Знайомить учнів з надзвичайними ситуаціями , шляхами подолання паніки під час їх виникнення; розвиває вміння визначати види надзвичайних ситуацій, формує навички безпечної поведінки. Актуально у наш час .
Слайд 1
Мета. Поглибити знання учнів про надзвичайні ситуації, шляхи подолання паніки під час їх виникнення; розвивати вміння визначати види надзвичайних ситуацій, формувати навички безпечної поведінки; виховувати почуття відповідальності та взаємодопомоги.
Обладнання. Підручник з безпеки життєдіяльності, матеріали для роботи груп, роздатковий матеріал, проектор, «Щоденник небезпек», «Щит «Профілактика надзвичайних ситуацій».
Учитель. Доброго дня. Озирніться навколо. Що нас оточує?
Учні. Люди, рослини, небо тощо.
Учитель(читає вірш) (слайд 1, на якому зображено планету Земля).
слайд 2
Над полями, над гінкими Стеляться туманами й дим. Пахне ніжно щось незриме - Зачарована я ним. Пахне місяцем й росою. І зоря в цю стиглу мить, Мов метелик, мерехтить. Сяє небо, сонце світить… Ти такий прекрасний, світе!
Тетяна Руса
(Показ слайдів 3,4,5, 6 на яких зображено природу, людей).
Слайд 3 Слайд 4 Слайд 5
Слайд 6
Учитель. Ви прослухали поезію, переглянули ряд зображень. Які емоції та почуття у вас викликали?
Учні. Позитивні емоції, задоволення, ніжність, після їх перегляду хочеться жити, мріяти, створювати щось нове та прекрасне.
Учитель. А ось ці? (Показ слайдів 7,8,9, 10 де зображено грозу, виверження вулкану, смерч, пожежу).
Слайд 7 Слайд 8
Слайд 9 Слайд 10
Учні. Після перегляду цього фоторяду виникає почуття страху, болю, перечуття чогось поганого.
Учитель. Назвіть явища, які ви побачили.
Учні. Гроза, аварія, шторм, ураган, лісова пожежа, виверження вулкану, повінь.
Учитель. Можливо, знаєте й інші?
Учні. Цунамі, землетрус, снігові лавини, зсуви…
Учитель. А яке поняття об’єднує щойно представлені фотоматеріали?
Учні. Надзвичайні ситуації.
Учитель. Як бачимо надзвичайні ситуації ї частиною нашого буття. Тож недаремно тема нашого заняття (показ слайду 11).
Слайд 11
Учитель. Сьогодні ми повторюємо класифікацію надзвичайних ситуацій (НС), дізнаємося, як потрібно діяти та при потребі захищати свої життя у разі їх виникнення. Давайте з’ясуємо, що ж таке надзвичайна ситуація? Продовжіть речення: «Надзвичайна ситуація - це ….»
Учні. НС - це ситуація, коли порушується звичайний режим життя. НС - це ситуація, коли можливі людські жертви. НС - це біль, горе. НС - це коли руйнуються будинки і під їх завалами залишаються люди.
Учитель. А яке пояснення дає нам словник термінів? (Показ слайду 12).
Слайд 12.
Учитель. Використовуючи знання, здобуті після переглядів фільмів, із газетних публікацій, випусків новин, із власного досвіду, скажіть, коли саме стається надзвичайна ситуація?
1-учень. НС може трапитися у повсякденному житті, тобто у мирний час. Це пожежа у будинку, аварія на виробництві, масові заворушення, тероризм, піратство.
2-учень. НС можуть бути і наслідком військових конфліктів. Це і залишені боєприпаси, і вибухи снарядів, які руйнують будівлі та часто є причи- ною загибелі людей…
Учитель. Ми вже називали з вами різні види надзвичайних ситуацій. А на які дві групи ви б поділили їх за наслідками?
1-учень. Аварії та катастрофи.
Учитель. Звернімося знову до словника й уточнимо їх визначення. (Показ слайдів 13,14)
Слайд 13 Слайд 14
Учитель. То яка ж із надзвичайних ситуацій є складнішою за своїми наслідками: аварія чи катастрофа?
2-учень. Якщо під час аварії травмуються або гинуть люди, то вона перетворюється на катастрофу. Тому складнішою за своїми наслідками є саме катастрофа.
Учитель. Готуючись до сьогоднішнього заняття, ви опрацьовували матеріали, розміщені у засобах масової інформації, пов’язані із надзвичайними ситуаціями, що сталися протягом останніх трьох місяців в Україні, та заносили дані у відповідний щоденник. Прокоментуйте ваші записи. (Учні зачитують свої повідомлення).
Щоденник |
||
Місяць |
небезпеки |
|
|
природні |
антропогенні |
Жовтень |
13-14.10 На Львівщині внаслідок складних погодніх умов пошкоджено 197 ліній електропередач та знеструм-лено понад 80 населених пунктів |
|
Листопад |
|
Чернігівщина. На підприємстві з виробництва тирсо брикету стався вибух із подальшим спалахом пожежі. |
Грудень |
|
Волинь. Пожежа у торговель-ному центрі. |
Учитель. Як бачимо, протягом останніх 3-х місяців минулого року виникали різні за своєю типологією та видами надзвичайні ситуації. Пропоную попрацювати у групах, кожна з яких виконуватиме завдання: вказати типи надзвичайних ситуацій та, по можливості, навести факти. Робота у групах: 1-а - виробничі та метеорологічні; 2-а - соціальні та тектонічні; 3-а - екологічні та топологічні; 4-а - тероризм.
\ Картка для роботи у групах.
Виробничі |
Ураган, тайфун, буря, снігові заметілі та лавини, зледеніння, посуха, пожежі (степові, торф’яні, лісові). Землетрус, виверження вулкану, цунамі. Біологічне забруднення довкілля, отруєння грунтів мінеральни-ми добривами, пересихання річок та озер, хвороби водоймищ, зміна клімату. Пожежі, пов’язані з виробництвом хімічної промисловості; автомобільні, авіаційні, залізничні аварії; аварії на АЕС. Повені, зсуви, селі. Війна, епідемії, бандитизм, шахрайство, піратство, наркоманія, тютюнопаління, алкоголізм. |
Метеорологічні |
|
Соціальні |
|
Тектонічні |
|
Екологічні |
|
Топологічні |
|
Тероризм |
Учитель. Якщо комусь потрібно пригадати правила роботи в групі, то на дошці є пам’ятка «Правила роботи у групі». (Додаток 1). На роботу вам відводиться 5 хвилин.
Завдання: уважно слухати відповіді учнів та бути готовим доповнити їх.
1-а група
До виробничих надзвичайних ситуацій належать пожежі, пов’язані з виробництвом хімічної промисловості: автомобільні, авіаційні, залізничні аварії; аварії на АЕС. Найбільш відомі: аварія на нафтопроводі (розлив нафти неподалік від міста Усінськ. Росія. 1994р.); 1986 рік - аварія на ЧАЕС. До метеорологічних - ураган, тайфун, буря, снігові заметілі та лавини, зледеніння, посуха, пожежі (степові, торф’яні, лісові). Вони також залишили страшний слід у долях людей.
2-а група
До соціальних ми віднесли війну, епідемії, бандитизм, шахрайство, піратство, наркоманію, тютюнопаління, алкоголізм. Це і війна у Перській затоці, війна у Чечні, бойові дії на Сході України, епідемії холери, грипу, СНІД (який є невиліковною хворобою ХХІ століття). До тектонічних - землетрус, виверження вулкану, цунамі. Найбільш відомі катастрофічні землетруси: Ліссабонський (1755), Каліфорнійський (1906), Мессінський (1908), Ашгабадський (1948), Чилійський (!960), Тянь-шанський (1976), Вірменський (1988), Іранський (1990), Тохокуський (2011), землетрус у Японії (2016).
3-а група
До екологічних належать такі надзвичайні ситуації, як біологічне забруднення довкілля, отруєння грунтів мінеральними добривами, пересихан-ня річок та озер, хвороби водоймищ, зміна клімату. До топологічних - повені, зсуви, селі, 1998 рік – повінь у Закарпатті, повінь у Центральній Європі (2010), повінь у Закарпатті (2017).
4-а група
Проблема тероризму є досить актуальною у наш час і належить до соціального типу небезпек, що викликані діяльністю людини. Тероризм - це одна з форм насильства, що ставить під загрозу життя безневинних людей. Метою будь-якого терористичного акту є залякати, посіяти паніку, підірвати авторитет уряду, це нав’язування своїх ідей методом насильства. Найвідоміші акти тероризму - підкладання вибухівки в багатолюдних місцях, захоплення літаків, розправи із заручниками. До найбільших терористичних актів кінця 1990 - початку 2000-х рр.. можна віднести газову атаку нервово-паралітичним газом «Зарін» у токійському метро у березні 1995 року (загинуло 12 чоловік, отруїлося 5 тисяч); терористичну атаку літаками будівель Всесвітнього торго- вельного центру в Нью-Йорку 11 вересня 2001 року (загинуло більше 3 тисяч чоловік); захоплення більш ніж 800 заручників під час демонстрації мюзиклу «Норд-Ост» в Москві 2002 року (загинуло 130 заручників); загибель дітей та дорослих у школі м. Беслан в Осетії 3 жовтня 2004 року (загинуло більше 350 чоловік.
15 квітня 2013 (США) У Бостоні під час щорічного марафону пролунали два вибухи біля фінішу. Трагедію офіційно було визнано терактом (3 загиблих, більше 280 постраждалих);
7 січня 2015 року (Франція) До редакції сатиричного журналу Charlie Hebdo увірвалися та почали розстрілювати працівників видання. Вважається, що гнів радикальних угрупувань викликали карикатури журналу щодо ісламу (12 осіб загинули, 11 отримали поранення);
2 квітня 2015 року (Кенія) У кенійському місті Гаріса терористи напали на університет, де, головним чином, вбивали християн ( 147 осіб загинули, 80 отримали поранення);
17 липня 2014 року (Україна) На території Донецької області, окупованої проросійськими бойовиками, було збито пасажирський Boeing 777, який летів з Амстердаму до Куала-Лумпур. Унаслідок трагедії ніхто не вижив (283 пасажири та 15 членів екіпажу);
26 червня 2015 року (Туніс) Терористів атакували готельний пляж в Порт Ель-Кантауї, передмісті курортного міста Сус, де розпочали стрілянину по туристам з двох готелів. Один з нападників був убитий на місці, другий заарештований (40 осіб загинули).
З 1970 року застосовується термін «міжнародний тероризм», а у 1977 році державами-членами Європейської Ради прийнята Європейська конвенція щодо боротьби з тероризмом.
Учитель. Дякую. Ви узагальнили та проілюстрували надзвичайні ситуації. На які ще дві групи можна поділити надзвичайні ситуації?
Учні. На природні (ті, які трапляються внаслідок погодних умов) та антропо- генні (ті, що трапляються внаслідок діяльності людини).
Учитель. Отже, НС трапляються досить часто.Тому не можна бути впевненим, що ви ніколи не потрапити у ситуацію, яка б загрожувала вашому здоров’ю або життю. Проте можна убезпечити своє існування, якщо… Продовжіть думку.
Учні.
Учитель. Яке б гасло ви обрали для подальшої вашої роботи на занятті?
Учні. « Знай. Умій. Дій.»
Учитель. Скажіть, будь ласка, якщо звернути на наш щоденник, які надзвичайні ситуації траплялися в Україні найчастіше?
Учні. Пожежі.
Учитель. Тож зараз знову робота у групах. 1-й групі пропоную змоделювати ситуацію, коли виникає пожежа. Ваші дії. 2-й групі завдання таке: НС може статися і в дорозі. Запропонуйте, які речі необхідно мати при собі, вирушаючи в тривалу поїздку і поясніть, чому саме ці. (Учням пропонуються такі речі: іграш- ку, маленький електричний ліхтарик, запальничку, мобільний телефон, англійські булавки, паперові серветки, шматок мотузки, пластир, лампочка, документи, гаманець, ліки, фарби тощо.
3-я група. У нас є певні фотоматеріали. Тож прошу, використовуючи їх, групі створити фотогалерею індивідуальних засобів захисту. (Слайд 15)
Слайд 15
Нагадую, що час роботи над завданням - 7 хвилин.
Відповіді учнів.
Учитель. Отже, ми дізналися про надзвичайні ситуації, їх види та індивідуаль- ні засоби захисту. Тож зараз вам пропоную переглянути фраг- мент фільму і відповісти на запитання: що заважає людям врятуватися? (Перегляд фрагменту фільму «2012»)
Учень. Паніка.
Учитель. Що таке паніка і як діяти у разі її виникнення, розповість представник служби цивільного захисту.
Учитель. Для захисту та порятунку населення у разі НС існують спеціальні спеціальні служби. Назвіть їх та дайте роз’яснення щодо діяльності цих служб.
Учені. - Пожежна служба – тел. 101 - локалізація пожежі тощо. - Поліція - тел. 102 - наведення порядку тощо. - Швидка допомога - тел. 103 - надання кваліфікованої медичної допомоги. - Аварійна служба газу - тел. 104 - усунення неполадок із газовими приладами.
Учитель. Пропоную вам переглянути ще один слайд. (Слайд 16 ). Що на ньому зображено? Яке призначення цих предметів?
Учень. Щити. Вони призначені для захисту.
Учитель. Тож знання, які ви отримали на сьогоднішньому занятті, зможуть допомогти вам захиститися?
Учень. Так, адже ми зможемо правильно діяти у разі виникнення надзви- чайної ситуації та зможемо зберегти наше життя та життя інших.
Учитель. Важливим питанням щодо недопущення або уникнення небезпек є їх профілактика. Тому ми разом із вами створимо умовний щит «Профілактика небезпек».(Слайд 17)
Слайд 17.
Учитель. ( Показ слайду 18). Яка прекрасна наша планета! Але уявімо: щойно ви отримали повідомлення, що за 2-3 хв. станеться екологічна катастрофа. Спробуйте своїм закликом зупинити її. Які б слова ви підібрали?
Учень 1. НС - це завжди біда, це страждання, це загибель людей та усього живого. Не буде більше ні біло-рожевого цвітіння яблунь, ні кришталевої води, не чутиметься щебетання птахів, не лунатиме дитячий сміх. Не допустіть цього!
Учень 2. Якщо станеться екологічне лихо, змарніє сонце, зблідне небо, загинуть люди. Цього не можна допустити, бо ми єдині у Всесвіті, і Всесвіт у нас єдиний.
Учень 3. Давайте збережемо нашу планету, прикрашеною квітами добра, злагоди, миру. Зробімо так, щоб сльози горя не зрошували її, щоб вона могла пишатися нами - мудрими землянами!
Учитель. Сьогодні ми говорили про ситуації, які можуть трапитися з кожним із нас. Що ж важливого для себе ви дізналися? Продовжіть речення «На сьогоднішньому занятті я …»
Учні.
Учитель. Дякую вам за ваші відповіді, за активну роботу протягом заняття та співпрацю. А на згадку про вашу зустріч хочу подарувати усім присутнім пам’ятки « Надзвичайні ситуації. Профілактика небезпек».
Сонце знов встає з-за яворів Всім дарує промені-багрянці. Хто б мені і що не говорив, Впевнена, найкраще завжди вранці. Свіжістю дзвенить п’янка роса. Веселково у зіницях сяє. І тремтять прозорі небеса. Й коники на скрипках ніжно грають. Розсипає сонце теплоту. Всім дарує промені-багрянці… Тетяна Руса
Тож нехай у вашому житті будуть тільки приємні ситуації, і завжди вас зустрічають ранки, сповнені добра, краси та впевненості у прийдешньому дні. Дякую!