Виховний захід "Подорож в часі "Цікаві винаходи українців"

Про матеріал
Під час заходу учні знайомляться з винаходами українців як минулих часів, так і з сучасними роботами. Форма заходу обрана активна, проведена попередня робота, присутня робота в групах та в парах.
Перегляд файлу

Подорож в часі “Цікаві винаходи українців»

(для учнів 6-8 класів)

 

Мета: Виховувати патріотичне ставлення до України; формувати у вихованців патріотичну свідомість, почуття любові до України, пошани до видатних вітчизняних історичних та сучасних діячів; розвивати логічне та творче мислення; розширювати кругозір вихованців.

 

Обладнання: портрети українських винахідників, відео-, фотоматеріали, листівки

 

Прогрес і розвиток людини має величезне значення для людства та суттєво залежить від винаходів

                              Нікола Тесла

 

Хід заходу:

 

І. Організаційний момент

 

Учитель.

  • Навіщо люди щось вигадують?
  • А коли з’явилися перші винаходи?
  • Які винаходи ви вважаєте важливими для людства?

 

- Послухайте вірш:

 

Ділові, немов американці,

Пристрасні, неначе мексиканці,

І співучі, наче італійці,

І розсудливі, немов оті англійці.

Як китайці, дуже працьовиті,

Винахідливі, такі талановиті!

 

- Про кого йде у вірші?  (відповіді дітей) Так, звичайно, це про нас, про українців!

 

ІІ. Основна частина

 

Учні заздалегідь готували коротку інформацію про винахідників, відповідно до сторінок подорожі.

 

Учитель. Українська земля зажди славилась талановитими винахідниками. Незважаючи на поневолення, воєнні події,  низький соціальний рівень життя, учені впроваджували свої винаходи для людства всього світу. Цікаво також те, що про Україну, як Батьківщину, багато з них не забували.

В школі проходять заходи про винахідників. Групи учнів готували сьогодні коротку інформацію про винахідників з України, чиїми винаходами ми користуємося, навіть не здогадуючись, що їх створили наші земляки. (вчитель показує: гипсова пов’язка, знімок-рентген, компакт-диск)

 

 - Подорожуємо в часі? Чим? Давайте зимітуємо рухи та звуки вершників!

- Ітак, ми в минулому!

 

Учитель. Скажіть, будь ласка, що ви полюбляєте ласувати? І ведмедики також? (Мед). Так, звичайно! А хтось бачив, що пасечник дістає з вулика?

  • Вірно, рамку із сотами.

 

Учень. Перший рамковий вулик винайдено в Україні у 1814 р. Петром Прокоповичем.

Україна в останні роки впевнено зберігає місце в трійці світових лідерів з виробництва меду. Випереджаючи країни Європи за обсягами виробництва меду в кілька разів, Україна є одночасно першою в світі з виробництва меду на душу населення (1,5 кг).

 

Учитель.  Коли раптово у будинку гасне світло, ми шукаємо свічку, ліхтарик або (в селах ще досі користуються) гасову лампу. Та мало кому відомо, хто винайшов цю лампу.

 

Учень. Перша гасова лампа винайдена у м. Львові працівниками аптеки «Під золотою зіркою» Ігнатієм Лукасевичем та Яном Зехом у 1853 р. Того ж року у львівському шпиталі була проведена перша хірургічна операція при освітленні гасовою лампою.

 

Учитель. 

- А якщо ми отримали травму – лікар нас відішле зробити  рентгенівські знімки. І при цьому не усі знають, що до  відкриття цих променів прикладено і українські знання.

 

Учень. Іван Павлович Пулюй народився на Тернопільщині,  навчався у Віденському університеті.  У 1881 році сконструював трубку, що випромінює Х-промені, є прообразом сучасних рентгенівських апаратів.

Дана трубка стала відомою як «лампа Пулюя» і випускалася серійно. Сконструйована ще на 14 років раніше до відкриття В. К. Рентгена.

 

Учитель.  З допомогою пристрою І. П. Пулюй вперше у світовій практиці зробив знімок зламаної руки 13-річного хлопчика, знімок руки своєї дочки зі шпилькою, що лежить під нею. Серія рентгенограм органів людини виконана настільки чітко, що дала можливість виявити патологічні зміни в тілах пацієнтів. Але відсутність  обладнаної лабораторії і матеріальних ресурсів, сильно гальмували дослідження великого вченого. Іван Павлович ніколи не зрікався свого українського походження і дуже активно популяризував українську історію і культуру.

 

- Коли ми згадуємо про українських винахідників українського походження, то не можемо не згадати видатного українця, ім’я якого змінило хід історії. Це -  Ігор Іванович Сікорський.

 

Учень. Він народився 1889 року в Києві. Вже з дитинства захоплювався авіамоделюванням. Свій перший невеликий вертоліт з приводом від гумового жгута Сікорський побудував у 12 років. А в 20 на його рахунку було вже дві серйозні роботи. Правда, перші машини Сікорський так і не зміг підняти в повітря разом з пілотом.

 

Учитель.   Після цього вчений зайнявся до 1918 року конструюванням літаків та ставив світові рекорди, за що отримав велику кількість нагород. У 1918 році емігрує до Франції, а потім  у 1919 – і в США. В США заснувавши свою фірму – «Уестленд-Сікорський», в 1939 році спроектував перший успішний у світі гелікоптер VC-300.

 

- Що ще ви знаєте про Сікорського?

 

Учень. Сікорський розробив перші в світі міжконтинентальні пасажирські лайнери, що забезпечили постійні авіаперельоти через Атлантичний та Тихий океани. Успішна фірма «Сікорські Ейркрафт» створила 17 літаків та 18 гелікоптерів, а ліцензію на їх виготовлення почали купляти передові європейські країни.

 

 

Учитель.  Саме українські винахідники були дуже високо оцінені в галузі авіа-, ракетобудуваня.

- Які імена вчених, інженерів, конструкторів вам відомі?

(М. Антонов, С. Корольов)

 

Учень. Українці, а саме конструкторське бюро Антонова, розробили літак із найбільшою у світі вантажопідйомністю — Ан-225 «Мрія». Спочатку він проектувався для транспортування космічних кораблів. Наразі «Мрія» виконує комерційні вантажні перевезення. А нещодавно під час пандемії «Мрія» виконувала рейси з перевезення масок, приладів, інших предметів захисту.

 

Учитель.  Так. Цією інформацією ми з вами здійснили переліт до сучасності. (учні повторюють рухи, наче вони в літаку)

 

- Перед тим, як узнати про винахідників сучасності, хочу почути від вас відповідь на питання:

- Як ви вважаєте, які кроки робить людина, яка хоче щось придумати нове, тобто стати винахідником?

 

Вправа «Кроки винахідника».Діти в парах по черзі пишуть на «кроках» свої думки за заданою темою, потім обговорюємо та по черзі, крок за кроком, закріплюємо на дошці.

(Ідея, роздуми, обгрунтування, опис, створення, апробація, реалізація)

 

Учитель. 

- На морі всі були? А можна пити солону морську воду? Навіть, поливати городи не можна такою водою. Щоб користуватися нею у господарських цілях, її потрібно опріснити.

 

Учень. Леонард Смирнов – винахідник із Одеси, розробив унікальний опріснювач води. Такий прилад потрібен в багатьох регіонах України, де існує велика нестача прісної води.

 

Учитель.  Мало хто знає, що  прообраз компакт-диска в кінці 1960-х винайшов аспірант Київського інституту кібернетики Вʼячеслав Петров. Тоді розробка носила науковий характер і не мала нічого спільного з музикою. Оптичний диск був створений для супер – ЕОМ – електро-обчислюваних машин.

 

Учитель.  Не кожен із нас полюбляє здавати всілякі аналізи, а особливо аналіз крові – боляче і неприємно. Створити прилад для взяття проби  без проколювання шкіри,  щоб сама процедура вимірювання була безболісна, зумів українець Петро Бобонич

 

Учень. Він винайшов глюкометр,  що дає найменшу похибку – 15%. Кліпса глюкометра кріпиться до вуха чи пальця. Через кров’яні судини проходить інфрачервоний промінь від й подає відомості про рівень глюкози на монітор апарата.

 

Учитель.  Минулого року глюкометр П.Бобонича посів третє місце на конкурсі «Винахід року», про нього заговорила преса, а відтак посипалися комерційні пропозиції. Глюкометром зацікавилися в США, Канаді, Ізраїлі, Сінгапурі, інших країнах. Але головна причина, через яку П.Бобонич не поспішав іти на контакт із закордонними фірмами, – бажання виготовляти глюкометр в Україні.

 

- А чи знаєте ви винахідників, пов’язаних із медициною?

(М.Пірогов – засновник військово-польової хірургії, придумав використання анастезії при операціях, вперше в історії застосував гіпсову пов’язку,         М. Амосов – операції на серці, С. Федоров – операції на оці, позбавлення сліпоти).

 

- Якими якостями, на ваш погляд, наділені винахідники?

(Знання, оптимізм, освіта, віра в себе, підтримка, вдача, інтелект, впертість...)

(Діти на кольорових маленьких аркушах записують відповіді та прикрепляють потім на дошці вокруг надпису «якості винахідника)

 

Учитель. 

  • Як ви вважаєте, а тільки дорослі можуть стати винахідниками?

Діти також можуть вигадувати різні прилади...

Вот історії дітей з України, які вже отримали увагу дорослих, а їх винаходи вже працюють!

 

Відео-, фотоматеріали про дітей-винахідників, призерів Малої академії наук України

 

 

Учитель. 

  • Що в майбутньому може знадобитися людям для повноцінного життя?
  • Я вірю, що серед вас також є винахідники в майбутньому. А що потрібно робити зараз, щоб в подальшому принести користь своєї державі, українському народові?

(вчитися, оволодювати різними навичками (курси, тренінги, вебінари), шукати шляхи вирішення своїх мрій, ставити цілі)

 

ІІІ. Релаксація

  • Чи сподобався вам наш виховний захід?
  • Що узнали нового для себе?
  • Чим можна пишатися?

 

Учитель. Тільки здобувши якісну освіту, мати наполегливість  та віру в себе, можна досягти успіху та бути корисним своїм співвітчизникам. Ми з вами добре попрацювали, дякую вам за увагу та спільну роботу!

 

doc
Додано
13 березня 2021
Переглядів
1944
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку