Виховна година "Козацький КВК"

Про матеріал
Цей сценарій можна використати як відкриту позакласну годину між класами в паралелі. Він більше підходить для учнів 8-9-х класів. Рухливий, насичений багатьма конкурсами і домашніми заготовками.
Перегляд файлу

Виховна година «Козацький КВК» для учнів 8-9-х класів

 

Мета: багатити знання учнів про українські звичаї , про життя запорізького козацтва; сприяти розвиткові творчих здібностей учнів і бажанню  берегти свою національну культуру, розвивати творчу уяву, естетичні почуття, навички    артистизму і співу; виховувати глибокі почуття любові до української пісні,  рідного краю, батьків, свого роду, прагнення бути сильними, сміливими, дружніми,поглиблювати в ігрових умовах почуття відповідальності та обов’язку перед своєю командою.

Обладнання: проектор, ноутбук, колонки, магнітна дошка, висловлювання-цитати, українські малюнки, квіти, карта України, пороги-завдання, матеріали до випробування «Звари борщ» та «Зліпи вареник», інсталяції до гуморесок (вуса, квіти, кінь), українські костюми, рушник, коровай, виставка книг про козацтво та декоративно-прикладних виробів про Україну, музичне оформлення.

 

Козацький КВК

Ведучий 1.

     Добрий день вам, щирі друзі

         Хай живеться вам у мирі,

         Не минайте нашу хату,

         Бо у нас сьогодні свято.

 

Ведучий 2.

         Сьогодні, гадаєм, якраз буде вчасно,

         Щоб був у вас дійсно чудовий настрій.

         Упоравшись з ділом, хіба нам не варто

         Зустрітися з силою,піснею, жартом.

 

 

1 ведуча:

За шляхами, за дорогами,

За Дніпровськими порогами,

За лісами за високими

Наші прадіди жили.

МалиСіч козацьку сильную,

Цінували волю вільную

І Вкраїну свою рідную,

Як зіницю берегли…

 

2 ведуча:

Добрий день вам, люди добрі!

Щиро просим до господи!

Раді вас у нас вітати,

Щастя та добра бажати!

 

 

Учитель:

    Сьогодні ми зібралися великою шкільною родиною на виховному заході присвяченому українському козацтву. День українського козацтва встановлено Наказом Президента України у 1999 р. Це свято відзначається щорічно 14 жовтня. 
Ідея козацтва тісно переплітається з історієюнашого народу. І сьогодні козак – це не той, хто носить шаровари. Козаки та козачки – це сильні духом люди, що прославляють свій народ, свою державу. Майбутнє нашої держави – діти. Підтримайте їх сьогодні, подаруйте їм тепло своїх сердець.

1 ведучий:

Нумо, команди, покажіться!

А ви, друзі, подивіться,

За кого вболівати

Ви прийшли на наше свято?!

Ведучий 1. До звуку – звук, струна струні одвічна

         А всі одвітні серцю кобзаря, -

         А вже козацьке військо маком квітне

         І спалахнула Хортиці зоря!

Ведучий 2. Ці звуки, звуки золото тривожні,

         Закличний марш: Агей, козацтво, в путь!

         І, як струна, душа правдива кожна,

         З глибин історії вони ідуть, ідуть:

Разом: «Гей, долиною, гей, широкою, козаки йдуть!»

 

Учитель:

 

  • Вітайте наші команди.

 

(Команди виходять на сцену.Звучить  козацький марш. Оплески.)

Учитель:  Команди до змагання готові, отже дозвольте представити журі………….

(Отамани підносять каравай із сіллю)

Ведучий 1:

Від Дніпра, з козацького краю

Вам принесли рушник із караваєм! 
(Кладуть на стіл каравай із сіллю)

Учитель:

А знаєте, команди, на що йдете!?

Команди: Знаємо!

Учитель:

 А знаєте, що можете програти?

Команди: Не біда!

Учитель: 

Отже, розпочинаємо наш КВК». Вам доведеться пройти через  9 випробувань.

1. Привітання

2. Змагання капітанів

3. Інформаційний

4. Літературний

5. Звари борщ

6. Жартівливий

7.Народна творчість

8. «Зліпи вареник»

9. «Козацький гопачок»

 

Учитель:

Це стільки, скільки було колись порогів на Дніпрі. В давні часи  ці пороги були страшною перешкодою на шляху до того, хто плив Дніпром на Січ.Вважалося, що справжнім козаком може зватися лише той, хто пройшов хоч раз у житті через ці пороги.

  • І Перший наш поріг називається «Привітання»

1 Команда:

  • Отаман: Наш курінь (всі) :«Сивий коник»
  • Наш девіз:

 Наш приятель – сміливий вітер, 
Відвага - це наш заповіт, 
Ми роду козацького діти 
Землі української цвіт. 

Представлення отамана:

1 команда:

Отаман наш всіма любий,

він слабкому захисник,

Цінувати силу звик! Вітайте 

 -----------------------------------------------------------------------------------------

2 Команда:

Отаман: Наш курінь (всі) :«Козацька шабля»

  • Наш девіз:

Ми козацького роду, 
Славних предків діти, 
У житті ми всі вчимося, 
Рідний край любити 

Представлення отамана:

2 команда:

Наш отаман боєць моторний

 І хлопець – хоч куди козак,

На всяке діло він проворний,

На всякі витівки мастак. Зустрічайте….

 

Учитель:

- Зараз наші юні козачата спробують показати свою силу.

 

ІІ Другий поріг – випробування «Змагання капітанів»

            Для капітанів:

1.Назвіть найвідомішого гетьмана України. (Богдан Хмельницький)

2.Як називається зачіска козака? (оселедець)

3 . Як називалось місце, де жили козаки?  (курінь)

4. Яка їжа  була в  козаків найулюбленішою?   (каша)

5. Як називався  козацький ватажок? (отаман, кошовий)

6 . Як козаки називали  хлопчика -  підлітка, слугу, зброєносця, що опановує військову  професію     (джура)

7. Як називався козацький човен?  (чайка)

8. Якого кольору був стяг у Запорозькій Січі?   (малиновий)

9. На який термін обирався кошовий   отаман у Запорозькій Січі?     (на 1 рік)

10. Символ влади гетьмана     (булава);

11. Як називали  козаків, які жили за порогами Дніпра?    (Запорожці);

12. На якому острові жили козаки?     (Хортиця);

13. Як називались  широкі   штани  козаків?     (шаровари);.  

14.Музикант у козаків  ( Кобзар)

 

Учитель : Слово журі….

ІІІ -Наступний поріг –«Інформацій»

(Команди представляють свої презентації)

Учитель : Слово журі….

  • МУЗИЧНА ПАУЗА ( Пісня дівчаток)

Учитель:

IV -Наступний поріг –«Літературний»

( Команди декламують вірші)

1 команда:

Казак не тот, что с орденами,
По форме, с шашкой наголо,
Не тот, что всё твердит меж нами,
Мол, в них вступил уже давно.

Казак – в крови, казак – по чести,
По доблести и по делам
Казак от казака – без лести –
Лишь по отцу и по дедам!

Казак не вступит в "клоунаду" –
Ему не нужен сумасброд.
Воюет он не за награду,
А за семью и за народ,

За землю и за вольный ветер!
А по-другому – и никак.
Казак – один такой на свете.
И где бы ни был – всё казак!

Эх, душа казака, вольной птицей,
Над станицей, над степью кружится.
Край родимый всегда охраняет,
Злые полчища прочь отгоняет.
Хоть душа его тверже, чем камень,
Только слово худое поранит.
В ней же честь и любовь поселились,
Не предаст, что бы ей не сулили.
Ведь душа его Богом отмечена
Ведь душа казака за Отечество!

 

2 команда:

Казачество живёт века,
Имеет боевую славу
И всё, что есть у казака,
Принадлежит ему по праву...
Нагайка, шашка, верный конь,
В кармане ломоть чёрный хлеба,
Казак и в воду, и в огонь,
Ему земля, ему и небо!
У казака всё в жизни есть,
Свой Атаман, своя станица
И за Отечество и Честь,
Он будет до победы биться!

Сильным будь, веселым, бравым,
Разудалым молодцом!
Пусть зовут тебя по праву
Настоящим казаком!
Дорожи казацкой долей,
Честь свою не запятнай,
Пусть тебя обходит горе
И развеется печаль!
Чтоб Отчизны славы ради,
На переднем рубеже,
Со смекалкой, по-казачьи,
Дать отпор любой беде!
Пусть восславит твое имя
Всенародная молва,
Будет памятью хранимо
Благородство казака!
 

 

 

Учитель : Слово журі….

Учитель:

V -Наступний поріг –«Звари борщ»

Ведучий1:

     Жінки не допускалися на Січ, тому козакам самим доводилось займатися  домашнім господарством, хоч вони і були з ним мало знайомі. Та все у них виходило добре, бо були вони кмітливими у домашньому побуті. А ще були   дуже  винахідливими. За відсутності  металевого посуду примудрялися варити собі страву у дерев'яних корцях, підкидаючи безупинно, один за одним, у корець розжарені на вогні камені, доки не закипала залита в посудину вода.


Ведучий2:

    Мабуть, ви вже зрозуміли, що зараз наші козаки будуть  готувати собі їжу. І покажуть, на що вони здатні без жінок. А щоб їм було трохи легше, готуватимуть не якусь там маловідому страву, а добре відому, нашу, національну – український борщ!

(Куреням роздають набори  карток, на яких записані назви різних продуктів: овочів, фруктів, зелені, жирів, спецій, приправ. Вони  повинні  вибрати з цього розмаїття продуктів лише ті, які придатні для того, щоб зварити із них борщ).

Ведучий1:

  • В кого ж борщ буде смачніше?
     

Учитель: 

VI -Наступний поріг – «Жартівливий»

(учасники декламують гуморески)

НАЩО ВУСА КОЗАКОВІ

 

До козака присікалась бабуся:

 – Чи бачили? Під носом – дві коси!

Нащо тобі такі здорові вуса?

Ні користі від них, ані краси!

 

 – Вони мене, – він каже, – виручають

(Це може вам засвідчити мій кінь):

 Зимою – наче ковдра, зігрівають,

 А влітку – холодять, даючи тінь!

ЛИНЬКА

 

Пан говорить козачкові:

– Чи мені здалося?

 Нині в мене, як ніколи,

Випада волосся!

 

– Та то, – хлопчик запевняє,

– Не якась хвороба.

 Навесні завжди линяє

 Будь-яка худоба!

НЕ ТАКІ ВУХА

Пан Лопух на глузи брав козака Микиту:

– Я б тобі пораду дав вуха вкоротити.

 Зняв Микита капелюх:

– Це ж чому? – питає.

– Бо таких великих вух в людей не буває.

 Запорожець витер піт,потилицю чуха.

– А вам, – каже, – пане, слід доточити вуха.

 Здивувався пан Лопух.

– Це ж чому? – питає.

– Бо таких маленьких вух в ослів не буває!

 

 

ШКОДА КВІТІВ


Прийшов Іван із квітами і плаче
(На лаві ліпший друг його лежить):
– На кого ж ти покинув нас, козаче?
Говорять, наказав ти довго жить?

Товариш звівся: – Схаменись, Іване,
Адже я, слава Богу, ще живий.
Здоров’я, каже знахар, непогане,
Так що, будь ласка, замовчи, не вий.

– Так ти живий? Який я радий, друже,
Що ти ще не пішов в останню путь! –
Іван зітхнув. – От тільки шкода дуже
Такі хороші квіти пропадуть!

 

 

ПОЗИЧЕНИЙ КІНЬ

 
– Де взяв ти, хлопче, конячину? –
Питає братія Степана.
Козак гнідому гладить спину:
– Як де? Позичив я у пана.

– І він не взяв у тебе грошей?
Хороший пан тобі попався!
– Який у дідька він хороший?
Аж три версти за мною гнався!

СВИНЯ

 

Козаченько по вулиці їде

І гукає старому з коня: 
– Чи ви часом не знаєте, діду,
Де в селі продається свиня?

Дід задумався: – Знаю, здається.
Он сусід мій Олекса Люшня.
Я не знаю, чи він продається,
Але дуже велика свиня!

 

Учитель : Слово журі….

Учитель: 

VII-Наступний поріг – «Народна творчість»

«Закінчи приказку»:

  • Казак сам не съест, а коня ….накормит.
  • Казак скорее умрёт, чем с родной земли ….сойдёт.
  • Кто пули боится, тот в казаки ……не годится.
  • Казаки в бою не робеют -любого врага ……одолеют.
  • Казак дружбу соблюдает-коня в беде….. не бросает.
  • Козацькому роду –……..нема переводу.
  • Терпи казак-……отаманом будеш.
  • Хліб та вода-………козацька їда.

 

Учитель : Слово журі….

МУЗИЧНА ПАУЗА (гопак)

Учитель:

VIII- Наступний поріг –«Вареничний»

Ведучий 1.  А чи вміють наші козаки та козачки готувати?

Ведучий 2. Зараз перевіримо, але спочатку скажи, яка козацька страва найпопулярніша в Україні?

Ведучий 1. А її їдять зранку чи ввечері?

Ведучий 2. Козак їсть і зранку, і вдень, і ввечері. Особливо такі гарненькі. Смачненькі, маленькі і великі, з сиром. Картоплею, грибами, вишнями, і звуть їх... .

Ведучий 1. Та це ж вареники. Я їх теж люблю.

Ведучий 2.  Отож ми зараз подивимося, чи вміють наші козаки ліпити їх.

 

  1. дошка з борошном, 2- тісто, 3 – начинка. 4 – качалка)

 

Ведучий 1. Ось подивись, які гарні вареники зліпили наші козаки!

Ведучий 2. Ти їх віднеси на пробу козацькій старшині. Нехай вони оцінять працю наших козаків.

( Пісня «Варенички»)- співають всі

Учитель : Слово журі….

Учитель: 

     Козацький танець був не просто танцем для душі. Це були спеціальні акро­батичні вправи, які допомагали козаку навіть у бою.

Козак, як вихор, міг із шаблею в руках, вистрибуючи, виконувати спеціальні елементи танцю. Самі вороги говорили, що важко битися з козаком, в якого вселився ніби сам біс. Це козаку допомагав танок.

 

Учитель:

IX-Наступний поріг –«Козацький гопачок»-Конкурс «Хто кого перетанцює»

-Вибираються два учасники із різних команд. Хто довше танцюватиме навприсядки, той і переможець.

Учитель : Слово журі….

Учитель: 

Ми згадували з вами, що побратими — це названі брати, що по­братались і дали слово честі і вірності.

Чи знаєте ви, які заповіді давали побратими ?

Зараз ми їх зачитаємо:

 

  • Писар читає з Грамоти «Заповіді козаків»:


1.Честь і добре ім’я для козака дорожчі за життя.
2.По тобі судять про все козацтво і народ твій.
3.Козаки всі рівні у правах. Пам’ятай: “Немає ні князя, ні раба, але всі   раби    Божії”
4.Будь працьовитий, не ледарюй.
5.Служи вірно своєму народу, а не керманичам.
6.Дотримуйся слова. Слово козака багато важить.
7.Поважай старших, шануй старість.
8.Тримайся віри предків, живи за звичаями свого народу.
9.Загинь, а товариша виручай.
10.Бережи свою сім’ю. Служи їй прикладом.

 

Ведучий 1. Ось подивіться – це наші козаки. Вони з честю витримали всі випробування і можуть гідно носити це почесне звання – «козак» та «козачата».

Ведучий 2.  Славні козаки та козачки сьогодні ви всі показали себе справжніми героями на змаганнях. 

 

 Ведучий 1. Добром світяться козачата

     Даруйте Україні вірність.

     Довічно вчіться захищати

     Домівку, рідний край та гідність.

 

Ведучий 2. Незалежність українського народу

              Нам треба, друзі, берегти.

              Недаремно кров лилася за свободу –

         Волю здобували козаки.

 

Ведучий1.

Ці змагання — річ почесна.

Рада оцінила чесно.

Бачать всі присутні в залі,

Хто набрав найбільше балів.

 Привітаймо переможців,

 Славних наших запорожців.

 

 

Ведучий 1. Ось і закінчилося свято

              Хотілося б вам усім побажати

              Добра і злагоди й краси,

              Щоб для України ви росли.

Ведучий 2. Хай вам щастить завжди й у всьому

              Не піддавайте серце злому.

              Хай Бог нам всім допомагає

              І рідний край оберігає.


Ведучий 1. 

Казачий крест судьбой нам несть
Благодарим её за честь
Распнут при жизни нас не раз
Но слёзы счастья на глазах!

Ведучий 2. 

Благодарим тебя судьба
Что к нам всегда ты не верна
За трудность жизни бытия
И что утеха нам война!

Ведучий 1. 

Хоть наша ноша тяжела
Но всё ж посильна нам она
Господь не зря её вручил, рукой своей благословил!
Защиту веры до конца и не жалея живота!

Ведучий 2. 

Мы слово дали на кресте
Сражаясь с честью на войне
Костьми падём все за страну
За волю волюшку свою!

Ведучий 1. 

Так что помни наперед:
Честен будь при казаках,
Чист в поступках и делах.
Не прельщат тебя корысть
И стяжательство. Борись
За других и за себя.

Ведучий 2. 


Не буянь и не ругайся,
Не кури и не болтайся,
Будь прилежным и опрятным
И спиртным не увлекайся.
Бедным всюду помогай,
Руку страждущим подай.
Будь примером всем всегда -
Вот в чем участь казака!
 

Учитель:

Козачата! Ростіть здоро­вими, загартовуйте тіло і душу та будь­те готові до різноманітних життєвих випробувань. Любіть Україну вивчайте її історію та примножуйте її славу.

 

Ведучий 1:

Згода хай буде у вашій родині
Живіть мирно в домі, школі, Україні
Про минуле славне своє пам»ятайте
У добрі і праці сміло виростайте.


Ведучий 2:

 Розпускайте крила, сміливо злітайте
Шлях до волі і єднання у серцях плекайте.
Щоб у всіх кінцях і всюди, у кожній родині
Жила слава козацькая, цвіла Україна.

Ведучий 1:

Всі візьмемося за руки, як одна родина.

Бо найкращі вояки Запорозькі козаки!
 І не буде переводу українському народу
 Доки із глибин сторіч долина козацький клич.

Звучить козацька мелодія
 

 

 

 

 

docx
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
696
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку