Виховна година "Горде ім'я - українець!"

Про матеріал
виховна містить цікаві завдання для дітей про історію, традиції та звичаї свого народу, людей, які внесли значний вклад в розвиток і становлення нашої держави.
Перегляд файлу

«Горде імя – українець!»

Мета:

виховання в школярів внутрішньої свободи та поваги до держави, любові до Батьківщини, національної свідомості, гідності, усвідомлення приналежності до рідної української землі, українського народу, гармонійне виявлення патріотичних почуттів;

розвивати у дітей прагнення бути свідомим громадянином України, її патріотом;

формувати моральні пріоритети, які визначають людину найвищою цінністю; сприяти вихованню високих морально-етичних якостей, виробляти активну життєву позицію.

Хід заходу

Рідний край, рідна земля, Батьківщина, Україна...  (Слайд 1) Які це прості і разом із тим прекрасні і святі для нас слова! Україна для кожного з нас — це Батьківщина, яка подібна до величезного дерева, на якому не порахувати листя. I усе, що ми робимо доброго, додає йому сили. Але будь-яке дерево має корені. Без коренів його повалив би навіть несильний вітер. Корені живлять дерево, зв’язують його із землею. Корені — це те, чим ми жили вчора, рік тому. Це наша історія.  Ми - свідки історії, історія – це ми… Україна має нелегку і драматичну історію.  Майже протягом всього свого існування їй доводилося вести боротьбу проти чужеземного поневолення. Тому в історії України — безліч спустошливих нападів і завоювань, жорстокого пригноблення та страждань. Незважаючи на всі труднощі, які довелося пережити українському народу, він вистояв, зміцнів, бо дух патріотизму за Вітчизну ніколи не залишав його. Минали роки, століття… І ось злинули у небо синьо-жовті знамена, а з мільйонів сердець вирвалось на волю жадане: «Ще не вмерла Україна». З’явився свій герб – тризуб. (Слайд 2) Тільки віра в світле майбутнє допомогла нам встати з колін, скинути рабські кайдани і на весь світ сказати, що ми є нація, яка ніколи не зникне.

Зараз ми також живемо у непростий час – час змін. Події в Україні останнім часом тривожать та не залишають байдужими жодного громадянина країни. Але ми сильна нація, безстрашні захисники, нескорені патріоти своєї держави і це дає кожному з нас право стверджувати: ми переможемо, бо це наша країна, наш народ і ми пишаємось тим, що маємо горде ім’я – українці! Отже тема нашого сьогоднішнього заходу «Горде ім’я – українець!» (Слайд 3)

Я – українець, моя Батьківщина – Україна, моя земля – українська, мій рід – український. Як важливо зрозуміти ці прості формули для кожного з нас. Потрібно бути українцем не в документі, а тілом і душею! Бути Українцем - це значить бути відповідальним і нести відповідальність, готовність захищати її територію, ідеали, працювати на її розвиток і процвітання, вчитись, удосконалювати свою майстерність, шанувати традиції, звичаї, мову, культуру.

 Ваше завдання на сьогодні – показати наскільки ви знаєте країну в якій живете, наскільки ви знаєте історію, традиції та звичаї свого народу, людей, які внесли значний вклад в розвиток і становлення нашої держави.

Cьогодні ви будете виконувати різні завдання, тому кожному з вас хочу побажати, щоб на цьому заході ви були:

У – уважними

С – сміливими

П – прогресивними       

          І – ініціативними

Х – хоробрими

У – успішними

Інакше кажучи, я бажаю вам успіху! (Слайд 4)

«Без минулого немає майбутнього» так говорить народна мудрість. Кожен українець повинен знати історію своєї країни. А чи добре  ви знаєте свою країну ми зараз перевіримо у ході вікторини. Уважно слухаємо запитання і даємо відповіді.

Вікторина

  1. Кого вважають батьком української історії?

А) Дмитро Яворницький;

Б) Михайло Грушевський;

В) Богдан Хмельницький.

  1. Хто був першим гетьманом козаків?

А) Дмитро Вишневецький;

Б) Іван Мазепа;

В) Богдан Хмельницький.

  1. Якому уславленому гетьману стоїть пам’ятник  на центральній площі Києва?

А) Іван Мазепа;

Б) Богдан Хмельницький;

В) Іван Виговський.

  1. З його іменем пов’язана найгероїчніша доба в літописі Запорізької Січі. Упродовж 20 років він не покладав ратної зброї, проявляючи надзвичайний військовий хист, завзято відстоюючи козацьку волю, давні запорізькі звичаї і цілковите самоврядування України. Цього славного лицаря 15 разів обирали кошовим отаманом чого споконвіку не бувало на Запоріжжі. Розповідають, що саме він диктував листа турецькому султану Магомету IV на славнозвісній картині Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану».

Назвіть ім’я цього славетного лицаря Запорізької Січі. (Іван Сірко – кошовий отаман)

  1. У Т.Шевченка було три таланти. Перші два всім відомі: поет і художник.  А який був його третій талант? (Співак, який володів прекрасним голосом).
  2. Який музичний твір був першою українською національною оперою? («Запорожець за Дунаєм» С.Гулака-Артемовського, написаний в 1863 році).
  3. Цей князь на противагу батькові та дідові, не любив воювати. Він прагнув більше сидіти в Києві й клопотатися мирними справами, він славився великою любов’ю до книг, до науки, культури. За його правління культура Русі, прилучена до досягнень християнської цивілізації розкрилася в усій повноті і багатстві, а Київ став одним із найкультурніших і найкрасивіших міст Європи. За часів його князювання численні церкви, монастирі стали осередками науки, культури, освіти. Він - онук княгині Ольги. Назвіть цього князя. (Ярослав Мудрий)
  4. Перший президент незалежної України (Кравчук)
  5. В якому році і коли суверенна Україна ввела свою грошову одиницю? Як вона називається? (Грошова одиниця - Гривня. Введена в обіг 2 вересня 1996 року.) (Слайд )
  6. У якій півкулі знаходиться на карті наша Батьківщина? (У східній).
  7.  Які країни межують з Україною на півночі? (Білорусь).
  8.  З якою державою Україна межує на сході? (Росія).
  9.  Коли країна проголосила свою незалежність? (24 серпня 1991 року).

 

Найголовнішою ознакою, що дає народу право називатися нацією, є мова – його найбільша духовна цінність. Це найдорожчий скарб, переданий нам попередніми поколіннями. Якщо в народу відібрати його мову, він зникне, втративши культуру та історію. Якими побачать українців інші народи, залежить від самих українців. Ви навчаєтесь українською, співаєте пісень рідною мовою, спілкуєтесь. Отже, щоб перевірити наскільки ви володієте своєю національною мовою, наступним завданням для вас буде переклад висловів з російської на українську. Отже, кожна група отримує по чотири вислови. Час на виконання завдання – 1 хвилина.

1 група.

Погружаться в работу - занурюватися в роботу

Дать пощёчину – дати ляпаса

Распространять слухи – розповсюджувати чутки

Убраться восвояси – піти звідси, геть

2 група.

Празднование юбилея – святкування ювілею

Отсчет времени – відлік часу

Заоблачные мечты – захмарні мрії

Ктобы то ни был - хтоб не був

 Молодці! Прагніть, щоб ваша мова була емоційною, образною, багатою. А такою її роблять фразеологізми, крилаті вислови, а також прислів'я та приказки, що втілюють у собі досвід усього народу.

Недарма про них кажуть: «Прислів'я вчить, як на світі жить». Зараз ви маєте чудову нагоду долучитися до скарбниці мудрості, Ваше завдання -  доповнити прислів’я про батьківщину і пояснити їх зміст.

Час на виконання – 1 хвилинка.

1 група

Батьківщина – мати, … (умій за неї постояти.)

Людина без Вітчизни, … (як соловей без пісні.)

Добре тому, … (хто в своєму домі.)

Що країна, … (то родина.)

Та земля мила, … (де мати родила.)

2 група

За рідний край … (життя віддай.)

Всюдидобре, … (а вдома найкраще.)

Кожному мила … (рідна сторона.)

Вкраїна – мати, за неї треба … (головою стояти.)

У ріднім краю, … (як у раю.)

 

Кожна країна має своє національне вбрання, яке є виявом національної самосвідомості. Вбрання складалося протягом століть, тому втілює в собі й історію нації, її національні цінності. На екрані ви бачите жіночий та чоловічий національні костюми. (Слайд 5)

Отже завдання першої групи – перечислити складові елементи жіночого національного вбрання. А учні другої групи – складові елементи чоловічого національного вбрання. Час на виконання – 1 хвилинка.

Жіночий національний костюм (Слайд 6)

Сорочка — один із найдавніших елементів одягу.

Запаска або ж фартух – старовинний український жіночий одяг, що складається з двох окремих полотнищ вовняної тканини із зав’язками у верхній частині.

Керсетка – жіноча безрукавка з легкої тканини, спереду прикрашена вишивкою.

Кептар – хутряна безрукавка, прикрашена кольоровим шнуром, вишивкою, металевими ґудзиками.

Плахта – старовинний жіночий одяг типу спідниці, що складається з двох пілок картатої вовняної тканини, зшитих до половини.

Юпка – верхній одяг жінок, що своїм виглядом нагадує свиту, але шиється з китайки, без коміра.

Ґердани – шийні прикраси з бісеру.

Дукати - золоті монети, нанизані на нитку разом з намистом.

 

Чоловічийнаціональний костюм (Слайд 7)

Сорочка–натільна білизна або одяг для верхньої частини тіла, що надягають поверх білизни.

Кептар – хутряна безрукавка, прикрашена кольоровим шнуром, вишивкою, металевими ґудзиками.

Жупан – старовинний верхній чоловічий одяг, оздоблений хутром, що був поширений серед заможного козацтва.

Кожух – верхній зимовий одяг із великим коміром, пошитий з овечої шкури хутром до середини.

Свита – старовинний верхній і чоловічий одяг з домотканого сукна.

Бриль – головний убір із широкими полями; капелюх.

 

Наступне завдання з географії: на екрані зображена карта України.

(Слайд 8) Назвіть область зафарбовану зеленим кольором?

А тепер подивіться на правильну відповідь.На екрані карта України

(Слайд 9)

Гра « Міста України»Учні кожної групи витягують по три літери на які пишуть назви міст України.

«В»: Вiнниця, Володимир-Волинський.

«К»: Київ, Канiв, Кременчук, Кривий Рiг, Керч, Каховка.

«Х»: Херсон, Харкiв, Хмельницький.

«Т»: Тернопiль, Тростянець, Трускавець.

«М»: Миколаїв, Миронiвка, Мукачеве.

«С»: Севастополь, Сiмферополь, Скадовськ, Суми.

 

А зараз уявіть собі, що ви сьогодні працюєте в рекламному агентстві і вам потрібно терміново зробити рекламний проект «Я люблю Україну». Над створенням проекту будуть працювати учні двох груп.

Завдання І групи. З маленьких паперових сердечок викласти контур України і на кожному сердечку, використовуючи прикметники, написати яка наша країна, наприклад: вільна, незалежна, суверенна…

Завдання ІІ групи: зробити рекламу нашої країни для народів інших держав.

 

Ви добре попрацювали – тепер можна і відпочити. Кожен народ має свої традиції та звичаї і зараз я пропоную вам за описом вгадати народне свято.

Вправа «Вгадай народні свята»

  1. Це велике свято, таке велике, що не можна працювати. Навіть пташки у цей день не в’ють своїх гнізд. Ранком, коли в церкві правилася служба, люди випускали пташок з неволі. Жителі міст навіть навмисно купували пташок, щоб у цей день було кого випускати на волю. Випускали пташок, «щоб співали на волі, прославляли Бога та просили щастя-удачі тому, хто їх випустив». Прийшовши з церкви, господарі випускали на волю, на сонце всіх тварин, навіть пса й кота, «щоб чули весну і самі про себе дбали». (7 квітня – Благовіщення)
  2.  В народі це свято відзначається восени. Це пора, коли вже урожай зібраний і засипаний у комори, а поля засіяні озиминою. За станом погоди на це свято передбачали, якою буде зима. Якщо в цей день вітер з півночі, то зима буде холодною, якщо з півдня – теплою. Коли на це свято не випаде снігу на землю, то не буде його і в листопаді. Якщо до цього свята журавлі не відлетіли у вирій, то зима наставатиме поволі.(Покрова)
  3. Давній звичай, під час яких групи дітей  піснями славили господарів, бажали їм здоров'я й достатку, за що отримували винагороду. Це свято супроводжувалось магічними діями, музикою, танцями, пантомімою, обрядовими іграми з масками. Обрядових пісень співали окремо господарю, господині, хлопцю, дівчині, усій родині, були пісні дитячі, жартівливі, пародійні. На кінець XIX ст. обряд переважно став явищем народної художньої творчості. Таким він зберігся й до-сьогодні. (Щедрування)
  4. Важлива віха землеробського календаря українців. До цього свята лелеки звичайно прилітали з вирію та починали вити гнізда. Існувало повір'я, що на це свято відкривалася земля і з неї виповзали змії, вужі та інші плазуни. За народними уявленнями, лише після цього свята можна було розпочинати польові роботи. Раніше ж «турбувати» землю вважалося великим гріхом. (Благовіщення)
  5. Найзначніше християнське свято на честь воскресіння Ісуса Христа. Відзначається у першу неділю після весняного рівнодення і повного місяця. За тиждень до цього свята з церкви приносили освячену вербу й шмагали нею всіх членів сім'ї й худобу. У цей день випікають обрядового печива, фарбування яєць, ігри, танці й розваги молоді, вшанування предків, аграрно-магічні, очисні обряди тощо. (Великдень (Паска))

 

Поради Президентові України. Як і кожна країна ми маємо свого президента. У кожного президента є свої радники, котрі допомагають йому у вирішенні державних питань. Уявіть собі, що ви опинилися на місці цих радників і у вас є сьогодні нагода звернутися до Президента України або надати йому якісь поради. Щоб ви йому порадили або побажали на сьогоднішній день. (Учні висловлюють побажання Президентові України.)

 

Кожен народ має свої народні символи. Назвіть народні символи нашої країни. В яких піснях або прислів’ях вони зустрічаються?

 

Творче завдання. Продовжити речення:

Я пишаюся своїм народом тому, що…

Бути патріотом означає…

 

Узагальнююча бесіда

Сьогодні  ми з вами згадали історію нашої країни, видатних людей. Ці люди жили у різні часи.  Але всі вони – українці, тому, що їх імена нерозривно зв’язані з Україною. Вони творили  історію нашої країни.

Ви - майбутнє  України. То ж своїми знаннями, працею, здобутками підносіть  іі культуру, своїми досягненнями славте її. Я бажаю Вам побудувати своє життя таким чином, щоб про Вас говорили: «Ви – нащадки своїх пращурів, Ви – діти великої нації. Ви носите горде ім’я – українець!». І хто знає, можливо в майбутньому, в історії України з’являться і ваші імена.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 березня 2020
Переглядів
2590
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку