Виховна година
Тема: «Добре тому жити, хто вміє дружити»
Мета: формувати поняття про справжню дружбу, уміння правильно вибирати друзів, спілкуватись і товаришувати; виховувати чемне ставлення учнів одне до одного; сприяти створенню дружнього дитячого колективу. Виховувати позитивні риси характеру, бажання робити добро, почуття вдячності, людяності, чесності, порядності, толерантності. Поповнити знання дітей правилами дружби.
Хід заняття
I. Оголошення теми виховної години і очікуваних результатів.
З ним можна все обговорити,
Обміркувати і порадитись завжди.
Цікаво з ним і у похід ходити,
Якщо не маєш його, то знайди. (Друг)
- Діти, а яким би ви хотіли бачити свого друга?
- Прочитайте тему сьогоднішнього уроку.
Добре тому жити, хто вміє дружити.
Гадаю, після сьогоднішнього спілкування ви розширите свої знання правилами дружби і краще будете розбиратися в справжніх друзях, більше будете розуміти і цінити друзів.
Скільки б іграшок, книжок, розваг у вас не було, без справжнього друга сумно і нецікаво. Адже тільки з другом можна поділитися радістю і смутком, поговорити про все, що тебе цікавить, весело погратися.
II. Мотивація навчальної діяльності.
1. Інтерактивна вправа « Мікрофон»
- Подивіться на наш будинок, який зветься школа. Чи можна назвати її нашим спільним домом? Як ви хочете, щоб в ньому жилося?
- У школі багато просторих та світлих кабінетів. В кожному з них навчаються діти. Це однокласники. Що у них спільного?
- Чи можна їх назвати товаришами, друзями? Як діти стають друзями? Що для цього треба?( Спільні інтереси та заняття, однакові погляди на життя…).
- Діти, а що для вас означає дружити?
- Свою відповідь починайте словами: «Дружити – це означає…» (працює «мікрофон»)
- У кого з вас є друзі?
- Чи є вони серед однокласників?
- Давайте розберемось, який насправді вірний друг?
III. Робота за темою виховної години.
1. Складання «Асоціативного куща».
- Все, що ви говорили, правильно. Отже, який він, ваш друг – назвіть тепер його одним словом.
веселий чуйний добрий порядний вірний
щирий друг надійний
тактовний справжній справедливий чесний
За початковими літерами слова дружба назвіть якості справжнього друга .
Д - добрий, дотепний, доброзичливий, дбайливий…
Р - радісний, розумний …
У - уважний, урівноважений …
Ж - життєрадісний, жвавий,
Б - бадьорий, балакучий …
А - активний, акуратний.
- Діти, головна дружба починається в родині. Саме в родині мами читають
вам перші казки, розповіді про дружбу.
- Книг про дружбу багато. Читаючи ці книги, ви придбаєте собі ще й
літературних друзів.
-Перед вами різні герої, різні імена. Як ви думаєте, хто з ким дружить, хто
кому потрібен?
Кумедний бурундук Чіп і ... (Дейл)
Добра Білосніжка і ... (сім гномів)
Кумедний Вінні-Пух і ... (Порося)
Добрий Малюк і ... (Карлсон)
Зелений крокодил Гена і ... (Чебурашка)
Маша і (Ведмідь)
- Які ви знаєте українські народні казки, в яких йдеться про дружбу,
взаємодопомогу?
( « Рукавичка», «Ріпка», «Котик і Півник», «Коза-дереза» )
- Чи були герої казки « Лисичка та Журавель» друзями? Чим закінчилась
їхня дружба? Чому?
- Всім відомо, що не завжди з другом можна згодитися у якійсь справі чи думкою. Іноді навіть на емоціях мимоволі виникають конфлікти. Але треба уміти прощати і вибачати. Як же це правильно робити?
- Правильно! Щоб помиритись, треба вибачитись. Для цього існує безліч способів. Як ви миритесь, розкажіть. (Відповіді дітей.) А я пропоную вам мирилки.
1. Мирилка летіла, на плече сіла,
Сказала тихенько: - Миріться швиденько!
2. Ти - не ворог, я - не ворог. Нам сваритись просто сором.
Помирились, помирились, щоб ніколи не сварились.
3. Ти не плач, не плач, не плач і скоріш мені пробач,
І на мене ти не сердься, бо у тебе добре серце.
Будемо завжди дружити і ніколи не сваритись!
4. Подивися просто в очі; я сваритися не хочу.
Я образить не хотів,ненароком зачепив.
Просто в очі подивись і зі мною подружись.
5. Пироги печуться, а хлопчики б’ються,
Вже спеклися пироги, хлопчики не вороги.
Нумо, чур не битися! Нумо вже миритися!
Мирися, мирися, та більше не бийся.
-Ми вважаємо, що дружити – значить..
-Тому що…
-Наприклад..
-Отже, … .
Підсумок: Почуття взаємодопомоги, товариськості, дружби здавна цінувалось українським народом. Про це йшлося в казках, прислів’ях, байках.
Друга шукай, а знайдеш – (тримай).
Людина без друзів, що дерево без (коріння).
Один за всіх, всі (за одного).
З ким поведешся, того й (наберешся).
Друзі пізнаються у (біді).
Як будемо в дружбі жити – нас нікому не (зломити).
- Бабусі хлопчик помагав,
На допомогу він мастак.
Він, діти, добрий хлопчик? (Так)
- Тепер усі скажіть мені:
У сварці жити добре? (Ні)
- А як немає забіяк?
Тоді усім прекрасно?(Так)
- А як серця у всіх ясні,
То вам погано діти? (Ні)
- Співає хлопчик гарно як!
А вам подобається? (Так)
- А як обличчя всіх сумні,
Похмурі, злі? Вам добре? (Ні)
- Кричить, ламає все хлопчак,
Це теж погано діти? (Так)
- Тоді іще скажіть мені:
Як діти б’ються, гарно? (Ні)
- Коли вам краще жити:
Коли сміються діти?(Так)
Звичайно, краще в мирі
І з усіма дітьми дружити,
Щоб всі веселими були,
В добрі і злагоді жили.
- Отже, хочеш мати друга - будь ним. Це мудре старе правило. Потрудися душею для людини, що знаходиться поруч, сприйми її радощі й негаразди як свої власні, подумай про те, як зробити її життя щасливішим, не пожалій для цього ні сил, ні часу.
Взаємоповага, чуйність, ввічливість — неодмінні ознаки дружного класу. Неприпустимі в класі образливі прізвиська, непристойні жарти, неповага до дівчат, грубість у взаєминах. Дружбу можна легко зруйнувати грубими, недоречними жартами. Вам ще доведеться крокувати з класу в клас пліч-о-пліч. Перед вами буде виникати безліч проблем, але я хочу сподіватись, що ви пронесете у своїх серцях довіру до людей, добро, уміння дорожити дружбою.
Ми зараз з вами з’ясуємо яким має бути справжній друг. (Діти виходять по черзі і вибирають вчинки, написані заздалегідь на листках, якщо підходить вчинок - прикріплюють на дошку, а якщо ні - кладуть на стіл.)
Зрозуміє тебе. Зрадіє твоїм успіхам. Пускає плітки. Допоможе у біді. Дасть добру пораду. Говорить неправду. Ображає товариша. Вітає з Днем народження. Нікого не ображає. З ним завжди весело. Захищає слабших. Ділиться з тобою. Обзивається. Якщо захворієш – буде приходити до тебе. Заздрить твоїм успіхам.
На паперовій долоньці діти пишуть своє ім’я, а на пальчиках імена своїх друзів. Обклеюємо долоньками коло.
ІV. Рефлексія. Підсумок .
А для чого нам потрібна дружба?
1. Поетична хвилинка.
І кожного любити, усім нести тепло.
Поганого нічого нікому не казать.
Слова хороші й щирі хай линуть на землі.
Живім із сонечком в душі, на ненависть не гаймо часу!
Живім, як пташечка в саду, і не носім в душі образу.
Тож будем в світі дружно жити і разом з піснею дружить.
- Ось і добігає кінця наша виховна година. Сподіваюся, що вона збагатили вас, допомогла доторкнутися душею до людських витоків добра й милосердя.
Запам'ятайте закони дружби (на дошці).
Закони дружби
забути свою образу.