Виховна година "Мій вибір - моє майбутнє!"

Про матеріал
Виховна година має своєю метою допомогти дев'ятикласникам визначитися із майбутнею професією, а також формувати почуття самодостатності і прагнення до самовдосконалення.
Перегляд файлу

 

 

 

ВИХОВНА ГОДИНА

 

Похожее изображение

 

 

Мета:

      створення умов для формування почуття відповідальності через усвідомлення «я роблю своє життя сам»;

      формування почуття самодостатності і прагнення до самовдосконалення;

      формування творчого самовираження учнів;

      розвиток вміння публічного виступу.

 

Хід виховної години.

 

Учитель: Назва теми виховної години складається з трьох слів. Тему ви дізнаєтеся не відразу. Кожне слово буде відображати не тільки зміст, а й мету нашого заходу. Отже, почнемо: перше слово в темі «МІЙ».

Хто буде сьогодні головною дійовою особою? (Кожен з вас). Звернемося до вашого «Я».

 

а) Вправа від педагога-психолога

     Візьміться за руки, утворивши коло, і, починаючи зі слова «Я», похваліть себе. Наприклад, я - чесний. При цьому необхідно передати м'ячик сусідові справа.

Висновок: Як приємно перебувати в одній компанії з такими розумними, скромними, ...... дорослими людьми. Не забувайте про свої людські гідності ніколи, адже вони відомі не тільки вам, їх прекрасно бачать оточуючі.

(Учні залишаються на своїх місцях)

Учитель: Наступне слово в назві теми «ВИБІР». Наведіть приклади ситуацій, коли доводиться робити вибір. Нехай ці ситуації відображають різні сторони нашого життя.

 

б) Розподіл учнів по групах

 

Учитель: Зараз ви маєте теж зробити вибір: оберіть будь-яку картинку, яка вам сподобалась  (трикутник, квадрат, зигзаг, коло). Тепер запрошуємо вас зайняти місце в своїй групі: ті, хто обрав квадрати запрошені приєднатися до «Трудяг», що обрали зигзаги утворюють групу «Творці», володарі трикутників - це «Передовики», а ті, хто віддали перевагу колу, стають «ораторами».

 

(Учні займають свої місця відповідно до обраної фігури)

 

Учитель: Вам, напевно, цікаво, що ж означає кожне зображення на ваших картках. Кожен з вас не випадково взяв ту чи іншу картинку. Отже, коло - символ гармонії, зацікавлений в хороших міжособистісних відносинах, доброзичливий, чутливий, співчутливий, неконфліктний. Відмінний комунікатор, прекрасно відчуває себе в суспільстві; квадрат - невтомний трудівник, любить порядок, передбачуване життя, організовує людей і речі навколо себе. Витривалий, терплячий, виконавчий. Такі люди -  ерудити, їм необхідна постійна потреба в інформації; трикутник - символ лідерства, концентрується на головній меті і досягає її. Енергійний, ризикований, категоричний. Прагне досягти високого результату, придбати високий статус, зробити кар'єру; зигзаг - символ творчості, креативності, істинний мислитель. Затятий, емоційний, захоплений. Схильні бачити  постійно мінливий світ. Постійно спрямовані в майбутнє.

 

У нашій темі залишилося ще одне слово. Які у вас припущення з приводу останнього слова?

Це слово «майбутнє». А що таке майбутнє? (Можливі відповіді учнів: «Те, що йде за теперішнім, те, що буде ...»)

 

 

 

 

Уявімо, що майбутнє - поїзд, але він без пасажирів. Пасажирами стануть іменники, які і визначають, на ваш погляд, майбутнє будь-якої людини, наприклад, майбутнє - це кар'єра і т.д. Запишіть ці іменники на ваших вагонах.

(На це завдання відводиться 2-3 хвилини)

 

Учитель: Представники кожної групи зачитують свій набір іменників, що визначають майбутнє, і приєднують вагон до голови поїзда.

Майбутнє кожної людини складається з безлічі складових. Визначити, які з них головніші, які менш головні, досить складно. Сьогодні ми зупинимося лише на трьох складових, без яких неможливо уявити майбутнє будь-якої людини: здоров'я, сім'я, професія.

 

Моє майбутнє – моє здоров’я!

 

Учитель: Найцінніше, що є у людини, - це життя, а найцінніше в житті - це, звичайно, здоров'я. У словнику дається таке визначення здоров'я: Здоров'я - це стан повного фізичного, психічного і соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб.

 

а) Рифмопльоти

 

Учитель: Про здоров'я сьогодні поговоримо з допомогою чотиривіршів, які ви складете на задані рими:

 

не купити - стежити - розпочати - не втрачати;

вирішувати - обирати - дихати – відпочивати.

 

Учитель: Поділіться своїми рецептами здоров'я (кожна група представляє свій чотиривірш).

 

Моє майбутнє – моя сім’я!

 

Учитель: Спробуємо уявити вашу майбутню сім'ю. Перед кожною групою буде стояти своя задача: уявити портрет глави сім'ї (чоловіка), дружини, дитини, традиції вашої родини. Виберіть ті характеристики і визначення, які необхідні для подання портрета сім'ї (в групах заповнити макети). Якщо якихось характеристик і визначень не вистачає, запишіть їх на порожніх листочках.

 

Учитель: А тепер в кожній групі слід зробити вибір: визначте, хто буде представляти вашу частину сім'ї. (Групи представляють, як виглядає майбутня сім'я).

 

Моє майбутнє – моя професія!

 

Учитель: Звичайно, майбутнє неможливо уявити без будь-якої професійної діяльності.

 

а) Пантоміма «Вгадай професію»

Кожна команда витягне одну букву алфавіту, придумає на цю букву професію і покаже її особливості іншим групам (пантомімою, жестами, мімікою). Решта команд повинні відгадати назву професії. (Представник від кожної команди підходить до столу, де розкладені всі букви алфавіту, витягує будь-яку; команда радиться, показує, інші групи відгадують професію).

Учитель: У всі часи люди по-різному ставилися до своєї роботи, до праці, що їм доводилося виконувати. Послухайте легенду. Давним-давно у французькому місті Шартрі будувався великий собор. Трьох робітників, які підвозили на тачках будівельний камінь, запитали, чим вони займаються. Перший відповів: "обтісував ці кляті камені, он які мозолі на руках набив!" Другий мовив: "Я обтесую і вожу камені, заробляю на шматок хліба своїй дружині і дочкам". А третій сказав з посмішкою: "Я будую прекрасний собор". Займаючись однією роботою, всі троє дали різні відповіді на поставлене запитання.

Питання командам: Чому? (Відповідають діти).

Учитель: У відповідях кожного прозвучало їх особливе ставлення до однієї і тієї ж діяльності: будівництва собору. Не секрет, що і в наш час розвитку науки, техніки, телебачення, комп'ютерів далеко не всі люди ставляться до своєї роботи з любов'ю, отримуючи від праці задоволення і радість; не кожен відчуває любов до своєї професії.

Питання: Як ви думаєте, чому? (Відповідають учні).

Учитель: Головна причина цього криється у виборі професійної діяльності, що не відповідає інтересам, схильностям, здібностям людини. Отже, праця приносить радість і успіх тоді, коли вона до душі.Зараз кожна команда отримає картку з п'ятьма реченнями, які необхідно закінчити. А потім ми подивимося, що у вас вийшло.

б) "Закінчити речення":

Люди працюють заради ...

Справжній труд - це ...

При виборі професії люди часто не враховують ...

У будь-якій професійній праці найважливіше ...

Щастя це…

 

Учитель: Ви написали все правильно, а тепер давайте порівняємо ваші висловлювання з думками на цю ж тему філософів, економістів, політиків.

1. Люди працюють заради задоволення своїх потреб, заради самовираження власного "Я".

2. Справжній труд - це самовіддача і творчість.

3. При виборі професії люди часто не враховують поняття, які виражаються трьома словами: хочу, можу, треба.

А. Хочу - своє бажання.

Б. Можу - свої можливості, здібності, знання, стан здоров'я.

В. Треба - потреби ринку праці.

4. У будь-якому професійному праці найважливіше - знання, і вміння їх застосовувати на практиці.

5. Одного разу, на питання: "Що ж таке щастя?" пролунала така відповідь: "Щастя - це коли вранці з радістю йдеш на роботу, а ввечері з радістю повертаєшся додому". Отже, однією зі складових щастя є правильний вибір своєї професії. Ця проблема рано чи пізно постає перед будь-якою людиною.

Учитель: Як ви вважаєте, які фактори можуть впливати на вибір професії? (відповіді учнів)

Давайте разом розглянемо ці фактори. (виступи учнів)

1. Знання про професії та їх затребуваність.

Світ професій великий і різноманітний, проте людина, як правило, має уявлення тільки про малу його частину. Чим менше їй відомо, тим вужче поле для вибору. Крім того, навіть ті види діяльності, які, здавалося б, добре відомі, далеко не завжди відповідають нашим уявленням. Тому перш ніж визначитися у виборі професії, треба постаратися познайомитися з багатьма з них.

2. Схильності (інтереси, мотиви праці).

Людина більш успішна в тій діяльності, яка йому до душі. Тому, обираючи професію, потрібно звернути увагу на те, чим цікаво займатися, що приносить задоволення. Наприклад, якщо людині подобається організовувати інших людей, бути лідером, швидше за все, йому підійдуть професії, які передбачають вміння працювати з колективом (менеджер, педагог, тренер).

3. Здібності, здоров'я (внутрішні можливості і обмеження).

Одного інтересу до якої-небудь справи мало, потрібно ще, щоб вона вдавалась. А для цього необхідні певні здібності. Так, щоб грати на скрипці, недостатньо любити музику, потрібен ще й абсолютний музичний слух. Можливості людини обмежені також станом його здоров'я.

4. Рівень домагань і самооцінка.

Мова тут йде про ту планку, яку людина сама собі встановлює, прогнозуючи своє майбутнє. При цьому вона або оцінює себе адекватно, або занижує свої можливості, або переоцінює їх. Самооцінка і домагання - важливий внутрішній регулятор поведінки людини в будь-яких життєвих ситуаціях, в тому числі і в плануванні кар'єри.

5. Думка батьків, сім'ї.

Зазвичай близькі люди беруть активну участь у виборі професії старшокласником. Наприклад, в сім'ї, де кілька поколінь присвятили своє життя медицині, батьки хочуть, щоб і діти пішли по їх стопах. Багато батьків вважають, що вони краще знають, чим їх дитина повинна займатися в майбутньому. У цьому випадку велика ймовірність нав'язування своєї думки або прямий тиск з боку дорослих. На жаль, чужий вибір часто буває невдалий. З іншого боку, саме з родичами можна обговорити проблеми, що виникають, порадитися, проаналізувати всі плюси і мінуси можливих професійних шляхів. До того ж саме сім'я, як правило, оплачує професійну освіту дітей, допомагає матеріально в період навчання.

6. Думка однолітків.

Думка однокласників, друзів, товаришів, безумовно, важлива. Адже часто людина представляє себе зовсім не такою, якою її бачать з боку. Саме поради друзів можуть підштовхнути до аналізу своїх реальних можливостей і особистих якостей. Хоча нерідко погляди однолітків відображають ступінь популярності в сучасному суспільстві тих чи інших професій. Наприклад, юнак вирішив стати кравцем, але соромиться говорити про це в класі: «немодно» і начебто не чоловіча професія. Цілком можливо, що оточуючі просто дуже мало знають про цю професію. Крім того, міцні дружні зв'язки часто підштовхують молоду людини до вибору професії «за компанію». Тому, прислухаючись до порад друзів, важливо пам'ятати, що вибір майбутньої спеціальності - це ваш і тільки ваш особистий вибір.

7. Позиція вчителів, професіоналів.

Обираючи професію, старшокласнику корисно врахувати думку шкільних вчителів про його можливості. Трапляється, що оцінка викладача може бути односторонньою і необ'єктивною. Так, учитель математики вправі судити про здібності учня в галузі точних наук, але ніяк не в галузі літератури або історії. Однак досвідом педагогів нехтувати не варто. Адже вони спостерігають за учнями протягом декількох років і непогано знають їх індивідуальні здібності. Сьогодні в школах працюють психологи. Вони можуть оцінити здібності і схильності учнів за допомогою спеціальних психологічних тестів і завдань.

8. Особистий професійний план (ЛПП).

За цією незрозумілою назвою ховаються уявлення про те, чого людина хоче досягти і в житті взагалі і в професії зокрема. Звичайно, неможливо точно спланувати свої дії на кілька років вперед. Але щоб прийняти будь-яке рішення, кожен повинен бути готовий відповісти на питання: для чого мені це потрібно і чи потрібно взагалі? Не менш важливі й уявлення про основні етапи і зовнішні умови досягнення намічених цілей.

Учитель: Таким чином, перебуваючи в пошуках майбутньої професії, потрібно обов'язково знати і враховувати всі перераховані вище фактори.

 

Учитель: У світі існує понад 50 тисяч професій. Як знайти серед них свою? Скільки із них ми собі більш-менш уявляємо? На що орієнтуватися? Що потрібно для того, щоб зробити свій професійний вибір?  Зараз я розповім про основні типи професійної діяльності людини.

Щоб людині легше було орієнтуватися в світі професій, всі професії поділяються на 5 основних типів в залежності від предмета праці:

• "людина-людина"

• "людина-техніка"

• "людина-знакова система"

• "людина-художній образ"

• "людина-природа"

Розглянемо кожен тип професій.

• "людина-людина"

Професії цього типу вимагають вміння встановлювати і підтримувати ділові контакти, розуміти стан людей, впливати на інших людей, виявляти витримку, мовні здібності.

"людина-знакова система"

Професії цього типу вимагають здатність до абстрактного мислення, оперування числами, тривалої і зосередженої уваги, посидючості.

"людина-художній образ"

Професії цього типу мають художній смак, високу естетичну чутливість, багату і яскраву уява.

• "людина-природа"

Професії цього типу вимагають вміння змінювати цілі в залежності від умов, спостережливість, витривалість, терплячість до нестачі комфорту в роботі, здатність орієнтуватися в умовах непередбачуваності.

Отже, ми познайомилися з усіма типами професій, і зараз можемо зіграти в гру

в) «Хто більше знає професій?»

Робота в групах. Кожна група отримує один з п'яти типів професій і називає професії, які відносяться до цього типу.

Можливі відповіді дітей:

- Учитель, лікар, журналіст, продавець, медсестра, вихователь, офіціант, юрист, перукар ...

- Водій, слюсар, інженер, конструктор, льотчик, машиніст, електрик, будівельник, слюсар-сантехник, гірник ...

- Бухгалтер, вчений, економіст, математик, програміст, нотаріус ...

- Художник, актор, режисер, артист, дизайнер, скульптор, диригент, фокусник, поет, композитор, балерина, фотограф ...

- Ветеринар, агроном, гідролог, вівчар, селекціонер, зоотехнік, кінолог, геолог, мисливствознавець, еколог, меліоратор ...

 

 

 

Учитель: З приводу вибору професії існують різні помилки. Пропонуємо вам обговорити в групах деякі твердження про вибір професії:

Професію слід обирати, вже в дорослому віці.

Професія обирається раз і назавжди.

Вибір професії залежить від товщини гаманця.

Потрібно знайти ту професію, в якій ти будеш кращим.

 

Учитель: Розкажіть нам про свою згоду або незгоду.

Притча про мудреця і метелика

Був в давнину один мудрець. У нього було багато послідовників, багато у нього вчилися. І ось одного разу два його учня посперечалися між собою. Один стверджував, що зможе задати мудрецю таке питання, яке поставить його в глухий кут. Другий сказав, що це неможливо.

Рано вранці перший учень пішов у поле і зловив там прекрасного маленького метелика. Затиснув його в долонях так, щоб не було його видно. Придумав він хитрістю здолати вчителя: "Я запитаю у нього, чи живий метелик, що в моїх долонях. Якщо він скаже ні, то я розтисну долоні і він злетить. Якщо ж скаже так, то я роздавлю його і відкривши долоні, він побачить лише його мертве тільце. Так він потрапить в незручну ситуацію, а я виграю спір ".

Прийшов до свого мудреця-вчителя учень і в присутності всіх запитав його

- Учитель, мертва чи жива метелик в моїх долонях?

- Все в твоїх руках...

 

Учитель:  Часом у житті нам здається, що оточуючі нас люди, події,  що відбуваються тощо - все це або чорне або біле. Але реальний світ багатобарвний. Вчіться бачити в людях і в своєму житті нюанси, які з такою легкістю можуть все змінити для вас.

 

На пам'ять про нашу теплу зустріч дозвольте подарувати вам ці листівки-пам'ятки (кожному учню надаються рекомендації по вибору професії).

 

 

 

doc
Додано
29 серпня 2023
Переглядів
1369
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку