Тема: Сторінками книги «Україна».
Мета: Узагальнити та систематизувати знання учнів про Україну, познайомити учнів з державним устроєм, символами, природними багатствами України.
Розвивати увагу, збагачувати словниковий запас, діалогічне мовлення.
Виховувати естетичні смаки, творчі та художні навички; любов до Батьківщини, викликати у дітей почуття гордості за неї; виховувати повагу до народних символів і сумісної праці.
Обладнання: план-конспект, мультимедійна презентація, Конституція України, «віночок», роздаткові картки, квітка з прислів’ями.
Література: 1) http://kazkar.info/ua/pro_r_dnu_zemlyu/
2) http://valyakodola.com.ua/publ/klasnomu_kerivniku...
3) http://children.kmu.gov.ua/ukraine/symbols.html
4) http://www.ukrreferat.com/index.php?referat=38126 5)http://dnz685.edukit.kiev.ua/patriotichne_vihovannya/narodni_simvoli_ukraini/
6) https://www.youtube.com/watch?v=wijLRx7ZJJk
Хід заняття
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА.
1.1. Організаційний момент.
Увага! Увага!
Вам у клас телеграма.
На пізнавальний ваш урок,
Несу цікавий подарунок,
До класу лише тоді увійду,
Коли розшифруєте назву мою.
1.2. Гра «Розшифруй та прочитай слово».
2
|
5
|
1
|
6
|
4
|
7
|
3
|
К
|
Ї
|
У
|
Н
|
А
|
А
|
Р
|
-
Переставте літери і отримайте слово. (Україна)
-
Сьогодні ми будемо створювати книгу. А назва її – «Україна».
-
Ви допоможете мені заповнити усі сторіночки цієї книги?
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА.
2.1. Емоційне налаштування. (Звучить українська мелодія)
-
Урок, цінуючи, традиції розпочнемо хвилиною поезії.
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься – Україна.
На білому світі є різні країни,
Де ріки, ліси і лани.
Та тільки одна на землі Україна
А ми – її доньки й сини.
Усюди є неба, і зорі скрізь сяють і квіти усюди ростуть
Та тільки одну Батьківщину
Ми маємо – її Україною звуть.
2.2. Сторінка перша – «СТОЛИЦЯ УКРАЇНИ».
-
Коли ми говоримо про нашу державу Україну, ми не можемо не згадати про нашу столицю – Київ. Це і буде першою сторінкою.
-
Чи знаєте ви засновників цього міста? (Кий, Щек, Хорив, Либідь)
Київ – місто історичне,
Йому вже багато літ.
А воно красиве, вічне,
Навесні каштанів цвіт.
З нього почалась держава
У прадавні ще часи ...
В ньому наша міць і слава,
В ньому предків голоси.
2.3. Сторінка друга – «ДЕРЖАВНІ СИМВОЛИ УКРАЇНИ».
-
Кожна держава світу має свої символи.
-
Символ — грецьке слово, означає «знак».
-
Ви знаєте державні символи України?
-
Перевіримо:
Символ нашої держави –
це тризуб жовто – яскравий. (Герб)
-
Наш народ має герб — тризуб. Це старовинний знак. Багато століть тому запровадив його в Україні київський князь Володимир Мономах. Княжий тризуб зображає старовинну зброю. Нею наші прадіди мужньо билися з численними ворогами, виборювали волю для свого народу.
-
Є понад сорок версій, які пояснюють походження та тлумачать суть тризуба.
-
Найпростіші з них — це розшифрування тризуба як монограми «Володимир», «Василеве», або «воля».
-
Головна ідея тризуба — це число три.
Синьо – жовте полотнище
гордо майорить.
Це – ознака сили й слави
Української держави. (Прапор)
-
Український прапор. Він має давнє походження.
-
А що означають кольори прапора? (Жовтий колір — це колір пшеничного лану, колір хліба, зерна, що дарує життя всьому сущому на землі; це колір жовтогарячого сонця, без лагідних променів якого не заколосився б, не дозрів життєдайний хліб! Синій колір – символ мирного неба, життєдайної води)
-
Синь українського неба і золото неозорих пшеничних ланів переніс наш народ на свій прапор. Кольори ці мають ще інше значення «мир» і «багатство», бо народ наш є мирний і трудолюбивий. Працею в поті чола здобував він славу рідній землі. Коли ж злі вороги порушували спокій народу-трударя, він ставав воїном. А синьо-жовтий прапор кликав до бою, перемоги.
Коли звучить він – всі встають,
до серця руку прикладають,
і вголос, й подумки співають,
і Україну прославляють. (Гімн)
-
Гімн — це найголовніша пісня країни.
-
Для гімну України написані слова, які виражають найсердечніші думки і прагнення нашого народу. Їхній автор — український поет Павло Чубинський. До тексту підібрана ніжна і одночасно горда мелодія Михайла Вербицького. Всі найбільші свята українського народу проходять з урочистим виконанням нашого прекрасного Гімну.
-
А як потрібно поводити себе, слухаючи гімн?
-
Зараз перевіримо!
(Звучить Гімн України)
2.4. Сторінка третя – «ОБЕРЕГИ УКРАЇНИ».
-
Історично склалося так, що кожна країна має свої Державні та народні символи. Державні ми вже пригадали. Тепер черга народних.
-
Народні символи – це те, що найбільше любить і шанує даний народ. В одних народів їх більше, в інших менше. Називаючи народний символ, можна дізнатися, про яку країну йде мова. Українці мають свої традиції, які споконвіку шанують і бережуть – це батьківська хата, материнська пісня, святий хліб, вишитий рушник, червона калина, зажурена верба, хрещатий барвінок, дивовижна писанка, вірний своєму краю лелека.
-
«Без верби і калини нема України», – казали у давнину і кажуть досі. Верба і калина насправді, основні народні символи, які ще називають рослинними символами.
-
Окрім рослин в Україні є живі символи, серед яких лелека, зозуля, соловей. У давнину українці вважали, що на своїх крилах лелека приносить весну. Окрім цього казали, що лелека є охоронцем роду і приносить щастя.
-
Українська милозвучна пісня також є символом нашого народу. Українці дуже співочі. У давнину казали, що одного разу, коли ще й ніхто не бачив солов’я, він пролітав над нашою країною.
Випадково почув українську пісню, яка йому так сподобалася, що він назавжди залишився у нас. Відтоді ці птахи допомагають українцям співати, наслідують їх.
-
Хліб і сіль, рушник – гостинності ознака,
Теж культові і обрядові знаки.
Чудовий український наш рушник!
На щастя, він ще з побуту не зник.
-
Народним символом українців є батьківська хата. Батьківська хата — наша берегиня і родинне вогнище.
-
Які обереги України ви запам’ятали?
2.5. Сторінка четверта – «ГОЛОВНИЙ ЗАКОН УКРАЇНИ».
По ньому ми живем із вами –
це основний закон держави. (Конституція)
-
Конституція (основний Закон України) була прийнята 28 червня 1996 року – цей день став святковим у нашому календарі. Ми всі, дорослі і маленькі, – громадяни України. А всі громадяни мають рівні права і обов'язки.
-
А які права мають громадяни в Україні? (Право на працю; на безкоштовне навчання у школі і вузах; право на відпочинок; на свободу слова; недоторканість; право на житло і т. д.).
-
А які обов'язки мають люди?
-
Люди повинні наполегливо трудитися, щоб Україна була процвітаючою державою. Кожен громадянин зобов'язаний захищати свою Вітчизну. Діти повинні старанно вчитися, щоб у майбутньому здобути професію і працювати на благо України. Діти повинні любити свою Батьківщину, бути її патріотами. А ще діти повинні привчатися до різної праці, допомагати батькам. Обов'язок кожного — неухильно дотримуватися Конституції України, не порушувати права і свободи, честь і гідність інших людей.
2.6. Сторінка п’ята – «МОВА НАША КАЛИНОВА».
• Вправа «Доповни вірш».
-
Наступну сторінку нашого уроку-свята ми присвячуємо нашій мелодійній, солов'їній, неповторній українській мові.
-
Слова, що йдуть від серця – найщиріші та найтепліші.
-
А зараз ми складемо колективно вірш.
-
Я почну, а ви будете добирати останнє слово 2-го рядка в риму.
-
Будьте творчими!
Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Моя Батьківщина — найкраща у ______ світі!
Моя Батьківщина — це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні __________ джерельця.
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і ріки ________ глибокі.
Сади чарівні, мальовничії села,
Моя Україна — це пісня ________ весела.
Її обереги — верба і калина,
Найкраща у світі — моя ________ Україна.
Моя Україна — козацькая слава!
Така волелюбна і мирна ________ держава.
Вона дорога нам, і рідна, і мила,
Бо світ перед нами, як мати, ________ відкрила.
Вітчизна свята, дорога Україна,
Для кожного з нас ти у світі — ________ єдина.
• Гра «Квітка».
-
Про Україну складено дуже багато прислів’їв. Можливо ви можете назвати мені кілька?
-
Добре. В мене є ось така квітка, на пелюстках якої написані прислів’я. Ви повинні відірвати одну пелюстку, прочитати прислів’я вголос, а потім пояснити його, якщо зможете.
-
Людина без батьківщини – що соловей без пісні.
-
Кожному мила своя сторона.
-
Вдома і стіни допомагають.
-
Не бувши на чужині, не оціниш по-справжньому рідної землі.
-
Додому і кінь жвавіше біжить.
-
Рідна земля — мов колиска золота.
-
Вкраїна – мати, за неї треба головою стояти.
-
У чужій сторонці не так світить і сонце.
-
Грудка рідної землі дорожча за золото.
2.7. Сторінка шоста – «МОЛИТВА ЗА УКРАЇНУ».
-
У Криворізькій загальноосвітній школі № 45, учнями 3-Б класу був створений мультфільм. Але не просто мультфільм, а «Молитва за Україну», та ще й з пластиліну.
(Перегляд мультфільму «Молитва за Україну»)
2.8. Вікторина «Юні патріоти».
-
Тут ми перегортаємо останню сторінку книги про Україну. Ви її прочитали. Тож перевіримо, які ви були уважні.
-
Якого кольору державний прапор України? (Жовто-блакитний)
-
Основний закон України. (Конституція)
-
Урочиста пісня, що є символом держави. (Гімн)
-
Яка головна річка України? (Дніпро)
-
Яка мова в Україні є державною? (Українська)
-
Який вигляд має герб України? (Тризуб)
-
Столиця нашої держави? (Київ)
-
Як називають людину, яка любить свою батьківщину? (Патріот)
-
Які моря є в Україні? (Чорне, Азовське)
-
Який кущ вважають народним символом України? (Калина)
-
Що матері дарують своїм дітям на щастя, на долю, виряджаючи в дорогу? (Вишитий рушник)
-
З чим українці зустрічають гостей? (З хлібом-сіллю)
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.
3.1. Вправа «Віночок».
Що таке Батьківщина, ще раз згадаємо.
Слова свої дружно усі запишіть,
Та до віночка ви їх прикріпіть.
(На дошці «віночок», в кожного учня паперова стрічка. Кожен по черзі доповнює віночок своїми асоціаціями)
-
Напишіть на своїх стрічечках, що для вас Батьківщина. І прикріпіть їх до нашого віночка.
3.2. Заключне слово вчителя.
-
У кожної людини є своє місце, край, де вона народилася і живе, ходить до школи, де живуть її діди й прадіди. Це рідний край, місто або село. А всі міста і села складають велику державу, країну і зветься вона УКРАЇНОЮ. Вона для кожного з нас є Батьківщиною.
-
Розмову про Україну та про її символи можна вести без кінця-краю, бо така багата і щедра наша земля, така славна її історія.
-
Хочу, щоб кожен з вас запам’ятав те, про що ми говорили сьогодні. Любімо свою землю, випрошуймо у Всевишнього ласки і допомоги, вивчаймо, знаймо і поважаймо її символи, не даймо нікому скривдити її.