Виховна година
«Наші друзі - птахи»
Тема: «Наші пернаті друзі»
Мета: поглиблювати і розширювати знання дітей про птахів, учити усвідомлювати необхідність берегти птахів, розвивати пізнавальний інтерес, виховувати чуйне ставлення до природи.
Обладнання: диск з голосами птахів, альбом «Птахи», картки зі словами.
Хід
До роботи час настав
Так і ми часу не гаймо,
І урок свій починаймо
- Діти, першим вашим завданням буде відгадати загадку. Відповідь цієї загадки і буде темою нашої виховної години.
Сіли на помості.
Без сокири і лопати
Поробили собі хати. (Птахи)
(Відкриваю тему уроку на дошці)
Яка прекрасна наша Батьківщина! У будь-яку пору року. Але найгарніший куточок природи залишається мертвим, якщо його не оживляють птахи.
- Яких птахів ви знаєте?
- Які з них перелітні?
- Які зимуючі?
- Чому птахів потрібно берегти?
- Чи потрібно допомагати птахам взимку?
- Як ви допомагаєте взимку птахам?
- Чи є у вас годівнички?
- Яку їжу ви туди клали?
Але птахи не тільки прикрашають наше життя. Вони – перші помічники людини в боротьбі за високий урожай полів і садів. А чи знаєте ви скільки комах з’їдає синиця? Виявляється, стільки, скільки важить сама. Якби у людини був такий апетит, то з вагою 70 кг їй потрібно було б їжі… Хто підкаже?
Спостерігаючи за птахами, вчені дослідили, що сім’я синиць за літо знищує понад 4 тисяч гусениць, пара горихвісток – 7 тисяч. Чорноголова чайка з’їдає за день тисячу жуків, клопів, черепашок ті інших шкідливих комах. Ластівка виловлює за літо 1 млн мух і комарів. Але рекордсменом зі знищення комах є зозуля. Послухайте скільки вона з’їла за день: коників зелених – 39, червів капустяних – 43, личинок хруща – 5, павуків – 4, лялечок метеликів 3 і ще 18 молодих ящірок довжиною від 7 до 20 см.
На території нашої області налічують 190 видів птахів, 3 із них занесені до Червоної книги України. За підрахунком вчених, за останні 300 років із нашої планети зникло 94 види птахів. І від нас залежить, чи поповниться ця сумна статистика. Саме тому щорічно 1 квітня відзначають Міжнародний день птахів.
- А зараз, діти, прослухайте ще одну загадку і відгадайте!
Наш край здавна називають лелечим. Можливо, це тому, що на солом’яних стріхах наших предків любили мостити свої гнізда лелеки. Подивіться на цього птаха, коли він стоїть у гнізді. Спокійно, немов господар, оглядає подвір’я, гніздо, пильно охороняє дружину, а потім – і молоде потомство. Нам затишно і добре, коли десь недалеко клекочуть лелеки.
А як ще по-іншому називають пернатого друга у різних районах України? (лелека, бузьок, боцюнь, чорногуз, бусол, гайстер, веселик)
Ім’я цього птаха пов’язане з безліччю легенд. Ось одна із них.
Легенда про лелеку.
Давно це було, коли на українську землю нападали орди кочівників. Налітали, підпалювали хати, виганяли худобу, забирали у полон жінок і дітей. А малюків кидали напризволяще на згарищах. Це побачили лелеки і стуком дзьобів почали кликати козаків на допомогу. Але далеко були козаки, не почули птахів. І тоді птахи підхопили на крила заплаканих малюків, піднялися високо-високо над землею. Почули своїх дітей козаки і кинулися наздоганяти ворогів, а лелеки кружляли над ними, вказуючи дорогу. Наздогнали козаки завойовників, і перемогли їх. З того часу в Україні лелекам завжди раді.
Загадка про ластівок.
І живе під стріхою одною…
Одними із найшанованіших в Україні птахів є ластівки. У народі кажуть: якщо ластівка в′є під чиєюсь стріхою гніздо, то це передвіщає щастя тій родині. Розоряти гнізда ластівок, знищувати їхні яєчка – гріх: все обличчя винних вкриється веснянками, подібно до цяток на ластів′ячих яєчках.
Нумо стали – руки в боки
Пострибаєм, як сороки
Як сороки білобокі, стрибу-стрибу,
Скоки-скокию
А тепер, як жабенята
Нумо будемо стрибати
Ква-ква-ква,
Щоб не боліла голова
4.Загадка про журавля.
Про наступного птаха складена така загадка:
Дивна птиця,
Довгонога, довгошия, у криниці носа миє,
Набира цебром водицю.
Як зовуть цю дивну птицю? (Журавель)
Журавлі – птахи, яких людина дуже любить і оберігає. Чи знайдеться хто, щоб не зупинився, почувши їхні незвичні голоси? Курликання журавлів одночасно наводить і тугу, і радість, однак завжди пробуджує в кожном з нас особливі світлі почуття.
Загадка про гуску.
Колись у давнину біля італійського міста Риму було болото. Жили біля нього гуси. Не спокійно було в ті часи. Велися міжусобні війни. Одного вечора, коли вартові спали, несподівано до міста підійшли вороги. Вони хотіли захопити місто. Гуси, які жили неподалік, хотіли допомогти людям, які жили у місті. Тоді вони взяли у лапи по каменю, який могли піднести, і полетіли. Коли гуси були над замком, кожен із птахів кинув по каменю. Гуркіт розбудив людей у замку, і вони відбили ворогів. Тепер у Римі суворо заборонене полювання на гусей, крім того, поставлений пям′ятник цим рятівникам.
( на дошці повішені малюнки з зображеннями різних птахів, вчитель задає питання.)
Багато птахів є символами. Відгадайте…
Який птах є символом…
Діти, я готувала вам цікаві присл. і приказки, але прийшов Незнайко і перепутав всі слова. Допоможіть меня скласти речення правильно.
- Як співає горобчик?
- Як зозуля?
- Який голос у сови?
- У ворони?
- Як співа півень?
- Який голос у качки?
Зараз уважно послухайте, як спвівають птахи, і спробуйте впізнати.
Ми відзначаємо дуже багато свят: 8 березня, 9 травня, дні наших народжень. А чи знаєте, ви діти, що кожна пора року пов′язана з птахами? За народним календарем кожна пора року пов′язана з птахами.
22 березня – Свято сороки. З тіста пекли жайворонків та пригощали друзів та знайомих.
8 травня – приліт співочих птахів.
15 травня – Борисів день, солов’їне свято (починають співати солов’ї)
29 червня – на Тихона, птахи замовкають, а солов’ї співають до Петра (12 липня).
13 вересня – Купріянів день, журавлиний відліт.
12 листопада – Зіновія, свято синичок.
14 листопада – Кузьминки, перше зимове свято; на кузьминки справляли півневі іменини.
І це далеко не все.
- Для цієї гри мені потрібно 5 учнів. В мене в руках слово-назва птаха. Кожному даю по літері. Поміркуйте, що це за птах і по моїй команді: «Нумо, букви, стали в ряд!» складіть слово. (дятел, сокіл)
- Про кого ми сьогодні говорили?
- Який птах вам найбільше сподобався? Чому?
Сподіваюсь, що сьогоднішня наша зустріч дала вам можливість ще більше пізнати і полюбити птахів, цю справжню окрасу природи. Кожен із нас повинен усвідомити, що птахи – наші справжні друзі та незамінні помічники.
Урок закінчено. До побачення.