Виховна година «Лихослів'я – вірус-вбивця»

Про матеріал

Мета заходу:

•профілактика та корекція лихослів'я в учнівському середовищі;

•формування негативного ставлення до лихо­слів'я шляхом надання інформації про його вплив на здоров'я та розвиток особистості та про значення і силу слова в житті людини;

•удосконалення вміння керувати власними емоціями, контролювати гнів, поважати почуття інших;

•виховання свідомого ставлення до своїх мовленнєвих вчинків та прагнення до адекват­ного вираження власних почуттів, морального саморозвитку та самовдосконалення;

•активізація пізнавальної активності, розви­ток критичного мислення.

Матеріал містить сценарій заходу та супроводжуючу презентацію.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Лихослів'я – вірус-вбивця

Номер слайду 2

Мир слов похож на океан безбрежный

Номер слайду 3

«Слово – самий сильний наркотик, який використовується людством»

Номер слайду 4

Подивишся: і що воно таке?Не допоможе й двоопукла лінза. Здається ж люди, все у них людське,але душа ще з дерева не злізла.

Номер слайду 5

Результати анкетування 1.2.3.4.5.

Номер слайду 6

З історії

Номер слайду 7

З історії

Номер слайду 8

З історії

Номер слайду 9

Екологічна катастрофа української мови

Номер слайду 10

Навантаження слів

Номер слайду 11

Грубі Сварливі Холодні ЗаздрісніПроклинаючі Нецензурні Брутальні Злі Добрі Заспокоюючі Ніжні Привітливі Лагідні ЛюблячіБлагословляючі Енергетичний заряд слів

Номер слайду 12

Вікові зміни на клітинному рівні

Номер слайду 13

Розпад хромосом і розрив ланцюжків ДНК

Номер слайду 14

Досліди Масару Емото

Номер слайду 15

Синдром Туретта

Номер слайду 16

Покарання за вживання лихослів’я Стаття 173. Дрібне хуліганство«Дрібне хуліганство, тобто нецензурна лайка в громадських місцях, образливе чіпляння до громадян та інші подібні дії, що порушують громадський порядок і спокій громадян, - тягне за собою накладення штрафу від трьох до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин, або виправні роботи на строк від одного до двох місяців з відрахуванням двадцяти процентів заробітку, або адміністративний арешт на строк до п'ятнадцяти діб.»

Номер слайду 17

1. Порахуйте до 10 або до 100 і в цей час спитайте себе: «Чи вирішить дану проблему моє бажання вилаятися, чи зробить це мене щасливим?».2. Спробуйте усміхнутися. Негативна емоція буде зменшуватися, тому що наше тіло не може усміхатися й злитися одночасно.3. Подивіться навколо, помітьте щось маленьке й розглядайте його уважно.4. Коли на вас кричать, ображають, ви це слухаєте, чуєте, і це на вас впливає. Ви можете переключитися зі слухового каналу сприйняття на зоровий: наприклад, зверніть увагу на те, як у крикуна ворушаться вуха або зморщується лоб. Ви переключили увагу і перестали його чути.5. Сильно стисніть кулаки до напруження всього тіла. Зафіксуйте це положення на кілька секунд. Повільно розтисніть кулаки. Після перенапруження обов'язково настане розслаблення всіх м'язів, спаде загальне напруження. Рекомендації «Стоп-гнів»

Номер слайду 18

1. Частіше проявляйте доброту, милосердя, терпимість, повагу до людей.2. Пам'ятайте про те, що лайка викликає хвороби не тільки у Вас, але й у Ваших нащадків.3. Учіться аналізувати ситуації, нейтралізувати свій гнів.4. Спробуйте навчитися впевнено просити, вимагати, відмовляти.5. Перш, ніж критикувати іншого, скажіть про власні помилки.6. Проявляйте щирий інтерес, увагу до інших людей, говоріть компліменти.7. Перестаньте лаятися самі, виробіть в собі відразу до лихослів’я.8. Уникайте спілкування з людьми, що лаються.9. Читайте класичну літературу.10. Запам’ятовуйте вірші та афоризми. Пам’ятка: як подолати в собі лихослів'я?

Номер слайду 19

Притча про гнів і паркан зі цвяхами

Номер слайду 20

Там, де образа, сійте прощення. Там, де сумнів, сійте віру. Там, де безнадійність, сійте надію. Там, де ворожнеча, сійте мир. Там, де смуток, сійте радість. Там, де темрява, сійте світло. Успіхів Вам у житті!

Номер слайду 21

Перегляд файлу

Виховна година

          Тема: «Лихослів'я – вірус-вбивця»

Мета:

  •     профілактика та корекція лихослів'я в учнівському середовищі;
  •    формування негативного ставлення до лихо­слів'я шляхом надання інформації про його вплив на здоровя та розвиток особистості та про значення і силу слова в житті людини;
  •    удосконалення вміння керувати власними емоціями, контролювати гнів, поважати почуття інших;
  •    виховання свідомого ставлення до своїх мовленнєвих вчинків та прагнення до адекват­ного вираження власних почуттів, морального саморозвитку та самовдосконалення;
  •     активізація пізнавальної активності, розви­ток критичного мислення.

Форма проведення: виховна година з використанням методу проектів.

Обладнання: комп’ютер, телевізор, презентація (додаток 4), Кодекс України про адміністративні правопорушення, відеосюжет «Синдром Туретта. Моя ужасная история»,  пам'ятки «Як побороти лихослів'я у себе» (додаток 2), виставка рисунків (додаток 5), рекомендації «Стоп-гнів» (додаток 3), аркуші паперу, ручки, кошик для сміття, анкета з вивчення вживання лихослів’їв ((додаток 1), була проведена серед учнів групи і опрацьова нанередодні, результати використані в презентації).

 

 

 

 

 

 

 

Хід виховної години

Викладач Добрий день! Культура спілкування ніколи не втрачала актуальності. Сьогодні і ми поговоримо про один із видів лексики – лихослів’я. Тема виховної години « Лихослів’я – вірус-вбивця» (Слайд 1). Однією з відмін людини серед живих істот є спілкування, виражене словами.

Слайд 2.                                                          

                                                                 Мир слов похож на океан безбрежный -

Он людям радость и любовь приносит:

Вот слово «мама» ласково и нежно

Малыш впервые в жизни произносит.

А мама, как Небесная Царица,

Младенцу колыбельную поет:

С ним ничего плохого не случиться-

Его молитва матери спасет.

У этих слов - энергия от Бога:

Его благословение и сила.

И легче с ними трудная дорога,

Куда бы нас на ней не заносило.

Но человеку посылает беды

Другая речь (и бесы рады ей):

Слова - убийцы, хулиганы, людоеды;

Слова - укусы ядовитых змей.

Они как плод от дерева гнилого:

Отравлен даже воздух с ними рядом.

И ранит сердце матерное слово

Своим зловонным и смертельным ядом.

Где ад и смерть, там солнышко не светит:

Душа идет безропотно во тьму,

Но неизбежно человек ответит

За злобный вызов Богу Самому.

Душа словами добрыми жива-

Не говорите мертвые слова!

Нина Данилина

 

Слайд 3. Викладач Дійсно, за словами  Р.Кіплінга: «Слово – самий сильний наркотик, який використовується людством». Також широко відомий вислів: "Слово може убити, слово може врятувати, слово може полки за собою вести". Ще з незапам’ятних часів люди відчували, що слова над нами мають владу.

Викладач Свого часу турецькому мандрівникові Елії Челебі, який у XVIII столітті подорожував Україною, вдалося почути серед українців і записати лайливі слова: «дідько», «чорт», «щезни, собако». Без сумніву, якби той турецький мандрівник потрапив у наші краї у теперішні часи, то був би вражений не лише кількістю і «якістю» нецензурної лайки, по-народному - мату,  який вживають українці (особливо молодь), а й тим, що багато хто використовує його, мов артиклі для «зв’язування слів».

Брутальний стиль спілкування стає не лише нормою, а модою, причому для різних верств населення - від підлітків, а то й дітей дошкільного віку, - до сивочолих. Слайд 4

Подивишся: і що воно таке?

Не допоможе й двоопукла лінза.

Здається ж люди, все у них людське,

але душа ще з дерева не злізла.

                                                                                 Ліна Костенко

 

Викладач  Слово – це думка, яка виражена в словах людиною. Мова – це найважливіший фактор соціалізації особистості. Лихослів’я – це ознака обмеженого словарного запасу або невміння виражати свої думки, а інколи це і те, і інше. Сьогодні ми з вами поговоримо про лихослів’я та його вплив на особистість.

Викладач  Слайд 5. Напередодні проведення виховної години серед Вас було проведено анкетування (додаток 1) з метою вивчення вживання лихослів’я. Результати представлені на слайді. (класний керівник коментує). Отож, з’ясувати: лихослів’я – це хвороба чи мода? допоможуть нам язичник, історик, філолог, науковці, біолог, психолог, дослідники, юрист.

Слайд 6. Язичник: Історія виникнення лихослів’я уходить своїм корінням в глиб віків. В часи язичництва такі слова-закляття міг казати лише жрець на святах, коли імітував події в темному боці світу. Потім ці слова стали закляттям проти нечистої сили. Всі знали, що сварити дітей нецензурними словами  не можна, бо дитину будуть мучити біси. Вживати такі слова в домі також не можна, бо нечисті сили будуть жити в ньому. Також лаятися не можна в лісі: лісовик образиться, на березі річки чи озера – водяник образиться. Залишалося лише поле, тому і виникло словосполучення поле брані, тобто місце де можна лаятись.

Слайд 7. Історик: У часи царя Олексія Михайловича Романова почути на вулиці матюки було просто неможливо. За вживання таких слів накладалося жорстоке покарання — аж до смертної кари. При Петрі І була випущена книга «Юності чесне дзеркало», де писалося, що  пристойною поведінка вважається лише тоді, коли людина ніколи не вживає нецензурних слів. Потім прийшов інший час. Слайд 8. В ХІХ сторіччі лихослів’я стає мовою фабричних робітників, офіційною мовою в’язниці. За часів демократії нецензурна лексика стає дуже популярною та вживається повсемісно.

Дослідник 1: В Україні, як зазначає Радевич–Винницький (професор, який вивчав українську лайку), вірили в магічну силу слова. Наприклад, під час будівництва хати та господарських приміщень дуже пильно стежили аби хтось з майстрів часом не сказав поганого слова – це може накликати лихо на тих, хто там житиме (а згадаймо собі «висловлювання» сучасних майстрів і підмайстрів!).

  Філолог: Для того, щоб знищити народ, зовсім не обов’язково його завойовувати, достатньо просто знищити його культуру та передусім о мову. Як? А дуже просто. Замініть його абетку, додайте жаргон, велику кількість незрозумілих іноземних слів, дозвольте вживати нецензурні слова. Слайд 9. Те, що зараз робиться з українською мовою, можна назвати екологічною катастрофою. Українську мову вже можна заносити до Червоної книги.

Психолог: Вживаючи мат у розмові, сучасні люди, самі того не підозрюючи, вершать таємний ритуал, закликаючи зло день у день, рік у рік на свою голову й на голови своїх близьких. Кількість лайки переходить у якість. Спочатку в людей з'являються дрібні неприємності, потім великі, далі виникають проблеми зі здоров'ям і, нарешті, ламається саме життя.

 

Дослідник 2: Яке ж навантаження несуть певні слова?

  Слайд 10.

Філолог:

 Благословляючі. Це слово складається з двох слів: "благо" і "славити", які завжди несли тільки добро, зберігали від зла. Особливо цінні благословення батьків, які чистосердечно люблять і бажають добра своїм дітям.

  • Добрі, лагідні, люблячі, ніжні слова приносять радість, заспокоєння, окрилюють, надихають, підбадьорюють. Від них людина розкривається, готова на добрі справи і хороші слова, вчинки.
  • Привітливі, заспокоюючі слова дають надію на успіх, створюють гармонію з самим собою та навколишнім світом.
  • Грубі, злі слова несуть розруху, горе, зло не тільки оточуючим, але й тій людині, яка вибрала таку модель поведінки. Зло руйнує, не може творити, грубість відштовхує і ранить душу. Такі люди часто приречені на самотність.
  • Сварливі, холодні, заздрісні слова і думки сіють зло, атмосферу недовір’я, неприйняття один одного.
  • Проклинаючі слова сіють горе і сльози, часто повертаючись бумерангом до того, хто проклинає.
  • Брутальні і нецензурні слова, які стосуються дітородних органів. Відомо, що слово "мама" і "мат" мають спільний корінь. Перш за все, на рівні підсвідомості негативні емоції зв’язані зі словом "мат", розповсюджуються і закріпляються до слова "мама", що формує неправильне відношення до мами, як того, хто говорить, так і до того, хто слухає.

Дослідник 1: Памятайте! Усі слова - і добрі, й лихі - не розчиняються, а проростають.

Філолог: Фізичний стан людини ми можемо визначити за її зовнішністю - за тим, який вигляд мають її очі, волосся, шкіра, яка її постава і т. д. Про духовність людини говорять її вчинки. А ступінь моральної чистоти миттєво можна визначити за мовою. Мова – це, з одного боку, яскрава, «парадна» складова особистості людини, яка свідчить про її виховання, освіту, смаки. З іншого боку, мова - це справжня інформаційна зброя, яка може завдати удару і духовному, і фізичному здоров'ю людини. Найсумніше, що часто люди за допомогою слів займаються саморуйнуванням, не підозрюючи про це.

Науковець 1: Більше половини населення, незважаючи на соціальну належність, щодня вживає «міцне слівце» з приводу і без нього. Але ж релігія і тепер уже наука попереджають — лихослів’я є смертельно небезпечним для здоров’я. Немає більшого зла, ніж вживати саме дороге слово "мама" в поєднанні з лихослів’ям. Люди, які матеряться, завдають собі шкоди. У них розвивається склероз, загальна слабкість, серцева недостатність, руйнується нервова система, пам’ять. Люди, які в лихослів’ї використовують дітородні органи, раніше стають імпотентами, хворіють урологічними захворюваннями, крім того, із-за них страждають їхні близькі, рідні, оточуючі. І дуже мало хто задумується, що лихослів’я із згадкою дітородних органів падає важким прокляттям на майбутнє покоління.

Науковець 2: Проблемою лихослів’я займалися два інститути в Москві і Харкові. В Харкові був створений центр обцеології (наука про ненормативну лексику). В Москві дослідили проблему арготизмів (умовні вирази і слова, які вживаються певними групами людей).

Слайд 11. Науковець 1: Лікар-біолог Іван Бєлявський з групою колег впродовж 17 років намагалися з'ясувати, яким чином на людський організм впливають не якісь величезні блоки інформації, а окремі слова. Дослідження виявилися не просто успіхом, а справжнім відкриттям. Ученим вдалося з математичною точністю довести, що кожне слово має енергетичний заряд. І слова впливають на наші гени, або продовжуючи молодість і здоров'я, або наближаючи хвороби й ранню старість. Різні слова «заряджені» по-різному, і, як у звичайній фізиці, зарядів може бути тільки два: або позитивний, або негативний. Отже, лихослів'я має знак «мінус».

Слайд 12. Науковець 2: В 90-ті роки ХХ століття згадана група вчених видала книгу, у якій наводиться багато прикладів, пов'язаних зі спостереженнями за конкретними людьми. Обстеження протягом декількох років двох груп людей одного віку, з яких одна - лихослови, а друга - ті, хто обходиться без міцного слівця, показало, що в лихословів дуже швидко з'являються вікові зміни на клітинному рівні, а пізніше - і різноманітні захворювання. У другій групі картина протилежна. Наприклад, організм п'ятдесятирічної вчительки російської мови, незважаючи на її нервову роботу, виявився молодшим за її паспортний вік на 13-15 років!

Науковець 1: Таким чином, ще раз було доведено, що в поганому слові криється величезна руйнівна сила. І якби людина могла бачити, який потужний негативний заряд, немов ударна хвиля від бомби після вибуху, поширюється в усі боки від поганого слова, вона б ніколи не промовила його.

Слайд 13 Біолог: Доктор біологічних наук П. Горяєв у книзі «Хвилевий генетичний код» доводить, що лихослів’я та погані слова не просто пролітають повз нас, вони завдають нам великої шкоди. Від сили звукових хвиль людина отримує радіоактивне опромінення в 10-40 тисяч рентген, після чого розпадаються хромосоми і розриваються ланцюжки ДНК. Навіть може відбуватися зміна генів, що впливає вже на ще ненароджених дітей. В тих країнах, де не має лайки, пов’язаною з органами дітородіння, майже відсутні хвороби Дауна та ДЦП.

Слайд 14. Дослідник 2: Вода зберігає вплив звуків протягом 30 днів. Підтвердженням цього є досліди японського вченого Масару Емото. Він довів, що вода змінюється під впливом слова. Він зміг сфотографувати воду під мікроскопом. Та побачив наступне: позитивно заряджена вода має чіткі кристали. Слова з негативним змістом не створюють чітку форму. Організм людини складається на 80% з води, тому він також зберігає вплив слів.  І уявіть собі, якщо слова роблять таке з водою, то що вони можуть зробити з людиною.

Біолог: Рослинний світ також реагує на позитивні та негативні звуки: від позитивних він розквітає, а від негативних — гине.

Науковець 2: Наука зазначає, що всі будь-коли сказані слова зберігаються в ефірному просторі. При необхідності їх можна відтворити за допомогою сучасних технологій.

Слайд 15. Викладач  Усі вчені прийшли до висновку, що лихослів’я не лише знищує людську особистість, але й сприяє її внутрішньому розтлінню. Лихослів’я сприяє знищенню в свідомості людини сорому і совісті. У психіатрії ця хвороба називається іменем французького доктора "Синдром Туретта". Люди з розладами нервової системи сприятливі впливу зла і з величезною силою обрушують на оточуючих потік страшних нецензурних слів. Пропоную переглянути відеосюжет «Синдром Туретта. Моя ужасная история». За останні 10 років в Україні хворих, які страждають на синдром Жиля де ля Туретта, стало приблизно на 20 % більше в порівнянні з попередніми роками. Позначається нова «традиція» лихословити при нетямущих малятах. Хвороба спадкова, у всякому разі, ризик її розвитку серед носіїв «матірного» гена в чоловіків — 99 %, у жінок — 70 %.

   Викладач  Отже, ви познайомилися з інформацією про лихослів’я, яка, думаю, насторожила вас і заставила не на шутку замислитися. Пропоную вам її обговорити.

  Чим можна пояснити велике поширення лайки та лихослів’я в сучасному світі? ( низький рівень культури, бажання бути схожими на інших, наслідування кумирам, не бажання виділятися поміж інших)

  Зараз в моді здоровий спосіб життя. Люди займаються спортом, слідкують за харчуванням, дотримуються режиму дня. Як ви вважаєте чи це можна поєднувати із вживанням нецензурних слів?

  Лихослів’я – це погана звичка. А які ще погані звички вам відомі? Чому їх називають шкідливими?

Чи вважаєте ви, що лихослів’я, наркотики, алкоголь допомагають розслабитися? Чи є інші засоби, щоб розслабитися? (туризм, спорт, музика, танці, колекціонування та інші).

 

Викладач  Пропоную вам виконати вправу «Слова».

Завдання таке: розділіть аркуш паперу навпіл, ліворуч напишіть ті слова, якими вас ображають, а праворуч — ті, якими ви ображаєте інших. (Учні виконують завдання.)

 

Слайд 16. Юрист: А зараз ще одна інформація для роздумів: Чи є покарання за вживання лихослів’я в нашій країні?

Кодекс України про адміністративні правопорушення:

Стаття 173. Дрібне хуліганство

«Дрібне хуліганство, тобто нецензурна лайка в громадських місцях, образливе чіпляння до громадян та інші подібні дії, що порушують громадський порядок і спокій громадян, - тягне за собою накладення штрафу від трьох до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин, або виправні роботи на строк від одного до двох місяців з відрахуванням двадцяти процентів заробітку, або адміністративний арешт на строк до п'ятнадцяти діб.»

 

         Питання вголос: Чи можна побороти  в собі вживання лихослів’я?

Слайд 17. Психолог. Якщо ви відчуваєте, що вас охоплює гнів, психологи радять зробити одне з переліченого.

Рекомендації «Стоп-гнів»: (Додаток 2)

1. Порахуйте до 10 або до 100 і в цей час спитайте себе: «Чи вирішить дану проблему моє бажання вилаятися, чи зробить це мене щасливим?».

2. Спробуйте усміхнутися. Негативна емоція буде зменшуватися, тому що наше тіло не може усміхатися й злитися одночасно.

3. Подивіться навколо, помітьте щось маленьке й розглядайте його уважно.

4. Коли на вас кричать, ображають, ви це слухаєте, чуєте, і це на вас впливає. Ви можете переключитися зі слухового каналу сприйняття на зоровий: наприклад, зверніть увагу на те, як у крикуна ворушаться вуха або зморщується лоб. Ви переключили увагу і перестали його чути.

5. Сильно стисніть кулаки до напруження всього тіла. Зафіксуйте це положення на кілька секунд. Повільно розтисніть кулаки. Після перенапруження обов'язково настане розслаблення всіх м'язів, спаде загальне напруження.

 

Слайд 18. Психолог. Рекомендації психологів:

Памятка: як подолати лихослівя у себе? (Додаток 3)

1. Частіше проявляйте доброту, милосердя, терпимість, повагу до людей.

2. Пам'ятайте про те, що лайка викликає хвороби не тільки у Вас, але й у Ваших нащадків.

3.  Учіться аналізувати ситуації, нейтралізовувати свій гнів.

4.  Спробуйте навчитися впевнено просити, вимагати, відмовляти.

5.  Перш ніж критикувати іншого, скажить про власні помилки.

6.  Проявляйте щирий інтерес, увагу до інших людей, говоріть компліменти.

7.  Перестаньте лаятися самі, виробіть в собі відразу до лихослів’я;

          8.  Уникайте спілкування з людьми, що лаються.

          9.  Читайте класичну літературу.

10. Запам’ятовуйте вірші та афоризми.

 

Слайд 19. Викладач  Послухайте притчу:

«Жив собі хлопчик із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок цвяхів і звелів по одному забивати їх у паркан щоразу, коли хлопчик втрачає терпець і з кимось свариться. У перший день він забив 37 цвяхів. Згодом навчився контролювати себе, і кількість цвяхів щодня зменшувалася. Хлопчик зрозумів, що легше опановувати свої емоції, ніж забивати цвяхи.

Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька і сказав про це.

Тоді батько звелів синові витягати з паркана по одному цвяху в ті дні, коли він не втратить самоконтролю і ні з ким не посвариться.

Минав час, і згодом син зміг похвалитися батькові, що у паркані не залишилося жодного цвяха. Батько відповів: «Ти добре поводишся, але подивися, скільки дірок залишилося... Паркан уже ніколи не буде таким, як колись»».

 

Викладач  Якщо ви з кимось сваритеся й говорите щось неприємне, то залишаєте після себе такі ж рани, як дірки від цвяхів. І рани зостаються, незважаючи на те, скільки разів ви потім вибачитеся. Словесні рани заподіюють такий же біль, як і фізичні.

Не залишайте на своєму шляху таких дірок! Не забивайте цвяхів ворожнечі, непорозуміння, жорстокості в душі людей! Будьте толерантними!

Слайд 20.

Там, де ворожнеча, сійте мир.

Там, де образа, сійте прощення.

Там, де сумнів, сійте віру.

Там, де безнадійність, сійте надію.

Там, де смуток, сійте радість.

Там, де темрява, сійте світло.

Аби допомогти вам скоріше забути негарні слова, які ви вживали або чули, пропоную порвати ваш список і, виходячи з аудиторії, викинути їх у це сміттєве відро, залишити тут і більше ніколи не вживати!

Успіхів вам у житті. Та не забувайте все те, про що сьогодні говорили. До побачення.

 


Додаток 1

АНКЕТА

з вивчення вживання лихослів’їв

 

1. Як ти розумієш поняття «лихослів’я»?

а) це слова, якими можна образити людину;

б) це слова, завдяки яким можна завдати душевного болю;

в) «вразити в саме серце»;

г) лихословлячи, люди виявляють свій рівень культури;

д) важко відповісти;

е) інше (напишіть)

2. Де вперше ти почув лихослівні слова?

а) на вулиці;

б) у своїй сім’ї;

в) серед однолітків

3. Чи лихословлять до вас викладачі?

а) так;

б) ні;

в) інколи

4. Що на твою думку, сприяє вживанню тобою лихослів’я?

а) сім’я;

б) однолітки;

в) наслідування мовної поведінки дорослих;

г) «мода»;

д) телебачення і преса;

е) свій варіант

5. Де найчастіше ти використовуєш лихослів’я:

а) дома (в сім’ї);

б) серед однолітків;

в) на вулиці;

г) свій варіант


Додаток 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Єрмак Марина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
17 липня 2018
Переглядів
1099
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку