Розробка містить інформацію про життя на болотах, загадки, правила безпеки на болотах.
Також має на меті розширити і уточнити знання дітей про тварин та середовище їх існування. Розвивати пізнавальний інтерес учнів, спостережливість, уважність, пам'ять, уяву, кмітливість, логічне мислення, вміння спостерігати за тваринами, описувати зовнішній вигляд тварин, виховувати розумне бережливе ставлення до природи, дружні взаємовідносини під час гри, дбайливе ставлення до тварин, чуйність, доброту, милосердя.
Виховна години у 2 класі
Тема: Хто в болоті живе?
Мета: Розширити і уточнити знання дітей про тварин та середовище їх існування. Розвивати пізнавальний інтерес учнів, спостережливість, уважність, пам’ять, уяву, кмітливість, логічне мислення, вміння спостерігати за тваринами, описувати зовнішній вигляд тварин, виховувати розумне бережливе ставлення до природи, дружні взаємовідносини під час гри, дбайливе ставлення до тварин, чуйність, доброту, милосердя.
Хід заняття
1. Організаційний момент
Сядьте рівненько, випрямте спинки,
ручки покладіть на парти і уважно слухаємо.
Пам’ятайте, з місця не викрикуйте, а підіймайте руки.
2. Повідомлення теми заняття.
- Щоб з'ясувати яка буде тема нашого заняття, пропоную вам послухати звуки природи, які підкажуть нам яку тему ми будемо сьогодні розглядати.
Слухання звуків музики
- А скажіть, хто проживає на болотах?
- Правильно, отже тема нашого заняття «Хто в болоті живе?» і сьогодні ми більш детально познайомимося із тваринами, які проживають у цій місцевості та дізнаємося корисні болота чи ні.
- Подумайте і скажіть, як ви розумієте такі слова:
«Все на землі, все треба берегти,
І птаха, й звіра, і оту тваринку,
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо, врешті, ти – лише її частинка»
Ці слова будуть девізом нашого заняття.
3. Робота над темою заняття.
Болота - це місця, у яких відбуваються постійні зміни. Середовище видозмінюється, мілководдя заростає рослинністю і поступово стає сушею. Великий попит на сільськогосподарські землі в минулі століття став причиною прискорення людиною цих змін.
Птахи - найвідоміші мешканці боліт. Особливо серед них виділяються шпаки і ластівки, що ночують у заростях очерету.
Тут також мешкають інші рідкісні види, наприклад, водяна курочка і луговий лунь. Маленькі птахи, такі як лугова очеретянка, ставкова очеретянка і вівсянка - літають довкола і ловлять комах та павуків.
Влітку болота населяють численні метелики, бабки та інші комахи. Косарі й павуки, равлики і стоноги - інші безхребетні, що живуть в очереті.
Ставкова жаба, що ховається в тіні, весь час спостерігає за дрібними комахами, які є її основною їжею. Водночас вона сама має бути насторожі, щоб не стати здобиччю птахів, що тут живуть, і вужів. Водяна полівка поїдає соковиту рослинність.
Її ворог - ласка, яка часто полює в очереті, проте дитинчат вона приводить на суші. На межі між очеретом і сушею з'являється багато тварин і птахів, які шукають собі укриття та їжу, наприклад, кабани, косулі, лосі та фазани.
Загадки
1. Тварина рогата і рогів багато. (Олень, лось)
2. Хто в землі метро будує і всю зиму там полює. (Кріт)
3. У болоті ця квакуха
Рот роззявила по вуха,
Ловить мушок, комарів,
"Ква-ква-ква", — лунає спів.
Все зелене: спинка, лапки
У болотяної …(жабки).
4. Цей кравець живе в ставочку,
Носить він тверду сорочку,
Довгі вуса, гострі клешні —
Будьте дуже обережні,
Бо ущипне — буде знак.
Здогадались, хто це?… (Рак).
5. Заховалась у хатинку,
Що несе на своїй спинці,
Вміє повзати, плисти…
Чи впізнаєш її ти?
Леле! Труситься від страху
Мудра бабця…(черепаха).
6. По вузькій доріжці
Голова та ріжки.
Хто так повільно повзе,
На собі свій дім везе? (Равлик)
7. Може він в горіх залізти,
А потім його заїсти:
Все, що смачно, виїдає
І назад він виповзає. (Черв'як)
8. Я вночі дзижчу на вухо,
Та не джміль я і не муха.
Непомітно вас я – кусь!
Й крові вашої на’пюсь. (Комар)
9. В мене довгий хоботок,
З квіт збираю я пилок.
Ще яскраві крильця маю,
Безтурботно я літаю. (Метелик)
10. В нього крила, в нього вуса,
Трохи я його боюся.
Як летить – так чути звук.
Бронзовий великий _ _ _. (Жук)
11. Швидко бігаю в траві,
Спробуй ти мене влови!
Міцно хвостик мій тримай,
Та збіжу я, так і знай.
Я тваринка непроста –
Проживу і без хвоста. (Ящірка)
12. Відкриваються щоночі
Величезні її очі.
Землю темрява вкрива -
Полювать летить _ _ _. (Сова)
13. Він мисливець хоч куди –
Сітки ставляє завжди.
А тоді сидить та слуха –
Чи не попадеться муха?
Вириватися не слід!
З’їсть він муху на обід. (Павук)
14. Крильця прозорі в цього вертоліта,
Над нами літає він майже все літо.
Для нього посадочна смуга – кульбабка,
А цей вертоліт – звичайнісінька _ _ _ . (Бабка)
Фізкультхвилинка
Рубрика «У світі цікавого»
Найвищий птах в Україні - журавель сірий. Зріст його досягає 120 см, а маса близько 7 кг. Прилітає до України в другій половині березня. Улюблені його місця - глухі зарості берегів рік та болота.
Рубрика «Я дослідник»
Осушувати болота почали ще стародавні римляни. Через великі вологі низини прокладалися рови для відведення води, так землі готувалися для використання. В даний час збереглися дуже небагато боліт, і екологи намагаються вберегти їх від зникнення.
Болота є притулком для видів тварин, що зникають; вони стабілізують місцевий клімат і сприяють збільшенню кількості різноманітних організмів.
Рубрика «Ваша безпека»
Якщо ти потрапив в болото:
— ступаючи на купини, намагайся притримуватись за дерева чи кущі, що там ростуть;
— перш ніж поставити ногу, перевіряй палицею стійкість ґрунту
Якщо провалився в трясовину:
— голосно клич на допомогу;
— розкинь руки в сторони, заспокойся;
— спробуй обережно дотягнутися до якогось дерева чи куща і повільно підтягуйся до них.
Якщо твій товариш потрапив у трясовину:
— знайди довгу міцну палицю, підповзи до потерпілого і подай йому її кінець;
— повільно підтягуй потерпілого до стійкої місцини;
— одразу голосно клич на допомогу.
Отже, у природі всі водойми, всі тварини потрібні. Кожна займає своє місце і має певне значення. Їм потрібно, щоб зберігся світ, у якому ми живемо, потрібно зберегти всю різноманітність тварин і рослин.
Прошу вас тільки не забувати:
Тільки добра їм потрібно бажати.
Кожна тварина варта любові.
Кожного дня і кожну хвилинку
Оберігайте всяку звіринку.
4. Підсумок
- Про що ми говорили ?
- Що зацікавило найбільше?
- Які водойми запам’ятали?
- яке правило безпеки ви запам’ятали?
Порада: без дорослих не варто відвідувати болота.
На цьому наше заняття завершено, до побачення.