Година спілкування:"Природа, то храм."
Мета: розширювати уявлення учнів про цінність та багатогранність природи; формувати екологічну культуру; учитись аналізувати, робити висновки, виховувати любов до рідного краю; дбайливо ставитьсь до природи; розширювати знання дітей про рослини і тварин, природні явища.
Очікувані результати: сформованість ціннісного ставлення до природи, почуття гордості за красу рідної землі, сформованість екологічної культури.
Методичне забезпечення: проектор для показу відео фрагментів про природу; малюнки дітей намальовані; роздуми( вірші) учнів про природу; музичний супровід до пісні І. Федишин "Це моя земля."
Люби природу не як символ
Душі своєї,
Люби природу не для себе,
Люби для неї.
М. Рильський
Хід години спілкування.
Учитель.
У світі є близько 200 країн. Кожна з яких приваблює людей по-різному. В одні країни люди їдуть відпочити, в інші – подивитись на чудернацькі споруди. Хтось їде підкоряти вершини гір, хвилі океану тощо.
Але жодна країна не стане людині так само рідною, як та, де ми народилися, зросли, де почули лагідний спів материнської колискової пісні.
- Яка ж країна найдорожча нашому серцю? Україна! Наша рідна Батьківщина! Чарівна, неповторна, мила!
Перегляд відео фрагменту "Сім чудес природи України".
Запитання.
Інтерактивна гра «Мікрофон» «Що мені дає природа?»
Природа дає мені…
Все необхідне для життя людина отримує від природи. Тому захищати й оберігати природу — наш обов'язок.
Учитель.
Природа щедро обдарувала нашу землю. Вона — вірний друг й неоціненне багатство, джерело здоров'я й радості. Ми із задоволенням милуємося золотими нивами пшениці, широкими луками, густими лісами, могутнім Дніпром. Дихаємо п'янкими ароматами квітучих садів та квітів. Людина закохана у природу. А чи справжня то любов?
Хто ж тоді руйнує мурашники, на стовбурах дерев вирізує написи, в лісах розводить вогнища, залишає сміття, забруднюються повітря й водойми, вирубує ліси, губить тварин. Ніхто інший, як сама людина.
Що слід робити, щоб господарська діяльність не тільки не завдавала шкоди природі, а й допомагала відновлювати й примножувати її багатства? Перед людиною та природою постала проблема виживання. Розв'язати її можуть люди.
У ч е н ь.
Осінь відшуміла на роздоллі
Різнобарв'ям нив, лісів, гаїв.
Голосом людей у чистім полі,
Срібним клекотанням журавлів.
Уч е н ь.
Якось стало світло скрізь довкола,
Ні листочка в світлому гаю.
Лише дуб старенький світлочолий
Згадує про молодість свою.
У ч е н ь.
Гордість краю, ніжність і краса!
Чом поникло все оте багатство?
Це ж твоє, людино, вільне царство,
Все ж твоє: земля і небеса
Чом річки у нас пересихають,
Риба задихається в ставках?
Про природу чом у нас не дбають?
Бо вона вже гине на очах.
Встаньте, люди, миром за природу,
За предвічну матінку для нас.
Щедрії дари і чисту воду
Нам вона сторицею віддасть.
Виконання учнями класу пісні Ірини Федишин "Це моя земля."
Учитель . Учені вважають стан навколишнього середовища є критичним, тому що воно дуже забруднене. Це накладає відбиток не тільки на тваринний та рослинний світ й на людину, яка є частиною природи. За тривалістю життя населення Україна посідає 52 місце у світі.
На території України нині зростає велика кількість видів рослин, тварин і грибів. Але діяльність людини становить серйозну загрозу для існування багатьох живих організмів. Тому виникла потреба їх охорони та збереження.
"Екологічні проблеми в Україні "перегляд відео фрагменту. ( з 54 секунди по 3:29)
● Використовується більша частина всього земляного фонду.
● Знижена родючість земель унаслідок інтенсивного використання.
● Вода більшості водойм є забрудненою і брудною.
● Маємо дуже мало лісових насаджень.
● Збільшуються обсяги побутових відходів, тому що мало переробних заводів.
● На здоров'ї населення відклала відбиток аварія на Чорнобильській АЕС.
Учениця. Україна є однією з несприятливих щодо екології країн на Євразійському континенті. Тому терміново необхідно об'єднати зусилля державних установ, громадських організацій, учених та всього населення для розв'язання екологічної проблеми.
Учень. Існують дні, коли весь світ говорить про важливість знання цієї науки, про необхідність тримати під контролем стан середовища, турбуватися про відновлення природи. Запам'ятайте ці дати і долучайтесь до вирішення екологічних проблем.
Екологічний календар.
21 березня — Всесвітній день лісів.
Цього дня проводять заходи щодо висаджування дерев, привертають увагу громадськості до нагальної необхідності збільшувати зелений покрив Землі.
22 березня — Всесвітній День води.
Світ повинен усвідомити проблему стрімкого вичерпання питної води.
7 квітня — Всесвітній день здоров'я.
У довкіллі людини відбуваються зміни, що шкідливо впливають на людей.
22 квітня — День Землі.
Засновано з метою привернення уваги людства до проблем планети, пов'язаних з діяльністю людей.
Друга субота травня — Міжнародний день перелітних птахів.
Цього дня заохочують захищати птахів і привертають увагу громадськості до їх потреб.
5 червня — День довкілля.
Люди всього світу занепокоєні стрімким зростанням екологічних проблем.
28 вересня — День зеленого споживання.
Необхідність розвивати у людей усвідомлення важливості повторного використання та утилізації відходів.
4 жовтня — Всесвітній день тварин.
Проводять спеціальні заходи, спрямовані на інформування громадськості щодо проблем тварин, заохочення людей замислитися над природним зв'язком між людьми й тваринами.
11 грудня — Всесвітній день гір.
Цього дня наголошують на захисті та розвитку гір.
Учень. Природа гине й благає нас про захист. Багато видів рослин та тварин стали рідкісними. Вони занесені до Червоної книги України. Названо цю книгу Червоною, тому що червоний колір неначе попереджає нас — схаменіться, загрожує небезпека.
Учениця. Червона книга України — надрукований та ілюстрований перелік рідкісних видів та підвидів, що знаходяться під загрозою зникнення на території України, і підлягають охороні.
В Україні перше видання Червоної книги вийшло друком 1980 року. До неї занесені ті зникаючі або рідкісні види організмів, які постійно чи тимчасово мешкають у природних умовах на території України або в межах її територіальних вод. Запам'ятайте! Збирання рослин, занесених до Червоної книги, їх плодів та насіння заборонено. Невиконання цих вимог можуть спричинити зникнення таких видів не тільки з території певної країни, а й з нашої планети взагалі.
Учень. Господарська діяльність людей негативно впливає на рослинний світ. Вирубують ліси під забудівлі (ферми, кар'єри), заготовляють деревину. А разом із деревами зникають й дикорослі рослини.
У ч е н ь. Не можна розводити багаття у лісі, підпалювати сухі рослини на луках, тому що вигорить коріння й насіння. Дим від вогнища забруднює повітря, у вогні можуть загинути мешканці луків і лісів. Пам'ятайте про це!
Поради тим, хто йде на природу відпочити
1. Природа — справжнє багатство для нас.
Будьмо з нею друзями повсякчас!
2. Друже, не розводь багаття в лісі,
Бо на деревах загориться листя.
3. Якщо вогнище на галявині розвів,
Перевіряй, чи добре загасив.
4. Ти у ліс прийшов — відпочивай,
Але лісових мешканців — не ображай!
5. Гучно в лісі музику не вмикай,
Сміття за собою завжди прибирай.
6. Не збирай ти рідкісні рослини.
Можуть вони зникнуть будь-якої днини.
7. На довго свіжість збереже рослина.
Та, що у садочку виростила людина.
8. У лісах і луках букетів не збирай.
Навесні першоцвітів не зривай!
9. Залишай неймовірну красу на землі.
Нехай милуються квітами дорослі й малі.
10. Не ламай гілки дерев й кущів.
Там домівки у пташок та хрущів.
11. Ходи у лісі й по луках стежками,
Щоб не топтати рослини під ногами.
12. Навколо прислухайся й придивись,
Розуміти природу ти серцем навчись.
13. Пам'ятай! Ти — частина природи,
Тож не заподій їй та собі шкоди!
14. Піклуймося про природу щоднини,
І вона щиро віддячить людині
Учитель. Що про природу говорить народна мудрість у прислів'ях та приказках?
● Природа одному мати, другому — мачуха.
● Заступи природу дверима, то вона тобі вікном ввійде.
● Поле бачить, а ліс чує.
● Хто про природу дбає, вона тому повертає.
● Про землю піклуйся — золотим зерном милуйся.
● Бережіть свій край — і зробіть із нього рай!
● Як дбаєш про природу, так і маєш!
Гра «Чим я можу допомогти природі?»
Учні по черзі називають, як вони можуть допомогти природі свого краю.
Учень. Жива природа — це дивовижний, складний, різноманітний світ. Особливе місце в ньому відведено людині. Саме від людей залежить — чи побачать світ майбутні покоління.
Заслуховування творів і віршів дітей про природу.
Погребняк Анфіса
Стельмах Андрій
У ч е н ь.
Давайте боротись за чистоту природи.
Планеті не будемо наносити шкоди.
Посадимо ліс і гайочки зелені,
Сади і діброви — планети легені!
Очистимо струмки і будуть жити ріки,
Бо із малих струмків течуть річки великі.
Вода — де є життя, без неї не прожити.
Вже час прийшов для нас — природі послужити!
Уч е н ь.
Ми посадимо довкола берізки і сосни.
Хай наш край розцвітає і буде зелений.
Ми очистимо землю свою від сміття
Й буде в нас чарівне і здорове життя!
Назавжди запам'ятай —
Бережи свій рідний край!
Це твоя земля, країна,
Край батьківський — Батьківщина!
Учитель. Кожна людина живе у будинку, який являється фортецею, храмом. Ми його постійно тримаємо у чистоті, при потребі фарбуємо, лагодимо. Природа – це той самий дім, який ми отримуємо від планети на якій проживаємо, тобто "дім усіх людей". Тому за прикладом власного дому люди повинні піклуватись про планету, не завдавати шкоди природі, не смітити, долучатись до акцій по збереженню природи і Землі. Розуміти, що від вчинку і поведінки кожного жителя нашої планети залежить, якою її побачимо ми через 5 чи 10 років, а якою її побачать наші нащадки.
Дякую усім за увагу і сподіваюсь, що кожен із нас буде ставитись до природи, як до святині, храму.
1