Виховна година " Птахи прилетіли -- на крилах весну принесли!"

Про матеріал
Виховний захід є пізнавальним для школярів. Учні із радістю дізнавались нове про птахів. Розробка виховної години для учнів 2 класу , мета якої - формувати узагальнене поняття про перелітних і осілих птахів; показати зв язок змін у житті птахів зі змінами в природі; розвивати пізнавальну активність, пам ять, зв язне мовлення, уміння спостерігати; виховувати турботливе ставлення до пташок, бажання брати активну участь у їх охороні.
Перегляд файлу

Зустрічаємо птахів | Джміль – журнал для дітей, їхніх батьків і педагогів 

 

 

 

 

Виховна година на тему:

 

« Птахи прилетіли – на крилах весну принесли!»

 

 

C:\Users\юлия\Desktop\Без названия.jpg 

                                                                             Підготувала :

                                                                                   вчитель початкових класів

                                                                              Андрушківського ліцею

                                                                   імені А.Н.Вітрука

                                                                                          Андрушківської сільської ради

 

                                                                              Юлія КУРКОДИМ

 

 

 

 

2023

Тема: « Птахи прилетіли – на крилах весну принесли!»

Мета: поглибити та розширити знання дітей про птахів; розвивати пізнавальні інтереси до навколишнього середовища; виховувати бережне ставлення до природи, до птахів; бажання допомогти їм та оберігати їх.

Обладнання: мультимедійна презентація, демонстраційний матеріал, шаблон коміксу, печиво «жайворонок».

 

 

Хід заняття

І. Організаційний момент.
Струмки задзвеніли, всміхається Сонце,

Птахи повернулись під наше віконце.

І раді всі друзі - птахів щебетанню,

Весна на порозі - здійсняться бажання!

Птахи зимували у теплих країнах,

Та всі повернулись на Батьківщину.

Бо лиш в Україні нам діток приводять,

На рідній землі всім піснею годять.

Ми сьогодні тут зібрались пташок зустрічати,

І про їхню роль у світі усім розказати!

Діти, усміхніться один одному, подумки побажайте успіху на цілий день. Для того, щоб гарно працювати на занятті і виконувати всі завдання, будьте старанні та уважні.

ІІ. Актуалізація опорних знань (бесіда ).

- Яка зараз пора року?

- Назвіть всі весняні місяці.

- Назвіть перші ознаки весни. (Розвиток бруньок; розпускання листків; зеленіє трава; з'являються первоцвіти; дні стають довшими, а ночі коротшими; сонце піднімається вище над горизонтом, повертаються з вирію перелітні птахи.)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Діти, погляньте за вікно – з кожним днем стає все тепліше і зовсім скоро до нас разом із приходом весни повернуться її перші провісники. (слайд )

  А чи створювали ви комікси?

Нагадаю вам, що комікс  — це послідовність малюнків, зазвичай, з короткими текстами, які створюють певну зв'язну розповідь.

— Тож  сьогодні у вас буде така можливість.(Вихованці отримують заготовку комікса )

— Головним героєм коміксу буде пташка.

— Чим птахи відрізняються від інших тварин? (Тим, що їхнє тіло вкрите пір’ям).

Основними ознаками птахів є? (Пір’я, дзьоб, крила)

—Користуючись знаннями, які ви отримаєте на сьогоднішньому занятті, ми створимо колекцію коміксів.

 Як ви думаєте про що ми будемо говорити на занятті?

ІV. Повідомлення теми і мети виховного заходу.

  • Для того, щоб дізнатися про що ми будемо сьогодні говорити, відгадайте загадку.

Прилетіли гості,

Сіли на помості.

Без сокири, без лопати

Поробили собі хати. (Птахи)

  • Отже, про кого піде мова на виховній годині?

Вони найкраща прикраса парків, садів, лісів. Своїм яскравим забарвленням, дзвінкою піснею роблять природу радісною й приємною. Але птахи не тільки прикрашають наше життя. Вони перші помічники людини в боротьбі за високий урожай полів, садів.

- Отже, темою нашого заняття є «Птахи прилетіли – на крилах весну принесли!».

V. Основна частина:

- Птахи повертаються із зимівлі. І ось сьогодні ми поглибимо і узагальнимо знання про перелітних птахів, навчимось розуміти значення птахів у природі і житті людини. Будемо вести розмову про перелітних птахів. Адже вже прийшла весна і до нас із далеких країв повернуться наші пернаті друзі, які будуть радувати нас своїми піснями та рятувати наші садки від комах шкідників.

Разом з першим весняним теплом птахи летять на Батьківщину, на місця своїх колишніх літніх гніздівель. Вони повертаються один за одним, починаючи з березня і закінчуючи початком травня.

Здавна відомо, що птахи приносять велику користь людині. Їх називають пернатими друзями людей.

  • На які 2 групи поділяють прахів? (перелітні, зимуючі).

Багато птахів відлітають осінню у теплі краї. Але на весні вони обов’язково повертаються в рідні краї, щоб збудувати гніздечка і вивести потомство (маленьких пташенят).

Першими з вирію прилітають шпаки . Птах цей приносить дуже багато користі людині. На весні разом з граками ходить полями, збирає комахи та їхніх личинок, що зимували в землі, влітку без утоми розшукує та поїдає різних жуків – листоїдів. Шпаки мають веселу вдачу. Ці птахи не мають своїх пісень, але вони прекрасні пересмішники. Часто співають пісні зябликів, дроздів, малинівок. Інколи приносять на Батьківщину «африканські мелодії» - пісні, що їх перейняли у вирії. А іноді шпаки можуть заквакати, як жабки, чи загавкати, як собака.

Шпаки гніздяться в дуплах дерев. Але дупел та інших місць для гніздування не так багато. І тому люди будують шпаківні і розвішують їх на деревах. Але шпаківні треба міцно прикріплювати, щоб не зірвав вітер та не наробив шкоди.

1 учень                       Вірш Ліни Костенко «Плаче шпак»

Плаче шпак уранці після зливи,

Де шумлять на греблі явори,

Що шпаківню вітер чорногривий

Перекинув денцем до гори.

Борсаються бідні пташенята,

Як його зарадити біді!

Кліпають маленькими оченятами:

«Випадемо, татку, що тоді?»

Ще якби їм день чи півтора дні

Ще якби їм днів хоча б із п’ять!

Бо вони ще зовсім безпорадні –

Падаючи, ще не полетять.

Як же, хлопці, хатку ви прибили,

Що її порушили вітри!?

Плаче шпак у ранці після зливи,

Де шумлять на греблі явори…

Звичайно люди радіють коли з вирію повертаються журавлі. Прилітають ці птахи в кінці квітня.

  • Як ще ми називаємо журавлів? (веселики).

Журавлів є кілька видів: сірий, чорний, красавка, японський.

Журавлі дуже гарні батьки, висиджують пташенят по черзі. Появу потомства зустрічають голосними радісними криками. По черзі зігрівають пташенят своїм тілом і невтомно носять їм їжу. В разі необхідності журавлі сміливо захищають своє потомство. Всі види журавлів знаходяться на грані зникнення і потребують людської допомоги.

2 учень                   Вірш Марійки Підгірянки «Журавлі»

Прилетіли журавлі, сіли в полі на ріллі

То пасуться, то курличуть.

Мабуть, це весну вже кличуть.

Ходять довгі журавлі, щось вишукують в землі,

Щось воркують, щось віщують,

Вже весну, здається, чують…

Близькими родичами журавлів є лелеки. Поселяються вони біля людського житла. На відміну від журавлів, не вміють створювати звуків. Лелеки постукують однією половинкою дзьоба об іншу, утворюється своєрідний клекіт. Лелек ще іноді називають  чорногузами.

Навесні з вирію повертаються в рідні краї гуси. Вони рослиноїдні птахи, водоплавні, але гнізда роблять на суші.

 

4 учень               Вірш Ганни Чубач «Прилетіли гусоньки»

Прилетіли гусоньки рано,

А земля – ще в біле вбрана.

Прилетіли гуси додому,

Принесли з моря краплю солону.

Посідали і тужно голосять –

Позамерзали ніженьки босі.

  • Ой ви, гуси, гусяточка сірі,

Чом так рано сюди прилетіли?

Гуси мовчки голівоньки хилять,

Гуси тихо у відповідь квилять:

  • Як журитися в краї чужому,

Краще мерзнути у рідному домі.

Близькими родичами гусей є лебеді – символи краси. Прилітають лебеді з вирію рано. Гніздяться парами. Є кілька видів лебедів: шипун, кликун, малий, тундровий. Харчуються лебеді дрібними водяними комахами та рослинною їжею.

На початок квітня прилітають жайворонки. Прилітають не самі, а разом зі своїми піснями.

  • Що можна сказати про спів жайворонка? (Вони одні з небагатьох пташок які співають в польоті).

Є така легенда. На п’ятий день, як створив Господь пташок і риб, увечері зібрались вони довкола нього. І сказав Господь : «Пташки мої! Зібрав Я вас і хочу кожній дати подарунок. Вибирайте: хто силу, хто гарне пір’я, а хто співучий голос».

Соколи, яструби, круки попросили сили. Підходили дрозди,         солов’ї, чижі, голуби, горлиці і попросили голосу. І дав їм Господь кожній гарний голос.

А далі прийшли щиглі, качки, пави, індики, півники і попросили гарне пір’я. Але тут зчинилася бійка між совою і зозулею. Одна хотіла бути кращою від другої. І покарав їх Бог: «Ти, зозуле, не будеш мати нічого свого, а ти, сово, будеш ховатися, щоб ніхто тебе не бачив…». Після того, як усі розлетілися, прийшла до Господа ще одна маленька пташка, «І мені дай голосу Господу?»

  • А ти чому раніше не прийшла? – запитав Господь.
  • Тут така суперечка зчинилася, що я вирішила зачекати.

Господь поглянув на неї, усміхнувся: «За те, що ти така скромна, матимеш не тільки голос, зроблю тебе наймилішою пташкою для людей. Будеш кликати весну, кожний тебе благословлятиме».

І став жайворонок наймилішою пташкою. Як тільки над ріллею заспіває, то селянин всміхається тай гляне в гору: «Співай, співай, пташко Божа». І жайворонок співає, звеселяє людей.

5 учень        Вірш Олександра Олеся «В небі жайворонки в’ються»

В небі жайворонки в’ються,

Заливаються, сміються,

Грають, дзвонять цілий день,

І щебечуть, і співають,

І з весною світ вітають.

Дзвоном радісних пісень.

Ось вони на землю впали,

Щось шепнули їй, сказали

І розтали знов у млі…

І щоб глянути на диво,

Виглядають полохливо

Перші проліски з землі.

Ластівки прилітають з теплих країв відносно пізно. Це пов’язано з появою комах. Цих пташок називають дітьми повітря.  Літають вони дуже вправно. Пролітаючи над водою можуть напитися води і навіть скупатися в польоті. Є різні ластівки: сільські, міські, берегові.

Є прикмета: Ластівки літають низько - на дощ, а якщо літають високо буде гарна погода. Прикмета правильна, хоч справа тут не в ластівках. У гарну погоду повітря сухе, його потоки піднімають комах високо, і ластівки літають (полюють) на комах високо. Перед дощем повітря стає вологим. Людина не може того відчути, а тонкі крила комах від цієї навіть незначної вологості намокають і комахи опускаються. За ними опускаються й ластівки.

 

6 учень               Вірш Наталі Забіли «Щебетала ластівка»

Щебетала ластівка, щебетала

Повідала любим дітям де була…

  • Ой, була я далеко, на чужині.

Там так сумно як без неньки сиротини

Хоч і гарно, хоч тепленько за морями –

Та найкраще в ріднім краю між братами.

На початку травня можна почути спів солов’їв. У цей час дерева вже вкриті молодою зеленю. Не даремно кажуть: «Соловей прилетить тоді коли зможе напитися роси або дощової води з березового листка». Живляться солов’ї жуками, мухами, гусінню. 

Замовкають солов’ї в середині червня. Коли починають висиджувати відкладені яйця. А коли з’явилися пташенята старанно годують їх. Ще раз солов’їв можна почути восени, коли збираються у зграйки щоб відлітати до вирію.

  

1.Інтелектуальна гра «Так чи ні» (слайд)

- Знаходячись на відпочинку не слід забувати, що і на природі існують правила поведінки, яких треба неухильно дотримуватися. Ваше завдання: із запропонованих тверджень вибрати правильні, відповідаючи «так» чи «ні».

- Вивішувати шпаківні навесні.

- Стріляти з рогатки по птахам.

- Розбивати пташині гнізда.

- Підгодовувати птахів ранньою весною.

- Нести додому здорових пташенят.

- Підходити близько до гнізд птахів.

- Вивчати птахів.

-Брати собаку до лісу.

Діти, чи могли зазначені ситуації трапитися в нашій історії? Давайте зараз пофантазуємо над сюжетом до четвертого малюнку комікса. (Діти малюють)

2.Дидактична гра «Хто перед нами?» (слайд)

  • Як ви вважаєте, чи можна людину порівняти з пташкою? (діти відповідають) Ваше завдання - до картки з зображенням птаха підібрати пару з рисою характеру людини, яка найбільше відповідає йому:

Соловей – мелодійність, співучість

Зозуля – недбала матір

Лебідь – вірність, кохання

Ластівка – доброта, щирість

Орел – сміливість

Сова – мудрість

Сорока – крадійка

Горобець – безтурботність

3. Ігрова вправа «Перекладач» (слайд)

  • Ви дуже добре впоралися з пошуком зображення птахів, а тепер розшифруйте, які назви крилатих ховаються за переплутаними буквами.

Убгол, нисичка, лекале, росока, ронаво, воножайрок, льражуве, роцьбего, телдя, гурсні.

• Чому відлітають восени птахи?

• Що страшніше для птахів: голод чи холод?

• Як ми можемо допомогти перелітним птахам нашого краю? (Учні

розповідають про збирання корму і виготовлення годівниць).

    4.Вікторину «Так чи ні» ( слайд, цеглинки лего):

1.Першими навесні до нас прилітають журавлі? (Шпаки)

2.Жайворонок ніколи не сідає на дерева та кущі? (Так)

3. Соловей – символ весни та відродження, добра та щастя? (Ні, ластівка)

4. Найменший птах України має вагу 5г? (Так, корольок)

5. Дятла вважають птахом-символом мудрості? (Ні, сову)

6.Шишкар вигодовує пташенят навіть взимку?(Так)

7.Граки влаштовують на одному дереві по декілька гнізд? (Так)

8.Білі лебеді занесені до Червоної книги України? (Так)

9.Птахи під час польоту 10-15 хвилин сплять? (Так)

Народні традиції до дня зустрічі птахів.(слайд)

На свято Сорока святих 22 березня весну починали вже припрошувати і закликати, щоб дати зрозуміти, з яким нетерпінням її чекають. Для цього пекли печиво у вигляді пташок, яке називали «жайворонками». До тіста додавали яйця, мед і масло, очка робили з яблучних зерняток. Для діток такі солодкі гостинці були великою радістю, бо готувались нечасто. Але одразу «жайворонків» не їли, чекаючи наступного дня, коли дівчата і діти з усього села збиралися, щоб співати веснянки:

Із краю-кураю

Пташок викликаю:

Летіть, жайворонки,

До нашої сторонки,

Спішіть, ластів’ята,

До нашої хати –

Весну зустрічати,

Зиму проводжати!

  • Зараз ми з вами розвішаємо печиво «жайворонки» на гілки дерев, щоб почастувати птахів, які повертаються додому.
  • Людина може допомогти і нашкодити перелітним птахам. Умови життя птахів залежать від того, як ми їх зустрінемо.

           Намалюйте останню картинку коміксу.

5. «Телеграма від птахів»

- До нас сьогодні приходив листоноша.

Давайте разом послухаємо, які телеграми надіслали ваші пернаті друзі і за змістом тексту відгадаємо який саме птах її прислав.

    ( На магнітній дошці розвішані телеграми в конвертах, діти зачитують текст       обраного конверту і відгадують автора телеграми)

Телеграма від шпаків

Оглянули шпаківні, виготовлені вами, залишились задоволені. Дякуємо за роботу. Обіцяємо влітку знищити всіх шкідників в саду.

Телеграма від жайворонків

Вилітаємо з Африки. Чи вже є у вас комахи? Якщо немає – затримаємось в дорозі.

Телеграма від ластівок

Чекайте на мене з першим цвітом чистотілу. Чи дозволите жити у вас під стріхою?

Давайте і ми допишемо свій комікс, та  відправимо його птахам.

 

VІ. Підсумок

Підбиття підсумків. Рефлексія

  •  Як змінюється життя птахів з настанням весни? (Повертаються в рідні краї перелітні птахи. Птахи будують або ремонтують гнізда, відкладають яйця, виводять пташенят.)
  •  Чому стали можливі такі зміни в житті птахів? (Стало більше корму. Багато птахів живляться комахами, а з приходом тепла комахи вибираються зі своїх укриттів.)

Презентація коміксу.

  • Вивчаючи зовнішній вигляд, поведінку, меню птахів, ви створили мальопис про перелітного птаха, який вам найбільше сподобався. Презентуйте свій комікс: хто став головним героєм? За якими ознаками його можна впізнати? Які пригоди трапилися в його житі і чим все закінчилося.

Висновок (слайд)

 Птахи поїдають безліч шкідливих комах чим  допомагають людині в боротьбі за високі врожаї та збереженні лісів.

Спільні зусилля вчених, працівників заповідників, національних парків, юних натуралістів, всіх любителів природи дозволять зберегти все це багатство.

Зустрічаємо птахів | Джміль – журнал для дітей, їхніх батьків і педагогів 

 

 

docx
Додав(-ла)
Куркодим Юлія
Додано
20 квітня 2023
Переглядів
1879
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку