Виховна година на тему: "У світі професій"

Про матеріал
Метою виховної години є ознайомити учнів з різноманітним світом професій, звернути увагу підлітків на таке важливе проблемне питання, як вибір професії; допомогти обрати справу до душі, відповідно до своїх можливостей.
Перегляд файлу

ТЕМА: У СВІТІ ПРОФЕСІЙ

МЕТА: ознайомити з різноманітним світом професій, звернути увагу підлітків на таке важливе проблемне питання, як вибір професії; допомогти обрати справу до душі, відповідно до своїх можливостей.

Вступне слово. Яка глибока думка закладена в словосполученні «вибір професії», скільки викликає воно емоцій та сподівань і водночас скільки породжує проблем! Це не просто вдало чи невдало прийняте в юності рішення, це щаслива чи розбита доля, активне, творче, радісне життя чи байдуже, пасивне існування.

Вже через рік дехто з вас обиратиме професію і оволодівати нею.

У Загальній Декларації прав людини підкреслюється, що кожна людина має право на вільний вибір професії.

Права людини, визначені Декларацією, покладені в основу Конституції України. Так, стаття 43 Конституції України проголошує право кожного на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку добровільно погоджується.

Як же із тисячі професій обрати ту, яка приносила б найбільшу користь людям, країні, давала б змогу відчути себе потрібним, повноцінним і задоволеним своєю працею? Як уникнути помилок і розчарувань у майбутньому, обравши певну професію?

У світі оснує безліч професій.

Професія – це певний вид праці. У кожній професії є свої різновиди праці, які називають спеціальностями. Наприклад, немає професії «учитель всього», а є учитель початкових класів, математики, фізики тощо, а інженер може бути інженером-електриком, програмістом, механіком тощо.

Світ професій дуже великий: їх налічується близько шести тисяч. Існує кілька класифікацій: за знаряддям праці (ручні, механізовані, автоматизовані, комп’ютеризовані, функціональні), за метою праці (перетворюючі, гностичні, винахідницькі), за галузевою ознакою (промислові. Будівельні, транспортні, зв’язку тощо), за умовами праці (робота вдома, на повітрі, в незвичайних умовах). Найпоширенішою є класифікація за предметом праці.

Групи професій

Людина - природа

Людина - технік

Людина - людина

Людина – знакова система

Людина – художній образ

Основні предмети праці

Живі організми, корисні копалини, атмосфера, вода, земля

Технічні системи, машини, агрегати, види енергії

Окремі люди, групи, колективи

Умовні знаки, цифри, шифри, коди, формули, схеми, ноти

Художні образи, твори мистецтва та літератури

Види професій

Рільник, тваринник, агроном, зоотехнік, геолог, лісник, рибовод, ветеринар

Слюсар, токар, монтажник, електрик, водій, інженер, пожежник

Учитель, лікар, продавець, медсестра, секретар, журналіст, адвокат

Касир бухгалтер економіст лінгвіст математик програміст набірник менеджер

Перукар, модельєр, художник, архітектор, фотограф, композитор, косметолог, дизайнер

Якості, характерні для предстаників професій групи

Знання біології, спостережливість, аналітичне мислення, організованість і внутрішня дисципліна, уміння аналізувати

Знання геометрії, фізики, технічної праці, міцне здоров’я, високу витривалість, фізичну силу, відповідальність, стресостійкість, хороший слух, хороша координація рухів

Організаторські здібності, вміння спілкуватися з людьми, терпеливість, врівноваженість, чесність, комунікативні здібності, сумлінність, акуратність

Математичні знання, уважність

Образно мислити,

 Уважність, відповідальність, хороша пам’ять, спостережливість, комунікативні та організаторські здібності, майстерність, розвинена уява

 

 

Що ж потрібно враховувати при виборі професій? Стан здоров’я, власні можливості, особисті й суспільні інтереси, розумові здібності. Чи може бути слідчим неуважний, акробатом – людина, яка страждає запамороченнями голови, художником – той, що не вміє образно мислити, а перекладачем – людина, яка погано запам’ятовує?

Вчитель: Зараз проведемо анкетування.

Анкета «Твої професійні нахили»

1а. Доглядати за тваринами.

1б. Обслуговувати машини.

2а. Допомагати хворим, лікувати їх.

2б. Складати таблиці, схеми, програми.

3а. Брати участь в оформленні книжок чи плакатів.

3б. Стежити за станом і розвитком рослин.

4а. Обробляти матеріал (деревину, тканину, метал, пластмасу)

4б. Доводити товари до споживача (рекламувати)

5а. Обговорювати науково-популярні книжки.

5б. Обговорювати художні книжки (статті, п’єси, концерти)

6а. Утримувати тварин.

6б. Тренувати товаришів у виконанні яких-небудь дій.

7а. Копіювати малюнки, зображення.

7б. Управляти підйомним краном, трактором.

8а. Повідомляти людям які-небудь відомості.

8б. Художньо оформлювати виставки.

9а. Ремонтувати речі (одяг, технікуґ0

9б. Шукати та виправляти помилки в текстах

10а. Лікувати тварин.

10б. Виконувати обчислення, розрахунки.

11а. Виводити нові сорти тварин.

11б. Конструювати, проектувати нові види виробів.

12а. Розв’язувати суперечки, запобігати сваркам, переконувати чи карати.

12б. Розбиратися в кресленнях, схемах.

13а. Брати участь у роботі гуртків художньої самодіяльності.

13б. Спостерігати, вивчати життя мікробів.

14а. Налагоджувати медичні прилади, апарати.

14б. Надавати людям медичну допомогу при пораненнях, травмах.

15а. Складати точні описи явищ, подій.

15б. Художньо описувати, відображати події

16а. Виконувати лабораторні аналізи  в лікарні

16б. Приймати, оглядати хворих.

17а. Фарбувати та розписувати стіни чи приміщення

17б. Монтувати будинки або складати машини, прилади

18а. Організовувати культпоходи, екскурсії

18б. Грати на сцені, брати участь у концертах

19а. Виготовляти креслення деталі чи виробу, споруджувати будинки.

19б. Креслити, копіювати креслення, карти.

20а. Вести боротьбу з хворобами тварин

20б. Працювати за комп’ютером

Аркуш відповідей

Л

Т

П

З

Х

10а

10б

12а

11б

11а

12б

13а

14б

14а

13б

15а

15б

16б

17б

16а

19б

17а

18а

19а

20а

20б

18б

Заповнивши «Аркуш відповідей», підрахуйте кількість знаків + у кожному вертикальному ряду. Сума їх буде показником ступеня вираження вашого усвідомлення нахилу до одного з типів професій.

Обираючи й оволодіваючи тією чи іншою професією, важливо врахувати також потребу економічного району в фахівцях певного типу. Барометр професій:

  • Професії, які відсутні на ринку праці регіону
  • Професії, які присутні на підприємствах регіону, але в незначних кількостях
  • Професії, за якими є можливість працевлаштуватися у регіоні
  • Актуальні професії ринку праці регіону

Професії, які відсутні на ринку праці регіону

Професії, які присутні на підприємствах регіону, але в незначних кількостях

Професії, за якими є можливість працевлаштуватися у регіоні

 

Актуальні професії ринку праці регіону

 

Консьєрж

Архівіст

Маркетолог

Столяр

Матрос

Архітектор

Менеджер

Бармен

Портьє

Економіст

Контролер

Бухгалтер

Політолог

Диспетчер

Інженер

Вантажник

Склодув

Інспектор

Монтажник

Машиніст

Брокер

Зоотехнік

Пічник

Маляр

Вишкомонтажник

Лікар

Експедитор

Касир

Логістик

Механік

Кравець

Охоронник

Комівояжер

Листоноша

Фрезерувальник

Слюсар

Гірник

Художник

Пекар

Продавець

Водій трамвая

Покрівельник

Тесляр

Токар

Маклер

Юрисконсульт

Перукар

Офіціант

Мерчендайзер

Агент страховий

Кухар

Штукатур

Пілот

Охоронець

Швачка

Муляр

Штурман

Психолог

Фармацевт

Тракторист

Мікробіолог

Фотограф

Водій

Програміст

Водолаз

Журналіст

Шліфувальник

Аудитор

Музикознавець

Агроном

Секретар керівника

Електрогазозварник

 

Підсумок. Народна мудрість каже: щасливий той, хто радісно йде на роботу і з радістю повертається додому. Але, щоб радісно було йти на роботу, треба одержувати від неї задоволення, а це залежить від вдало обраної професії. Тож бажаю кожному з вас не помилитися у своєму виборі.

Було б ідеально, якби кожен юнак чи дівчина на час завершення загальної освіти уже визначилися, тобто усвідомили свої покликання й узгодили їх з можливостями, зробили життєвий вибір, мета якого – максимальне самовдосконалення й творення добра, обрали майбутній фах, який дасть змогу все це реалізувати.

Але часто, особливо від обставин, від матеріальних можливостей батьків та їх поглядів на життя, адже частина батьків готова заплатити гроші, і чималі, аби влаштувати своїх дітей у престижні, на їхню думку, вищі навчальні заклади. І при цьому не завжди враховуються здібності й нахили сина чи дочки. Звичайно, батьки не вороги своїй дитині. Може, вони й не відають, до чого їх дитина має хист, а радше всього недооцінюють його. Таким чином, бажаючи добра своєму синові чи дочці, батьки чинять насильство над його (її) особистістю. Здобувайте знання, а здобувши, застосовуйте їх для добра.

Пам’ятайте золоту формулу вибору професії: «Хочу – можу – маю – треба».