«Дорожна азбука»
Мета. Закріпити вивчені з дітьми правила дорожнього руху. Розвинути у них увагу, спостережливість, вміння поводитись на вулиці. Виховувати бажання –берегти своє життя
Обладнання, дорожні знаки, плакати «Дотримуйся правил дорожнього руху».
Хід виховної години
Вчитель Мчать по наших дорогах різні машини: «МАЗи», «БЕЛАЗи», «Мазди», «Волги», «Опелі», «Жигулі», «Мерседеси». З кожним роком їх стає все більше. І всі вони кудись поспішають. Всі ибудь-які сторони, переїжджаючи площі і переходи. Для того, щоб на дорогах було безпечно, всі автомашини, автобуси підкоряються суворим правилам дорожнього руху.
Знати і виконувати правила поведінки на вулиці повинні всі перехожі: дорослі і діти.
Червоне світло —
Зупинися! (діти хором)
Мчать машини —
Подивися!
Жовте — трішки підожди.
А зелене світло — йди.
Ідуть по вулиці люди. Ідуть на роботу, в магазин, на прогулянку. Дівчатка і хлопчики поспішають до школи. І щоб не було нещасних випадків, треба знати правила переходу вулиць.
Абетку вулиць розкриваючи,
Нас місто вчить щодня і кожну мить.
Як переходиш вулицю,
На мить ти зупинись.
І перш за все з увагою
На мене подивись. (Світлофор)
Проходь же обережно,
Свій кожен крок узгодь, —
І тільки там, де можна,
І тільки там, де можна
Ти вулицю уважно переходь.
На зупинці почекай
І автобус, і трамвай.
Пам’ятай, пішохід,
Перехрестя — перехід.
Обходити транспорт,
який зупинився чи стоїть на дорозі — небезпечно.
Якщо за містом будеш ти —
Назустріч транспорту іди!
Велосипедист! Пам’ятай! їздити на велосипедах можна тільки велосипедними доріжками.
Пустувати на вулиці за-бо-ро-не-но!
Бавитися на дорозі — небезпечно!
Переходь вулицю тільки на пішохідній доріжці,а де вона не вказана, переходь вулицю на перехресті.Перетинати вулицю треба прямо, а не навкоси.
Перш ніж перетнути вулицю, переконайтеся у безпечності переходу, для цього спочатку подивіться наліво, а дійшовши до середини, подивіться направо.
Виходячи з трамваю, якщо тобі треба перейти лінію,обійди його спереду, щоб бачити трамвай, який іде назустріч.
Якщо рух дуже інтенсивний,переходь вулицю разом з дорослими пішоходами.
Не бався на проїжджій частині вулиціі не дозволяй робити це іншим.
Не перебігай вулицю перед машиною,не вважай це виявом хоробрості.
Не тільки ти можеш постраждати.Шофер буде нести через тебе суворе покарання.
Велике горе ти принесеш своїм батькам.
Якщо ти переходиш вулицю і раптом бачиш машину,що їде на тебе, не біжи, а зупинись,
спокійно почекай, машина зможе тебе об’їхати.
А зараз, діти, щоб перевірити, як ви знаєте і запам’ятали правила дорожнього руху,
ми відгадаємо загадки,проведемо ГРУ «Жести регулювальника» і ГРУ «Сигнали світлофора».
Всім перехожим я моргаю,
Щоб пильно глянули на мене.
Очей же я аж троє маю —
Червоне, жовте і зелене. (Світлофор)
Маленькі будиночки по місту біжать,
Хлопчики й дівчатка
В будиночках сидять. (Трамвай)
Будинок на колесах йде-,
На роботу всіх везе. (Автобус, тролейбус)
Знаки дорожні хай кожен вивчає,
Хай його лихо завжди обминає
. Розповідь учителя
Буквар людині потрібний для того, щоб вивчити азбуку, навчитися читати, писати, тобто стати грамотним. А щоб бути грамотним на дорозі, без якої сьогодні не прожити нікому, щоб жити у безпеці, треба добре вивчити дорожню азбуку – це дорожні знаки. їх є багато і вони різні. Але всі дорожні знаки застерігають кожного з нас від небезпеки на дорозі.
Попереджувальні знаки
Попереджувальні знаки інформують про характер небезпеки. Вони можуть нести різну інформацію, у якій ти повинен розбиратися. Наприклад: “Пішохідний перехід”, “Небезпечний поворот” (лівий, правий), “Викидання гравію”, “Земляні роботи”, “Небезпечне узбіччя”, “Слизька дорога”, “Падіння каміння”, “Крутий спуск”, “Інші небезпеки”, “Залізничний переїзд зі шлагбаумом “, Залізничний переїзд без шлагбаума” — тут ти повинен бути особливо обережний, щоб правильно перейти колію і не потрапити під потяг.
Заборонні знаки
Заборонні знаки вводять або відміняють певні обмеження. Наприклад: “В’їзд заборонено” — забороняє в’їзд усіх видів транспорту, “Рух заборонено” — забороняє рух усіх видів транспорту, “Рух мотоциклів заборонено” — забороняє рух мотоциклів, “Рух на велосипедах заборонено” — забороняє рух на велосипедах, “Прохід закрито” — забороняє рух пішоходів, “Кінець зони всіх обмежень” — це означає, що всі обмеження знімаються.
Наказові знаки
Наказові знаки вводять або відміняють певні режими руху. Наприклад: “Рух прямо”, “Рух праворуч”, “Рух ліворуч” – дозволяє рух лише у вказаному напрямку, “Круговий рух” — дозволяє рух тільки у зазначеному стрілками напрямку, “Велосипедна доріжка” — дозволяє рух тільки на велосипедах, “Пішохідна доріжка” – дозволяє рух лише пішоходам.
Інформаційно-вказівні знаки
Інформаційно-вказівні знаки інформують про особливості режиму руху або про розташування в напрямку руху населених пунктів та інших об’єктів. Наприклад: “Місце зупинки автобуса” — це зупинка автобуса, “Місце зупинки тролейбуса”, “Місце зупинки трамвая”, “Місце зупинки таксі”, “Пішохідний перехід”, “Підземний перехід”, “Надземний перехід”, “Місце стоянки”, “Пункт харчування”, “Місце відпочинку”, Готель”, “ДАІ”, “Лікарня”, “Автозаправка”, “Вода для пиття”.
Всі дороги поділяються на головні і другорядні. У місті біля кожної дороги є тротуари, а за містом вздовж дороги тротуарів немає, і не є узбіччя, на якому можуть спинятися машини, по якому можна рухатись і пішоходам. Пам’ятайте, що за містом по узбіччю треба і іти назустріч транспорту.
ВІКТОРИНА
1. Яка машина може їхати без двигуна внутрішнього згоряння? (Іграшкова)
2. З якої сторони треба обходити машину, пішохода? (Зліва)
3. Що потрібно зробити перед виїздом на велосипеді? (Перевірити сигнал, гальма)
4. Шофер веде-машину. Попереду нього дві птиці — гуска і качка.
5. Що треба давити? (Треба давити на гальма)
6. Який сигнал світлофора дозволяє перехід? (Зелений)
7. Які машини можуть їхати без сигналу? (Іграшкові)
8. Яке значення мають зелений і жовтий колір світлофора? (Зелений колір дозволяє перехід, а жовтий — каже, що треба трішечки почекати, попереджає вільний перехід)
9. Де повинні ходити пішоходи, якщо немає тротуарів? (По лівому краю проїжджої частини вулиці)
10.Що означає червоний колір світлофора? (Червоний колір — це завжди сигнал небезпеки і треба зупинитися, почекати. Він забороняє переходити дорогу.
11.Як потрібно обходити трамвай? (Спереду)
12.Як потрібно обходити автомобіль, автобус і тролейбус? (Ззаду)
ГРА «ЖЕСТИ РЕГУЛЮВАЛЬНИКА»
Для проведення гри кожному учасникові потрібен комплект з трьох кружечків — червоного, жовтого і зеленого.
Юний інспектор руху демонструє жести регулювальника:
піднімає праву руку із жезлом угору,
повертається боком, руки в сторони.
Школярі визначають, якому сигналу світлофора відповідає кожний жест,
і підносять над головою кружечок відповідного кольору.
Сигнали через певний проміжок часу (5—10 с.) змінюють.
Якщо гра повторюється, цей проміжок скорочують.
ГРА «СИГНАЛИ СВІТЛОФОРА»
1-й варіант. Для гри діти вирізають червоні, жовті та зелені кружечки, наклеюють їх на картон і прикріпляють до паличок. Діти ходять по кругу,
піднято жовтий кружечок ходьба вповільнюється;
червоний — зупинка;
зелений можна йти далі.
Хто чітко виконує сигнали,
той краще знає правила дорожнього руху.
2-й варіант. Учні стоять у шерензі обличчям до світлофора.
На зелений сигнал — крок уперед,
жовтий — стоять,
на червоний — крок назад.
Хто помилився, вибуває з гри.
Перемагають ті, хто жодного разу не помилився.
ВчительЛюбіть себе та інших поважайте,
Своє життя й здоров’я бережіть.
І правильну дорогу вибирайте,
Якщо до старості бажаєте дожить.
Щоб не спізнитись — ви не поспішайте.
Раніше вийдіть, щоб спокійно йти.
А по дорозі рот не роззявляйте,
Щоб і життя, й здоров’я зберегти.
Бо їде транспорт, всюди перехожі.
Хтось на роботу, хтось з роботи йде.
Чи сіє дощ, чи дні стоять погожі,
А рух не зупиняється ніде.
Летять машини, швидкість в них висока.
Миттєво транспорт цей не зупинить.
І хоч дорога, може, й не широка,
Та через неї, діти, не біжіть.
Спіткнутись можна чи перечепитись…
Летять машини, вам несила встать.
Автомобіль не може зупинитись,
Страшне нещастя може вас спіткать.
Дорогу виберіть до рідної вам школи,
Щоб світлою й безпечною була.