4 грудня о 18:00Вебінар: Новий курс мистецтва в школі: теорія і практика

Виховна година "Культура спілкування"

Про матеріал
Виховна година присвячена одній з проблем культури спілкування учнів, а саме вживанню нецензурних слів.
Перегляд файлу

 

 

Кам’яне – Случанська ЗОШ I-II ступенів

 

Технологія

 формування ціннісного ставлення

 до сімї, родини,людей.

Ефект бумерангу

 « Культура спілкування»

 

 

 

 

 

Підготувала :

 класний керівник

7 класу

Сергійчук Г.П.

 

2019р.

2019 р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема : Ефект бумерангу «Культура спілкування»

Мета: поглибити розуміння учнями етики спілкування ,надати інформацію про вплив , значення та силу слова в житті людини,  розробити практичні рекомендації основ спілкування, спонукати учнів застосовувати свої знання у повсякденному спілкуванні, формувати негативне ставлення до лихослів’я, сприяти формуванню навички тактовно, цікаво говорити, виховувати високу мовну культуру, сприяти самовдосконаленню та моральному розвитку , вчити уникати  словесного конфлікту у житті , вміти спілкуватися, дружити між собою; розвивати в дітях загальнолюдські чесноти; вчити сприймати ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з проблемних ситуацій.

Очікувані результати:формування позитивного само ставлення до дотримання норм етикету, формування духовно-моральної особистості, розвиток умінь  співпрацювати з іншими, виховання гуманного ставлення до людей, до себе,  моральних чеснот : щирості, чесності, поваги, готовності працювати над собою і своїми моральними якостями.

Методичне забезпечення: презентація,відео сюжети, Біблія.

 

Хід заняття

Відео « Дитина в оточенні людей» і читання вчителем слів.

Вчитель. Життя кожної людини від самого її народження і до смерті проходить серед людей. Без їхньої допомоги вона не може навчитися навіть ходити, не кажучи вже про її життєві функції. Жодна людина не існує сама по собі. Кожен з нас може жити серед людей і пов’язаний з ними безліччю найрізноманітніших відносин. Формою такого взаємозв’язку є спілкування. Лише у спілкуванні з собі подібними вона (людина) пізнає найбільші цінності людського життя – дружбу і любов.

Вчитель

Слайд 1

Дейл Карнегі, ректор Інституту ораторського мистецтва та людських відносин, в своїй відомій книзі „Як завоювати друзів і чинити вплив на людей” писав, що під час бурхливого спілкування, як суперечка, переможців немає, в 9-ти випадках з десяти після закінчення суперечки її учасники ще більше впевнені в своїй правоті. Ми всі буваємо свідками того, як у вас виникають суперечки через улюблені напрямки в музиці.

Який, на вашу думку, шлях правильний, щоб виграти суперечку?

„Уникнути її, тому, що той, кого впевнили проти волі, залишається при своїй думці”, - радить Д.Карнегі.

У китайців є прислів’я: „Далеко йде той, хто м’яко ступає”. Працелюбні китайці 5 тисяч років вивчали людську натуру, накопичили багато спостережень і прийшли до висновку: якщо ви хочете, щоб люди схилились до вашої точки зору, робіть усе, щоб ваш співрозмовник з самого початку вимушений був сказати вам „так”.

Сьогодні ми поговоримо про культуру спілкування. Якою вона є і якою повинна бути.

  • Чим на вашу думку відрізняється культурна людина від дикуна?
  • Ким вам хочеться бути?

Правила ефективного спілкування  Слайд 2

Правило Гомера

Послідовність наведених аргументів така: а) сильні, б) середні , В) найсильніші.

Правило Сократа

Щоб отримати позитивну відповідь , важливе запитання ставте на третє місце. Першим і другим ставте прості запитання , на які точно отримаєте відповідь «так».

Правило Паскаля.

Не заганяйте співрозмовника в кут

Не заганяйте самі себе в кут

Переконливість аргументів великою мірою  залежить від іміджу і статусу співрозмовника

Не принижуйте статусу співрозмовника

Будьте уважним слухачем

Перевіряйте чи правильно ви зрозуміли вашого співрозмовника. Оминайте все , що може спричинити конфлікт.

 

Учень. Ну що б здавалося слова.

Слова та голос – більш нічого,

А серце б’ється – ожива,

Як їх почує!... Знать од Бога

І голос той і ті слова – ідуть між люди! (Тарас Шевченко)

Учень.

Слова, слова… Вони в собі всі різні:

Тривожні й тихі, радісні й сумні;

Є терпеливі , є жорсткі й грізні,

Лукаві й чесні, мудрі й смішні…

Не грайся словом , є святі слова,

Що матері з доріг вертають сина.

Спіши до неї , доки ще жива,

Допоки розум і допоки сила.

Знайди те слово - вічне й земне.

За  часом час нам світ перестилає.

Минуще все. Лиш слово не мине

І та любов , що смертю смерть долає. ( М.Ткач)

Учень. У Біблії записано : « Спочатку було слово». Ніщо не має такої ваги . Іван Богослов писав :» Споконвіку було Слово, і Слово було Бог. З Богом воно було споконвіку. Ним постало все, і ніщо , що постало, не постало без нього . У ньому було життя і світло людей. І світло світить у темряві…»

Учень. Словом можна піднести людину до небес , можна вилікувати , можна поранити …, а то і вбити.

Вчитель. Слайд 3. В України , як і в світі, поважали тих батьків , які виховали хороших дітей своїм прикладом і словом. Не розкидалися словами наші предки. Намагалися не зганьбити доброго імені ні словом, ні вчинком.

Батьки наказували дітям :

  • Стримуйте себе у всьому , а найбільше у словах.
  • Слухай першим , говори останнім.
  • Тримай слово за зубами , щоб і ангели не знали.
  • Спершу слово зваж, а тоді скаж.

Учень. У народі побутує думка , що слова , як і думки , здатні матеріалізовуватися і , матеріалізуючись, повертаються до людини підсиленими у своїй дії. Хороші, добрі слова повертаються добром, лихі, недобрі , лайливі слова – злом.

Відео « Лихослів’я»

Слайд 4.

Вчитель. Безкарно не минають ні для кого недоброзичливі випади проти ближнього : брехня, обмови, плітки і т.д. Не даремно у Святому Письмі часто читаємо застереження  від лихослів’я. У приповістках Соломона ( Старий Заповіт) знаходимо такі вислови :

  • Хто вважає на слово, той знайде добро.
  • Язик нерозумного – загибель для нього, а уста його - то тенета на душу.
  • Хто стереже свої уста і язика свого , той душу свою зберігає від лиха.

А в проповідях Екклезіаста (Старий Заповіт) сказано:

  • … Для всього свій час - час мовчати і час говорити…

( Обговорення)

Слайд 5.У « Повчанні синам» Володимира Мономаха говориться « При старих мовчати, мудрих слухати , старшим коритися , з рівними собі й молодшими… без лукавого наміру розмовляти і більше вдумуватися , не шаленіти словом , не осуджувати мовою».

Учень. Мудрі жінки знали і зараз так думають , що дитя чує  слова, звуки ще в утробі матері. І тому жінка намагалася, щоб ще не народжене дитя слухало спів пташок, шелест листя, дзюрчання струмків, і співала йому лагідну колискову. Немовлятко здатне осягнути усю палітру відчуттів через слова.

 

 

Вчитель. Діти , давайте поговоримо про культуру вашого спілкування. Почнемо з  самого ранку. Ви прокидаєтесь і першими вашими словами є…

У народі кажуть 6 сказав язик голові «Добрий день» - а голова відповіла : « Як ти поведешся добре, то й мені буде добрий день». Обгрунтуйте.

Ідете ви до школи . Чи вітаєтесь ви з людьми?

Слайд 6.Сценка « Добрий день»

Лісовою стежкою йдуть батько і маленький син. Тиша. Сонце світить. Стукає дятел. Дзюрчить струмок у лісовій глуші. Раптом син побачив , що назустріч їм іде бабуся з паличкою.

  • Тату, куди іде бабуся ?- запитав син.
  • - Побачити, зустріти чи провести,-відповів тато. Коли зустрінемось з нею , ми скажемо їй доброго дня- сказав батько.
  • Навіщо їй казати це слово?- здивувався  син.- Ми ж зовсім не знайомі.
  • А ось зустрінемось, скажемо їй «Доброго дня» , тоді побачиш , для чого.

Ось і бабуся.

  • Доброго дня- сказав син.
  • Доброго дня- сказав тато.
  • Доброго дня -, сказала бабуся й усміхнулася.

І син з здивуванням побачив : все кругом змінилося. Сонце засвітило яскравіше. По верхівях дерев побіг легенький вітерець, листочки заграли, затремтіли. В кущах заспівали пташки- до цього їх не було чути. На душі у хлопчика стало радісно.

  • Чому  це так ? – запитав хлопчик.
  • Тому , що ми сказали «доброго дня» людині – і вона усміхнулася.

Вчитель. Чи була у вас така ситуація : привітатись чи просто пройти мимо?

Ось і школа , ось і клас… Розпочинається урок, вчитель заходить до класу, деякі діти не реагують, або просто промовчать на вітання. Відмовитись від привітання або не відповісти на нього в усі часи й у всіх  народів вважалося вершиною невихованості й неповаги до оточуючих. Слайд 7.Адже в коротких словах привіту дуже великий зміст… Я тебе бачу ,Людино. Ти мені приємна. Знай , що я тебе поважаю і бажаю тобі всього самого доброго. Ось що значить просте «Добрий день»

І пройшов у нас урок , бо дзвенить уже дзвінок.

Починається перерва і можна в кожному класі, на подвірї почути нецензурні, образливі слова , що лунають з уст дітей. Грубі, брутальні, непристойні, зневажливі; вислови з бандитсько-хуліганського жаргону;прокльони, лайку;брутальні вирази зі словом "мать".

Зауважу, слово "мати" — святе. І, вживаючи його в такій брудній, непристойній мові, ти ображаєш, найперше, свою матір, найріднішу людину, ти грішиш, адже Матір'ю називаємо Богородицю, мати — Україна, мати — рідна земля. То яким треба бути нелюдом, щоб осмілитись бруднити таке святе слово!

 Звичайно зараз ми їх чуємо всюди з екранів телевізорів , телефонів, у розмовах, навіть співаки виконують брутальні пісні. Крім зневаги до себе і оточуючих , вони нічого не досягнуть.

Учениця. Великим гріхом є вживання лайливих слів, особливо з уст дитини, чи в присутності дитини, дівчини, старшої людини. Кожне вимовлене лайливе слово дає негативну характеристику мовцю. Через одне - однісіньке  сказане нецензурне слово можна втратити повагу оточуючих, навіть  кохання.

Учень.

А він сказав брутальне слово,

Що жінку брудом  облило,

Хоч клявся : все це випадково,

Що слово те чужим було.

Та втрачене вже не вернути,

 Ображена людська душа…

Хто міг сказать, а хто почути,

Лиш не стирається іржа.

Які ж то муки – слово суще!

Вбива і зцілює воно.

Чому ж за мить стає минущим

Все те ,що знаємо давно? ( Наталія Земна).

 Вчитель. Негативна енергія поганого слова повертається прямо за призначенням ,так званий «Ефект бумерангу». Тобто, говорячи лайливі слова ви випромінюєте і негативну енергію, яка потім все одно ж повертається до вас. А давайте  звернемось до історії. Слайд 8.Для нашої мови погані слова були не характерними. Турецький мандрівник Челебі у 1657 році зауважив , що в українців є всього 4 лайливих слова : дідько, чорт, собака,  свиня. Батьки вчили дітей бути обережними у вживанні лайливих слів.

Ось скоро почнеться Великий піст і всі ви підете до храму і будете сповідатися у своїх гріхах. Найчастіше ми грішимо словом : сваримося, вживаємо нецензурні слова, когось обмовляємо, ображаємо, пліткуємо, гніваємось:

 « Обмова – полова: вітер її рознесе, але й очі засипле».

Учень. Історія виникнення лихих слів своїм корінням сягає часів язичництва. Такі слова –закляття міг казати жрець на святах , коли імітував події в темному боці світу. Потім ці слова стали закляттям проти нечистої сили. Через нецензурні слова люди вступають у відносини з нечистою силою. Вживати такі слова вдомі не можна , бо будуть нечисті сили. Лихослів’я є офіційною мовою   в’язниці.

Слайд 9.Учень. Лікар-біолог Іван Борисович Бєлявський за  17 років своїх досліджень довів, що нецензурні слова впливають на людину. Саме такі слова «заряджені» негативно, це ніби ударна хвиля від бомби після вибуху поширюється в усі боки.Людина складається на 75 % з води , а ця енергія міняє структуру води , отже і структуру ДНК людини.

 

Слайд 10. Сценка «Язик»

Знаменитий байкар Давньої Греції Езоп був рабом філософа Ксанфа. Одного разу Ксанф хотів запросити гостей і наказав Езопу приготувати найкращу страву. Езоп купив язики і приготував із них кілька страв. Коли гості розійшлися Ксанф запитав : « Чому ти приготував усі страви з язиків?»Той відповів: " А що може бути на світі кращим від язика? За допомогою язика ми спілкуємось, вирішуємо різні питання, миримось, вітаємось, просимо, освідчуємось в коханні. За  його допомогою будуються міста, розвивається культура народів! При допомозі язика ми вивчаєм науки і отримуєм знання. Тому, я думаю, що нема нічого кращого від язика".

Таке міркування сподобалось Ксанфу .  Іншим разом Ксанф розпорядився, щоб Езоп придбав для обіду найгірше.

Езоп пішов і знову купив язики. Всі здивувались. Тоді Езоп почав пояснювати: "Ти звелів мені знайти найгірше. А що є у світі гірше язика? З його допомогою люди ображають і розчаровують один одного, лицемірять, брешуть, обуруються. Через нього люди втрачають друзів, починають битви.

І хитрують, сваряться. Язик може зрадити і скривдити. Чи може бути щось гірше від язика?!" Порівняйте обидві відповіді Езопа. Як ви гадаєте, вони обидві правильні чи одна заперечує другу? Обґрунтуйте свою думку.

Вчитель. З послання Св. Апостола Якова : « Язик- то вогонь… Ним ми благословляємо Бога й Отця, і ним проклинаємо людей, що створені на подобу Божу.Із тих самих вуст виходить благословення й прокляття. Не повинно , брати мої, щоб так це було!»

Учень. Старші люди повчають « Не кажи поганого, бо недобрий час». Тобто є певний час  , коли вголос сказане обов’язково збудеться. Є і приказка :» Скажи слово, а нещастя готово». Ось тому боялися наврочити словом, сказати щось недобре.

Учень. Здавна вірили , що за погані , лайливі слова на людину , яка їх вимовляє, спадає кара у вигляді хвороб, невдач. Особливо страшну силу мають прокльони. У народі вважається (і не безпідставно), що прокльони повертаються й падають на тих, хто кляне, на їх дітей, навіть на майбутніх нащадків.

Для підтвердження цього хочу розказати одну невигадану історію. В одному селі жила багата й побожна родина. Почалась Перша світова війна, і чоловік, голова сім'ї, пішов на фронт, залишивши дружину з чотирма дітьми. Пішов, щоб уже ніколи не вернутися. Жінка одружилася вдруге, її чоловіком і вітчимом для дітей став дуже вродливий, але бідний парубок. Ставши господарем, він почав думати над тим, що виростуть діти—і доведеться ділити між ними землю, до речі, придбану їхнім рідним батьком. Вітчим зненавидів сиріт, часто проклинав їх: "А щоб ви посліпни!", "А щоб ви поніміли!" Минуло трохи часу — і осліпла його рідна дочка, а пізніше народилась глухонімою внучка. У другої доньки теж народилась глухоніма дитина. Що це? Збіг обставин? Чому в одній родині три каліцтва, пов'язаних зі сліпотою і німотою? Чим винні ті нещасні, за що покарані? За батьків гріх, за прокльони.

Відео –пісня « В твоїх словах велика сила»

Дорогі діти! Я хочу нагадати вам слова нашого великого поета і пророка Т. Г. Шевченка:

Умийтеся! Образ Божий

Багном не скверніте!

(Пояснити слова "сквернити ", "скверна ".)

Бог сотворив людину за своєю подобою. Отже, в кожній людині відбитий образ Божий, а поганими словами і вчинками вона цей образ оскверняє, : а значить — грішить проти Бога. Така людина не може розраховувати на любов £ і повагу. Бо хто захоче любити й поважати грубіяна, дикуна, лихослова? Хіба такі самі людці, як він. Подумайте над цим. Іноді навіть виховані хлопчики, та й дівчатка, наслідуючи поганий приклад, вживають такі слова й вирази, від яких, як кажуть, "вуха в'януть". Зрештою, більшість із вас це розуміє. Але в товаристві не хочуть виділятись і уподібнюються до невихованих. Чому? Невже їм це подобається? А може, просто бояться зробити зауваження, виправити свого ровесника. Ще розсердиться, не захоче з вами спілкуватися, дружити. А ви не бійтеся! Якщо це хороші хлопці чи дівчата, такі, з якими варто дружити, то вони зрозуміють вас і візьмуть до уваги ваше зауваження. А якщо ні — то не варто шкодувати за такими приятелями.

Слайд 11.Як же боротися з лихослівям?Групова робота дітей

  1. Перестати лаятися самому, виробити в себе відразу до цих слів.
  2. Уникати спілкування з людьми , що лаються.
  3. Читати класичну літературу.
  4. Запам’ятовувати вірші та афоризми.

 

Лихослів'я завжди засуджувалося нашим народом. Це є ознака обмеженого словникового запасу, невміння виражати свої думки. Про це свідчать і численні перлини народної творчості, зокрема, прислів'я. Ось деякі з них. Не хочеш почути поганих слів, не кажи їх сам.

Що маєш сказати, наперед обміркуй.

Краще мовчати, аніж брехати.

Слово — не горобець, вилетить — не впіймаєш.

Слово — не стріла, а ранить глибше.

Вода все сполоще, а злого слова — ні.

Не кидай словами, як пес хвостом.

Що вимовиш язиком, то не витягнеш і волом.

Дурний язик голові не приятель.

Добре слово краще за гроші.

Від теплого слова і крига скресне.

Говори мало, слухай багато, а думай ще більше.

Хай це останнє прислів'я і буде завданням, яке поставить кожен перед собою. Збагачуйте своє мовлення розумними і добрими словами, виполюйте з нього увесь бур'ян, бруд, усе непристойне. Підвищуйте свою культуру мовлення, бо тільки через неї — шлях до загальної культури, інтелігентності, авторитету й поваги серед людей.

Відео- інтервю

Вчитель. Діти , а як ви думаєте , чи є покарання за вживання нецензурних слів на державному рівні?

Слайд 12.Учень. Кодекс України про адміністративні правопорушення. Стаття 173. Дрібне хуліганство, тобто нецензурна лексика в громадських місцях, образливе чіпляння до громадян тягне за собою накладення штрафу від 3-7 неоподаткованих мінімумів доходів громадян або виправні роботи 1-2 місяці, або арешт на 15 діб.

 

Я хочу щоб ви з цієї виховної години хробили для себе правильні висновки. А не так як у вірші-інсценізації Анатолія Костецького « Збори».

Ідуть у класі збори.

На тему дуже звичну нам,

Вікторія говорить:

-Почну з Вітька,

бо він поводить некультурно,

він хоч і виріс до небес,

а розум – наче в курки!

Сама ти курка – звивсь Вітько.

- Ще побазікай трохи,

Так я тебе 

Через вікно геть викину за ноги!

-Диви який!

-Лінтюх!

-Тюхтій!- наскочили дівчата.-

Женіть його під три чорти!

Він може все зірвати.

А хлопці що?

Та хлопці- враз:

-Гей ви,  сороки, цитьте!...

І от уже вирує клас:

не збори-

справжній диспут.

-Ти бевзь!

-Не лізь,

бо в лоба дам!

-Мовчи, дурний гіпопотам!

-А ти- зелений крокодил!

-А ти – старий пузатий віл!

-А ти – жираф!

А ти !.. А ти!...

Отак з усіх кутків

Летить, аж чути в коридорі!...

На тему « Я і спілкування» ідуть у класі збори.

Слайд 13-17.Аналіз анкети « Вживання нецензурних слів учнями 3-9 класів школи»

Анонімна вправа « Мій шлях».

Слайд 18.Звучить музика ( Ігор Слуцький «Время покажет»). На дощці в центрі фотографія класного колективу , від якої в протилежні сторони відходять дві дороги. Одна веде до зображення неба на світанку, інша- до сірого захмареного неба. Діти підходять і вибирають свій шлях прикріплюючи квіточки і листочки. Вчитель. В сніжних горах Швейцарії  в деяких місцевостях провідники попереджують мандрівників , щоб вони не вимовляли жодного слова, так як від найменшого коливання повітря сніг, котрий навис , може легко відділитися від глини і відбудеться обвал, який несе за собою все у прірву. Хто б міг подумати що одне – однісіньке слово може мати такі серйозні наслідки. Тому давайте і ми з вами будемо говорити з такою ж обережністю. І давайте зараз приймемо рішення , про які в майбутньому не будемо шкодувати.

Підсумок.

Я вам хочу навести такий приклад.

Жила собі дівчинка – Ольга Скороходова. До 5 років вона була нормальною людиною. А  в 5 років захворіла і через хворобу осліпла, оглухла та втратила мову. Вона виховувалась в інтернаті для сліпоглухонімих дітей. Їй відновили здатність говорити, а потім вона оволоділа азбукою для сліпих, закінчила середню школу, потім вуз, почала працювати в Науково-дослідницькому інституті дефектології. Наукові праці Ольги Скороход присвячені глухонімим. Вона жила в суцільній темряві, але спілкувалася з усім світом і допомагала таким самим, як  вона.

Ми ж бо ані сліпі, ані глухонімі. Ми тільки повинні зрозуміти, що спілкування можливе тоді, коли його бажають і прагнуть – до чого я вас і закликаю.

 

Вчитель.І закінчити нашу виховну годину я хочу давньою біблійською мудрістю: « Коли тебе переслідують  невдачі, наведи лад у своїй голові». Порядок в думках допоможе навести лад в словах, а добре слово допоможе нам бути здоровими. А здорові люди – це здоровий народ.

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
18 серпня 2019
Переглядів
408
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку