Мета - ознайомити дітей з документами, які захищають їх права; теоретично обґрунтувати сутність насильства, з'ясувати основні причини насильства над дітьми в середовищі сім'ї та виявлення шляхів його подолання.
Виховна година
" Мій улюблений світ-без насильства"
4 клас
Вчитель:
Хміль Аліна Олегівна
Сидоренково, 2018
Виховна година
Мета - ознайомити дітей з документами, які захищають їх права; теоретично обґрунтувати сутність насильства, з'ясувати основні причини насильства над дітьми в середовищі сім'ї та виявлення шляхів його подолання.
1 Повідомлення теми і мети виховної години
Дитячі очі чисті, щирі
В них видно наміри й думки,
Вони хоч чорні, сині, сірі
Бувають радісні й сумні.
Мабуть, радісними є очі дітей, коли у них щасливе дитинство, коли ніщо не пригнічує і не турбує. А сумними – коли діти зазнають страждань, принижень.
- На жаль, ми живемо у світі де, існує таке негативне явище, як насилля. Прояви насильства супроводжують людство з давніх давен. Упродовж тисячоліть одна людина кривдить іншу людину, чинить насильство щодо неї. У світі постійно відбуваються війни, напади на людей, приниження. Ми вже звикли сприймати насильство, як щось неминуче. Але ж прояви насильства порушують права людини, принципи вільного та справедливого існування.
- І коли насильство чиниться поруч з нами, чи у нас в домі, в школі, на вулиці, ми можемо зупинити його.
- Сьогодні ми зібралися щоб поговорити про насилля.
2. Гра « Сніжинки» ( Візьміть салфетку, обірвіть правий кінець, зігніть вдвоє – обірвіть правий кінець, повторіть ще раз. Розкрийте салфетку. Що у вас вийшло? Є однакові сніжинки ?)
Вчитель. Усі люди різняться між собою. Одні мають білий колір шкіри, інші – чорний або жовтий. Одні люди високі, інші – невисокі. Одні стрункі, інші – повні. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших. Хоча в історії були випадки, коли люди лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе.
3.Вправа «Асоціації»
- Які асоціації виникають у Вас , коли ви чуєте слово «насильство»?
Наприклад, слово «насильство» може викликати асоціації: негатив, ненависть, агресія, страх, стрес, знущання, побиття, лицемірство, вигнанець, позбавлення тощо.
- Є різні види насильства з якими вас ознайомить психолог Г. В.
4. Виступ психолога
5. Прийняття правил роботи в групі
- Сьогодні ми працюємо в групах, ознайомтесь із правилами співпраці.
Правила:
- добровільність
- щирість, відвертість
- доброзичливість
- активність
- взаємоповага
- один говорить – всі слухають
- говорити коротко, по черзі,
- правило піднятої руки
5.Вправа «склади вислів»
- Впізнайте вид насильства і з’єднайте..
Фізичне насильство –удари, кидання в інших різними предметами, штовхання, підніжки, бійки.
Психологічне насильство –залякування, погрози, глузування, приниження, обзивання, образливі й принизливі прізвиська.
Економічне насильство – навмисне пошкодження особистого майна, одягу; вимагання грошей або речей; жебракування, крадіжка.
Шкільне насильство – це те, що стосується твого однокласника або учня твоєї школи: приставання, розповсюдження пліток, побиття; вилучення грошей, речей.
6. Види насильства. Практикум «Аналіз ситуацій».
- У повсякденному житті ми зустрічаємось із насильством. Який це може мати вигляд, давайте розглянемо ситуації.
Завдання:
_ Вам потрібно визначити вид насильства, вказати агресора ситуації той, хто здійснює насилля)
Ситуація 1.
Петрик, зайшовши у їдальню, і як завжди, сів не на своє місце. До нього підійшла Оленка і попросила звільнити її стілець. Він відштовхнув дівчинку з такою силою, що вона впала на підлогу.
Ситуація 2
Під час перерви Юрко бігав по класу і штовхнув Іринку. Дівчинка, падаючи, ненароком розбила вазу на столі вчителя. В клас зайшла вчителька і побачила розбиту вазу. Іринка намагалась пояснити, що трапилось на перерві, але вчителька не вислухала оправдань і нагримала на неї.
Ситуація 3
Більшість хлопців із 4 класу мали кишенькові гроші, якими вільно розпоряджались, але батько Ігоря сказав: “Матимеш гроші тоді, коли в табелі будуть лишень 11 і 12 балів”
Ситуація 4
Іванко не хотів дружити з Васильком тому, що в нього темний колір шкіри
Вчитель. У конфліктній ситуації агресор завдає шкоду не тільки жертві, а й собі. Він не хоче відповідати за свої вчинки, спеціально заподіює шкоду іншим, тим самим він руйнує своє здоров’я. Адже лють, жорстокість і злість руйнують його нервову систему - і хвороби неминучі.
7. Гра Склади пазл «Хто може здійснювати насилля»
Завдання. Вказати агресора і жертву
8. Склади прислів’я
Люди здавна вчилися уникати насилля, все робити щоб не стати жертвою насилля. І із своїх знань вони складали певні правила - прислів’я та приказки.
Ваше завдання : Знайдіть другу частину прислів’я чи приказки )
Як ми до людей, так люди до нас.
Дружба і братство – дорожче багатство.
У хорошій компанії розуму наберешся, а в поганій – і свій загубиш.
З ким поведешся, від того й наберешся.
Згода будує, а незгода руйнує.
Від сварки до бійки – один крок.
Правда і в огні не горить, і в воді не тоне.
Добрі діти на ноги поставлять, а лихі – з ніг звалять.
9.
- Тема насилля відображена не тільки у прислів’ях та приказках , а й у казках. Пригадайте у яких казках вам зустрічається жорстокість.
Відповіді дітей.
— З ’ясуйте, як виявляється жорстокість у таких казках.
≪Колобок≫.
Порушення права на життя. Лісові звірі хотіли з’їсти Колобка.
(У сучасному житті трапляється безліч випадків, коли злочинці позбавляють життя людей, не маючи на це ніякого права.)
≪Івасик-Телесик≫.
Порушення права на життя. Змія хотіла з’їсти Телесика. (Ніхто на маєправа позбавляти когось життя.)
≪Коза-Дереза≫.
Порушення права на житло. Коза оселилася в хатці Зайчика і не пускалайого до оселі. (І в реальному житті буває так, що хтось хоче нечесним шляхом заволодіти чужим майном.)
≪ Гидке каченя ≫.
Порушення права на сім’ю. Мама Качка не змогла захистити своє каченя від глузувань і навіть прогнала його з дому. (Мама повинна опікуватись своєюдитиною і розв’язувати проблеми її здоров’я, а не покидати її напризволяще.)
10 Інсценізація уривка казки « Попелюшка»
- А хто сьогодні до нас завітав?
Попелюшка.
Мушу звечора до ранку,
Працювати я на ганку,
У кімнатах прибирати,
Пил повсюду витирати.
Наварити смачно каші,
Чай налити повні чаші,
Прати речі, прасувати,
Скільки може це тривати...
Я втомилась!!!
Мачуха.
Попелюшко, ти ж ледащо,
І годую тебе за що?
Вмить прокинуться дівчата
треба каву їм подати.
Ти чому ж бо не працюєш,
Ледарюєш, ледарюєш...
Вмить берися до роботи
Бо від тебе лиш клопоти...
Попелюшка. Матінко, та лихо з вами,
Ледве я плету ногами.
Ще від вчора не лягала,
Лиш на мить я задрімала.
Мачуха. То тобі роботи мало!
Зараз я за мить прийду,
Ще і щось тобі знайду.
Попелюшка. Горе, лишенько, біда,
Бо нема в мене життя
Як побігти хочу в ліс чи в поле,
То лиш чую я ніколи.
Щоб з дівчатами пограти,
Пісню гарну заспівати,
Книжку хочу почитати,
Трохи би помалювати.
Кажуть: це ж бо не твоє
Ще ж робота в тебе є.
Мачуха. Побіжи но до криниці,
Набери іще водиці,
Дров із двору принеси,
Та у пічку поклади.
Тіста трохи заміси,
Та спечи нам пироги.
Ще скопати треба грядки,
Та берися вмить за прядки.
Потім сіно поскладай
Та вечерю нам подай
Далі посуд ти помий,
В глеки молока налий.
Будеш вправно це робити,
Зможеш трохи відпочити!
Попелюшка. Ой, нічого я не вдію,
Бо перечити не вмію,
Мушу лиш коритися
З цим усім миритися
Але мрію я про одне
Може час колись прийде,
Зможу я спокійно жити...
Та не буду говорити.
Не дай Бог почують де,
То мені перепаде...
Попелюшко!
- Вже гукають. Побіжу, бо покарають.
Вчитель. Як бачимо, друзі, не легко жилось Попелюшці. Вона ще зовсім дитина, та повинна виконувати багато доручень своєї мачухи, важко працювати.
- Яке насильство здійснювалося відносно Попелюшки?
Я маю хочу ж жити на землі.
Творити, дихати, учитись.
Дивитись на веселку, й на весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, так безмежно чарівну.
І на лани із стиглим житом.
На золотаве сонце в небесах,
На соловейка спів в гаях,
І надіятися на любов батьків, безмежну і безкраю.
11. Коло ідей «Як зупинити насильство і куди потрібно звертатись?»
Завдання: подумайте, обговоріть це питання і запропонуйте свій варіант.
ЩОБ ВБЕРЕГТИСЬ ВІД НАСИЛЬСТВА
- Попереджай батьків, куди, з ким ідеш, коли повернешся.
- Не заходь у підвали, підсобні приміщення, у машини.
- Якщо ти десь затримався, передзвони батькам, попроси, щоб тебе зустріли.
- Постарайся, щоб твій маршрут проходив не через ліс, парк.
- Якщо тобі здалося, що тебе хтось переслідує, перейди на іншу сторону, зайди в магазин, звернись до дорослих.
- Якщо тебе зупинили і попросили показати дорогу, постарайся пояснити на словах, не сідаючи у машину.
- Якщо незнайома людина відрекомендувалась другом твоїх батьків, не спіши запрошувати її додому, попроси зачекати їх приходу на вулиці.
- Якщо при вході у під'їзд ти помітив незнайомців, зачекай, доки хто-небудь із сусідів не ввійде разом з тобою. Не входь в ліфт разом з незнайомими,
- Давайте підсумуємо сказане і створимо пам’ятку « Як вберегтися від насильства»
У кожного на парті на кольоровому папері лежить написане правило , по одному учневі вийдіть прочитайте його і прикріпить до пам’ятки.
( фіолетовий, синій, голубий, зелений, жовтий, оранжевий, червоний)
- Що у нас вийшло?
- А що таке веселка ( міст між людьми і Богом)
- Ви ж знаєте , що ми своїми вчинками наближаємося або ж віддаляємося від Бога.
- На веселці ви бачите різні кольори і кожний колір щось означає: червоний – любов, зелений – життя, а синій колір - колір синців , вважається кольором боротьби з насиллям.
Цьому передувала трагічна подія у одній родині. Історія ця трапилася навесні1989 року у м. Норфлк США. Чотирирічний хлопчик Майкл знаходився у лікарні з травмами. Після закінчення тритижневого терміну хлопчика намагалися повернути рідній матері, Майкл плакав, кричав, що мама його не любить, і не хотів повертатися. Бабуся за станом здоров’я не могла піклуватися про дитину і взяти його до себе. Суд вирішив, що кращим місцем для дитини буде її рідний дім. Бонні Фіней – так звали бабусю більше не бачила свого онука. Незабаром її молодша онучка також потрапила до лікарні з переломом ноги в чотирьох місцях, а на руках були опіки від сигарет. І тоді розпочалися пошуки зниклого Майкла. Виявилося, що хлопчик був убитий у будинку матері, а потім утоплений у болоті.
Під час похорону онука Бонні Фіней прив’язала синю стрічку до антени свого фургона, тим самим вона хотіла привернути увагу людей до цієї проблеми. Її підтримали різні співтовариства.
З того часу 25 листопада ми відзначаємо міжнародний день боротьби з насиллям.
- - Вас захищає держава та закони. Прочитайте, які правові документи, захищають ваші права.
1959 р. - Декларація прав дитини
1982 р. - Конвенція ООН про права дитини.
1991 р. - Україна підписала Конвенцію ООН про права дитини і зобов'язалася її виконувати
1991 р. - прийнято Закон України про освіту
1996 р. - прийнято Конституцію України
2001 р. - прийнято Закон України «про охорону дитинства».
- Якщо ж ви стали жертвою насилля, чи свідком вам потрібно звертатись :
- До батьків
- класного керівника
- Шкільного психолога
- У нашому місті є Клініка, Дружня до Молоді, яка містить у приміщенні дитячої поліклініки;
- Служба у справах неповнолітніх Червоноградського міського виконавчого комітету
- Терміново телефонуйте 102
Їхні телефони ви можете знайти на памятках, які є у вас на партах.
12. Бесіда
Нажаль, з проявами насильства ми зустрічаємося з вами дуже часто і в громадських місцях і в сім’ях і в наших шкільних колективах.
Ми гостро реагуємо на біль і образи по відношенню до себе і не замічаємо, як кривдимо інших самі.
Трошки більше поваги,трошки менше образ,
Трошки більше добра, трошки менше зла,
Трошки більше любові,трошки менше ненависті,
Трошки більше радості,трошки менше горя і сліз.
Треба навчитися розуміти людей,любити їх, прощати і ставитися до них неупереджено. Нехай вони в чомусь і відрізняються від нас. Треба навчитися розуміти людей і вибачати їм, ставитися до інших так, якби ви хотіли, щоб ставилися до вас.
13. Памятай, що не можна і самому проявляти насильство проти інших. Тому пропоную познайомитись з "колом вибору" вирішення будь - якої ситуації
14. Підсумок
Тому викиньте із своїх сердець ненависть, зверхність, байдужість. І тоді вас, щирих, добрих, сердечних всі любитимуть і поважатимуть, і світ стане кращим. Часом досить однієї лагідної посмішки, одного сонячного промінчика, одного дотику руки, однієї ласки. Так мало треба, щоб зробити щасливими тих хто є поруч з нами. То чому ми цього не робимо? Давайте подаруємо один одному привітну посмішку і крапельку доброти …
1