- познайомити дітей з поняттям «ввічливість», «доброти», показати необхідність вживання в мові “ввічливих” слів;
- розвивати пізнавальний інтерес, пам'ять, увагу, уяву, мову учнів, розширити кругозір учнів, сприяти розвитку уміння порівнювати, аналізувати, робити виводи;
- виховувати культуру спілкування, формувати пошану і доброзичливе відношення до людей.
Краснолиманська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2
Підготувала:
кл.керівник
5-А класу
Потапенко І.М.
2010 рік
Мета: сприяти етичному розвитку особстості учнів.
Завдання:
- познайомити дітей з поняттям «ввічливість», «доброти», показати необхідність вживання в мові “ввічливих” слів;
- розвивати пізнавальний інтерес, пам'ять, увагу, уяву, мову учнів, розширити кругозір учнів, сприяти розвитку уміння порівнювати, аналізувати, робити виводи;
- виховувати культуру спілкування, формувати пошану і доброзичливе відношення до людей.
Обладнення: мультимедійна установка, презентація: «Подорож в країну Ввічливості і Доброти», плакати з ввічливими словами, чарівна паличка, картки із завданнями, сонечко, хмаринки.
Ігри: «Добре сонечко», «Чарівні слова», «Будь уважний», «не-ввічливо».
Форма проведення: бесіда з елементами гри.
Оформлення класу: на дошці плакати «Ввічливі слова».
Хід позакласного заняття:
I. Організаційний момент.
- Здрастуйте, діти. Я дуже рада бачити вас і ваші добрі обличчя, променисті очи! Давайте подаруємо частинку свого гарного настрою один одному! Подивіться, діти, один на одного і посміхніться!
II. Вступне слово.
- Сьогодні на занятті, ми з вами відправимося у захоплюючу подорож в одну незвичайну чарівну країну. А як називається ця країна, спробуйте, відгадати самі.
- У цій Країні люди вітають один одного з успіхом, утішають і заспокоюють в біді, поступаються місцем старшим, допомагають один одному, люблять робити один одному подарунки, говорять добрі і ввічливі слова.
- Діти, напевно, ви вже здогадалися, про яку країну йде мова. Як вона називається?
Діти: Країна Ввічливості і Доброти.
Слайд 1
- Я запрошую вас в подорож по чарівній країні Ввічливості і Доброти.
По дорозі в цю дивовижну Країну ми відвідаємо:
Слайд 2
1. Алею Вітань.
2. Море Доброти.
3. Океан Ввічливості.
4. Палац Вибачень.
5. Острів «Дружби».
III. Подорож в країну Ввічливості і Доброти.
Слайд 3
1. Перший пункт, який, ми повинні відвідати - це «Алея вітань».
- Скажіть, діти, коли люди зустрічаються, то з яких слів зазвичай починають своє спілкування?
Діти: Із слова «Здоровенькі були».
- Правильно, люди починають знайомитися із слова “здоровенькі були” або «вітаю». Це найзвичайніше і разом з тим найважливіше слово, з якого починається спілкування людей, яке характеризує людину як ввічливого і привітного.
- А що ж означає просте, звичайне слово ?
- У кожного слова є своя таємниця, історія його походження. І ми зараз з вами прочинимо цю таємницю, і дізнаємося, коли вперше з'явилося це слово.
Слайд 4
- У дуже далекі часи, коли жили печерні люди: у них не було слів ні “вітаю”, ні “до побачення”. Але одного разу вони захворіли і ніяк не могли видужати, і той, хто був у них замість лікаря (тому що справжніх лікарів тоді не було), сказав їм:
- Ви хворієте тому, що не бажаєте один одному здоров'я. Хіба може бути здоровим людина, якщо йому ніхто не бажає здоров'я? Печерні люди замислювалися і вирішили говорити при зустрічі один одному слово “Здоровенькі були” - це означає будьте здорові.
“Здоровенькі були”- сказали вони один одному і відразу відчули себе краще. З тих пір люди вітаються один з одним. Ось тому говорять, що слово “здоровенькі були” - це чарівне слово, яке може допомогти людині в зціленні.
- А які ще слова вітання ви знаєте? (добрий ранок, добридень, добрий вечір, привіт, салют)
Слайд 5
2. - Перше море, яке ми повинні перепливти, - «Море Доброти».
- Діти, а що таке - ДОБРОТА?
- Діти, а які вірші ви знаєте про доброту?
Виходять учні і розповідають вірш «Доброта».
Учень 1:
Добрим бути зовсім, зовсім не просто,
Не залежить доброта від зросту, не залежить доброта від кольору.
Доброта - не пряник, не цукерка.
Доброта з роками не старіє, доброта від холоду зігріє,
Якщо доброта, як сонце, світить, радіють дорослі і діти.
Учень 2:
Слово це серйозне,
Головне, важливе.
Те, що означає воно,
Дуже потрібне для кожного.
У нім турбота і ласка,
Тепло і любов.
У ньому прагнення
На допомогу прийти знов і знов.
Слайд 6
- Зараз ми з вами пограємо в гру “Добре сонечко”.
- У кожному з нас є маленьке сонце. Це сонце - доброта. Як сонце, доброта осяює своїми променями і дує людям теплои, дбайливості і увагу.
- Я промінцем сонечка доторкатимуся до вас, а ви мені повинні будете розповісти, яку добру справу ви зробили за останній час.
- Бачите, діти, як багато добрих справ ви зробили.
Слайд 7
3. - А нам пора рухатися далі. Попереду - Океан Ввічливості.
- А як ви думаєте, що таке ввічливість? Давайте, прочитаємо на слайді.
Слайд 8
Ввічливість - це уміння поводитися так, щоб іншим було приємно з тобою спілкуватися.
- Діти, а чи завжди ви в спілкуванні з людьми користуєтеся «чарівними словами»?
Слова коротенькі ці
Всюди чуються з ранку.
Вони живуть на білому світі
Запам'ятати їх давно пора.
Слайд 9
4. Фізкультмінутка. Гра “Будь уважний”
- А зараз, діти, давайте пограємо. Я проситиму вас виконати завдання, але виконувати їх треба тільки тоді, коли я назву “чарівне слово”.
Встаньте, будь ласка! Підніміть руки! Будьте добрі, поплещіть в долонях! Потопайте. Пострибайте, будь ласка. Будьте люб'язні, руки вперед. Опустітьруки, будь ласка.
Будьте добрі, нахилите голову вперед.
Нахилите, назад, будь ласка.
Вліво. Вправо.
Будьте люб'язні, сідаєте на свої місця.
Слайд 10
4. - На нашому шляху зустрівся невеликий острів - це Острів «Дружби».
- Що таке дружба?
Слайд 11
- Дружба - близькі відносини, засновані на взаємній довірі, прихильності, спільності інтересів.
- Напевно, діти, ви зі мною погодитеся, що найкраще в житті - це дружба. Дружбу треба цінувати. Давайте зараз складемо наші квіти дружби.
Слайд 12
У нас буде робота в групах. Кожній групі роздаються пелюстки з визначенням дружби. Діти складають по групах квітки дружби і пояснюють, чому вибрали саме ці пелюстки для квітки.
(Допомога, відданість, доброта, увага, чуйність, довіра, чесність, радість, злість, хвастощі, грубість, байдужість, заздрість, егоїзм, щирість.)
- А які слова ви не вибрали для квітки? Чому? Ось і вийшла квітка дружби, тепер ви знаєте про дружбу все.
Слайд 13
- А зараз до нас прийшли в гості казкові герої Мальвіна і Буратіно.
Мальвіна: Добрий день, діти!
Буратіно: (бурчить собі під ніс, стоїть впівоберта до плаката) Привіт.
Мальвіна: Що ти такий невеселий, Буратіно?
Буратіно: Невеселий і все. А тобі що від мене треба?
Мальвіна: (образливо) Чому ти мені так відповідаєш? Адже я хочу дізнатися, що з тобою трапилося. Можливо, тобі треба допомогти?
Буратіно: А що я тобі такого сказав?
Мальвіна: Нічого особливого ти мені не сказав, але так ти зі мною говориш, що неприємно навіть слухати і відповідати.
Буратіно: Ще чого, хто не хоче, хай зі мною не розмовляє!
Мальвіна: Буратіно, що у тебе за тон?
Буратіно: Звичайний. Адже я нікого не лаю.
Мальвіна: Я помітила, що ти часто говориш таким тоном не тільки з хлоп'ятами, але навіть і з Татом Карло.
Буратіно: Подумаєш - тон! Можливо, я іноді говорю трохи голосно і капризно, зате я хороший товариш, веселий, допомагаю всім, люблю всіх веселити. Тільки деякі не розуміють жартів. Ось, наприклад, вчора йду і бачу: П'єро посковзнувся і як плюхнеться на землю. Я, звичайно, засміявся і запитав його: “Ну, як посадка пройшла?” А він образився і пішов. І що поганого я сказав? Так, хіба я один так розмовляю і жартую? Я вчуся у хлоп'ят. Он вони як самі говорять. Є такі, які навіть називають один одного грубими словами, дратуються.
Мальвіна: (звертаючись до учнів) Діти, поясните Буратіно, чому образився П'єро. Чому йому неприємний “жарт” Буратіно?
Відповіді дітей
Буратіно: Ну, гаразд давайте не думатимемо, хто гірше за себе веде, ми просто станемо всі кращі. Добре я придумав?
Мальвіна: Дуже добре, Буратіно. Треба завжди пам'ятати, що від доброго слова у людей стає тепло на серці, а від злого - дружба може руйнуватися.
- Ну, ось і добре, діти, що Буратіно все зрозумів, навчився правильно поводитися по відношенню до інших людей, став добрим і ввічливим.
Слайд 14
5. Ми продовжуємо нашу подорож і наступне місце, куди ми відправимося це «Палац вибачень».
- Які слова вибачень ви знаєте?
Слайд 15.
Вибачте, будь ласка
Вибачте мені
Я не хотів Вас образити
Слайд 16
- Молодці, діти, ви справилися зі всіма випробуваннями, які зустрічалися на вашому нелегкому шляху, і тому двері чарівної країни Доброти і Ввічливості для вас відкриті. Ласкаво просимо!
Всіх чудес в казковій країні не перечитати. Жити - поживати тут завжди задоволення. Всі жителі тут казково ввічливі і добрі.
- А, так, як це країна чарівна, давайте станемо, діти, теж добрими чарівниками для навколишніх людей, подаруємо їм трохи радості, щастя і тепла і ми самі станемо від цього щасливіше!
IV. Підсумок заняття:
- У підсумку нашого заняття, давайте ще раз пригадаємо правила ввічливості.
Слайд 17
- Вітайся при зустрічі.
- Не груби, навіть якщо сердитий.
- Проявляй доброзичливість.
- Будь ввічливий і вихований.
- Прагни бути хорошим вірним іншому.
- Здійснюй добрі справи просто так, з хороших спонук.
Слайд 18
- Давайте закінчимо нашу подорож веселою дружною піснею. (Виконання пісні «Дорогою добра»)
V. Рефлексія.
Слайд 19
- Ну ось, прийшов час прощатися. Мені б хотілося дізнатися з яким настроєм ви йдете з сьогоднішнього заняття.
- Я хочу, щоб ви сама дали оцінку нашому заняттю. Перед вами лежать сонечко і хмаринки.
- Кому було цікаво на занятті, хто дізнався багато нового і цікавого, у кого гарний настрій підніміть сонечко, а хто нудьгував на занятті, кому було нецікаво - підніміть хмаринку.
- На цьому наше заняття закінчене. Дякую за увагу! До нових зустрічей!
1