Виховна година "Головний мозок"

Про матеріал
Виховна година про головний мозок людини, його призначення та функції, як потрібно тренувати мозок
Перегляд файлу

Година спілкування:

головний мозок(проект місяця ЯДС 4 клас)

Мета:Навчальна. Формувати поняття про будову і функції головного мозку, його структури, їх функції; роль мозку в життєдіяльності людини.

 Розвивальна. Розвивати пізнавальний інтерес, здатність до самостійної та групової аналітичної та оцінювальної роботи з інформацією, роздатковим матеріалом, таблицями;

  Виховна. Формувати навички культури спілкування і співпраці; виховувати почуття відповідальності за результати своєї праці; виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я.

Обладнання: мультимедійна презентація, інструктивні картки, малюнки.

І. Організаційний момент

Привітання з учнями, емоційне налаштування.
IІ Практична частина

Головний мозок - унікальний механізм, отримує інформацію з навколишнього світу, переробляє її і приймає рішення, відповідає за розумову діяльність людини. На думку деяких вчених, мозок може зберігати до 15 трильйонів різних даних . Мозок росте до 15 років і найбільш інтенсивно працює у людини у віці від 15 до 25 років. До 45 років робота мозку залишається колишньою, а потім починає слабшати. Мозок містить три чверті нервових клітин всього людського організму. Його початковий капітал - 14 мільярдів нейронів (якщо їх розташувати в ряд, то утворюється ланцюг протяжністю 1000 км). Але з віком кількість клітин зменшується. Щодня людина втрачає близько 10 000 клітин.

Постановка проблемного питання:

Чи вірне твердження «Чим більший мозок, тим розумніший його щасливий володар»?
Довгий час панувала думка, що від маси мозку залежать розумові здібності людини: чим більша маса мозку, тим обдарованіша людина. Але, як з'ясувалося пізніше, це не так.

Наприклад, маса мозку:

  • І.П.Павлова – 1 653 г
  • Д.І.Менделєєва – 1 571 г
  • Дж. Байрона (англ. поет )– 1 807 г
  • Ф.Шиллера (нім. поет, філософ) – 1 785 г.

 

Найважчий мозок – 2 900 г - був виявлений в індивіда, який прожив усього 3 р. Мозок його у функціональному відношенні був неповноцінним.
 

Головний мозок розташований в порожнині черепа і вкритий трьома оболонками – твердою, павутинною і м’якою, які здійснюють захист та живлення.

У головному мозку людини розрізняють такі основні частини: стовбур, мозочок та великий мозок, або кінцевий мозок.

Великий (кінцевий) мозок поділений на праву й ліву півкулі, з'єднані мозолистим тілом. Вкриті півкулі сірою речовиною, що утворює кору, та білою речовиною, що міститься під корою. Характерною особливість великого мозку є виражена складчаста поверхня з багатьма борознами та звивинами. Звивини – складки різних розмірів, у які зібрана кора півкуль.

Борозни — заглиблення, що знаходяться між звивинами, у них сховані понад 2/3 поверхні кори, що збільшує її загальну поверхню. 

Кількість борозен та звивин у людей приблизно однакова, але рельєф, який вони утворюють, у кожної людини свій.

Кінцевий мозок людини визначає її поведінку і забезпечує пристосованість до мінливих умов середовища.
Мозочок розташований позаду довгастого мозку під потиличними частками півкуль головного мозку. Основні функції мозочка:

1. Координація рухів

2. Регуляція рівноваги

3. Регуляція м'язового тонусу.

 

Довгастий мозок є безпосереднім продовженням спинного мозку У сірій речовині довгастого мозку залягають життєво важливі центри, які регулюють серцеву діяльність, дихання, ковтання та здійснюють захисні рефлекси (чхання, кашель, блювання, сльозовиділення), секрецію слини, шлункового і підшлункового соку та ін. Ушкодження довгастого мозку може бути причиною смерті внаслідок припинення серцевої діяльності та дихання. Біла речовина довгастого мозку складається з волокон, по яких проходять нервові імпульси від заднього мозку до спинного і в зворотному напрямку.

 

Між середнім і довгастим мозком розміщений міст. Він ніби сполучає їх, тому й має таку назву. Внутрішня будова його нагадує будову довгастого мозку, тобто містить ділянки сірої і білої речовин.  
Проміжний мозок складається із зорових горбів (таламуса) і підгорбової ділянки (гіпоталамуса). Тут розміщені підкіркові центри (на відміну від центрів кори півкуль) зору, обміну речовин, теплорегуляції, нюху. Отже, функції проміжного мозку різноманітні.


Середній мозок розташований перед мостом і представлений чотиригорбковим тілом та ніжками мозку. У середньому мозку розташовані центри первинної обробки зорових і слухових сигналів. Основні функції середнього мозку — регуляція рефлексів орієнтування на зорові й слухові подразники, а також регуляція м’язового тонусу й пози. Він постійно надсилає до м’язів нервові імпульси, завдяки яким підтримується м’язовий тонус. 

Що потрібно робити, щоб зберегти розумову активність мозку?
- Залишатися фізично активними. Дослідження показують, що фізичні навантаження не лише добре впливають на стан вашого тіла, а й покращують роботу мозку.
- Давати роботу своєму мозку. Тренувати треба не лише тіло, а й розум. Головний спосіб не дозволяти вашому мозку старіти  підтримка соціальних зв'язків та інтелектуальної діяльності.

- Правильно харчуватися. У свій щоденний раціон включити виключно здорову їжу, яка багата на поживні речовини. Жирні кислоти Омега-3, а також вітаміни D і B12, гальмують старіння мозку.

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація знань

Фронтальна бесіда
Учні називають частини головного мозку.

 

IV. Підбиття підсумків

Вправа 1.
На чистому аркуші паперу діти малюють предмет, який спаде їм на думку, підписують його. Використовуючи назву цього предмета формулюють фразу: «Головний мозок  як орган нервової системи схожий на ……,  тому що ……… .» Перевірка завдання.
Представлення  та захист пошукової роботи дітей.

https://www.youtube.com/watch?v=D4-RUy4Z5s4 відео «Тренуймо свою пам’ять, увагу»

https://www.youtube.com/watch?v=RbBSqjBVt1k 

 

docx
Додав(-ла)
Бондар Тетяна
Пов’язані теми
Класному керівникові, Сценарії
НУШ
Додано
19 грудня 2022
Переглядів
349
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку