ВИХОВНА ГОДИНА: «МОВА РІДНА, СЛОВО РІДНЕ»

Про матеріал

ВИХОВНА ГОДИНА: «Мова рідна, слово рідне»

Мета: формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без

якого не може існувати ні народ, ні Україна, збагатити та доповнити наявні знання ; розвивати і корегувати логічне мислення, пізнавальні та пошукові інтереси школярів, увагу, пам`ять, фонематичний слух; виховувати любов до рідної мови, поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти українською мовою.

Обладнання: плакати-вислови про мову, таблиця деформованих речень (рядок з вірша, прислів`я). Книжка «наша мова солов`їна. Тема на дошці, лялька (для колискової).

Хід заняття:

І Організація класу. Нервово-психологічна підготовка

Любе сонце ясно світить,

Посилає всім привіти,

Ніжно гріє і ласкає,

До роботи закликає.

ІІ Тема, мета.

Відгадування загадки

Є в ній вогонь калини, дзвін струмків,

Солодкий щебет ранніх солов'їв,

Твоя дитино, пісня колискова

І материнське тепле й ніжне слово

(Рідна мова)

- Сьогодні ми зібрались щоб сказати теплі й ніжні слова про нашу рідну мову, щоб зрозуміти яке значення має мова для людини.

ІІІ Головна частина.

1. – Ми живемо на мальовничій землі – в Україні. Тут жили наші предки, живуть наші батьки, живемо ми. Милуємося красою рідної мови, природи, вслухаємося у чарівні мелодії пісень, вбираємо в себе ніжні звуки української мови.

1-й учень. Слово до слова – зложиться мова.

На білому світі, на нашій землі.

Є мова у квітів, є мова в зорі,

Є мова у бджілки, метелика,

В клена, в бузкової гілки,

В любистку зеленім.

2-й учень. І в мене є мова

Барвиста, шовкова,

Весела і ніжна

Моя рідна українська мова!

2. – Без мови немає народу.

А тепер припустімо на хвилинку, що мови нашої - та інших мов на землі – ще немає.

- Якою була б земля? Якими були б ми?

Навіть уявити важко, яка б це була сумна і похмура картина: немає великих міст, навіть малих сіл, немає автомобілів, не літають літаки. Стіною стоять непрохідні ліси, а в них – хижі звірі, гадюки й сови…

А хто там боязко визирає? Та то ж первісна людина!(Входить до класу учень, одягнений в первісну людину, імітує рухами те, що хоче сказати). Вчитель коментує:

Скоцюбилась від холоду й страху, сторожко оглядається. Мова дуже бідна. Слова замінювались рухами рук, рухами вказували «Піди туди», «Візьми оце!», «Допоможи підняти!» (учень уходить).

- Важко нам прийшлося б, якби не було мови через потребу спілкуватися. Письменники, поети зробили великий внесок у розвиток української мови.

3. - Любов до рідної мови розпочинається ще з колиски, з маминої пісні.

(Дівчина співає колискову пісню, колихаючи ляльку)

«Котику сіренький,

Котику біленький,

Не ходи до хати,

Не буди дитяти.

Дитя буде спати, а-а-а»

3-й учень:

Із слова починається людина,

Із мови починається мій рід.

Моя ласкава, мамина, єдина-

Щебече соловейко на весь світ.

- Яке перше слово вимовляє дитина? (мамо).

4.Утворення прислів`я, приказок.

- Українська мова багата прислів`ями, приказками, загадками, жартами, піснями, віршами.

- Давайте утворимо речення із слів:

Буду, мова, я , золота навчатись.(Буду я навчатись золотої мови).

Від, й, слово, лід, тепле, розмерзає.

- Продовжіть прислів`я:

1.Слово до слова – зложиться мова.

2.Щире слово, добре діло душу й серце обігріло.

3.Свій розум май, але мудрих людей питай.

4.Умій сказати, умій змовчати.

5.Шабля ранить голову, а слово душу.

6.Рана загоїться, зле слово ніколи.

5. Конкурс скоромовок

Летів горобець, сів на хлівець.

Як вийшов стрілець, то й утік горобець.

6. Гра «Хто більше?»

1)Придумати синоніми до слова мова.

-глибина

Мова - скарб

-душа

2)Придумати прикметники до слова мова.

(Солов'їна, золота, кольорова, чудова…)

– Наша мова легко без зусиль сама до рук не дається. Вам, любі діти, треба наполегливо праювати, запам`ятовувати правила, нові слова й цілі речення (прислів`я та приказки), бо це збагачує вашу мову. І тоді, послухавши вас, хтось скаже: « Як прекрасно звучить українська мова!»

7. Цікаво знати

У світі налічується близько 3 тисяч мов. Одні з них перебувають між собою у близькій спорідненості, а інші – віддалені одна від одної. До близькоспоріднених мов належать українська, російська, білоруська.

Українська мова – одна з найбагатших мов слов'янства. Віками народ створював цю мову.

8. Учням пропонується прочитати з екрана висловлювання відомих людей про мову, слово.

Людина, яка втратила свою мову – неповноцінна.

П. Мовчан

Слово – зброя. Як усяку зброю, його треба чистити і доглядати.

М. Рильський

Хто ясно думає, той ясно і говорить.

Буало

9. Відгадування загадки.

– Що вам допомагає у вивченні мови ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку:

«Язика не має, а науки навчає».

(книга)

- Молодці! Так як «Хто багато читає, багато знає».

10.Презентування книжки.

- А прочитавши цю книжечку, яка називається «Наша мова солов`їна», ви ще глибше відчуєте, який то неоціненний скарб – наша рідна мова, що її потрібно не лише любити, а й берегти (вчитель показує книжечку).

ІV Заключна частина.

−Діти, в якій країні ми живемо?

(В Україні)

−Якою мовою ми розмовляємо?

(Українською)

−Про які мови ви вже чули?

(Російську, білоруську, англійську, німецьку…)

−А яка мова вам найрідніша?

(Українська)

Чому?

Читаємо вірш, учні підказують останнє слово в кожному рядку.

Всі народи мови … (знають)

Всі пісень своїх … (співають)

Бо хто має мову … (рідну)

Той багатий, а не … (бідний).

Вірш Ю. Рибчинського «Наша мова»

Мова наша, мова −

Мова кольорова,

В ній гроза травнева

Й тиша вечорова.

Мова наша, мова −

Пісня стоголоса,

Нею мріють весни,

Нею плаче осінь.

Як вогонь у серці

Я несу в майбутнє

Невгасиму мову,

Слово незабутнє.

Бажаємо вам любити і шанувати рідну мову. Добре її знати. А для того добре вчитися і багато читати.

(перегляд відеопрезентації про мову і вручення логотипів «Я говорю українською»)

V Підсумки.

На цьому наша виховна година «Мова рідна, слово рідне » закінчена.

Перегляд файлу

ВИХОВНА ГОДИНА: «Мова  рідна, слово  рідне»

Мета:  формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без

якого не може існувати ні народ, ні Україна, збагатити та доповнити наявні знання ; розвивати і корегувати логічне мислення, пізнавальні та пошукові інтереси школярів, увагу, пам`ять, фонематичний слух; виховувати любов до рідної мови, поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти українською мовою.

Обладнання: плакати-вислови про мову, таблиця деформованих речень (рядок з вірша, прислів`я). Книжка «наша мова солов`їна. Тема на дошці, лялька (для колискової).

Хід заняття:

І Організація класу. Нервово-психологічна підготовка

Любе сонце ясно світить,

Посилає всім привіти,

Ніжно гріє і ласкає,

До роботи закликає.

ІІ Тема, мета.

Відгадування загадки

Є в ній вогонь калини, дзвін струмків,

Солодкий щебет ранніх солов’їв,

Твоя дитино, пісня колискова

І материнське тепле й ніжне слово

 (Рідна мова)

- Сьогодні ми зібрались щоб сказати теплі й ніжні слова про нашу рідну мову, щоб зрозуміти яке значення має мова для людини.

ІІІ Головна частина.

1. – Ми живемо на мальовничій землі – в Україні. Тут жили наші предки, живуть наші батьки, живемо ми. Милуємося красою рідної мови, природи, вслухаємося у чарівні мелодії пісень, вбираємо в себе ніжні звуки української  мови.

 

1-й учень. Слово до слова – зложиться мова.

На білому світі, на нашій землі.

Є мова у квітів, є мова в зорі,

Є мова у бджілки, метелика,

В клена, в бузкової гілки,

В любистку зеленім.

 

2-й  учень. І в мене є мова

Барвиста, шовкова,

Весела і ніжна

Моя рідна українська мова!

 

2. – Без мови немає народу.

А тепер припустімо на хвилинку, що мови нашої - та інших мов на землі – ще немає.

- Якою була б земля? Якими були б ми?

Навіть уявити важко, яка б це була сумна і похмура картина: немає великих міст, навіть малих сіл, немає автомобілів, не літають літаки. Стіною стоять непрохідні ліси, а в них – хижі звірі, гадюки й сови…

 

А хто там боязко визирає? Та то ж первісна людина!(Входить до класу учень, одягнений в первісну людину, імітує рухами те, що хоче сказати). Вчитель коментує:

Скоцюбилась від холоду й страху, сторожко оглядається. Мова дуже бідна. Слова замінювались рухами рук, рухами вказували «Піди туди», «Візьми оце!», «Допоможи підняти!» (учень уходить).

- Важко  нам  прийшлося б, якби не було мови через потребу спілкуватися. Письменники, поети зробили великий внесок у розвиток української мови.

 

3. - Любов до рідної мови розпочинається ще з колиски, з маминої пісні.

(Дівчина співає колискову пісню, колихаючи ляльку)

«Котику сіренький,

Котику біленький,

Не ходи до хати,

Не буди дитяти.

Дитя буде спати, а-а-а»

3-й учень:

Із слова починається людина,

Із мови починається мій рід.

Моя ласкава, мамина, єдина-

Щебече соловейко на весь світ.

- Яке перше слово вимовляє дитина? (мамо).

4.Утворення прислів`я, приказок.

- Українська мова багата прислів`ями, приказками, загадками, жартами, піснями, віршами.

 

- Давайте утворимо речення із слів:

Буду, мова, я , золота навчатись.(Буду я навчатись золотої мови).

Від, й, слово, лід, тепле, розмерзає.

 

- Продовжіть прислів`я:

  1. Слово до слова – зложиться мова.
  2. Щире слово, добре діло душу й серце обігріло.
  3. Свій розум май, але мудрих людей питай.
  4. Умій сказати, умій змовчати.
  5. Шабля ранить голову, а слово душу.
  6. Рана загоїться, зле слово ніколи.

5.  Конкурс скоромовок

Летів горобець, сів на хлівець.

Як вийшов стрілець, то й утік горобець.

6. Гра «Хто більше?»

  1. Придумати синоніми до слова мова.
  • глибина

 Мова -   скарб

  • душа
  1. Придумати прикметники до слова мова.

(Солов’їна, золота, кольорова, чудова…)

 

 – Наша мова легко без зусиль сама до рук не дається. Вам, любі діти, треба наполегливо праювати, запам`ятовувати правила, нові слова й цілі речення (прислів`я та приказки), бо це збагачує вашу мову. І тоді, послухавши вас, хтось скаже: « Як прекрасно звучить українська мова!»

7. Цікаво знати

У світі налічується близько 3 тисяч мов. Одні з них перебувають між собою у близькій спорідненості, а інші – віддалені одна від одної. До близькоспоріднених мов належать українська, російська, білоруська.

Українська мова – одна з найбагатших мов слов’янства. Віками народ створював цю мову.

8. Учням пропонується прочитати з екрана висловлювання відомих людей про мову, слово.

Людина, яка втратила свою мову – неповноцінна. 

  П. Мовчан

Слово – зброя. Як усяку зброю, його треба чистити і доглядати.

  М. Рильський

Хто ясно думає, той ясно і говорить.

 Буало

9. Відгадування загадки.

– Що вам допомагає у вивченні мови ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку:

«Язика не має, а науки навчає».

(книга)

- Молодці! Так як «Хто багато читає, багато знає».

10.Презентування книжки.

- А прочитавши цю книжечку, яка називається «Наша мова солов`їна», ви ще глибше відчуєте, який то неоціненний скарб – наша рідна мова, що її потрібно не лише любити, а й берегти (вчитель показує книжечку).

ІV Заключна частина.

  • Діти, в якій країні ми живемо?

 (В Україні)

  • Якою мовою ми розмовляємо?

 (Українською)

  • Про які мови ви вже чули?

(Російську, білоруську, англійську, німецьку…)

  • А яка мова вам найрідніша?

 (Українська)

Чому?

Читаємо вірш, учні підказують останнє слово в кожному рядку.

Всі народи мови … (знають)

Всі пісень своїх … (співають)

Бо хто має мову … (рідну)

Той багатий, а не … (бідний).

Вірш Ю. Рибчинського «Наша мова»

Мова наша, мова −

Мова кольорова,

В ній гроза травнева

Й тиша вечорова.

Мова наша, мова −

Пісня стоголоса,

Нею мріють весни,

Нею плаче осінь.

Як вогонь у серці

Я несу в майбутнє

Невгасиму мову,

Слово незабутнє.

Бажаємо вам любити і шанувати рідну мову. Добре її знати. А для того добре вчитися і багато читати.

(перегляд відеопрезентації про мову і вручення логотипів «Я говорю українською»)

V Підсумки.

На цьому наша виховна година «Мова  рідна, слово  рідне » закінчена.

 

 

Придумати прикметники до слова «мова».

Мова  (яка?) __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Придумати прикметники до слова «мова».

Мова  (яка?) __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Придумати прикметники до слова «мова».

Мова  (яка?) __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Придумати прикметники до слова «мова».

Мова  (яка?) __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Придумати прикметники до слова «мова».

Мова  (яка?) __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Буду    мови     я  золотої.     навчатись

 

Буду    мови     я  золотої.     навчатись

 

Буду    мови     я  золотої.     навчатись

Від   й   слова   лід теплого   розмерзає.

 

Від   й   слова   лід теплого   розмерзає.

 

Від   й   слова   лід теплого   розмерзає.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 червня 2018
Переглядів
408
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку