Мета: формувати уявлення дітей про добро, вчити учнів оцінювати вчинки людей на основі життєвих ситуацій, наслідувати їх позитивні риси; розвивати уявлення учнів про достоїнства людини, цінність яких визнана в суспільстві ,почуття відповідальності за свої вчинки; виховувати в дітей людяність, чесність, милосердя в душах дітей, здатність боротися проти зла.
Завдання. Навчити оволодівати мистецтвом спілкування та навичками взаємодопомоги, пробуджувати у дітей щирий інтерес до всього корисного, морального; бажання назавжди зберегти людську гідність.
Створити в учнів уявлення про морально-етичний зміст їхніх стосунків із навколишнім світом.
Сприяти усвідомленню того, що добро слід починати із себе.
Формувати у дітей уявлення про те, що добра, чуйна людина завжди допомагає іншим, поважає, піклується про стареньких, добре ставиться до рідних і друзів.
Самойленко Олена Володимирівна
Учитель початкових класів
Тел. 0660209492, elena1230@ukr.net
Розробка виховної години
для учнів початкових класів
Девіз уроку: Запам’ятай, моя дитино, з юних літ
На все життя, щоб знала, як прожити.
Людина для добра приходить в світ
І покликана завжди добро творити.
Тема: Раз добром зігріте
серце – вік не прохолоне.
Мета: формувати уявлення дітей про добро, вчити учнів оцінювати вчинки людей на основі життєвих ситуацій, наслідувати їх позитивні риси; розвивати уявлення учнів про достоїнства людини, цінність яких визнана в суспільстві ,почуття відповідальності за свої вчинки; виховувати в дітей людяність, чесність, милосердя в душах дітей, здатність боротися проти зла.
Завдання. Навчити оволодівати мистецтвом спілкування та навичками взаємодопомоги, пробуджувати у дітей щирий інтерес до всього корисного, морального; бажання назавжди зберегти людську гідність.
Створити в учнів уявлення про морально-етичний зміст їхніх стосунків із навколишнім світом.
Сприяти усвідомленню того, що добро слід починати із себе.
Формувати у дітей уявлення про те, що добра, чуйна людина завжди допомагає іншим, поважає, піклується про стареньких, добре ставиться до рідних і друзів.
Обладнання. Тематичний словник школяра, текст оповідання М. Стеценка «Першокласниця», картки з буквами слова ДОБРО, картки для роботи в парах, картки для роботи в групах, паперові сердечка.
Хід години
I. Вступна частина
1. Привітання вчителя
Усміхнемось всім навколо
Небу, сонцю, квітам, людям!
і побачимо одразу –
День для нас добрішим стане!
Привітаймось!Добрий день!
Щастя й здоров`я вам кожної днини,
Миру і злагоди вашій родині.
2. Емоційне налаштування на урок (на фоні ліричної музики вчитель читає поезію)
Врятує світ краса –
Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта,
Бо однієї вже краси занадто мало,
Бо стільки всюди зла – людина вже не та…
Тож, люди на землі!
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.
3. Вправа «Посмішка по колу»
Пропонується кожному учаснику імітувати передачу усмішки по колу, «беручи її в руки»
- У вас зараз гарний настрій? Ми підняли настрій завдяки подарованій усмішці. Давайте дарувати її протягом всього заняття.
4. Вправа «Гімн імені»
На розданих аркушах паперу записати своє ім`я. А потім придумати добрі слова, що можуть вас охарактеризувати. Зачитати і прикріпити собі на одяг (бейджик). Наприклад: Світлана – смілива, славна, сильна, струнка.
II. Основна частина
1. Бесіда за змістом оповідання М.Стеценка «Першокласниця».
а) Слухання оповідання (читає вчитель).
Першокласниця
До школи поспішали дві дівчинки, дві першокласниці: Надійка й Катруся.
Тільки-но дівчатка підбігли до переходу, а назустріч їм дідусь. Він обмацував поперед себе дорогу довгим сучкуватим ціпком.
нічого не бачить.
далі.
А Надійка постояла мить і рішуче підійшла до дідуся:
Ступивши на тротуар, він зупинився.
дорогу.
Надійка помчала до школи.
Тим часом почався урок. І вчителька робила перекличку.
Дівчинка встала, знизала плечима.
Катруся хотіла ще щось додати, але цієї миті відчинилися двері й до класу вбігла захекана Надійка. Вона привіталася і винувато заклякла біля порога.
Спасибі тобі за нього від усього першого класу.
М. Стеценко
б) Бесіда за змістом прочитаного.
2. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку. Побудова «асоціативного куща».
людяність надійність повага совість милосердя
гідність Доброта сердечність
порядність співчуття щирість мудрість шанування
Отже, сьогодні ми поговоримо про добро. І тема нашого сьогоднішнього заняття “Раз добром зігріте серце – вік не прохолоне.”
3. Бесіда.
Вчитель: - Яке ж значення слова «добро» за словником?
(Дитина зачитує із «Тематичного словника школяра» тлумачення слова «добро»)
Добро – це гарні і корисні справи, які можна зробити на благо людей.
(Діти висловлюють свої думки. Учитель підводить підсумок.)
Добро – корисна справа, вчинок.
Доброта – чутливість, стан душі людини, що спонукає творити добро.
Доброта – найбільша цінність нашого життя.
- А що означає бути добрим? (Висловлення думок дітей.)
Бути добрим – це значить допомагати один одному в біді, дарувати радість знайомим і незнайомим людям, захищати молодших і піклуватися про старших. Це вміння бачити, відчувати того, хто потребує допомоги, наших добрих слів і вчинків.
Вчитель: - Так, людина приходить у світ для добра. Головне призначення кожного на землі – творити добро.Добро – це один із найсвітліших виявів людської душі. Добро виражається у нашому ставленні до людей і до навколишнього світу. Що ми залишимо після себе, залежить від нас.
4. Хвилинка Ерудита. З історії існування людства
Високу моральну цінність добра, яке ми робимо сторонній людині, розуміли люди в сиву давнину.
У Вавилоні був такий звичай — недужих виносили на майдан чи дорогу. Кожен, хто йшов повз нього, підходив, розпитував, коли знав якийсь засіб, радив нещасному. Ніхто байдуже не проходив.
Такий звичай побутував і в єгиптян. Звичай чинити добро безкорисливо.
За часів запорізького кошового Сірка наші прадіди допомагали навіть ворогам. Чуєте: ворогам! Це було тоді, коли у Криму вирувала епідемія чуми. Козаки дали змогу кримським татарам переселитися на українські землі, щоби перебути нещастя. А самі козаки! Землянок ніколи не замикали! Будь-який подорожній міг зайти, розвести вогонь,зварити страву, спочити. А прийде хазяїн, ще й радий буде гостеві,привітає його. А буває, що господар, як їде куди, так ще й зоставляє страву для прихожого. Наїдяться мандрівники та зроблять хрест, поставлять його серед землянки — це значить, що були гості й дякують хазяїнові.
Прекрасні стосунки, в основі яких — доброта, а не байдужість!
Тож, який ми можемо зробити висновок?
Я закликаю вас всіх бути добрими, щирими і не байдужими до чужої біди.
5. Використання інтерактивного прийому «Криголам».
Д – допомога, доброчинність;
О – опіка над слабкими, беззахисними;
Б – благодійність, благородство;
Р – розум, рішучість;
О – оберігає від лиха.
1 учень.
13 листопада відзначається Всесвітній день доброти (World Kindness Day). Ініціатор установи цього дня — Всесвітній рух за доброту (World Kindness Movement). Свято було організовано в 2000 році в Сінгапурі.
Цей міжнародний день допомагає об’єднати існуючі в різних країнах рухи за доброту і допомогти людям усвідомити, що робити добро — зовсім нескладно, а результат у добрих вчинків колосальний.
Так просто: посміхнутися перехожому, обійняти батьків, зробити комплімент колезі, подарувати квітку сумній дівчині. З кожним таким вчинком у світі стає трохи більше доброти. І, звичайно ж, бажано робити це кожен день, а не раз на рік 13 листопада.
Ще одна мета Всесвітнього дня доброти — сприяти об’єднанню різних націй, незважаючи на мовні та культурні відмінності. Дуже важливо досягти єдності і взаєморозуміння, зберігши при цьому самобутність та унікальність.
До святкування приєдналися такі країни, як Австралія, Бразилія, Канада, Франція, Індія, Італія, Японія, Непал, Нідерланди, Нова Зеландія, Нігерія, Оман, Румунія, Сінгапур, Південна Корея, Швейцарія, ОАЕ, США і Великобританія. Список розширюється з кожним роком.
У різних країнах світу цього дня прийнято дарувати рідним, близьким і навіть незнайомим людям квіти - маргаритки і гербери, які стали символом свята.
2 учень.
17 лютого – Міжнародний день спонтанного прояву доброти. Це свято має досить нетривалу історію. Його поява пов'язана з ініціативою міжнародних благодійних організацій, які вирішили об'єднати під гаслами доброти всіх людей планети — незалежно від їх громадянства, віросповідання та національної приналежності.
Святкування Дня спонтанного вияву доброти в Україні поки проводиться практично непомітно, оскільки про нього мало хто знає. Суть свята полягає в безкорисливому і безмежному прояві доброти по відношенню до всіх оточуючих. Справжня доброта, на думку організаторів цього свята, не повинна чекати похвали або подяки. Головна нагорода за доброту людини — радість інших людей.
День спонтанного прояву доброти — це привід згадати про справжні цінності нашого життя і про те, що доброта здатна зцілити від душевних мук і недуг кожного, хто її виявляє. Тому проявляти добрі наміри у всіх своїх діях повинна постаратися кожна людина.
7. Інтерактивна вправа «Знайди відповідність»
Вчитель:- Пропоную попрацювати в парах. (Діти працюють за картками). До слів з лівої колонки відповідно дібрати слова з правої колонки, щоб утворилися можливі фразеологічні звороти, які означатимуть риси поведінки доброї людини.
- Що повинна вміти робити добра людина?
1 пробачити А горе
2 допомогти Б добре слово
3 поділитися В навчання
4 сказати Г розпач
5 пожертвувати Д знедолена людина
6 утішити Е образа
7 розрадити Є радість
8. Гра «З’єднай прислів’я» (робота в парах).
- Бути добрими та чуйними, ставитися до людей з теплом вчить нас українська мудрість - прислів’я та приказки.
Хто людям добра бажає, а добрі діла.
Хто не чинить лихого, той і собі має.
Не одяг красить людину, роби сміло.
Добре діло тому нестрашно нічого.
За добро а злі, як дзвони дзвонять.
Добрі діла тихо ходять, добром і платять.
Вчитель:- Пропоную вам скласти правила доброти. ( Діти вносять пропозиції )
10. Гра «Навчаємось доброти»
Вчитель:- Пограємо в гру. Якщо добра дитина повинна робити те, що я називаю, то ви плескаєте в долоні, а якщо ні, то нічого не робите.
11. Гра «ТАК» чи «НІ».
Вчитель:- Ми своє сердечко також повинні наповнювати добрими справами, бути щедрими на гарні слова. Пропоную вам пограти в гру «ТАК» чи «НІ». Я читатиму речення, а ви говоритимете «ТАК» чи «НІ».
- Коли вам краще жити:
Коли сміються діти? ( Так)
- А чи тоді, як всі кричать,
І їм не можна ради дать. (Ні)
- Бабусі хлопчик допоміг.
Він, діти, добрий хлопчик? (Так)
- Тепер усі скажіть мені:
У сварці жити добре? (Ні)
- А як немає забіяк,
Тоді усім прекрасно? (Так)
- А як серця у всіх ясні,
То вам погано, діти? (Ні)
- Співає хлопчик гарно як!
А вам подобається? (Так)
- А як обличчя всіх пісні,
Похмурі, злі? Вам добре? (Ні)
- Реве і трощить все хлопчак,
Це теж погано, діти? (Так)
- Тоді іще скажіть мені:
Як діти б'ються, добре? (Ні)
Вчитель:
- Тепер я впевнена, що ви добре розумієте різницю між гарним і поганим.
12. Читання учнями поезії про добро
Вчитель:- Дорога добра — це дорога, якою повинна йти кожна людина: від народження і до смерті. Найвище уміння людини починати дорогу із себе. Бо добро починається з мене і тебе (вчитель вказує на себе та будь-кого з дітей). Тобто воно починається з кожного із нас.Тож давайте щодня намагатися робити добрі справи, щоб це увійшло в наше життя, як потреба в їжі, повітрі, спілкуванні. І почнемо з того, що послухаємо вірші про добро, які вивчили ваші однокласники.
1 учень:
Не залежить доброта від зросту,
Не залежить доброта від віку.
Доброта з роками не старіє,
Доброта, як сонце, гріє.
Не говори про доброту,
Коли ти нею сам не сяєш
Коли у радощах витаєш,
Забувши про чужу біду.
2 учень:
Бо доброта не тільки те,
Що обіймає тепле слово
В цім почутті така основа,
Яка з глибин душі росте.
Коли її не маєш ти,
То раниш людяне в людині.
Немає вищої святині,
Ніж чисте сяйво доброти.
(О. Довгий)
3 учень:
Кажімо більше ніжних слів
Знайомим, друзям і коханим
Нехай комусь тепліше стане
Від зливи наших почуттів.
Нехай тих слів солодкий мед
Чиюсь загоїть рану
(Чи перший біль, чи то останній)-
Коли б то знати наперед!
4 учень:
Кажімо більше ніжних слів,
Комусь всміхаймось ненароком,
То не життя людське коротке,
Короткі в нас слова черстві
Кажімо більше ніжних слів...
13. Творча робота в групах.
Вчитель: - Пропоную вам проаналізувати життєві ситуації і розказати, як мають вчинити діти. Для цього попрацюємо в групах. А щоб поділитися на групи, пригадайте якої пори року ви народилися. Ось у нас і утворилося 4 групи. Пам'ятайте про правила роботи в групі. Оберіть спікера.
Завдання для 4 груп:
1. Петрик не зробив домашнього завдання. Але він точно знає, що у портфелі в Оленки лежить зошит з виконаним домашнім завданням. І ось на перерві...
2. Сашко дуже поспішає додому і по дорозі наздоганяє літню жінку, яка ледь несе важку сумку з крамниці. І Сашко...
3. В автобусі сидять подруги, тоді як поруч стоїть жінка з маленькою дитиною на руках. Дівчатка...
4. Дмитрик довго хворів. Коли прийшов до школи, до нього підійшов Максим. Максим...
Вчитель:
- Я щаслива, що у мене такі розумні та виховані діти.
14. Інсценізація вірша «Татова порада»
Вчитель:- В.О.Сухомлинському належать такі слова: «Роби добро не тільки тоді, коли тебе бачать люди. Значно більше треба для того, щоб залишатись людиною тоді, коли тебе ніхто не бачить». Бути добрим нелегко, а постійно творити добро важко. Треба менше говорити про добро, а постійно його робити. Прислухайтеся до татової поради.
(Участь беруть раніше підготовлені учні)
«Татова порада»
Прибіг щодуху син додому, до тата голосно гука:
«А я провідав у лікарні свого товариша-дружка!
То ж правда, тату, я чутливий і маю серце золоте?»
Замисливсь тато на хвилину і так сказав йому на те:
«Коли тебе в тяжку годину, людина виручить з біди,
Про це добро, аж поки віку, ти, синку, пам’ятай завжди.
Коли ж людині щиросердно, ти зробиш сам добро колись,
Про це забудь, аж поки віку, мовчи й нікому не хвались».
15. Створення Серця Доброти”
-Одним із символів добра є серце. У вас на партах лежать паперові рожеві сердечка, які символізують ваші маленькі добрі сердечка. Як ви гадаєте, яким воно повинно бути у доброї людини. Давайте це з’ясуємо? На дошці написані якості людини, з яких діти вибирають по одній якості і записують на своєму сердечку.
Серця: сердечність, скупість, егоїзм, заздрість, байдужість, щирість,
людяність, вдячність, співчуття, злість, ненависть, любов, вдячність, жадібність, чуйність, піклування, чемність, доброзичливість.
-Спробуємо утворити велике Серце Доброти. І це свідчить про те, що якщо всі люди будуть мати добрі серця, то наша планета буде квітучою. На ній пануватиме мир і добро. Світ врятує тільки добро. Пам’ятайте про це!!!
III Заключна частина
1. Інтерактивна вправа « Комплімент»
-- Пам’ятайте, що добро віддається сторицею. За добро добром платять. Кожна
людина може бути чарівником і для цього не потрібна чарівна паличка. Достатньо сказати добре слово або зробити добре діло. Поверніться один до одного, візьміться за руки і скажіть один одному комплімент, або просто добре слово.
2. Заключне слово вчителя.
- Кажуть, що коли народжується дитина, Бог запалює свічку на небі й посилає до неї ангела-охоронця. У ві сні ангел цілує немовля тричі: в чоло – аби воно зростало розумним, в личко – щоб було красивим, та в груди – аби здоров’я, любов та доброта вселились в його серце та душу. Я бажаю вам, щоб краплинку людської доброти ви пронесли через усе своє життя, щоб зло покинуло вашу душу, а натомість щоб завжди в ній панувало добро і совість. Будьте справжніми людьми! Все, про що ми згадували та розмовляли, нехай залишить слід у вашому серці.
- Я хочу закінчити наш урок віршем Любові Забашти:
Сказав мудрець:
- Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай…
Хай оживає iстина стара:
Людина починається з добра.
3. Виконання пісні «Добрим будь» (під музичний супровід).
«Добрим будь»
слова й музика Н.Май
І к. Дощ умив усе довкола,
полив квіти голубі.
Не жалій добра ніколи -
все повернеться тобі.
Приспів:
Добрим будь, добрим будь,
Вирушай з добром у путь.
Добрим будь, добрим будь,
Посміхнутись не забудь.
ІІ к. А веселка кольорова
Засвітилась в небесах.
Не жалій добра ніколи -
все повернеться в житті.
Приспів.
ІІІ к. Не кажи лихого слова
І слабкого захисти.
Не жалій добра ніколи -
все повернеться в житті.