Виховна година "Планета толерантності"

Про матеріал

Під час виховної години учні знайомляться з поняттям «толерантність», з основними рисами толерантної та інтолерантної особистості. Матеріал корисний для класних керівників, педагогів-організаторів.

Перегляд файлу

                                                                                              1

Виховна година  «Планета  Толерантності»

МЕТА:  

  • познайомити учнів з поняттям «толерантність», з основними рисами толерантної та інтолерантної особистості;
  • розвивати здібності адекватно пізнавати себе та інших людей;
  • виховувати почуття колективізму та згуртованості.

ФОРМА  ПРОВЕДЕННЯ:  «круглий стіл»

( звучить музика Альбіноні "Адажіо")

Учитель: Людське життя... неповторне і звичне, радісне, сповнене глибоких переживань, солодке, як мед, і гірке, як полин. Людина ― найвища цінність на Землі, творець усіх земних благ.

«Усі люди мають недоліки: хто більші, хто менші. Ось чому і дружба, і допомога, і спілкування були б неможливими, якби не існувало між нами взаємної терпимості».

«Людина може обійтись без багатьох речей, але не без іншої людини, - сказав один учений. - Навіть наодинці вона подумки звертається до інших людей».

Наприклад, коли приміряєш новий одяг або робиш зачіску, думаєш, що скажуть твої друзі, чи не вважатимуть вони тебе відсталим або занадто « крутим». Попри все, людські стосунки нерідко спричиняють проблеми: непорозуміння, суперечки, конфлікти. Щоб запобігти цьому, треба навчитися ладнати з різними людьми.
Тому тема нашої виховної години ―  «Планета Толерантності». Сьогодні ми будемо спілкуватися за круглим столом, з'ясуємо що таке «толерантність», виконаємо різні завдання, пограємо у цікаві ігри, а наприкінці заняття ви матимете змогу з’ясувати, чи толерантна ви людина.  Епіграфом заняття є слова видатного вченого Бернарда Шоу:  «Тепер, коли ми навчилися літати по повітрю, як птахи, плавати під водою, як риби, нам не вистачає тільки одного: навчитися жити на землі, як люди».

     Нашу зустріч я б хотіла почати з розмови про вічне, про любов…

                                 ( Звучить музика, розповідається казка )

        Жила на землі дівчина на ім'я Любов. Нудно їй було жити на світі
без подружки. Ось і звернулася вона до старого, сивого чарівника, котрий
прожив сто років :

- Допоможи мені, дідусь, вибрати подружку, щоб я могла дружити з нею все відпущене мені Богом життя.

Подумав чарівник і сказав:

- Приходь до мене завтра вранці, коли перші птахи заспівають, і роса
ще не просохне ... Вранці, коли червоне сонце освітило землю, прийшла Любов

до   призначеного    місця ...    Прийшла   і    бачить:стоять п'ять прекрасних

                                                                                                                                   2

дівчат, одна гарніша іншої.

- Ось вибирай, - сказав чарівник, - одну звуть Радість, іншу - Удача,
третю - Краса, четверту - Печаль, п'яту - Доброта.
- Вони всі прекрасні, - сказала Любов. - Не знаю, кого й обрати ...
- Твоя правда, - відповів чарівник, - вони всі хороші, і ти в житті ще
зустрінешся з ними, а може, і дружити будеш, але вибери одну з них. Вона
й буде тобі подружкою на все твоє життя.
          Підійшла Любов до дівчат ближче , подивилася в очі кожній.
Задумалася Любов.

-         А кого обрали б ви? Чому?

                          (Звучить музика і продовження казки):

Любов підійшла до дівчини на ім'я Доброта і простягла їй руку.

- Чому Любов вибрала Доброту? (Відповіді)

Учитель:   Випускник школи… Яким він повинен бути, щоб максимально швидко адаптуватися до тих умов, в які потрапляє після закінчення навчального закладу? Адаптація людини до нових умов, як в житті, так і в професійній діяльності можлива лише за наявності сформованих професійних і соціальних умінь і  якостей особистості. Однією з таких якостей є толерантність. У житті людина спілкується з представниками різних національностей, культур,конфесій, соціальних верств, тому важливо навчитися поважати культурні цінності, як свого народу, так і представників іншої культури, релігії, навчитися знаходити точки дотику. Крім того, толерантність як якість особистості, вважається необхідною для успішної адаптації до нових
несподіваних умов. Люди, які не володіють толерантністю, проявляючи
категоричність, виявляються нездатними до змін, яких вимагає від нас
життя.
Учень 1.  16 листопада жителі багатьох країн світу відзначають Міжнародний день толерантності або День терпимості. Це свято було засновано в 1996 році за рішенням Генеральної Асамблеї ООН. День терпимості відзначається в різних країнах за аналогічним сценарієм. У цей день проводяться масові заходи, присвячені вихованню терпимості у жителів країн-учасниць ООН та інших народів світу. Більшість заходів орієнтовано на навчальні та професійні заклади, але частина їх проводиться і для всієї громадськості.

День терпимості присвячений дотриманню прийнятої в 1995 році Декларації терпимості. Його мета полягає в тому, щоб знизити поширюваність по всій планеті випадків прояву насильства та екстремізму.

Що таке толерантність?

Учень 2.

     Толерантность. Что это такое? -
     Если спросит кто-нибудь меня,
     Я отвечу: "Это все земное.
     То, на чем стоит Планета вся".

 

                                                                                                                                       3  

     Толерантность - это люди света
     Разных наций, веры и судьбы
     Открывают что-то, где-то,
     Радуются вместе. Нет нужды
     Опасаться, что тебя обидят
     Люди, цвета, крови не твоей.
     Опасаться, что тебя унизят
     Люди на родной Земле твоей.
     Ведь Планета наша дорогая
     Любит всех нас: белых и цветных!
     Будем жить, друг друга уважая!
    Толерантность - слово для живых!

Учень 3.  Визначення слова толерантність різними мовами земної кулі звучить
по-різному:

  • в іспанській мові воно означає здатність визнавати відмінні від своїх
    власних ідеї або думки;
  • у французькій мові - відношення, при якому допускається, що інші
    можуть думати чи діяти інакше, ніж ти сам;
  • у англійській мові - готовність бути терпимим, поблажливим;
  • у китайській мові - бути великодушним по відношенню до інших ;
  • в арабській мові - прощення, поблажливість, м'якість, милосердя, співчуття, прихильність, терпіння, прихильність до інших;
  • в українській мові - здатність терпіти щось або когось (бути
    витриманим, витривалим, стійким, вміти миритися з існуванням чогось,
    когось).

Учень 4.   «…Толерантність означає повагу, прийняття і правильне розуміння багатьох різноманітних культур нашого світу, наших форм самовираження і способів проявів людської індивідуальності. Толерантність - це обов'язок сприяти утвердженню прав людини, … демократії та правопорядку ... »
(Декларація принципів толерантності, затверджена резолюцією 5.61 Генеральної конференції ЮНЕСКО від 16 листопада 1995 року)

Учень 5.    Це слово в медицині позначає здатність організму переносити вплив

тих чи інших чинників. У суспільстві толерантність означає терпимість до інших думок, поглядів, традицій.

Учень 6.  Але треба розуміти, що толерантність - не пасивне, неприродне підкорення думці, поглядам і діям інших, не покірне терпіння, а активна моральна позиція і психологічна готовність до терпимості в ім'я позитивної взаємодії між етносами, соціальними групами, в ім'я позитивної взаємодії з людьми іншого культурного, національного, релігійного або соціального середовища.

Учень 7.    Для того, щоб досягти успіху у власному житті, не витрачати сил на конфлікти, «побутові війни», кожному доцільно сформувати у собі толерантність як рису характеру. Для цього необхідно:

  • бути готовими до того, що всі люди різні – не кращі й гірші, а просто різні;

                                                                                                                           4

  • навчитися сприймати людей такими, якими вони є, не намагаючись змінити в них те, що нам не подобається;
  • цінувати в кожній людині особистість і поважати її думки, почуття, переконання незалежно від того, чи збігаються вони з нашими;
  • зберігати «власне обличчя», знайти себе і за будь-яких обставин     залишатися собою.

Учитель:      Усі люди різняться між собою. Одні мають білий колір шкіри, інші – чорний або жовтий. Одні люди високі, інші – невисокі. Одні стрункі, інші – повні. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших. Хоча в історії були випадки, коли лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе.

Ви не схожі один на одного і, щоб мирно співіснувати, нам треба миритися з цим розмаїттям. Зараз проведемо дослід, який показує, що ми дуже різні. Будь ласка, п’ять учнів підійдіть до мене. Візьміть однакові аркуші паперу. Потім усі одночасно виконайте наступні дії:

1. Складіть аркуш навпіл.

2. Відірвіть верхній правий кут.

3. Знову складіть навпіл.

4. Відірвіть правий верхній кут.

5. Знову складіть.

6. Знову відірвіть верхній правий кут.

7. Складіть аркуш надвоє.

8. Якщо можна, відірвіть правий верхній кут.

9. Розгорніть аркуш і покажіть іншим.

Запитання:  

  • Чи можемо сказати, що хтось виконав роботу неправильно?
  • Чому аркуші відірвані так по-різному?
  • Чи можете ви сказати, що всі, хто відірвав аркуші інакше, ніж ви,   є гіршими за вас?
  • Чи буває так, що ми оцінюємо людину тільки з огляду на те, чи робить вона щось так само, як ми?
  • Чого навчає ця вправа?

Дуже важливо сприймати людей такими, якими вони є, навіть коли їх уподобання відмінні від твоїх. Але інколи ми стаємо сліпими і не хочемо прислухатися до чужої думки і вважаємо свою думку правильною.

                   Перегляд фільму-притчі «Адажіо» Гаррі Бардіна

Учитель: Бути толерантним - означає поважати інших, незважаючи на відмінності. Це означає бути уважним до інших і звертати увагу на те, що нас зближує.

                                                                                                                                      5

     Слово «толерантність» я зобразила у вигляді сонця. Давайте додамо до нього                 ваші відповіді у вигляді промінчиків. (Учасники висловлюють свої думки).
Толерантність-це…

  • прощення
  • повага до прав інших людей
  • співробітництво, дух партнерства
  • сприйняття інших такими, якими вони є
  • повага до людської гідності
  • милосердя
  • співчуття
  • терпимість до думок ,віросповідань,поведінки інших людей

          Набирає обертів третє тисячоліття. Прогрес невблаганно рухається
вперед. Техніка прийшла на службу людині. Здавалося б, життя має стати
спокійнішим. Але ми все частіше чуємо слова: біженець, жертва насильства.
У сьогоднішньому суспільстві відбувається активний ріст екстремізму,
агресивності, розширення  зон конфліктів. Будь-яка людина робить у житті різні вчинки. В одних ситуаціях вона чинить правильно і проявляє свої хороші якості, але іноді буває і навпаки

 

                       Сценка "Перед вами два шляхи. Обирайте ... "

          Молодий чоловік і його дівчина гуляли містом. На бордюрі сидів
погано одягнений літній чоловік. Біля нього валялася сумка. Він тихенько
стогнав, а в очах стояли сльози.

- Почекай, я підійду до нього, - сказала дівчина.

- Не здумай. Він брудний, ти підчепиш заразу, - відповів молодий чоловік, стиснувши її руку.

- Відпусти. Бачиш у нього зламана нога. Дивись, дивись, у нього кров на одязі!

- А нам то що? Він сам винен.

- Відпусти мою руку, ти робиш мені боляче. Йому потрібна допомога.

- Кажу тобі: він сам у всьому винен. Працювати треба, а він жебракує, краде, пиячить. Навіщо йому допомагати?

- Я все одно підійду.

 Дівчина вирвала руку.

- Я тебе не пущу. Ти - моя дівчина і не смій спілкуватися зі "всякими". Ходімо звідси, -  він спробував відвести її.

- Знаєш що, я ... Та як ти можеш? Йому ж боляче, ти розумієш? Ні, ти не розумієш!

     Дівчина відштовхнула хлопця і підійшла до чоловіка. Хлопець ще раз
спробував  утримати  її. Вона рішуче  відсмикнула руку.

- Що з вами? - Запитала вона чоловіка. - Що з вашою ногою?

- Я зламав її ... у мене кров. Я не знаю, що робити і де в цьому місті
лікарня. Мені дуже боляче.

- Зараз, зараз. Дозвольте, я подивлюся. Потерпіть. Треба викликати
"швидку".

- Спасибі, леді, дякую ...

                                                                                                                                       6

- Послухай, - звернулася дівчина до молодого чоловіка, який підійшов
до них, - у тебе немає мобільного телефона?

Хлопець промовчав. Дівчина допитливо подивилася на нього і раптом
відчула відразу, яка відчувалась у його позі, погляді ... Вона піднялася і
наблизилася до хлопця:

- Іди звідси! Ніколи більше не дзвони мені і не приходь! Я більше
знати тебе не хочу!

- Невже ти через якогось бомжа, алкоголіка можеш так вчинити?Дурна! Ти

пошкодуєш про це!..

    Дівчина знизала плечима і знову опустилася на коліна. Хлопець
пішов геть.

- У вас відкритий перелом, - промовила вона. - Я піду викликати
лікаря. Потерпіть, - вона швидко пішла до телефонного автомату.
- Дівчино! - погукав її чоловік - Спасибі вам! 

Дівчина обернулася і посміхнулася.

– Ви обов'язково знайдете собі щастя!!!

Запинання:           

  • Чому молодий чоловік відмовився допомогти?
  • Як би ви вчинили в цьому випадку?
  • Як зазвичай робите ви, якщо бачите, що людині потрібна допомога?
  • Як ми повинні чинити з людьми, які просять милостиню?

Учитель: Зробивши добро, людина сама стає кращою, чистішою,
світлішою. Якщо ми будемо уважні до будь-якої людини, з якою
вступаємо у взаємодію, чи то випадковий перехожий або друг, ― це і буде
прояв доброти.

        Отже, ми бачимо, що є два шляхи розвитку особистості ― толерантний і
інтолерантний.

 

                Вправа "Толерантна та інтолерантна особистості"

     Шлях інтолерантності характеризується уявленням людини про
власну винятковість, низьким рівнем вихованості, почуттям дискомфорту
існування в дійсності, що його оточує, бажанням влади, неприйняттям
протилежних поглядів, традицій і звичаїв. Інтолерантні особистості ділять світ на дві частини: чорну і білу. Для них не існує напівтонів. Є тільки два сорти люде ―  погані і хороші. Вони роблять акцент на відмінностях між "своїми" і "чужими".
     Толерантний шлях ― це шлях людини, яка добре знає себе,
комфортно почуває себе в навколишньому середовищі, розуміючи інших
людей і готова завжди прийти на допомогу, людина з доброзичливим
ставленням до інших культур, поглядів, традицій. Толерантна людина
бачить світ у всьому його розмаїтті.

А тепер вам потрібно розподілити слова у дві колонки, де в
 I колонці ― риси, притаманні толерантній особистості,
у II ― риси, притаманні інтолерантній особистості:
 

 

                                                                                                                              7

Терпіння, почуття гумору, альтруїзм, нерозуміння, повага думки інших,
ігнорування, егоїзм, доброзичливість, вміння володіти собою,
нетерпимість, вираз зневаги, дратівливість, уміння слухати
співрозмовника, байдужість, цинізм, розуміння і прийняття, чуйність,
допитливість, гуманізм, невмотивована агресивність, гуманізм.


 

Учитель:    Толерантність зовсім не скасовує власної думки. Швидше навпаки: лише володіючи сформованим поглядом на навколишній світ та системою життєвих принципів, можна визначити межу, перехід якої виявиться малоприємним. Чи можна вас вважати володарем цієї якості? Або вам ще належить набратися досвіду, щоб його придбати? На ці питання відповість наступний тест «Чи толерантна ти людина?»

ТЕСТ  «Чи  толерантна ти людина?»

1.Чи неприємна вам ситуація, в якій доводиться відмовлятися від придуманого вами плану, тому що точно такий же план вже запропонували ваші друзі?
а) так;

б) ні.

 

2. Ви зустрічаєтеся з друзями, і хтось пропонує почати гру. Чому ви віддаєте перевагу?

а) щоб брали участь тільки ті, хто добре грає;
б) щоб грали і ті, хто ще не знає правил.


3. Ви спокійно сприймаєте неприємні для вас новини?
а) так;
б) ні.


4. Чи викликають у вас неприязнь люди, які в громадських місцях з'являються в нетверезому вигляді?
а) якщо вони не переступають допустимих меж, вас це взагалі не цікавить;
б) вам завжди були неприємні люди, які не вміють себе контролювати.


5. Чи можете ви легко знайти контакт з людьми, у яких інші звичаї?
а) вам дуже важко буде  це зробити;
б) ви не звертаєте уваги на такі речі.


6. Як ви реагуєте на жарт, об'єктом якого стаєте?
а) вам не подобаються ні самі жарти, ні жартівники;
б) якщо  навіть  жарт  і  буде  вам   неприємний,  то ви постараєтеся відповісти в такій же жартівливій манері.


7. Чи  згодні ви з  думкою,  що  багато людей сидять не на своєму місці, роблять не свою справу?
а) так;
б) ні.

                                                                                                                                       8
8. Ви  приводите  в  компанію  друга (подругу),  який (а) стає об'єктом загальної уваги. Як ви на це реагуєте?
а) вам неприємно, що таким чином увага відвернута від вас;
б) ви лише радієте за неї (нього).


9. У  гостях   ви   зустрічаєте  літню  людину,  яка   критику  є   сучасне   молоде покоління, звеличує минулі часи. Як реагуєте ви?
а) йдете раніше під пристойним приводом;
б) вступаєте в суперечку.

 

Підрахунок балів.

Запишіть по 2 бали за відповіді: 1б, 2б, 3б, 4а, 5б, 6б, 7б, 8б, 9а.

Ключ до тесту

 

0-4 бала:

Ви непохитні і, вибачте, вперті. Де б ви не знаходилися, може виникнути таке враження, що ви прагнете нав'язати свою думку іншим. Щоб досягти своєї мети, часто підвищуєте голос. Маючи такий, як у вас, характер, важко підтримувати нормальні стосунки з людьми, які думають інакше, ніж ви, не погоджуються з тим, що ви говорите і робите.

6-12 балів:

Ви здатні твердо відстоювати свою думку. У той же час ви можете вести діалог і, якщо вважаєте за потрібне, змінювати свої переконання. Але деколи ви буваєте надмірно різкі, проявляєте неповагу до співрозмовника. І в такий момент ви дійсно можете виграти суперечку з людиною, у якої більш слабкий характер. Але чи варто «брати горлом», якщо можна перемогти і більш гідно?

14-18 балів:

Твердість ваших переконань відмінно поєднується з великою гнучкістю вашого розуму. Ви можете прийняти будь-яку ідею, з розумінням поставитися до парадоксального на перший погляд вчинку, навіть якщо ви його не поділяєте. Ви досить критично ставитеся до своєї думки і здатні з повагою і тактом по відношенню до співрозмовника відмовитися від поглядів, які, як з'ясувалося, були помилковими.

Дорогі діти!

Нічого страшного, якщо у когось результати вийшли не такими, як ви очікували.

Толерантну поведінку можна виробити з часом!

 

     Вправа «Асоціативний кущ». Давайте спробуємо на кожну літеру слова «толерантність» назвати рису характеру, притаманну толерантній людині, яка знаходиться у нас в класі. Це можуть бути і дорослі, і діти.
Т  терплячий, товариський, тактовний.

0 ― обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.

Л ― лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.

Е ― енергійний, елегантний, ефективний.

                                                                                                                                   9

Р ― рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.

А ― активний, акуратний, авторитетний.

Н ― надійний, найдорожчий.

Т ― терплячий.

Н ― необхідний людям, ніжний, незалежний.

І ― інтелігентний, ідеальний, ідейний.

С ― співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого.

Т ь ― тактовний, товариський.

       Тож виходить ми з вами є толерантними людьми, залишилося лише тільки дотримуватися цього кожного дня.

 

Творча робота. Оформлення плакату  «Наш клас – територія толерантності»
Діти відтворюють емблему толерантності, викладаючи круг «Земної кулі» долоні, що заздалегідь вирізані з кольорового паперу.

  • Що символізує ця емблема?

 

Учитель: Ми будуємо культуру світу. Ми більше отримаємо, ніж віддамо, якщо будемо частіше згадувати про те, що нас єднає, про те, що людина стає Людиною тільки завдяки іншій людині.

Учень 8.  

     «Нетерпимі часто платять дорого за те, що терплячим дістається безкоштовно», ― говорять французи.

Учень 9.

     «Якщо у трьох одна мета, вони землю перетворять на золото, якщо ж мета різна, вони золото перетворять на порох», ― говорять китайці.

Учень 10.

     «За терпіння Бог дасть спасіння», ― вважають українці.

Учень 11.

     Індійці запевняють : « У людини, яка живе заради інших, навіть коротке життя буде сповнене щастям».

Учень 12.

     Індонезійці впевнені, що любов людини  до людини ― це повноводне і прозоре джерело, води якого очищують усе, чого торкається».

Учитель:  Усі ці прислів’я створені в різні часи, різними народами, які належать до різних світів, культур, релігій, але всі вони закликають до згоди, до терпіння, до миру.

Учень 13.

     Толерантне ставлення до людини

     Збереже планету від негод,

     Розрубає мотлох павутини,

     Переріже нитку перешкод.

     Толерантне ставлення до всього

     Збереже, врятує і спасе,

     Допоможе вгледіть перемогу,

     Допоможе витримати все.

     Будь завжди нестримним вільнодумцем,

                                                                                                                              10 

     Свої мрії пензлем намалюй,

     Освіти життя яскравим сонцем,

     Толерантний всесвіт побудуй!

Учитель: Дякую всім за активну участь. Маю надію, що година спілкування залишить глибокий слід у душі кожного, допоможе нам усім зрозуміти, що тільки повага один до одного, взаєморозуміння, терпимість, дотримання рівноправності  врятують світ. Ми не зможемо відразу зробити толерантним ні свою поведінку, ні поведінку інших людей, і не треба картати себе за це. Однак важливий навіть маленький крок у цьому напрямку.

Нехай кожен з вас, нехай наш клас, наша школа, наше селище і наша Україна завжди будуть островами толерантності для всіх жителів великої планети Земля!..

Пам’ятайте: якщо кожен один до одного буде терпимим,
то разом ми зробимо толерантним наш світ!!!

 

 


 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Смірнова Юлія Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кобцева Наталя Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. одринська наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Михайлишина Тетяна Вікторівна
    Дякую. Матеріал пізнавальний та містить багато практичних порад для дітей.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Копкілець Оля
    дякую. доступно та лаконічно.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Терпак Ольга Василівна
    Дякую. В роботі корисний і доступний для учнів матеріал.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
docx
Додано
11 січня 2018
Переглядів
16983
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку