«Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього», - так писав Максим Рильський. Виховна година допомагає формувати у школярів ціннісне ставлення до Батьківщини, народу, людей; розвивати почуття гордості за славне минуле рідного народу; формувати сімейні цінності; виховувати прагнення примножувати своєю працею здобутки свого народу
Тема: «Майбутнє починається у минулому»
Мета: формувати у школярів ціннісне ставлення до Батьківщини, народу, людей; розвивати почуття гордості за славне минуле рідного народу; формувати сімейні цінності; виховувати прагнення примножувати своєю працею здобутки свого народу.
Очікувані результати:
Методичне забезпечення: плакат із зображенням дерева, картки зі словами-поняттями, портрети видатних людей України, колосся пшениці, вишитий рушник, шаблони-квіти, мультимедійна презентація.
Сценарний хід виховної години
Вступне слово класного керівника
«Я цікавлюся майбутнім, оскільки наміряюся провести у ньому решту свого життя», - ці слова належать Чарльзу Кеттерлінгу, але під ними може підписатися кожна людина, небайдужа до завтрашнього дня.
«Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього», - так писав Максим Рильський.
То чому ж ці два поняття – минуле і майбутнє, дві протилежності, не існують самостійно, окремо? Навіщо прямувати у майбутнє, водночас озираючись на минуле?
Майбутнє починається у минулому, щоб пройшовши етап сучасного, стати сторінкою історії. І на повагу може заслуговувати лише той народ, котрий знає свою історію і виносить з неї свої уроки.
Життя наше схоже на дерево: ми корінням тримаємося за минуле, ростемо уверх у сучасному і випускаємо листочки для майбутнього.
Коли вас запитають на уроці мови, що означає слово «минуле», ви, без сумніву, скажете, що це іменник середнього роду. Але якщо зазирнути углиб самого поняття, що для вас є минуле?
( Відповіді учнів. Складання асоціативного ґрона)
Минуле
історія традиції пам’ять фольклор родовід
Класний керівник
Звісно, усе це – наше минуле, без якого нам не збудувати майбутнього. Тож давайте розглянемо кожну з цих сторін, щоб зрозуміти, які уроки вічності нам слід засвоїти (Слова-асоціації, які діти підсумовують, клеїмо біля «коріння» дерева).
1. Історія. «Історія – це свідок минулого, світло істини, жива память, вісник старовини» (Цицерон). «Народ, що не знає своєї історії, є народ сліпців» (О.Довженко.)
( На дошці з’являються слайди – портрети видатних людей України. Кл.керівник читає запитання у вигляді вікторини, учні відповідають, про кого йде мова. Підсумок кожної доби у вигляді слова-поняття вивішується на коріння дерева).
«Хто не шанує видатних людей свого народу, той сам не гідний поваги». Ці слова М.Рильського окреслять перший етап нашої подорожі.
Класний керівник.
Яку добу презентують Олег, Ольга, Володимир Великий, Ярослав Мудрий? Як можна охарактеризувати цей період в історії України? Які уроки з нього можна винести? (Мудрість, єднання, далекоглядність)
Кл.керівник
- Яка доба об’єднує Сагайдачного, Хмельницького, Орлика? Розкажіть детальніше про ці часи. Які уроки звідти можна винести? (Волелюбність, незламність, вірність)
Кл.керівник
А що спільного у цих освічених, мудрих людей? Як назвати добу, коли вони жили і працювали? (Нова) Які уроки з неї можна винести? (Освіченість, любов до народу, справедливість).
Погляньте, скільки всього дала нам історія, наше минуле. Чи потрібне воно сьогодні? Чи візьмемо його у майбутнє? (Відповіді учнів)
2.Пам’ять. « Єдиною мірою часу є пам’ять» (Гжегорчик)
Кл. керівник:
Минуле – це наша пам’ять. А пам’ять – це нескінченна книга, в якій записано все: і життя людини, і життя країни. Та багато сторінок у ній записано кривавим і чорним. Особливо вражають сторінки, де смертельним шрифтом викарбувано слово «трагедія».
(Демонстрація слайдів)
3. Родовід
Класний керівник.
Але держава – це сотні тисяч маленьких держав : родин, сімей. Кожен із вас виховується у сім’ї. А чи може бути майбутнє, коли немає сімї, щасливого сміху дітей, заклопотаних батьків і мудрих дідусів та бабусь? Український народ склав багато прслівїв про сімю та родину . спробуємо їх пригадати. Я читаю початок, а ви продовжуєте.
Скрізь добре, (а вдома краще).
Вдома і стіни (допомагають).
Добре тому, (хто в своєму дому).
Шануй батька і неньку, (буде тобі скрізь гладенько).
Який дуб, такий тин, який батько, (такий син).
Який кущ, така й калина, яка мати, (така й дитина).
У сокола і діти (соколята).
Кл. керівник.
У світі є батьки і діти. Ваші батько і мати є дітьми ваших дідусів і бабась. Рід людський складається з поколінь. І ми повинні не лише поважати й вшановувати старших, але й вивчати свій родовід – історію свого роду.
- Можливо, хтось із вас досліджував свій родовід? (Розповіді учнів)
- А що б ви узяли у своєї сімї, родини? (Любов,доброту, ніжність)
4. Традиції і фольклор. «Традиція – це частина нашого минулого, якій ми допомагаємо перебратися у майбутнє» ( Віктор Кротов)
- Традиції і фольклор тісно переплітаються між собою. Чи є які свята, які обряди , що обходяться без веселої пісні, без мудрої оповідки чи приказки. А чи знаєте ви традиційні свята українців та обрядові пісні, що під час них співаються?
Різдво … колядки
Новий рік… щедрівки
Великдень… веснянки, гаївки
Трійця… русальні
Івана Купала … купальські
Спаса … обжинкові
Покрова … весільні
Пропоную вам зясувати глибинний зміст, походження слів (роздаються картки зі словами)
(Відеокліп «Інтерв’ю з Богом»)
Класний керівник.
Минуле не вернуть, не виправить минуле.
Вчорашнє – ніби сон, що випорхнув з очей.
Як луки навесні ховаються під мулом,
Так криється воно плитами днів, ночей.
Але ж воно живе – забуте й незабуте,
А час не зупиняється, а молодість біжить.
І миті жодної не можна повернути,
Щоб заново, по-новому прожить!
(Квіточки із записами чіпляємо на деревце)
Заключне слово класного керівника
Ось і розцвіло наше дерево – пишно, гарно… Тож дивіться : не губіть його цвіт, не нищіть холодом душі чи байдужістю. Адже ми чекаємо його плодів, тобто майбутнього, не зіпсованих, не пошкоджених, не оббитих. А сьогоднішня зустріч , я гадаю, допоможе кожному з вас зробити і свої висновки, узяти свої уроки.
Нехай серця не знають супокою,
Хай обганяють мріїї часу біг,
І ваша юність хай буде такою,
Щоб їй ніхто не заздрити не міг!
Цуратися (уникати чогось)
Цурка
Цурпалок (обрубок)
Берегти
Обережний
Зберігати
Оберіг
|
Пекти
Піклуватися
Печаль
Безпека
Запеклий
Спасибі |
Байка
|
Захист
Захисник
Захисний |
Мудрі думки про минуле:
«Історія – це свідок минулого, світло істини, жива память, вчитель життя, вісник старовини»
Цицерон
«Історія – скарбниця наших діянь, свідок минулого, приклад і повчання для теперішнього, застереження для мійбутнього»
Сервантес
«Минуле, яке зберігається в памяті, є частиною теперішнього»
Тадеуш Котабинський
«Спалені мости у минулому нам відкривають шлях у майбутнє»
Данте
«Хто керує минулим , той керує майбутнім. Хто керує теперішнім, той керує минулим».
Джордж Оруелл
«Народ, що не знає своєї історії, є народ сліпців»
О.Довженко
«Не знати історії – значить завжди бути дитиною»
Цицерон
Любов
Доброта
Ніжність
Єднання
Мудрість
Далекоглядність
Волелюбність
Незламність
Вірність
Освіченість
Патріотизм
Справедливість
Миролюбність
Турбота про людину
Творчість
Душевність
Пісенність
Сарненський НВК «Школа-колегіум» ім..Т.Г.Шевченка
Виховна година на тему:
Підготувала:
класний керівник
Турик Ірина Ростиславівна
1