Виховна година у 8 класі «Поговоримо про дружбу»
Мета: вчити учнів працювати парами, групами, вільно висловлювати власні думки, вміти відстоювати свою точку зору; виховувати позитивні якості дітей, уміння дружити й дбайливо ставитись один до одного; розвивати почуття доброти, довіри, любов, повагу та бережне ставлення до друзів, діалогічне мовлення; поповнювати словниковий запас; поглибити і розширити поняття у дітей про дружбу,навчити учнів сприймати ситуації, аналізувати їх та знаходити шляхи виходу; допомогти усвідомити значимість слова «друг».
Цілі: нагадати сутність поняття «дружба», сприяти зближенню та зміцненню колективу.
Виховна година 8 клас
Вихователь : Козлова Ю.Ю.
Виховна година у 8 класі «Поговоримо про дружбу»
Мета: вчити учнів працювати парами, групами, вільно висловлювати власні думки, вміти відстоювати свою точку зору; виховувати позитивні якості дітей, уміння дружити й дбайливо ставитись один до одного; розвивати почуття доброти, довіри, любов, повагу та бережне ставлення до друзів, діалогічне мовлення; поповнювати словниковий запас; поглибити і розширити поняття у дітей про дружбу, навчити учнів сприймати ситуації, аналізувати їх та знаходити шляхи виходу; допомогти усвідомити значимість слова «друг».
Цілі: нагадати сутність поняття «дружба», сприяти зближенню та зміцненню колективу.
Обладнання : презентація «Поговоримо про дружбу», відеоролики, записи пісень, тлумачні словники, роздатковий матеріал ( долоньки, сердечка, скринька, гілочки, плакат – панно), результати тесту.
Форма проведення: година спілкування.
Хід виховної години
І. Організація класу
- Доброго дня! Сьогодні я хочу розпочати нашу годину спілкування однією історією.
По довгій, кам’янистій, виснажливій дорозі йшла людина з собакою. Йшла вона собі йшла, втомилася, собака теж утомився. Раптом перед ними - оазис! Прекрасні ворота, за огорожею - музика, квіти, дзюркіт струмка, словом, відпочинок.
- Що це таке? - запитав мандрівник у вартового.
- Це рай, ти вже вмер, і тепер можеш ввійти і відпочити по-справжньому.
- А є там вода?
- Скільки завгодно: чисті фонтани, прохолодні басейни...
- А поїсти дадуть?
- Усе, що захочеш.
- Але зі мною собака.
- Шкодую, але з собаками не можна. Його доведеться залишити тут. Мандрівник засмутився, бо дуже був спраглий до води, та оскільки був не сам, вирішив йти далі. Через якийсь час дорога привела його на ферму. Біля воріт теж сидів вартовий.
- Я хочу пити - попросив мандрівник.
- Заходь, у дворі є колодязь.
- А мій собака?
- Біля колодязя побачиш поїлку.
- А поїсти?
- Можу почастувати тебе вечерею.
- А собаці?
- Знайдеться кісточка.
- А що це за місце?
- Це рай.
- Як так? Сторож біля палацу неподалік сказав мені, що рай - там.
- Бреше він. Там пекло.
- Як же ви, у раю, це терпите?
- Це нам дуже корисно. До раю доходять тільки ті, хто не кидає своїх друзів.
Дружба, яку проносять через життя, не тільки додає втіхи й чарівності світлим його сторонам, а й зменшує страждання.
То ж певно ви всі зрозуміли, що темою нашої сьогоднішньої виховної години є дружба. Це дуже багатогранна і цікава тема. В усі часи дружба вважалася великою цінністю. У скіфів дружба перевірялась кров’ю і служила військовим справам. Дружба оформлювалася спеціальним договором і великою клятвою: надрізавши пальці , побратими зливали свою кров в чашу і, змочивши в ній кінці мечів, куштували цю кров. Після цього вже ніхто не міг їх розлучити.
В епоху середньовіччя дружба вважалась утіленням благородства і вірності. Лицарська мораль ставила чоловічу дружбу вище кохання і сімейних стосунків.
Говорять, що дружба – це любов без крил, і яким би не було рідкісним справжнє кохання, справжня дружба зустрічається ще рідше. Сьогодні ми дізнаємося, що для вас означає це слово? Яке значення ви надаєте дружбі? Так, дружба – це дар, даний людині. Тому кожен з нас не лише повинен цінувати дійсних друзів, але і сам має бути хорошим другом.
Але перш ніж розпочати наше заняття – я пропоную всім налаштуватися на позитив. Посміхнутися сусідові зліва, сусідові справа, потиснути один одному руки, взятися за руки із своїм сусідом. Ще раз - посміхніться сусідові зліва, сусідові справа,а тепер давайте поглянемо один одному в очі, посміхнемося і скажемо «Я бажаю тобі …» (Діти говорять побажання один одному).
ІІ. Основна частина.
Ви бачите, що у кожного з вас на парті лежать гілочки. Можете роздивитись їх детальніше, але у мене буде до вас одне прохання – нічого з ними не робіть, доки не прослухаєте казку, яка називається «Батьківський заповіт»
У казці розповідається про батька, який перед смертю покликав своїх синів, дав їм по гілці у руки і попрохав їх переламати. Сини виконали батькову волю і переламали ці гілочки. Тоді батько зібрав ті гілочки докупи, перев’язав їх і знову попросив зробити те саме, але сини не змогли переломити цей оберемочок. Тоді батько сказав: «Ось так і в житті. Кожного з вас окремо легко скривдити, образити, а якщо ви будете разом, то ніякі вороги вас не зламають і всі негаразди ви легко здолаєте».
Давайте зараз зберемо гілочки в оберемок. Хай він стане символом єдності нашого класу, символом дружби. Попрошу Олю та Діанку допомогти мені зібрати наші гілочки.
А от зав’язати міцний вузол прошу Потєряйко Віталія.
Дякую вам за допомогу. Думаю, що тепер цей оберемок стане оберегом нашого класу.
А зараз я пропоную вам переглянути веселий відеоролик, в якому ви ,можливо , знайдете відповідь на питання «Що ж таке справжня дружба».
(Перегляд відеоролику)
Звичайно, зараз більшість з вас подумала про себе «Ми вже такі дорослі, а ви до цих пір нам якісь дитячі пісеньки крутите». Але всі базові знання закладаються саме в незрілім віці, і в такій дитячій пісні можна почути слова істини про почуття дружби.
Кожний прагне до дружби. Але не кожний вміє дружити. Що ж це значить – уміти бути другом? Давайте з’ясуємо, як у тлумачному словнику пояснюється значення слова «дружба».
Сучасні тлумачні словники пояснюють значення слова «дружба» так:
Дружба — особисті відносини між людьми, що ґрунтуються на довірі, щирості, взаємних симпатіях, спільних зацікавленнях і захопленнях. Обов'язковими ознаками дружби є взаємна повага, довіра та терпіння. Людей, яких пов'язує дружба, називають друзями.
( Діти зачитують із словника визначення слова дружба)
А тепер продовжте фразу «Друг – це …»
( Діти продовжують фразу,)
Як бачите, відповіді різні й цікаві. І кожен по-своєму має рацію. Але, мабуть, одне цілком очевидне. Головне в дружбі – вірність, готовність прийти на допомогу другові в будь-яку хвилину.
Пропоную вам послухати одну притчу, яку підготували для вас Горбенко Артем та Ковальчина Діана.
Пісок і камінь. Притча
Якось двоє друзів багато днів йшли по пустелі. Одного дня вони посперечалися, і один з них з опалу дав ляпас іншому. Його друг відчув біль, але нічого не сказав. Мовчки він написав на піску: “Сьогодні мій самий кращий друг дав мені ляпас”. Друзі мовчки продовжували йти і через багато днів знайшли оазис, в якому вирішили викупатися. Той, який отримав ляпас, трохи не потонув – але друг врятував його. Коли він прийшов в себе, то висік на камені: “Сьогодні мій самий кращий друг врятував мені життя» . Той, хто дав ляпас і який врятував життя своєму другу, запитав його: “Коли я тебе образив, ти написав це на піску, а тепер ти пишеш на камені. Чому?” І друг відповів: “Коли хто-небудь нас ображає, ми повинні написати це на піску, щоб вітри могли стерти напис. Але коли хто-небудь робить що-небудь хороше, ми повинні висікти це на камені, щоб жоден вітер не зміг би стерти це.” Навчися писати образи на піску і висікати радощі на камені. Залиш трохи часу для життя! І хай тобі буде легко і ясно...
Справді, знайти і мати друга — це щастя. Але як знати, що ця людина — саме той друг, якого ти хочеш мати, що ця людина — допоможе, зрозуміє, підтримає.
Дружбу кожен розуміє по-своєму. Більшість із вас погодяться з думкою, що щастя — це коли тебе розуміють, і тому кожен постійно прагне знайти друга, який би зрозумів, вислухав і підтримав, став вашим дзеркалом чи двійником, вашим другим «Я». Але друзі бувають різні.
Григорій Сковорода навчав бути обачним у виборі друзів. «Немає нічого небезпечнішого, ніж підступний ворог, але немає нічого отруйнішого від удаваного друга. Жоден диявол ніколи не приносить лиха більше, ніж такі удавані друзі».
Нещодавно ви проходили тестування «Чи справжній ти друг». Вам було запропоновано 15 ситуацій та шляхи виходу з них. Ось маємо результати.
Результати тесту (діаграма)
По результатам тесту видно, що ви вмієте дружити і маєте друзів. І що найприємніше ви маєте друзів серед однокласників. Тому я вирішила дізнатись , яким повинен бути друг у вашому розумінні.
Старовинні перекази розповідають нам, як про зворушливу, так і про сурову дружбу. Багато іі рис протягом віків зазнали змін. Та повага до неї і жадання її лишилися незмінні. У ХХІ столітті Жуковський писав слово «Дружба» з великої літери.
Вимовте повільно слово «Дружба», що ви відчуваєте?
Давайте створимо асоціативний кущ до слова «Дружба»
(Питаю в учнів, які почуття викликає це слово і прошу записати. Це все у вигляді квітки, записують у пелюстки)
(Питаю Черчика, Бутко, Комарницьку, Потєряйка, Тарана, Замшу, Ільницьку, Полікарпова)
Радість
Розуміння
Спілкування
Багатство
Підтримка
Учитель. Які моральні якості ви найбільше цінуєте у другові?
Учень. Доброзичливість
Принциповість
Чуйність
Милосердя
Порядність
Взаємоповага
Ввічливість
У вас на партах лежать долоньки, напишіть на них 2 риси характеру, які повинен мати справжній друг. Будь ласка, зачитайте свої відповіді. (Питаю Ільницького, Бородіна, Коблю, Мельник, Лапицьку)
(прикріплюють на ватман)
А зараз давайте трохи помалюємо. У вас на парті лежить листок. Ваше завдання – намалювати на ньому квітку, тримаючись разом із своїм однокласником - товаришем за один олівець.
(Діти малюють квітки)
Скажіть, вам легко було виконувати це завдання? Вдалося відтворити задумане? Ось так і між справжніми друзями можуть виникнути непорозуміння, головне вміти достойно вийти із неприємних ситуацій.
( Запитую бажаючих, якщо ніхто не відповідає – запитую Вахнюк, Перепелко, Степанову, Новицького)
Недаремно найміцніша дружба починається з шкільної лави. От і сьогодні я запропонувала друзякам виконати домашнє завдання – підготувати малюнки та вислови про дружбу.
( Діти виходять і зачитують вислови, показують малюнок)
Дружба - тендітна річ, як скло. Вона випробується не тільки лихом, а й повсякденними дрібницями. Навіть між кращими друзями виникають сварки. Буває так, що дружиш із кимсь, а потім раптово щось ламається, розбивається - і від взаємної прихильності залишаються лише уламки. Звичайно, можна знову помиритися, попросити пробачення. А якщо образа занадто велика? Ти чекаєш, коли твій друг першим підійде до тебе, щоб вибачитися, а він не підходить. Його гордість не дозволяє йому цього. От так починає здаватися, що підходити друг до друга безглуздо, та й занадто пізно. Пізно? Ні, просити пробачення ніколи не пізно. Саме через те, що ми боїмося зробити перший крок, усе ускладнюється і дружбу вже не склеїти».
Лев Миколайович Толстой вважав, що «коли сваряться, обоє винуваті», так що рішуче підходь миритися. А краще взагалі не сваритися.
Як ви вважаєте, чому виникають труднощі між кращими друзями?
(відповіді учнів)
Ви праві, існує безліч причин сварок, між другими, іноді ми схильні формувати власне судження про будь-яку подію або людину, не вникаючи в суть речей. Виникає бажання засудити іншого, якщо його думка або захоплений не збігається з нашим, ми починаємо радити або нав'язувати друзям власну думку.
Що це значить?
- різні смаки в людей;
- що добре мені, не обов'язково добре для іншого;.
- розходяться думки на однакові питання.
Якщо хочеш зберегти дружбу, пам'ятай, що твоя думка назавжди залишиться твоєю, а твій друг завжди буде думати по-своєму. І цей факт треба приймати як даність. Будеш намагатися нав'язувати іншому свою правду і не помітиш, як зруйнуються ваші дружні взаємини.
ВИСНОВКИ
Давайте разом створимо «Книгу порад» для справжніх друзів.
( Учні називають свої поради, а я пропоную їм і свої поради, які варто запам’ятати )
ІІІ. Підсумок
3.1. Ситуація № 1.
Цей лист я прочитала в одному журналі, його написала дівчинка 5 класу.
У мене в класі немає друзів, до мене вороже ставляться, насміхаються наді мною, мене ніхто не розуміє. Всі учні класу якісь дивні, дуже часто бувають злими, а мені так хочеться мати друзів. Що мені робити? До кого мені звернутися за допомогою?
· Щоб ви порадили цій дівчинці?
Як ви думаєте, що почуває людина, у якої немає друзів?
Що відчуває дівчинка, яка перейшла навчатися в ваш клас з іншої школи? Як ви можете їй допомогти?
3.2. «Серце на пам'ять»
Міцна дружба об’єднує зовсім різних за характером і віком людей: боязких із товариськими, молодих з літніми, не надто кмітливих з дуже розумними, зовнішньо непривабливих з дуже гарними. Вони доповнюють один одного і їх завжди поєднує одне — відкритість. В людині приваблює її щирість і неповторність. По-справжньому щасливі люди поводяться вільно, природно, розкуто, не намагаються підлаштувати друзів під себе або чимось вразити інших. Нехай ваші друзі почуваються з вами вільно, залишаючись самими собою. Щаслива людина приймає інших такими, які вони є, з усіма їх слабкостями й вадами.
Мені дуже приємно, що у нашому класі є справжні друзі, я підготувала для вас невелике завдання.
У вас на партах лежать серця, я хочу, щоб ви зараз написали побажання і подарували їх своєму другові, подрузі.
Я вам бажаю бути добрими, відвертими, веселими, щирими. Нехай біля вас завжди будуть люди, які можуть розділити з вами радості і печалі, допомогти у складній ситуації, завжди вислухати. Бажаю щоб у кожного з вас був справжній друг!
3.3. Колективна робота «Дерево дружби»
Наш клас – це маленька сім'я. Хотілося б, щоб в нашій сім'ї завжди панували доброта, пошана, любов, взаєморозуміння.
На партах у вас лежать листочки. Я прошу вас написати на них, що таке дружба, яким ви хочете бачити свого друга, запропонуйте свої правила дружби. У вас буде дві хвилини, щоб написати це.
А зараз ми прикріпимо ці листочки до дерева, яке буде символізувати наш клас, і я сподіваюсь, що кожен з вас зможе знайти не тільки справжнього, вірного друга, але й стане ним. А чи треба його спеціально шукати? Озирніться навколо: поруч з вами однокласники, серед яких ви обов’язково знайдете однодумців по цілях, мріям, захопленням!
3.4. «Таємні листи»
Перед виховною годиною я просила кожного з вас написати листа тому учню класу, з яким ви ще не товаришуєте, але хотіли б з ним стати друзями. Ось великий конверт, в якому знаходяться ваші листи. Наш поштар їх вам зараз рознесе.
3.5. «Сюрприз»
- Ну і на останок хочу презентувати всім подарунок, який підготували наші дівчатка.
( Звучить пісня, фотопідбірка)
Є мудре давнє правило: хочеш мати друга – будь ним. Інакше кажучи, потрудися душею для людини, яка поруч з тобою! Сприйми її радощі і прикрощі як свої і поміркуй про те, як зробити її життя щасливішим.
Література