділяє бордюр. Ось, подивіться на малюнок. Повторили всі разом.
- Ще одна складова дороги – перехрестя, його ви можете побачити на екрані. Повторили всі разом.
4. Перевірка первинного усвідомлення.
- Роздивіться малюнки.
- Я буду вам називати частини дороги, а ви будете знаходити та говорити де вони. Будьте дуже уважні.
- Знайдіть тротуар.
- Пішохідний перехід.
- Вкажіть на проїзну частину.
- Знайдіть бордюр.
- І останнє – перехрестя.
5. Знайомство з дорожніми знаками.
- Чи був хтось з вас у великих містах?
- Чи бачили коли-небудь підземні і надземні пішохідні переходи?
- Підземний перехід знаходиться під землею, а надземний – над землею. Їх використовують в тому разі, коли на дорозі дуже багато машин, які рухаються.
- Тому перші два знаки, з якими ми познайомимося – надземний і підземний пішохідні переходи.
- Я проспект перетинаю,
Зовсім я не поспішаю.
І машини всі мені
Абсолютно не страшні.
Переходом довгим йду я,
Так поважно я крокую.
Можна йти сміливо тут —
Вільний шлях, безпечна путь.
Не турбуйтеся даремно,
Я — зразковий пішохід.
Знаю я, найкраще, певно, -
Цей підземний перехід.
- Ти рушай зі мною в ногу,
Перейдемо вдвох дорогу.
Над землею проведу,
На той бік переведу.
- Це – надземний перехід.
-Треба знати всім як слід
« Пішохідний перехід».
Тут малесенька людина
Попереджує машини:
- Зачекайте, не спішіть,
Пішохода пропустіть.
Знак велику силу має –
Він машини зупиняє.
- Пішохід! Сповільни хід!
Стій, мій друже, пішохід.
Тут тобі нема дороги,
Щоб уникнути тривоги.
-Це, діти, знак – «Рух пішоходів заборонений».
- Це – доріжка пішоходів.
Стане всім вона в пригоді.
Йди сміливо – не вагайся.
Знаки вчити намагайся.
- Отже, повторимо вивчені знаки.
6. Бесіда про Світлофор
- Скільки сигналів має світлофор?
- Що позначає кожен з них?
- Подивіться на малюнок та знайдіть світлофор для пішоходів. Чим він відрізняється від звичайного?
7. Робота над пам’ятками
- Діти, дорога та автомобілі – дуже небезпечні. Тому ви повинні пам’ятати деякі правила, та виконувати їх в будь-якому разі!
- Тож запам’ятайте!
1. Перш ніж перейти вулицю, подивись на ліво. Якщо проїна частина вулиці вільга – йди.
2. Пішоходи ходять тільки по тротуару. Йти по тротуару потрібно, додержуючи правої сторони.
3. Перехрестя – небезпечне місце для пішоходів. Переходячи перехрестя треба тільки по пішохідних переходах.
4. Щоб перейти вулицю, треба знайти місце переходу.
5. Переходячи вулицю в містах, стежте за сигналами світлофора.
«Стій! Зупинись!» - червоний сигнал.
«Увага! Приготуйся!» - жовтий сигнал.
«Шлях вільний! Ідіть!» - це команда зеленого світлофора.
6. Велосипедистам забороняється випускати кермо з рук, а також чіплятися за машини, що рухаються.
7. Ніколи не перебігайте вулицю перед транспортом, що рухається поблизу вас.
8. Не грайте в сніжки, футбол на тротуарах і проїзній частині вулиці, дорогах. Це дуже не безпечно.
9. Не катайтесь на санчатах, лижах, ковзанах по вулицях і дорогах. Для ігор відводяться спеціальні місця на подвір’ях.
- Що ви запам’ятали з нашої пам’ятки?
Ось ми й пригадали деякі правила. Я буду задавати вам запитання, а ви повинні швиденько відповідати. Хто знає відповідь – піднімайте руку вгору.
1. У яких місцях пішоходам дозволяється переходити вулицю? 2. Які наземні транспортні засоби ви знаєте?
3. Чи можна перебігати вулицю? 4. Що означає зелений сигнал світлофора? 5. Що означає жовтий сигнал світлофора? 6. Що означає червоний сигнал світлофора?
- Тож діти:
На вулицях будьте уважними,
Знання і обачність не зайві і тут.
По правилах руху намагайтесь жити,
І смуток й нещастя вас всіх обминуть.
ІІІ. Заключна частина
1. Підсумкова бесіда
- Ось ми і допомогли Світлофорчику пригадати правили дорожнього руху.
- Отже, якою була тема сьогоднішнього заняття? Для чого потрібен світлофор та дорожні знаки?
-Які ще правила дорожнього руху ви запам’ятали?
- Що нового ви дізнались?
- Що вам запам’яталось найбільше?
- Що ви розповісте батькам про сьогоднішнє заняття?
- Світлофорчику також все дуже сподобалося, він вам дуже вдячний.
2. Прощання
ВИГОТОВЛЕННЯ З ПАПЕРУ СВІТЛОФОРА
Гра «В домівці»
Для цієї гри потрібні Жителі та Домівки. Домівки складаються з двох учасників піднімаючи руки до верху. А жителі в цей час бродять гуляють, коли ведучий говорить ніч, вибігає ЛОВЕЦь та ловить тих людей хто без хатки. Хто не встиг знайти хатку, то стає на місце ловця.
Гра «Кошки та мишки»
Гра «Крокодил»
Гра «Наздожени»-
Гра у відбивного
Гра «Будь уважним»
Гра «Знайди іграшку»