Тема: Правила поводження з вогнем.
Мета: поглибити знання учнів про причини виникнення пожежі, вчити цінувати людське життя та берегти своє здоров’я, познайомити з працею пожежників, з їх діями при пожежі; виховувати навички обережного поводження з вогнем; розвивати спостережливість, сміливість, винахідливість.
Обладнання: ілюстрації до теми, сигнальні картки, відео.
Хід заняття
I Організаційний момент
Ось і все! Дзвенить дзвінок,
В гості йде до нас урок.
Сядьте зручно! Усміхніться
І на мене подивіться!
II Повідомлення теми уроку
Діти, зараз у нас незвичайний урок класної години. Тему класної години ви дізнаєтесь тоді, коли проведемо гру «Відгадай загадку».
Може він усе спопелити,
Але може й обігріти,
Якщо студить нас зима.
Обережні будьте з ним
І сьогодні, і завжди,
Щоб не сталося біди (вогонь).
Молодці, діти, це дійсно вогонь!
III Вивчення правил поводження з вогнем
Назвати асоціації до слова «Вогонь» (запальничка, пожар, горе, лихо, полум’я, тепло, сірники, страх, біда, рятувальники, небезпека, сльози, піч, газова плита). Висновок: для когось вогонь буває другом, а хтось із вас асоціює його з небезпекою, з пожежою.
У житті людини вогонь відіграє виняткову і важливу роль. Зігрівання нашого житла, приготування їжі, розвиток науки і техніки пов’язані з вогнем. Але були часи, коли люди не знали вогню. Вони вживали сиру їжу, у зимову холоднечу мерзли від холоду, великі хижі звірі нападали на людину. Тисячоліття знадобилися людині для того, щоб навчитися добувати вогонь і користуватися ним. Прадавні люди вклонялися вогню як незрозумілому і грізному божеству, загадковому брату сонця.
У давню історичну епоху люди підкорили вогонь, опанували способи керування ним. Насамперед наші предки навчилися добувати вогонь. Спочатку це був важкий спосіб, що вимагав значних зусиль і вправності, адже потрібно було терти один сухий шматок дерева об інший або висікати іскри ударом каменя об камінь. От чому в ті далекі часи вогонь оберігали у вигляді багаття як божество. Заборонялося кидати в багаття відходи, тому що це могло «образити» вогонь. Багаття не можна було ворушити гострим предметом, що не поранити духа вогню.
Вогонь – друг людини.
Оволодіння цією найбільшою стихійною силою природи дало людині можливість забезпечити себе світлом і теплом. Вогонь допоміг їй розселитися по Землі, навіть у неможливих для життя людини кліматичних умовах. Завдяки вогню залежність людини від природи почала стрімко зменшуватися.
Без вогню неможливе життя на Землі. Він потрібен усюди: у будинках, і школах, на заводах і фабриках. Щоб виготовити ніж, трактор, автомашину, тепловоз, потрібен метал – чавун, залізо, сталь. Вогонь плавить руду, допомагаючи людині одержати метал. Вогонь надає руху пароплавам, автомашинам, самоскидам, ракетам. Пара, одержана за допомогою вогню, електрика, що дає тепло, енергію, світло, полегшують життя людини.
Вогонь дарує людям світло.
Вогонь дарує їм тепло.
Коли б тепло і світло зникли,
Життя б на світі не було.
Вогонь –символ.
Зі схиленими головами люди дивляться на вічний вогонь біля пам’ятників героям, які боролися за Батьківщину. Вогонь, запалений від сонячного проміння в далекій Олімпії, несуть у смолоскиповій естафеті бігуни, велосипедисти, гімнасти, віддаючи данину благородним традиціям античного світу.
Так, важко уявити навіть незначний відрізок часу, який можуть прожити люди без світла, без тепла, що дарує нам вогонь. Але, на жаль, вогонь приносить людям не тільки радість. Коли з ним неправильно поводитись, може стати великим злим ворогом.
- Коли вогонь може стати Ворогом? (Коли виникають пожежі)?
- А чому виникають пожежі? (Від неправильного поводження з вогнем від різних природних явищ).
Вогонь – ворог людини.
Вогонь залишив свої сліди в історії всіх епох і народів. Тисячі міст і сіл зникли з лиця Землі в гігантських язиках полум’я. Безцінні витвори розуму і талановитих рук попередніх поколінь перетворилися на порох. Вогонь знищив мільйони людських життів. За своїми трагічними наслідками пожежі не поступалися епідеміям, посухам та іншим лихам.
Вогонь може виникнути стихійно під час якихось природних явищ: під час землетрусів, виверження вулканів, під час грози, коли блискавка вдаряє в якийсь предмет. Це, звичайно, катастрофа. Але й пожежа може виникнути ще й від халатності самих людей, а тим більше дітей, коли неправильно з ним поводитись. Вогонь – це велике багаття, а пожежа охоплює дуже велику територію або приміщення.
-Відгадайте, будь ласка, діти, таку загадку.
Живуть у тісній темниці
Без страху темноти
Хлоп’ята яснолиці –
Вогню малі брати.
І мають душу щедру,
Хоч дерева сини,
Згоряючи дощенту,
Вогонь дають вони.
(Сірники)
Проблемне запитання дітям.
- А які ви знаєте причини виникнення пожежі?
-Так, діти, пожежі можуть виникнути від кинутого сірника, від пилососа, від не вимкнутої електропраски, від електричної та газової плити, у транспорті, у лісі, на полі, у лузі. Вогонь охоплює спочатку дрібні, а потім більші предмети, горить спочатку кімната, а потім цілий будинок, на полі від одного запаленого колоска може згоріти ціле поле пшениці, на лузі може загорітись сіно, у лісі від маленького незатушеного багаття може згоріти ціла площа дерев, гинуть звірі, птахи, бо вони не встигнуть вчасно втекти.
3. Ознайомлення з професією пожежників та діями учнів під час пожежі.
Отже, під час виникнення пожежі дітям потрібно обов’язково не розгубитись і погукати на допомогу дорослих. А ще зателефонувати по телефону за номером 101, щоб вам допомогли пожежники.
Пожежники, хоробрі люди. Вони за лічені хвилини прибудуть на місце виникнення пожежі і приступлять до своїх обов’язків – гасити пожежу. Пожежними можуть бути вертольоти, кораблі, літаки, поїзди, машини. На всіх видах транспорту працюють пожежні команди, які гасять пожежі.
- Чим займаються пожежники, коли немає пожежі?
Так, коли немає пожежі, то пожежники тренуються, змагаються на швидкість і силу, спритність, знання, винахідливість, дисципліну, кмітливість, взаємовиручку. Найкращий пожежник одягає бойове спорядження за 18 секунд, через 30 секунд він займає місце в кабіні машини. Пожежники – професія героїчна. Пожежники – мужні, безстрашні, сильні, спритні бійці, звичайні прості люди. Кожного дня вони готуються до героїчного вчинку. Їх називають бійцями «вогняного фронту», адже щоразу їм загрожує смертельна небезпека.
Фізкультхвилинка.
Ми в пожежників пограємо,
Швидко шланги розмотаємо,
Ось так, ось так, швидко шланги розмотаєм.
Ось вогонь у нас горить,
Будемо його гасить.
Ось так, ось так, будемо його гасить.
А тепер ми присідаємо,
Під дивани заглядаємо.
Ось так, ось так, під дивани заглядаємо.
Ось вогонь ми загасили,
На стільці швиденько сіли.
Все як треба ми зробили –
Відпочинок заслужили.
Щоб зберегти своє життя, потрібно добре знати правила протипожежної безпеки. Послухайте деякі віршовані поради.
Для розваги і для гри
Сірників ти не бери,
Бо з вогнем погані жарти.
Жартувати з ним не варто!
Не розпалюй сам багаття,
Ані в лісі, ані в хаті
Легко вогник запалити –
Та не легко погасити.
З грубки жару не беріть
Жар в собі вогонь таїть.
Хоч маленька жарина –
Для пожежі все ж причина.
Пам’ятайте кожен раз –
Де бензин, мастило, гас –
Там вогонь – не підпускай!-
Спалахне усе і край!
Телевізор, плитку, праску
Умикать самим не слід.
Пам’ятайте це, будь ласка,
Бо від цього стільки бід!
У розетку встромлять речі –
Дуже-дуже небезпечно!
Іскра може полетіти
І навколо все спалити!
Учні дивляться відео на тему «Уроки обережності з тітонькою совою».
а) Коли палає вогонь, треба швидко вибігати на вулицю… (через двері чи через вікно, розбивши його).
б) Коли загорівся одяг, то треба … (впасти на підлогу і качатися, щоб загасити полум’я).
в) Спасати потрібно малюків, взявши … (їх на руки).
г) Якщо пожежа невелика, загасити її … (піском, або грубою тканиною, накинувши її зверху (ватне одіяло, шуба тощо)).
- Не кожен вогонь можна гасити водою! Вода – провідник тепла. Про це ви будете вивчати пізніше, в старших класах.
д) При опіках звернутись по телефону до швидкої допомоги за номером … (103).
6. Ознайомлення з номерами служб порятунку.
-Діти, давайте познайомимося з номерами служб порятунку.
Якщо пахне газ в квартирі
Ти дзвони… 104
Якщо з’явивсь вогонь і дим
То дзвони ….101
В хату вдерся злодій, біда
Треба набирати… 102
Якщо потрібні лікарі –
Швидше викликай…103.
VI Узагальнення та систематизація знань
1. Вогонь в житті людини.
Людині природа дала все - воду, тепло, світло, вогонь. Людина може користуватися всіма. Але не можна робити це бездумно і безвідповідально. Чому? Тому що за все доведеться відповідати. Тому, нам потрібно берегти і охороняти нашу природу, наш будинок, берегти себе та своїх близьких від смертельної небезпеки - від пожежі. Діти! Сьогодні ми говорили про те, яким може бути вогонь.
-Нагадайте, від чого відбуваються пожежі? (Від необережного поводження з вогнем.)
- Які біди приносить пожежа? (Гинуть люди, горять будинки, ліси, школи).
-Про що потрібно пам'ятати, щоб не допустити пожежу? (Знати правила поводження з вогнем).
-Як потрібно діяти, якщо виникла пожежа? (Зателефонувати за телефоном «101», повідомити про те, що сталося, назвати свою адресу, покинути квартиру й повідомити сусідам).
2. Гра «Так чи ні!» (Діти показують сигнальні картки).
- Можна гратися із сірниками?(ні)
- Вимкни телевізор і вкладайся спати?(так)
- Якщо розпочалася пожежа потрібно подавати сигнал тривоги? (так).
- Використовувати петарди, феерверки вдома? (ні).
- Не можна сушити білизну над газом?(так)
- Увімкни електроприлади і йди до школи?(ні)
- Сірники дітям – не іграшка?(так)
- Ялинку прикрасимо бенгальськими вогнями?(ні)
- Під час пожежі заховаюсь під ліжко?(ні)
- Спасибі, діти, за правильні відповіді. Я сподіваюся, що ви всі будете суворо дотримуватися правил пожежної безпеки.
V Підсумок уроку
- Сподобався вам сьогодні урок? - Що нового та цікавого ви дізнались на уроці? - Всі запамятали номери служб порятунку? Які саме? |
|
|
Ось і підійшло до кінця наше заняття!
Швидко пролетів безпечний час
Я дуже рада, діти, за вас.
Про пожежу ви багато взнали,
І міцні знання показали
Тільки пам ятайте: мало правила знати
Треба їх ще й виконувати!