Виховна година на тему "Толерантність"

Про матеріал

Розробка класної години з теми "Толерантність" створена з метою розкрити поняття «толерантність», використовуючи історичні факти, показати певні рівні толерантної поведінки людини; виховувати почуття взаємодопомоги та дружнього приняття іншої людини; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок.

Перегляд файлу

Виховна година з елементами тренінгу «Толерантність та терпимість»


         Мета: розкрити поняття «толерантність», використовуючи історичні факти, показати певні рівні толерантної поведінки людини; розвивати вміння аналізувати, приймати рішення, вибирати правильну позицію; виховувати спостережливість, уважність до інших людей, здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі; виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість; виховувати почуття взаємодопомоги та дружнього приняття іншої людини; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок.

Форма проведення: заняття з елементами тренінгу.

Хід заняття

І. Організація класу.

ІІ. Повідомлення теми та мети заняття.

СЛАЙД 1 Тема сьогоднішнього нашого заняття − «Толерантність та нетерпимість». Що означає поняття «толерантність»? Чи завжди ми в житті толерантні до інших людей? Які якості має толерантна людина і як їх виховати в собі? На ці та багато інших запитань нам доведеться сьогодні відповісти. 

ІІІ. Основна частина заняття.

Вчитель. Послухайте вірш В Симоненка.
Ти знаєш, що ти людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя − єдина,
Мука твоя − єдина,
Очі твої − одні.
Більше тебе не буде,
Завтра на цій землі.
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди −
Добрі, ласкаві й злі.
Сьогодні усе для тебе −
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба −
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі − людина,
І, хочеш того чи ні,
Усмішка твоя − єдина,
Мука твоя − єдина,
Очі твої − одні.
 

  •                  Скажіть, про кого цей вірш? (Відповіді дітей можуть бути різними,але вчитель повинен підвести до того, що цей вірш про кожного з нас.)
  •                  Люди народжуються в різних країнах, спілкуються різними мовами і вірять в різні речі. Але у багатьох нас є спільні риси.


СЛАЙД 2     Інтерактивна вправа «Чим ми схожі?»

Учасники сідають по колу. Вчитель обирає серед учнів одного за якоюсь реальною чи уявною схожою зі своєю рисою та запрошує його в центр кола. Обраний звертається до будь-кого з учасників у такий же спосіб. Але за іншою ознакою. Так продовжується доти, доки усі учасники не опиняться у колі.

Обговорення:

  •                  Всі учасники вправи по черзі опинилися в центрі кола. Які емоції ви відчували, коли зверталися саме до вас?
  •                  Чи хвилювалися ви, коли кожного наступного разу вас не обирали?
  •                  Чи важко було тому хто стояв у центрі кола знайти схожу рису в іншому?
  •                  А оскільки всі ж таки різні, то часто буває, що хто-небудь починає дратувати іншого.


Вчитель. Усі люди різняться між собою. Одні мають білий колір шкіри, інші – чорний або жовтий. Одні люди високі, інші – невисокі. Одні стрункі, інші – повні. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших. Хоча в історії були випадки, коли люди лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе. Згадаємо такі випадки в історії людства. Чому виникають сварки, бійки, війни?

Війни виникають, мабуть, тому, що виникав розлад між людьми, не було між ними злагоди, кожен хотів слави або заздрив іншому, хотів довести, що він кращий, або прагнув помсти. Історичні факти війн такі:

СЛАЙД  3  стародавній світ – Троянська війна – після викрадення Єлени ахейці розпочали війну з троянцями, щоб повернути дружину своєму царю.

СЛАЙД  4 Середньовіччя – війни виникали на релігійній підставі. Хрестові походи підняли Європу на війну проти іновірців-мусульман, за визволення гроба Господнього в Єрусалимі і продовжувались майже 200 років. Ці походи забрали життя сотень тисяч людей та принесли колосальні збитки.

СЛАЙД  5 Друга світова війна – Гітлер вважав арійську расу кращу за інші. Основний план Гітлера полягав у тому, щоб встановити панування над усім світом, перетворивши населення інших країн на рабів. Для світу це стало трагедією й призвело до смерті десятки мільйонів людей.

 

СЛАЙД 6  Сьогодення. Схід України. АТО… Зовсім недавно дружня, а сьогодні ворожа Росія жорстоко і ціленаправлено  вбиває свою сестру – Україну чи то за територію, чи заради знищення народу. І знову людські втрати…

Сьогодні ми ближче познайомимося зі словом « толерантність». 

СЛАЙД 7
Поняття «толерантність» на різних мовах має різні відтінки. Я познайомлю вас лише з деякими.

  •                  Англійською мовою – це готовність і здатність без протесту сприймати особистість або подію.
  •                  французькою – повага свободи іншого, його способи думки, поведінки, політичних і релігійних поглядів.
  •                  китайською – уміння дозволяти, допускати, проявляти терпимість до інших.
  •                  арабською – прощення, поблажливість, прихильність до інших.
  •                  перською – терпіння, витривалість, готовність до примирення;
  •                  українською - здатність терпіти щось або когось, бути стриманим, стійким.


СЛАЙД 8
Термін «толерантність» походить з латинської і означає різновид взаємодії та взаємовідносин між окремими людьми на основі взаємоповаги. 

СЛАЙД 9 Толерантність – терпіння до чужих думок, поведінки, повага до національних і культурних відмінностей, прагнення до взаєморозуміння між народами світу. 

Толерантність – це визнання і повага до інших людей, вміння жити разом з іншими людьми.

Толерантність передбачає, що у мене є свої погляди, у когось іншого вони інші, і хоча я ці погляди не поділяю, але терпимо до них ставлюся. 


Притча про аксакала

Помирає в одному поселенні старий акса­кал. Прийшли до нього люди попрощатися, і говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї, що усі сини та невістки, дочки й зяті жили разом в мирі і злагоді?» Не може вже говорити старий — подають йому папір, олівець, і він довго пише. Коли випав з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися всі — там 100 разів було написане одне слово — ТЕРПИМІСТЬ !»
 

Наскільки ми з вами толерантні зараз і дізнаємося,  пройшовши тест. 


Тест  «Чи толерантна я людина?»

(Вибери ту відповідь, яку ти вважаєш вірною)

1.  Для того, щоб не було війни.

а)  нічого не можливо зробити, тому що війни будуть завжди

б)  треба зрозуміти, з якої причини вони відбуваються

2.  У школі розповідають про героїв, які проявили толерантність.

а)  тобі це не цікаво

б)  ти бажаєш більше дізнатись про них

3.  Ти протистоїш насильству.

а)   насильством

б)  приєднуєшся до інших людей, щоб сказати «Ні»

4.  Тебе зрадив товариш.

а)  ти йому помстишся

б)  ти будеш намагатися налагодити з ним відносини

5.  Коли говорять про дітей, що постраждали від війни.

а)  ти почув і забув

б)  співчуваєш і хотів би чимось допомогти

6.  Ти не згоден з кимсь.

а)  ти не даси йому договорити

б)  ти його дослухаєш

7.  На уроці ти вже відповідав

а)  ти хочеш відповідати ще

б)  ти даси змогу відповідати іншим

8.  Тобі пропонують листуватися з іноземцями

а)  тобі це не цікаво, ти не хочеш ділитися з ними своїми мріями, своїми думками

б)  тобі цікаво з ними листуватися, пізнавати про їх життя, їх мрії, ділитися своїми мріями

 

СЛАЙД 10
Якщо в тебе майже одні «б».
Ти проявляєш високу толерантність. Ти в майбутньому будеш відповідальним, активним провідником миру у всьому світі. Розкажи друзям, як тобі це вдається.
 

СЛАЙД 11
Якщо в тебе від 3 до 7 «б».
Ти не дуже толерантний. Ти намагаєшся завжди нав’язати свої ідеї. Але ти допитливий, в тебе добра уява. Використовуй ці якості для боротьби з нетерпимістю.
 

СЛАЙД  12

Якщо в тебе менше ніж 3 «б».
Ти зовсім не толерантний. Якби ти був більшим оптимістом і тобі би подобалось вести дискусії, ти би став більш щасливим. Намагайся прикладати для цього більше зусиль.
СЛАЙД  13 (толерантність)

 

Розминка

1. Конкурс  «Цікаве слово».
Запрошуються команди, які обирають собі конверт з літерами. Літери розподіляються між членами команди, які за короткий час повинні вишикуватися так, щоб утворилося слово (наприклад: дружба, товариш)


2. Конкурс «Компліменти».
Запрошуються представники від команд, протилежної  статі й отримують завдання сказати один одному якомога більше компліментів.

3. Гра «Асоціативний ряд»

  •                  Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині. 

(На дошці записане у стовпчик слово толерантність, учні по черзі називають рису характеру і виходять записувати її) 

Т – терплячий, товариський, тактовний. 

О – обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий. 

Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні. 

Е – енергійний, елегантний, ефективний. 

Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний. 

А – активний, акуратний, авторитетний. 

Н – надійний, найдорожчий. 

Т – терплячий. 

Н – необхідний людям, ніжний, незалежний. 

І – інтелігентний, ідеальний, ідейний. 

С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий. 

Т – тактовний, товариський. 

Ь. 
 

Обговорення  

  • Чи подобаються вам риси характеру, які ми записали біля кожної букви?
  •                  Мені теж дуже-дуже вони подобаються і я бажаю, щоб ви про них не забували та шукали їх у собі.


IV. Підсумок заняття

  •                  Що нового дізналися на сьогоднішньому занятті?
  •                  Сформулюйте, що таке толерантність?
  •                  Яке значення має така риса характеру в житті людини? Чому необхідно бути толерантним?
  •                  Чи допоможуть вам отримані сьогодні знання вийти з неординарих, критичних ситуацій?
  •                  Для цього намагайтеся дотримуватись рекомендацій, побажань 

СЛАЙД 14  «Мішечок порад»:

  •                  будьте готові до того, що всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні;
  •                  навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтесь змінити в них те, що нам не подобається;
  •                  цінуйте в кожній людині особистість і поважайте її думки, почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими;
  •                  зберігайте „ своє обличчя ”, знайдіть себе і за будь-яких обставин залишайтеся самим собою.


СЛАЙД 15  Дуже важливо в колективі дотримуватись 4 правила толерантного спілкування:

  •                  Бути завжди уважним;
  •                  Бути терпимим в спорі і аргументувати свою думку;
  •                  Бути гуманним і милосердним;
  •                  Не ображати співбесідника.

СЛАЙД 16  Я хочу закінчити годину нашого спілкування словами німецького поета Гете: «Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна». 
 

 

1

 

docx
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
689
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку