26 серпня о 18:00Вебінар: Навчання в умовах пандемії: рекомендації ООН та світовий досвід

Виховна година на тему "Україна - слави й доблесті край"

Про матеріал

Виховна година присвячена захисникам України. Формує уявлення учнів про обов'язок, мужність, героїзм;

викликає почуття захоплення і гордості подвигами українських людей, здійсненними в роки війни і в мирний час;

показує роль самовиховання в формуванні моральної стійкості, мужності, почуття обов'язку і відповідальності перед Вітчизною;

викликає прагнення виховувати в собі волю, цілеспрямованість, моральну красу.

Перегляд файлу

Виховна година

УКРАЇНА – СЛАВИ Й ДОБЛЕСТІ КРАЙ

 

МЕТА: - формувати уявлення учнів про обов’язок, мужність, героїзм;

- викликати почуття захоплення і гордості подвигами українських людей, здійсненними в роки війни і в мирний час;

- показати роль самовиховання в формуванні моральної стійкості, мужності, почуття обов’язку і відповідальності перед Вітчизною;

- викликати прагнення виховувати в собі волю, цілеспрямованість, моральну красу.

 

ОБЛАДНАННЯ: карта України, портрети захисників України, комп’ютер, документальний кінофільм.

 

ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ:

1.  Вступне слово вчителя.

2.  Міні-диспут «Що таке Батьківщина»?, «Україна»?

3.  Розповіді учнів про козаків і визволителів українського народу.

4.  Міні-диспут «Чи потрібно знати і поважати історію свого народу». Декламація вірша «Пам’ятай».

5. Слухання пісні про козаків.

6.  Бесіда про рідний край, Батьківщину, Україну, Велику Вітчизняну війну.

7.  Декламація вірша «Вічна слава солдату-герою».

8.  Розповідь про загиблих в Афганістані.

9.  Слухання пісні про Афганістан.

10. Війна на Сході України.

11. Перегляд документального фільму.

12. Підсумки виховної години.

13. Гра «Підбери риму».

14. Рефлексія.

 

 

ХІД ВИХОВНОЇ ГОДИНИ:

 

1. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

Протягом всієї багатовікової історії нашої Батьківщини народ вище за все цінував вірність Вітчизні, мужність і відвагу героїв, які боролися за торжество добра і справедливості. І тому кожного року 6 грудня ми відзначаємо свято – День захисника Вітчизни. Цьому святу ми і присвячуємо сьогодні нашу виховну годину.

 

1-Й УЧЕНЬ.

У всіх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не спитай,

Рідніша їм своя пустиня,

Аніж щемний в пустині рай.

Їм краще всих їх рідний край.

Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини…

 

2. МІНІ-ДИСПУТ.

ВЧИТЕЛЬ. Діти, а що для вас означає Батьківщина?

2-Й УЧЕНЬ. Для мене Батьківщина – це вулиця, де я живу і живуть мої рідні.

3-Й УЧЕНЬ. Батьківщина – це моє село, в якому я народився і виріс.

4-Й УЧЕНЬ. Батьківщина – це та стежина, яка впродовж багатьох років веде мене до рідної школи, це поле, річка і гай, де я відпочиваю і насолоджуюся спілкуванням із природою.

5-Й УЧЕНЬ. А для мене Батьківщина – це поля широкополі, пісні дзвінкоголосі, сади пишноквітні, пшениці ряснії.

 

ВЧИТЕЛЬ. Всі ви народилися в найпрекраснішому куточку планети Земля. Всіх нас об’єднує одна географічна назва, всіх нас об’єднує одне слово – Україна! Україна… Що стоїть за цим словом? Які асоціації у вас виникають з цим словом, коли ви його промовляєте?

1-Й УЧЕНЬ. Україна – це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці…

2-Й УЧЕНЬ. Україна – це розкішний вінок із рути, барвінку, що над ним світять заплакані золоті зорі…

3-Й УЧЕНЬ. Українська земля… Де є краще? Де є миліше?

Як не на Вкраїні? Тут городи і сади,

Тут яблука і гарбузи, тут олія й буряки,

Тут ягоди червоні, тут пшениці золоті,

Ріки молочні, кавуни червоносочні,

Худоба і птиця, всяка пашниця.

 

Гра «  Аукціон слів»

 Дібрати до слів Батьківщина  і Україна якнайбільше означень  (наприклад: рідна, далека, люба, мила, неозора тощо);

 

ВЧИТЕЛЬ. Наша Україна – чудовий куточок планети, де ніколи не буває ні міцних морозів, ні страшної спеки, злив та інших природних катаклізмів. У нас мякий, помірний клімат, родючі землі, великі ліси, могутні ріки й моря. Широкі лани прикрашають нашу привільну країну. І тому-то на наш край, на наші любі «тихі води, ясні зорі» неодноразово зазіхали вороги: турки і татари, поляки. Вони хотіли підкорити собі нашу Батьківщину, володіти її безмежними просторами. Вони руйнували, палили села і міста, забирали в полон красивих українських дівчат, які славились на весь світ своєю вродою; міцних хлопців, яких потім продавали на невільницьких ринках, а старих людей просто безжалісно вбивали. Плач і стогін стояли над рідною землею. Але український народ не корився лихим нападникам, мужньо боровся проти них. У цій боротьбі особливо відзначилось козацтво.

 

3. РОЗПОВІДІ УЧНІВ ПРО КОЗАКІВ І ВИЗВОЛИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ.

4-Й УЧЕНЬ. Хто ж такі козаки? Козаків січі називали в народі «святими лицарями», їх оспівували в народних думах, піснях, легендах. Завзяті і мужні парубки ставали героями, розповіді про їх подвиги передаються із покоління в покоління.

1-Й УЧЕНЬ. Багато фольклорних творів присвячено і визвольній війні українського народу 1648-1654 років та їх героям. Особливе місце серед них займають думи про Богдана Хмельницького та його соратників – Івана Богуна, Максима Кривоноса. Всевидющі кобзарі в своїх піснях звеличують сміливість та безстрашність перед ворогом народних улюбленців, «які рубали мечем голову з плечей, а решту ляхів топили водою…»

2-Й УЧЕНЬ. Українська дума – то пісня про героїчну боротьбу за волю запорізького козацтва. Знати нашу історію, дбати про її збереження і вчитися на прикладах мужніх народних героїв любові до Батьківщини і волі – то наше основне завдання.

 

4. МІНІ-ДИСПУТ. ДЕКЛАМАЦІЯ ВІРША «ПАМ'ЯТАЙ»

 

ВЧИТЕЛЬ. А ви згодні з тим, що кожному українцю потрібно знати і поважати історію своєї держави? Чому?

3-Й УЧЕНЬ. Герої багатьох народних дум вчать нас завжди пам’ятати, хто ми і чиї ми діти; любити і шанувати славну історію нашого народу, бути чесними, сміливими і мужніми, беззавітно любити свою Вітчизну. І якщо буде в тому потреба – не вагаючись віддати за неї навіть своє життя, як це зробили мужні народні герої, оспівані в думах і піснях.

4-Й УЧЕНЬ.

Нашої заслуги в тім не бачу,

Нашої не знаю в тім вини,

Що козацьку бунтівливу вдачу

Нам лишили предки з давнини.

Нам і те не добавляє слави,

Що вони без чужоземних сил

Заступили землю кучеряву

Горами високими могил.

Бо коли, закохані в минуле,

Прокуняєм свій великий час,

Наша лінь нікого не розлучить,

Слава та ж відмовиться від нас.

Спогади докучливі, як нежить,

Що тій славі принесуть нове?

Тільки тим історія належить,

Хто сьогодні бореться й живе.

 

5. СЛУХАННЯ ПІСНІ ПРО КОЗАКІВ

 

6. БЕСІДА ПРО РІДНИЙ КРАЙ, УКРАЇНУ, ВЕЛИКУ ВІТЧИЗНЯНУ ВІЙНУ

ВЧИТЕЛЬ. Рідний край, рідна земля, Батьківщина, Україна… які це прості й разом з тим прекрасні і святі слова для нас. Велика і священна любов до Батьківщини жила, живе і житиме в усіх чесних і щирих серцях її кращих синів і дочок.

Україна – це наша споконвічна прадідівська земля. Вона відома світові рясними щедротами: хлібом-сіллю і піснею, чесною воєнною звитягою в обороні своїх прав і милосердям до скривджених.

 

1-Й УЧЕНЬ. Згадаймо хоча б січовиків-полководців, мудрих державних полководців, організаторів народного війська: Северина Наливайка, Петра Сагайдачного, Байду Вишневецького, Богдана Хмельницького, Максима Залізняка і ще багато мільйонів простих українців, які, можливо, не були героями, проте віддавали нашій Батьківщині свої серця і життя.

ВЧИТЕЛЬ. Здавна народження сина вважали великим щастям у сім’ї – бо народився помічник, який допоможе працювати на полі. Однак із перших днів матір огортали сум і тривога за майбутнє своєї дитини, адже його чекали війни, муштри, повернення каліки або сини й зовсім не поверталися, поклавши десь голови у битвах.

Пам'ять! Гірка пам'ять війни! Вона ніколи не згасне. Вона ятрить мозок, збуджує уяву. Пам'ять! Що ти залишила? Похоронки? Сльози матерів? Поминальний дзвін та тепло від свічки.

2-Й УЧЕНЬ. Велика Вітчизняна…Давно заросли травою окопи. Давно сіють пшеницю на землі, яка колись горіла і стогнала. А люди… Людям досі болять завдані війною рани.

ВЧИТЕЛЬ. 71 рік тому Україна була звільнена від німецько-фашистських загарбників. 71 рік тому українську землю перестали топтати чоботи окупантів. 71 рік живе в людських серцях пам'ять про тих, хто в далекому 1941 році став на захист своєї Вітчизни.

3-Й УЧЕНЬ. Дорогою ціною заплатив український народ за участь у найстрашнішій за всю світову історію війні 1941-1945 років. Не щезне з пам’яті людської, не піде в забуття великий подвиг нашого народу – його битва і його перемога над фашизмом. Хіба можна забути тих, хто поліг у полях, хто віддав своє життя за щастя інших?

4-Й УЧЕНЬ. 4 роки! Тисяча чотириста вісімнадцять днів і ночей! 34 тисячі годин! І 27 мільйонів загиблих людей…

2-Й УЧЕНЬ. Якщо по кожному з них оголосити хвилину мовчання, то країна буде мовчати 46 років.

ВЧИТЕЛЬ. Ветерани відстоювали право на життя не лише свого покоління, а й тих, хто мав прийти згодом – синів, онуків, правнуків. Ота страшна куля, що свистіла по всьому величезному простору Європи, мала ще й фантастичну, дику, фанатичну силу – вціляла і вбивала людей у майбутньому. 62 млн загиблих у роки війни… 62 млн ровесників – щонайменше! Вони повинні входити в буйноцвіт життя разом з вами, молоддю третього тисячоліття. А їх нема… через десятиліття їх убили кулі війни.

3-Й УЧЕНЬ. 22 червня 1941 року. Ця дата розділила життя чорною смугою на дві половини: перша – перед війною, а друга – війна. Війна розбила надії, обірвала багато життів.

4-Й УЧЕНЬ. На захист Вітчизни піднявся весь народ, від малого до великого. Багато пішло добровольцями на фронт. Молоді люди дописували собі роки, тільки б потрапити на передову воювати з ворогом, не дозволити йому топтати рідну землю.

ВЧИТЕЛЬ. Страшними видіннями починалось дитинство народжених у роки війни. Кострища хлібів. Дерева, що ростуть корінням в небо. Розломи кам’яних скель. Обезглавлені люди. Що може бути страшнішого? Що впало дитині в сон? Яке перше слово прийшло до них – «мама» чи «війна»?

1-Й УЧЕНЬ. Чи є містечко у Європі, де не було б безіменної могили – могили Невідомого солдата? Його ім’я загубилося на фронтових шляхах Великої Вітчизняної, його біографія – єдине слово – солдат.

 

7. ДЕКЛАМАЦІЯ ВІРША « ВІЧНА СЛАВА СОЛДАТУ-ГЕРОЮ»

2-Й УЧЕНЬ.

Вічна слава солдату-герою і солдатові без нагород –

Хто загинув хоробро між бою, захищаючи рідний народ.

Вічна слава бійцю рядовому, як і маршалу слава оця.

Хто поліг біля отчого дому смертю мужності, смертю бійця.

Скільки їх полягло серед бою! І однаково боляче нам,

Бо в бійців рядових і героїв смерть оцінена рівно – життям!

 

ВЧИТЕЛЬ. Пройдуть роки. Не буде в живих і нашого покоління, але хтось із вдячності йтиме сюди… Бо пройдуть роки, століття, але вічний вогонь пам’яті не погасять вітри перемін, не зітруть століття. І в Україні не було сім’ї, яку б не торкнулося горе, що несла війна. Згадайте села,що згоріли, стерлися з лиця землі, міста розорені, але не підкорені, згадаймо про кожну вулицю, про розбиті мрії і нездійснені надії. Солдати Великої Вітчизняної війни на смерть стояли за кожен метр своєї землі, горіли в танках, йшли під лід, везучи хліб блокадному Ленінграду, вмирали в концтаборах, але не вторгалися на чужі території, а несли визволення країнам Європи. Крізь дощі і сніги, крізь роки і лихоліття говорять із нами ті, хто не усміхнеться сьогодні і не зустріне весну.

3-Й УЧЕНЬ. Ветерани! Скільки горя випало на їхнє покоління! Але вони мудрі, уміють прощати і любити. Спасибі, що вистояли, що перемогли. Аби не вони, не було б і нас сьогодні.  І наш з вами обов’язок не тільки в свята згадувати про ветеранів, а й кожного дня намагатися пам’ятати про них, допомагати, приділяти увагу бабусям і дідусям.

 

8. РОЗПОВІДЬ ПРО ЗАГИБЛИХ В АФГАНІСТАНІ

ВЧИТЕЛЬ: Далекий грудень 1979 року… Далека та чужа країна Афганістан… Безглузда війна… Скільки смертей, скільки горя за 10 років! Проте ця безглуздість не применшує героїзму наших воїнів там, в афганському пеклі. Ніхто та ніщо не має бути забутим, аби не забути – треба пам’ятати, а щоб пам’ятати – треба знати. 160 тисячам наших земляків судилося пройти це випробування. 3383 з них повернулися додому в цинкових гробах, 12 тисяч залишилися інвалідами, понад 100 тисяч живуть, але з невиліковними хворобами.

Сивіли від горя батьки й матері, ховаючи своїх дітей, сиротіли діти, вдовами ставали жінки в мирний час. У скількох сімей у траурному обрамленні зберігаються фотографії синів! Одну нагороду заробили вони за проявлену мужність і героїзм – право бути похованими на рідній землі.

1-Й УЧЕНЬ. Падали хлопці на чужій землі, а в них на долонях лінії життя такі довгі і прекрасні…Разом із ними пішло в небуття чиєсь щастя. Разом із ними загинули їх ненароджені діти. Але вони живуть у пам’яті бойових друзів, продовжують усміхатися зі сторінок солдатських альбомів. Вони вічно живуть у зболених, згорьованих, люблячих, палких материнських серцях.

ВЧИТЕЛЬ. У жодному календарі день 15 лютого нічим не позначений. Але ця дата особлива – цього дня закінчилася нарешті війна. Щороку ветерани афганської війни відзначають останній день виведення радянських військ з Афганістану.

 

9. СЛУХАННЯ ПІСНІ ПРО АФГАНІСТАН

 

10. ВІЙНА НА СХОДІ УКРАЇНИ

ВЧИТЕЛЬ: 24 серпня 1991 р. було проголошено Акт про незалежність України, який був одностайно схвалений народом України 1 грудня 1991 р. З того часу почалася відбудова незалежної, вільної, суверенної України. Почалася нова сторінка в її історії нашої Держави.

  Складною і бурхливою була твоя доля, рідна земле! Топталися по тобі орди чужинців, ворожі пазурі роздирали твоє тіло. Дітей твоїх вели загарбники у неволю. Над тобою свистіли гостродзьобі стріли, чорною смертю дихали жерла гармат, шугали ненависні залізні круки, вирували нескінченні битви за твою честь і свободу.

 

2-Й УЧЕНЬ:

Все здолали, вижили, зміцніли.

Знову наша доля розцвіла,

Мов троянди, чисті й ніжно-білі,

Що росли під вікнами села.

Отака країна — Україна,

Праслав’янська рідна сторона.

Її мова ніжно солов’їна,

Ніби пісня, вічно чарівна.    

 

ВЧИТЕЛЬ: Але життя в незалежній Україні склалось не на благо народу. Народне обурення вилилось в протистояння на Майдані в столиці України – Києві.

 Відбулась зміна влади. На позачергових виборах Президента України, що відбулися 25 травня 2014 року, в першому турі Президентом обрано Петра Порошенка. 

 

«Мозковий штурм»

-        Чи може Батьківщина бути нещасливою, страждати, хворіти, і чому це відбувається?

 

ВЧИТЕЛЬ: Прагнення українців самостійно розпоряджатись своєю долею, перервалось імперськими зазіханнями російського Президента Володимира Путіна. Було підступно відібрано частину території України – Кримський півострів. Найстрашніші події нині відбуваються на Сході України, який, як свідчить історія, є споконвіків українським.

В ході неоголошеної російсько-української війни нашим керівництвом було сплановано АТО (Антитерористична операція). В антитерористичній операції (АТО) на сході України сьогодні беруть участь близько 50 тис. бійців.

В ході АТО визволено вже ряд міст від сепаратистів та терористів. Але запеклі бої ще продовжують тривати в Донецьку, Горлівці, Луганську, Макіївці та інших населених пунктах.

Збройні сили України, нажаль, оснащені не на вищому рівні, деякі одиниці озброєння, що використовується, виготовлені ще за часів Радянського Союзу.

Але є й новинки, є навіть такі новинки, аналогів яким немає у всьому світі.

 

11. ПЕРЕГЛЯД ДОКУМЕНТАЛЬНОГО ФІЛЬМУ «БРОНЕВИКИ UA-КОЗАК, ДОЗОР-Б, KRAZ-SHREK, БТР…»

 

ВЧИТЕЛЬ. Будемо сподіватися, що за підтримки високого керівництва та населення України, наша армія поступово оновить своє оснащення, наростить свою збройну міць і вистоїть у нелегкій боротьбі з загарбником за незалежність і свободу.

3-Й УЧЕНЬ.

Народе мій! Ти пережив немало

Страшних, буремних лихоліть.

Щоб не страждали в рабстві Роксолани,

Щоб за синами не тужили мами, –

Солдат на варті миру і добра стоїть.

 

12. ПІДСУМКИ ВИХОВНОЇ ГОДИНИ

ВЧИТЕЛЬ. Протягом сьогоднішньої зустрічі ми згадали героїчну історію нашої держави, згадали імена людей, які, не шкодуючи власного життя, захищали рідну землю. Так було, є і буде, поки існує світ. А ви як вважаєте, потрібні Україні Збройні сили, потрібні їй захисники? Може, хтось із вас мріє в майбутньому стати воїном чи офіцером?

Хлопчики, пам’ятайте, що ви не тільки майбутні інженери, лікарі, банкіри, але і воїни. Змалку готуйте себе до військової служби, будьте витривалими, терплячими і не бійтеся труднощів. Будьте благородними в дружбі. Залишити товариша в біді – ганьба. Відмовитися від друга, якщо той допустив помилку – безчесно. Якщо ви зустрінете людину з медалями на грудях – поклоніться їй. Завдяки цій людині ви живите на світі – вільні, щасливі і спокійні. Якщо ви зустрінете офіцера, воїна України – поклоніться йому. Він захищає ваше життя. Він на сторожі вашого спокою і щастя. Армія – могутній щит і меч нашої Вітчизни, який завжди зможе дати відсіч нападникам і ворогам.

 

ВЧИТЕЛЬ: Немає на світі кращого неба, ніж небо України. Високе, мов наш дух, воно благословляє свою Україну, береже у віках її материнську любов, тому його ніколи не відділити від рідної матінки-землі. Подивімось на своє небо і думкою, як у тій чудовій пісні полиньмо аж до сонця і зірок і глянемо на трепетну землю, і тоді відкриється нам на зелено-голубому лику планети край, що нагадує собою серце — Україна!

 

ГРА « Добери риму»

Ось небо блакитне і сонце в зеніті!

Моя Україна – найкраща у (світі!)

Моя Україна – це ліс і озерця,

Безмежні степи і чарівні (джерельця.)

Красиві пейзажі і гори високі,

Маленькі струмочки і ріки (глибокі.)

Міста старовинні і замки прекрасні,

Великі будови і дуже (сучасні.)

Сади чарівні, мальовничії села,

Моя Україна – це пісня (весела.)

Це щира, багата, як світ, її мова,

Крилата, така мелодійна, (чудова!)

Її обереги – верба і калина.

Найкраща у світі – моя (Україна.)

Бо нам найрідніша Вітчизна і мати.

То як же нам, дітям, її не (кохати!)

Моя Україна – козацькая слава!

Така волелюбна і мирна (держава.)

Вона дорога нам, і рідна, і мила,

Бо світ перед нами, як мати, (відкрила.)

Вітчизно свята, дорога Україно,

Для кожного з нас ти у світі (єдина.)

 

ВЧИТЕЛЬ: Ось і підійшла до кінця наша виховна година. Мені ще раз хочеться привітати всіх присутніх хлопців і нагадати їм, що День захисників Вітчизни – це, поправу, їхнє свято – свято сильних, свято мужніх, свято чесних. 

 

 РЕФЛЕКСІЯ:

 Які ваші враження від заходу?

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Storozhuk Natasha Vadymivna
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 січня 2018
Переглядів
5163
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку