Матеріал можна використати під час виховної години, літературного читання, основ здоров*я. Публікація розрахована для учнів молодших класів. Застосовані методичні прийоми допоможуть урізноманітнити бесіду.
Тема. Дружба – найдорожчий скарб.
Мета: формувати у дітей почуття дружби, товариськості; розвивати творчі здібності учнів; виховувати любов до людей, прищеплювати потребу мати друзів.
Обладнання: пісні про дружбу, слайди або малюнки з теми, мікрофон, збірка казок В. О. Сухомлинського
Хід бесіди
І. Організаційний момент
До Академії чеснот ми дружно з вами завітаєм,
І , думаю, що скарб безцінний для себе , друзі, відшукаєм.
То ж з гарним настроєм заходьте до Храму мудрості й добра,
Нехай серця ваші відчують чим повниться душа людська .
ІІ. Повідомлення теми і мети бесіди. Очікування.
- Сьогодні в Академії чеснот День відчинених дверей, нас радо зустрічає професор Мудрик чудовою піснею.
(звучить уривок пісні «Дружба» )
Дружба вірная не зламається.
Не розклеїться від дощів і хуг.
Друг в біді не лишить,
Щирим словом втішить, -
Ось такий він незвичайний вірний друг.
- Пісня пролунала недарма, адже кожна зустріч з мудрістю не залишає нас байдужими та навчає міркувати.
Вправа «Прогнозування»
- Отож, маленькі «думчики», як ви гадаєте, яку тему винесено для обговорення? (Тема дружби.)
- Які слова пісні допомогли визначити тему?
- Що ви очікуєте від зустрічі?
- Перевіримо вірність наших припущень завдяки Екрану правди (слайд з темою).
- Професор Мудрик задоволений , він пропонує сьогодні перевірити чи розуміємо ми значення поняття «дружба» та відшукати істину : «Яким має бути справжній друг?» під час ділової бесіди.
ІІІ. Обговорення теми.
1. Словникова робота.
А)Вправа «Мікрофон»
- Як ви думаєте, що таке «дружба»? (Висловлювання власних думок.)
Б)Пізнавальний діалог.
- Доповідач з Читальної зали пропонує визначення дружби з тлумачного словника.
Дружба – стосунки, відносини, в основі яких лежить взаємна прихильність, довір’я, спільність інтересів.
- Нагадайте, будь ласка, до чиєї думки ми звикли дослухатись під час ділової розмови в Академії?
( До думки видатного педагога В. О. Сухомлинського)
Доповідач. В. О. Сухомлинський розумів дружбу так: «Дружба – це школа виховання людських почуттів. У дружбі ми віддаємо сили душі іншій людині і від цього стаємо кращими.»
- Можливо , завершимо бесіду?
- Ні.
- Якими будуть ваші пропозиції щодо подальшої роботи?
(Обговорити ситуації, які трапляються у житті.)
- Одну із життєвих ситуацій спостерігав Мисливець. Послухаймо її.
2. Слухання монологу Мисливця (за В. О. Сухомлинським «Котик і Їжачок») з елементами роздумів . (Слайдовий супровід)
Мисливець.
- Одного разу я знайшов у лісі Їжачка. Загорнув його в хустинку й приніс додому. Поклав на підлозі в кімнаті. А в кутку сидів маленький Котик. Сірий клубочок його зацікавив. Плигнув Котик, простягнув лапки й поторкав Їжачка. Та вколовся й жалібно занявкав. А Їжачок злякався й сховав голівку.
- Як ви вважаєте , потоваришують герої оповіді?
- Чому?
- Продовжуйте, шановний , цікаво, хто виявиться правим?
Мисливець .
- Я налив у тарілочку молока й поставив на підлогу. Котик пив молоко, а Їжачок боявся й підійти. Але згодом осмілів, підійшов до тарілочки і став хлебтати разом із Котиком.
Вони подружили. Поруч лягали спати, а ввечері ходили вдвох до лісу на прогулянку.
А то якось Їжачок пішов у ліс та й не повернувся.
Довго ждав його Котик, жалібно нявчав…
Коли наливав йому молока, Котик усе не випивав, Їжачкові залишав. Думав, що той повернеться.
А Їжачка нема й нема.
3. Бесіда за змістом розповіді.
- Кого знайшов Мисливець?
- Куди приніс Їжачка?
- Першу зустріч Котика і Їжачка можна назвати дружньою, як ви гадаєте?
- За яких обставин виникла дружба?
- Про що думав Котик , коли залишав у мисочці трохи молока?
- Чи можна Котика назвати справжнім другом? Чому?
- Чи хотіли б ви мати такого друга? Чому?
- В кого є справжні друзі?
4. Хвилинка відпочинку
- До нас завітали гості з мультфільму «Вінні – Пух». Разом з ними відпочинемо . (Фрагмент мультфільму, епізод з піснею про віслючка Іа.)
5. Скерована бесіда.
- Хто пам’ятає, яка історія трапилась з віслючком в День народження? (Він загубив хвіст.)
- Що намагались робити герої казки?(Підтримати друга.)
- Чи можна їх назвати справжніми друзями?(Так.)
- Чому? (Справжні друзі не залишають у біді.)
- В яких українських народних казках порушують тему дружби?
- Послухайте вірш та відгадайте назву казки.
Сидить півник на печі,
Їсть смачненькі калачі.
Тут лисичка прибігає,
Мерщій півника хапає.
Біжить котик рятувати,
В лиски півника забрати.
- «Котик і Півник».
- Як ви думаєте, головних героїв можна назвати друзями?
- Доведіть.
- Котик завжди приходив на допомогу Півнику.
6. Завдання-роздуми. Знайти визначення дружби.
Друг – це той:
Кому можна довірити таємницю.
З ким приємно поспілкуватися.
Хто виконує ваші прохання.
Хто дає добрі поради.
Хто всім подобається.
(Діти висловлюють і доводять свою думку.)
7. Проблемна ситуація.
- Ти поділився з другом таємницею, а невдовзі таємниця стала відома всім.
- Як ти вчиниш у даному випадку?
- Що скажеш другові?
- Ваша дружба продовжиться?
- Як ви будете миритись?
- Ще здавна народ вирішував цю проблему , складаючи мирилки.
- Які мирилки ви знаєте?
- Давайте вивчимо декілька .
Ти не плач, не плач, не плач
І скоріш мені пробач.
І на мене ти не сердься,
Бо у тебе добре серце.
Дай скоріш мізинчик свій.
Зачепи його за мій.
Мізин-мізин-мізинець –
Помирив нас , молодець!
- Чи є у класі друзі, які посварились? Прошу, мерщій підійдіть і випробуйте на власному досвіді чарівну силу мирилок!
- Що ви відчули? (Полегшення, радість.)
ІV. Підсумок . Рефлексія.
Запитальник професора Мудрика.
- Що таке дружба?
- Чому людина прагне знайти собі друга?
- Що треба робити, щоб усі захотіли з тобою дружити?
- Що нового дізнались під час бесіди?
- Що сподобалось?
Складання «Сенкану» (групова робота)
Дружба
Добра, щира, чесна.
Любить, прощає, радіє.
Найбільший скарб
Довір’я
Гра «Відгадай , хто твій друг»
- Шляхом жеребкування обираєте для себе друга, якому протягом тижня будете приділяти увагу. Потрібно , не виказуючи себе, виявляти увагу, турботу. А через тиждень учні мають відгадати, хто був їх другом. Дана гра допоможе з’ясувати чи вмієте ви дружити.
Вчитель Веселинівської ЗОШ І –ІІІ ступенів Юрченко Марина Миколаївна