Виховна година на тему "ЯК БУДУВАТИ СТОСУНКИ З ІНШИМИ"

Про матеріал

виховна година

Перегляд файлу

ТЕМА: ЯК БУДУВАТИ СТОСУНКИ З ІНШИМИ

Мета: формувати вміння конструктивної взаємодії.

Завдання:

  • визначити засади конструктивної взаємодії;
  • вчити підлітків прийомам конструктивної взаємодії в різних життєвих ситуаціях.

Ключові слова: спілкування, взаємодія.

Матеріали та обладнання: папір А-4, фломастери або кольорові олівці.

ПЛАН

  1.               Вступне слово педагога (3 хв.).
  2.               Перегляд відео за твором І. Нечуя-Левицького «Баба Палажка і баба Параска» (6 хв)

3. Вправа «Малюнок вдвох» (12 хв.).

4.  Бесіда «Навички спілкування» (5 хв.).

5.  Вправа «Два завдання для одного» (10 хв.).

6.  Історія «Два горобчики» (3 хв.).

7. Вправа «Сім рівнів спілкування» (5 хв.).

8.  Вправа «Постав себе на місце іншого» (10 хв.).

9. Притча «Мішок картоплі». Обговорення. (5 хв.)

10.  Підбиття підсумків (2 хв.).

ХІД ЗАНЯТТЯ

Вступне слово педагога (3 хв.)

Педагог пропонує підліткам подумати, що вони вкладають у поняття «стосунки з іншими». Підсумовуючи їхні висловлювання, говорить про те, що варто завжди пам’ятати одне з головних правил людських взаємовідносин, яке ще задовго до Ісуса Христа проповідував Заратустра: «Стався до людей так, як би ти хотів, щоб вони ставились до тебе».

Отже: стосунки з іншими чи соціальні зв’язки – це сукупність зв’язків, які можуть виникати між окремими людьми чи групами людей у процесі спілкування в мікросоціумі. В свою чергу мікросоціум – це той невеличкий світ, який оточує кожного з нас, – сім’я, друзі, знайомі тощо.

Перегляд відео «Баба Палажка і баба Параска». Обговорення.

Вправа  «Малюнок вдвох» (12 хв.)

Педагог об’єднує підлітків у пари. Кожній парі дає аркуш паперу А-4 і олівці

(контрастні) та пропонує мовчки намалювати малюнок (час виконання: 5 хв.).

По закінченню роботи педагог показує малюнки групі і запитує:

  • Що це було – діалог чи монолог?
  • Які враження виникли від малюнку?
  • Хто яким кольором малював? та ін.

Запитання для обговорення:

  •  Як ми спілкуємось?
  •  Чи завжди ми звертаємо увагу на співрозмовника?
  •  Чи вміємо взаємодіяти?

Бесіда  «Навички спілкування» » (5 хв.)

Педагог зазначає: «Чи стосунки починаються, тривають, чи перериваються –

здебільшого залежить від навичок спілкування. Стосунки, які є необхідними

для того, щоб жити плідно і щасливо, втрачаються, коли не набуто основних

навичок спілкування».

Запитання для обговорення:

  • Для чого люди спілкуються?
  •  Чи важливою для нас є взаємодія?
  •  Що впливає на ставлення оточуючих до нас?
  •  Як ми можемо самі впливати на формування стосунків з іншими?
  •  Що заважає підтримувати хороші стосунки і що допомагає?

Педагог підсумовує:

«Навички спілкування дають можливість знайомитися, встановлювати і підт-

римувати стосунки. Вдосконалювати ці навички слід постійно. Стосунки ні-

коли не є фіксованими; вони змінюються безперервно у відповідь на зміни в

людях, які до них причетні, і ситуацій, в яких вони опиняються. Ті, з ким ви

взаємодієте, не вирізьблені з каменю; щодня ви зустрічаєте нових людей, які

можуть стати вам знайомими, близькими друзями. Навички спілкування не є

сталими, вони змінюються постійно, залежно від того, з ким ви взаємодієте,

власного настрою і ситуацій, в яких ви опиняєтесь. Таких навичок ніколи не

буває надміру, і межі їх удосконалення просто не існує».

До уваги педагога

Під час бесіди важливо підвести підлітків до розуміння того, що ми самі бу-

дуємо свої стосунки з іншими, від нас залежить, якими вони будуть. Ми самі

можемо впливати на свої стосунки з людьми.

Вправа «Два завдання для одного» » (10 хв.)

Педагог пропонує підліткам об’єднатися у трійки (при цьому можна викори-

стати картки з намальованими символами – ті, хто отримав однакові символи, утворюють трійку), а потім розподілити між собою ролі. Один учасник буде виконувати роль «А», другий – «Б», третій – «В». Педагог дає інструктаж кожній групі окремо: групі «Б» – пересадити «В» на інший стілець, групі «А» – вивести «В» з класу, а групі «В» – слухатися і виконувати, що скажуть (час виконання: 2 хв.).

Запитання для обговорення:

  •  Кому вдалося виконати завдання?
  •  Як вам вдалося? Що допомогло?
  •  Чому не вдавалося? Що заважало?

До уваги педагога

Педагог підводить підлітків до думки, що вони могли просто домовитись між

собою, а потім, знаючи яке завдання отримав кожен, по черзі виконати і одне,

і друге. Так часто буває і в житті, коли ми не говоримо про свої наміри або дії

друзям, дорослим у надії, що нас і так зрозуміють. І часто через елементарне

невміння спілкуватися, навіть на побутовому рівні, виникають конфлікти. І ми в стосунках з друзями вдаємось до хитрощів, обману. І таким чином псуємо ці стосунки.

Історія «Два горобчики» » (3 хв.)

Педагог розповідає підліткам історію:

«Два горобчики спокійно сиділи собі на дереві. Один з них – на вершечку, а другий – нижче. Через якийсь час горобчик, що сидів на

вершечку, щоб якось почати розмову, сказав:

– Яке гарне це зелене листя!

Горобчик, що сидів нижче, зрозумів ці слова як виклик і роздратовано відповів:

– Чи ти сліпий? Хіба не бачиш, що воно сіро-біле?

– То ти сліпий! Листя – зелене!

Горобчик знизу, певний, що правда на його боці, в’їдливо зацвірінькав:

– Закладаюсь пір’ям мого хвоста, що листя – сіро-біле. Ти нічого

не розумієш! Ти – дурний!

Горобчик, що сидів на вершечку, розсердився і зі всієї сили кинувся

на свого ворога, щоб відповісти. Але перш, ніж почати двобій, вони

обидва поглянули вгору.

Горобчик, що злетів з вершечка, здивовано скрикнув:

– Дивись, дивись! Листя справді сіро-біле!

А потім додав:

– А ходи зі мною на вершечок.

Вони полетіли на вершечок і разом скрикнули:

– Дивись, дивись! Листя – справді – зелене!»

 

Педагог просить підлітків поділитися враженнями від почутої історії. Висновком до обговорення історії може бути народна мудрість: «Не осуджуй нікого,якщо ти не йшов хоч годину в його чоботях».

Інформаційне повідомлення «Сім рівнів спілкування»(5 хв.)

 

Вправа  «Постав себе на місце іншого» » (10 хв.)

Педагог пропонує сісти зручно, заплющити очі і згадати свій недавній кон-

флікт із другом. Уяви свого друга. Подумки запитай в нього, яке враження склалося від спілкування з тобою? Подумай, що б міг сказати про тебе твій

співрозмовник? Потім програй в уяві всю цю бесіду так, щоб у твого друга залишились приємні враження від спілкування.

Запитання для обговорення:

  •  Чи вдалося тобі це зробити?
  •  Як ти це зробив?
  •  Що змінилося?

Педагог підводить підлітків до висновку, що в стосунках з іншими ми повинні передбачати реакцію на наші дії й не допускати конфліктів.

Притча «Мішок картоплі». Обговорення. (5 хв.)

 

Підбиття підсумків (2 хв.)

Педагог пропонує проаналізувати свої стосунки з друзями, дорослими. Чому

ці стосунки псуються? Що можна зробити, щоб покращити стосунки з іншими?

Педагог радить підліткам переглянути художній фільм «Вам і не снилось», проаналізувати, чому саме так складалися стосунки між підлітками, підлітками та дорослими.

 

ІНФОРМАЦІЙНІ МАТЕРІАЛИ ДЛЯ ПЕДАГОГА

ЕФЕКТИВНІСТЬ У СТОСУНКАХ МІЖ ЛЮДЬМИ

Ефективність нашої поведінки значною мірою залежить від того, наскільки ми усвідомлюємо свої дії, почуття і думки. Водночас наше самоусвідомлення залежить здебільшого від отримання нами зворотнього зв’язку від інших людей, а якість зворотнього зв’язку, який ми отримуємо, залежить переважно від того, наскільки ми відверті з ними. Щоб поліпшити наші стосунки з людьми, потрібно усвідомити наслідки своєї поведінки й вирішити, чи ці наслідки відповідають нашим намірам.

Ефективність у взаємодії може визначатися як той ступінь, у якому наслідки

нашої поведінки збігаються з нашими намірами.

Коли ми взаємодіємо з іншою людиною, ми неодмінно здійснюємо на неї певний вплив, стимулюємо якісь ідеї, справляємо певне враження чи викликаємо почуття. Інколи ми справляємо таке враження, на яке сподіваємося, але іноді ми бачимо, що люди реагують на нашу поведінку зовсім не так, як нам би цього хотілося. Наша здатність ефективно взаємодіяти залежить від нашого вміння ефективно повідомляти про те, що хочемо передати, створювати те враження, яке бажаємо, впливати на іншу людину так, як намагаємося.

 

 

 

Інформаційне повідомлення  «Сім рівнів спілкування» »

Педагог розповідає підліткам про те, що встановлюючи стосунки з іншими, ми використовуємо різні рівні спілкування. Психологами визначено сім рівнів спілкування.

I-й рівень –  найнижчий; це рівень примітивного спілкування, рівень базарної

суперечки. Педагог прикріплює картинку, на якій зображене болото, і говорить про те, що хороших стосунків від спілкування на такому рівні не буває.

ІІ-й рівень спілкування –  рівень масок. Педагог вішає над «болотом» картинки «лев» та «зайчик» і пояснює, що часом люди надягають на себе маски, щоб здаватися іншими. Так, під маскою лева може ховатися мишка, тобто людина боязка, нерішуча, і навпаки, під маскою зайчика може ховатися людина хитра, підступна. Цей рівень спілкування теж є недостатнім.

ІІІ-й рівень спілкування –  стандартизований. Педагог прикріплює картинку,

на якій зображено равлика, і пояснює, що це рівень спілкування, коли ми

хочемо – спілкуємось, хочемо – ні. Наприклад, ми приходимо на вечір, де ба-

гато незнайомих людей. Ми можемо спілкуватися, втім завжди є можливість

«сховатися, як равлик, в свою хатку». Це рівень допустимий при спілкуванні змалознайомими людьми.

ІV-й рівень спілкування –  конвенційний. Педагог прикріплює малюнок, на

якому зображений журавель і квітки. І пояснює, що це – рівень спілкування,

коли спілкуються тільки у справах. Це рівень достатнього спілкування. Ніхто

не зачіпає особистих інтересів іншого.

V-й рівень спілкування – і діловий. Педагог прикріплює картинку, на якій зображено мурашник, і пояснює, що кожен виконує свою роль заради якоїсь мети. Цей рівень забезпечує належне спілкування і зустрічається в школі, на роботі.

VІ-й рівень спілкування –  ігровий. Педагог прикріплює метеликів. Це рівень,

який може бути між друзями, які все знають один про одного, розуміють на-

тяки, жарти.

VІІ-й рівень спілкування –  духовний. Педагог прикріплює картинку із зобра-

женням сонечка і говорить про те, що цей рівень спілкування зустрічається

між найближчими друзями, які можуть розповісти один одному все, навіть найпотаємніше. Проте, цей рівень можна зустріти і між незнайомими, наприклад, у поїзді, коли люди розповідають історії з особистого життя, про які не знають навіть їхні близькі друзі. Як ви думаєте, чому?

У кінці інформаційного повідомлення педагог зазначає: «Слід пам’ятати, що

дуже легко скотитися на примітивний рівень спілкування, а піднятися – важко.

Тож, коли ви будуєте свої стосунки з іншими, пам’ятайте про це».

1

 

docx
Додано
28 грудня 2017
Переглядів
5020
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку