Тема: «Хімічні перегони»
Предмет: хімія
Мета
Навчальна: зміцнити теоретичні знання учнів з питань, що стосуються періодичного закону, періодичної системи; перевірити вміння учнів використовувати набуті знання у нестандартних ситуаціях; поглибити інтерес учнів до хімії;
Розвивальна: розвивати логічне мислення, ерудицію, активність та інтерес до предмету; показати необхідність знання хімії як значущої складової в житті людини; формувати в учнів науковий світогляд;
Виховна: виховувати почуття колективізму та товариськості, відповідальності за свої слова і дії та наполегливості для досягнення перемоги.
Форма проведення: інтерактивна гра
Методи проведення: словесні (бесіда, інструктаж), наочні (ілюстрування, демонстрування), практичні (вправи)
Засоби проведення: друковані засоби (роздатковий матеріал)
Використані джерела:
Програма
І. Вступне слово ведучих
ІІ. Конкурси
ІІІ. Нагородження переможців
Хід вечора
І. Вступне слово ведучих
1-й ведучий. Добрий день, дорогі учні.
2-й ведучий. Добрий день, дорогі гості.
1-й ведучий. Сьогодні ми проведемо конкурс «Хімічні перегони», щоб поглибити ваш інтерес до вивчення цього предмету і зміцнити теоретичні знання і практичні навички.
2-й ведучий. Реклама хімії
Важко навіть уявити,
Як без хімії прожити?
Чистить, миє і годує,
Живить, травить і лікує.
Грішне тіло прикриває,
На городі помагає.
Щоб родили помідори,
Ми під них підсиплем добрив.
1-й ведучий.
Як природа збій дала,
Скоригується краса.
Там підмажем, підфарбуєм,
Що не треба — затушуєм.
Є косметика у нас —
Станеш ти красуня враз!
2-й ведучий.
Посуд, меблі і тканини —
Це хімічні речовини
І повітря і вода;
Взагалі, природа вся!
Хімію вивчай охоче —
І в халепу ти не вскочиш.
Знатимеш про неї все,
Вона користь принесе.
1-й ведучий.«Периодическому закону будущее не грозит разрушением, а только надстройка и развитие обещаются.» Ці слова належать видатному російському вченому Д.І.Менделєєву. 1 березня 1869 року він відкрив закон і створив на його основі періодичну систему, які прославили його на весь світ.
Саме періодичному закону і періодичній системі присвячено наші перегони, який відбудеться між двома командами (по 6 гравців) 8-го класу.
2-й ведучий. За свої дії учасники будуть отримувати бали. Переможцем виявиться команда, яка набере найбільшу кількість балів і їх чекають нагороди.
1-й ведучий.
А щоб змагання було чесним,
Ми вибрали журі почесне
Погляньмо разом з вами, друзі,
Хто буде в цім почеснім крузі.
вчитель хімії – Онищук Н.Я.
класний керівник – Іванчук Н.С.
заступник по виховній роботі – Чернікова В.В.
Для того, щоб у наших суддів було достатньо часу для підрахування балів, які вони заносять в бланк (Додаток 1) після конкурсів на вас чекають неймовірно цікаві хімічні дива.
II. Конкурси
2-й ведучий. Отож, розпочинаємо перший наш конкурс «Візитка»
1-й ведучий. Ви помітили, що ми команди не назвали. Отож надаємо слово про себе розповісти команді «Атом».
Виступ команди.
Великі і маленькі!
Вельмишановне панство!
Та інший контингент!
Дозвольте привітати,
Здоров’я побажати,
Сьогодні виступати
Й команду претставляти.
Т ворчі (Додаток 2)
О ригінальні
М узичні
Бравих учнів молодців.
Ще в нас Владік капітан,
Він в команді отаман.
Владислав: А я, як капітан команди, перед лицем своїх товаришів, урочисто обіцяю, що я, і вся команда будемо боротися за звання веселих і кмітливих. Якщо програємо – не будемо лити гірких сліз. Якщо виграємо – не задиратимемо ніс.
хай дивується весь світ.
Приготуйтеся суперники,
Вам хімічний наш ПРИВІТ!
2-й ведучий. Надається слово для виступу команді «Елемент»
Виступ команди.
Радо вітаємо вас.
Ми будем розважати вас
І буде все це вищий клас.
дуже гарний і смішний
Любить досліди робити,
В кабінеті мух ловити,
У пробірку їх складати
До науки залучати.
Робить досліди із милом
Саша їй допомагає,
Воду з крана випускає.
Прибирають на столі,
Хімікати всі мішають,
Які потім вибухають.
З нею будем працювати,
А коли ми підростем
Зразу в хіміки підем.
Любимо
Експериментувати
Ми (Додаток 3)
Ерудовані
Надійні
Толерантні
1-й ведучий. За кожну правильно відгадану загадку команда отримує 1 бал.
Шість протонів у ядрі —
Особливості мої.
Це підказка. Відгадайте,
Як зовуть мене, пізнайте. (Карбон)
2-й ведучий.
Дванадцятку протонів маю,
Другу групу полюбляю,
Відгадайте, хто я є.
Як звучить ім'я моє? (Магній)
1-й ведучий.
Я елемент у шостій групі,
Займаю головну підгрупу.
На долар я є чимось схожий,
До складу трьох кислот я входжу. (Сульфур)
2-й ведучий.
Я живу в квартирі вісім,
Як з'являється хтось лишень –
Вмить оксиди виникають,
А інертників минаю. (Оксиген)
1-й ведучий.
Я — елемент усім відомий,
У повітрі майже невагомий,
Мене рослини полюбляють,
На номер схожий — всі це знають. (Нітроген)
2-й ведучий.
Оксигену не боюся
І йому не підкорюся!
Силу я найбільшу маю.
Електрон завжди шукаю. (Флуор)
1-й ведучий.
Я найлегший елемент,
Електрон — мій аргумент.
Чи прийняти чи віддати? —
Це мене треба питати,
Бо вирішую все я —
Особливість в цім моя. (Гідроген)
2-й ведучий.
Елемент я незвичайний
І поводжуся нейтрально,
Період другий завершаю,
А Гелія за брата маю. (Неон)
1-й ведучий. За таблицею Д.І.Менделеєва відшукати елемент. Вказується номер групи − номер періоду − початкова буква назви елементу. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
2) 1 група - 5 період - Аргентум
3) 4 група - 2 період - Карбон
4) 3 група - 4 період - Галій
5) 7 група - 3 період - Хлор
6) 6 група - 6 період - Вольфрам
7) 4 група - 4 період - Титан
8) 1 група - 5 період - Рубідій
9) 6 група - 6 період - Полоній
10) 7 група - 5 період - Технецій
11) 7 група - 6 період - Астат
12) 3 група - 6 період - Талій
13) 2 група - 3 період - Магній
14) 4 група - 5 період - Цирконій
15) 1 група - 7 період - Францій
16) 7 група - 5 період - Йод
17) 8 група - 6 період - Осмій
18) 5 група - 4 період - Арсен
19) 8 група - 4 період - Ферум
20) 6 група - 2 період - Оксиген
Дослід 1. Неспалима нитка
Цупку нитку добре змочуємо міцним розчином кухонної солі й висушуємо. Висушену нитку, просочену сіллю, запалюємо. Вона згорає, але не руйнується. Чому так відбувається?
Пояснення: Нитка згорає, але кристали солі не згорають і зберігають форму нитки.
2-й ведучий. Команди отримують аркуші із назвою елемента. Кожна літера назви цього елемента – перша літера назви іншого елемента. Запишіть назви елементів. За кожну назву – 1 бал.
Команда 1. Нітроген (Додаток 4)
Відповідь: Натрій, Ітрій, Титан, Радій, Оксиген, Гідроген, Енштейній, Неон.
Команда 2. Аргентум (Додаток 5)
Відповідь: Алюміній, Реній, Гелій, Ербій, Нітроген, Тантал, Уран, Магній.
1-й ведучий. Зараз активно відповідайте на запитання. За кожну правильну відповідь на питання своєї команди ви отримаєте 1 бал. Команда може одержати додатковий бал, відповівши на запитання, що виявилися важкими для попередніх гравців.
Запитання до першої команди.
Запитання до другої команди.
Дослід 2. Сам собі лікар
Лікар обробив пацієнту руку «спиртом», ножа обробив «йодною настойкою» і розпочав операцію. З руки пацієнта капає кров, лікар завершив операцію і пробує зупинити «кров» −«живою водою». Обробивши руку, кров зникає, зникає і рана. Чому?
Пояснення: «спирт» − це KSCN (калій роданід), «йод» − розчин FeCl3. В результаті їхньої взаємодії утворюється розчин червоного кольору, що нагадує «кров». «Жива вода» − це NaF, вона знебарвлює «кров».
2-й ведучий. 5 балів отримає команда, яка швидше розв’яже кросворд.
У дев’яти колах записано символи хімічних елементів. Потрібно розмістити їх назви по горизонталі так, щоб у виділених клітинках по вертикалі можна було б прочитати прізвище вченого – автора символів хімічних елементів.
(Додаток 6)
(Елементи: 1 – C; 2 – Ag; 3 – Au; 4 – Si; 5 – O; 6 – Al; 7 – K; 8 – F; 9 – P. Відповідь. Берцеліус)
1-й ведучий. Від кожної команди викликається один учасник – капітан. Капітанам видають завдання, на які вони мають дати письмову відповідь. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
Завдання для капітана першої команди:
Магній хлорид (MgCl2)
Кальцій сульфат (CaSO4)
Купрум нітрат (Cu(NO3)2)
Натрій карбонат (Na2CO3)
Na2SO4 (натрій сульфат)
Pb(NO3)2 (плюмбум нітрат)
FeCl3 (ферум (ІІІ) хлорид)
CaCO3 (кальцій карбонат)
Завдання для капітана другої команди:
Барій нітрат (Ba(NO3)2)
Натрій сульфід (Na2S)
Кальцій ортофосфат (Ca3(PO4)2)
Калій йодид (KI)
CuSO4 (купрум сульфат)
ZnCl2 (цинк хлорид)
BaSiO3 (барій силікат)
Cr(NO3)2 (хром (ІІ) нітрат)
Дослід 3. Дим без вогню
В дві порожні склянки з притертими кришками додали по краплі концентрованих розчинів хлоридної кислоти та аміаку (під витяжкою). Потім наблизили склянки та відкрили кришки. Порожні на вигляд склянки заповнюються білим димом, важчим за повітря, який навіть можна "переливати" з однієї склянки в іншу! Де ж узявся дим?
Пояснення: Це прореагував хлороводень з аміаком. Дим – це продукт хімічної реакції (сіль хлорид амонію). Він нетоксичний, на відміну від реагентів.
2-й ведучий. Ось і наші перегони завершились і зараз наше журі підіб’є підсумки конкурсів і оголосить команду переможців.
ІІІ. Нагородження переможців.
Члени журі оголошують результати конкурсів.
Команду переможців нагороджують грамотою.
1-й ведучий Дякуємо всім, учасникам і вболівальникам, за участь у наших «Хімічних перегонах». До нових зустрічей!
Додаток 1.
Конкурси |
Максимальна кількість балів |
Команда «Атом» (кількість балів) |
Команда «Елемент» (кількість балів) |
|
5 |
|
|
|
4 |
|
|
|
10 |
|
|
|
8 |
|
|
|
12 |
|
|
|
5 балів отримає команда, яка швидше розв’яже кросворд |
|
|
|
8 |
|
|
Додаток 2.
Додаток 3.
Додаток 4.
|
Додаток 5.
|
Додаток 6.
1