Виховна година "Самопізнання"

Про матеріал
Матеріал буде корисний класним керівникам та учням старших класів для кращого пізнання себе та своїх однолітків.
Перегляд файлу

Тренінгове заняття для учнів 9-х класів

«Самопізання – шлях до успіху в житті»

МЕТА: познайомити учнів з навичками саморозуміння й самоаналізу, розуміння почуттів і мотивів поведінки оточуючих, умінням робити вибір і брати на себе відповідальність; поглибити здатність учнів до рефлексії, аналізу своїх слабких та сильних рис; навчати учнів знаходити вихід із скрутних ситуацій, долати неприємні почуття і невпевненість; сприяти формуванню позитивної самооцінки й усвідомленню унікальності особистості кожної людини.

Хід заняття

Ведучий: Доброго дня! Я рада сьогодні бачити всіх вас на нашому занятті. Дуже часто ми чуємо від оточуючих що їм важко зрозуміти нас, зрозуміти чому саме так, а не інакше ми вчинили. Ще складніше буває нам самим зрозуміти і дати цьому правильну оцінку. Кожна людина неповторна, особлива. Питання лише в тому – чи розуміємо це ми і чи розуміють це люди, що нас оточують. Саме це ми з вами спробуємо з’ясувати на нашому тренінгу.

Вправа 1. «Правила роботи в групі»

Ведучий: Щоб кожен учасник почувався добре на занятті, потрібно спільно ухвалити правила роботи на тренінгу. Наприклад :

  • Говорити від свого імені
  • Не критикувати
  • Бути активним
  • Бути щирим
  • Не кепкувати та не перебивати.

Вправа на знайомство 2. «Я і моє ім’я»

Ведучий: Дослідники вказують на те, що своє ім’я змінювати не можна, бо ламаєш свою долю. А чи знаєте ви, що означає ваше ім’я? Назвати своє ім’я та розшифрувати його: вказавши, що воно означає.

Анастасія - жіноча форма чоловічого імені "Анастас" і означає "повернення до життя".

 У перекладі з тюркської мови Арслан означає «лев». Відповідно, Руслан — це українська форма тюркського імені Арслан. Можна зустріти переклад імені Руслан зі слов’янського як «русявий».

Анна, Ганна - Ім'я має давньоєврейське походження й означає "благодать".

Ім’я В’ячеслав походить від давньоруських слів «вяче», що означає «більше», і «слав», тобто «слава». Це ім’я слов’янське і перекладається, як «більш славний», «найславетніший».

Ім’я Владислав має язичницьке слов’янське походження. Воно означає «володіє славою». Є ще одна версія походження імені Владислав — з польської мови ім’я перекладається як «хороший правитель». 

Ім’я Данило біблійного походження, утворене від Даніель. Це ім’я носив пророк Даниїл, який є єдиним носієм цього імені в Біблії. Ім’я Данило буквально перекладається як «суддя мій Бог», «Бог мій суддя», «Бог є суддя». Початкове давньоєврейське ім’я «Даніель» — двохосновний: «дан» (суддя) і «ель» або «еель» (Бог); тому і допускає множинність трактувань. Найчастіше ім’я перекладають як «суддя», «справедлива людина», «Божий суд». 

Ім'я запозичене зі старослов'янської мови, де з'явилося як калька із грецького імені; Богдан - даний Богом.

Ім’я Максим має латинське походження і в перекладі означає «найбільший». 

Ім’я Павло в перекладі з латинської мови ( «Паулюс») означає «маленький», «незначний», «малюк». Є думка, що це ім’я трактується як «молодший», що було актуально при збігу імен батька і сина.

Ім’я Дмитро — поширене українське ім’я грецького походження, що означає «присвячений богині Деметрі». Деметра — давньогрецька богиня землі і родючості, тому ім’я Дмитро часто дають значення «землероб».

Ім’я Дарина має кілька варіантів походження. За першою версією, ім’я Дарина — це жіночий варіант чоловічого древнеперсидского імені Дарій, яке походить від грецького Дарейос. У грецькій мові це ім’я стало транскрипцією перського чоловічого імені Дарайавауша, що означає «володар блага», іноді перекладають як «переможець».

За другою версією, ім’я Дарина має слов’янське коріння, є сучасною формою слов’янських імен дарованому, Дарина, родинним ім’ям для імен Даролюба і даром, тому значення близьке до поняття «дар» — «подарунок, дарована». 

Ім’я Марія має давньоєврейське походження, варіанти значення — «гірка», «бажана», «безтурботна». 

Ім’я Олександра в перекладі з грецького означає «мужня», «захисниця». Ім'я по одній з версій має давньогрецьке походження й означає "упорядниця, засновниця".

Ім’я Євген в перекладі з грецької мови означає «благородний», дослівно це ім’я можна перекласти як «з хорошими генами».

Ім’я Іван походить від стародавнього іудейського Іоанн і в перекладі означає «помилуваний Богом». Ім’я Іван — істинно українське ім’я. У імені Іван безліч аналогів в різних країнах. 

Походження імені Ілона до кінця не ясно — можливо, Ілона є варіантом грецького імені Олена, що означає «світла».

Ім'я Тетяна по одній з версій має давньогрецьке походження й означає "упорядниця, засновниця".

Ім’я Марина походить від латинського слова «маринус», що означає «морська».

Вправа 3. «Вірш про себе»

Ведучий: Відтепер ви будете не тільки знати як кого звати, а й чи дійсно відповідає ім’я характеру людини. Дізнаємось один про одного далі. Зараз ви вступаєте в пору дорослішання і самі можете відповісти на питання, що означає бути справжньою Людиною? Ви добре знаєте, що людина стає людиною, особистістю  серед людей тільки тому, що завдяки іншим вчиться пізнавати себе, свої можливості, здібності, позитивні  та негативні сторони, якості характеру. Люди, що оточують нас, різні. Одні з них приязні, чуйні та доброзичливі, інші – байдужі, бездушні. Деякі вміють проявляти свої почуття, піклуватися про інших, дарувати тепло та доброту душі, а деякі, нажаль, не хочуть і не можуть щиро показувати свої добрі наміри. Сьогоднішнє наше завдання навчитися виявляти свою любов, доброту, піклування до інших і для цього нам потрібно дізнатися про себе більше, в цьому нам допоможе перша вправа. Кожен учасник називає своє ім'я та на аркуші паперу письмово доповнює речення особистою характеристикою :

  • Я (дві характерні риси характеру);
  • Я б хотів знати (те, що цікавить);
  • Я чую (уявний звук);
  • Я бачу (уявний світ);
  • Я хочу (реальне бажання);
  • Я (повторюємо перший рядок);
  • Я уявляю собі (те, що уявляєш);
  • Я відчуваю (стосовно уявних дій);
  • Я торкаюся рукою (що ти уявляєш);
  • Я турбуюся про (те, що турбує);
  • Я плачу (те, що засмучує);
  • Я (повторюємо перший рядок);
  • Я знаю (істина в якій впевнені);
  • Я стверджую (те, у що віриш);
  • Я мрію (мрія);
  • Я намагаюся (що намагаєшся робити);
  • Я сподіваюсь (на що сподіваєшся);
  • Я (повторюємо перший рядок).

 

Обговорення:

  •                           Чи сподобалося вам виконувати цю вправу? Чому?
  •                           Чи легко вам було давати відповіді на це запитання?
  •                           Що ви відчували відповідаючи на це запитання?

Вправа 4.  Притча «Гусениця і світ»

Мета: Розвиток почуття свободи, відкритості новому досвіду.
   Ведучий розповідає притчу. “Жила - була гусениця. Цілими днями повзала на гілках дерева та була щаслива. Але одного разу вона зупинилась і почала звивати кокон. Поступово вона окутувала себе тонкими шовковими нитками і скоро повністю заховалась від очей. Всередині кокону було м'яко, тепло і темно. Гусениця відчувала, що з нею щось відбувається. Пройшов деякий час, і в коконі гусениці стало тісно. Вона зібрала усі сили, напружилась і кокон лопнув, а її залило яскраве сонячне світло. Навколо дивовижний світ, переповнений фарбами, звуками і відкритого простору. Спочатку гусениці стало страшно: « Що вона буде тепер робити без кокона, який зігрівав її і захищав ?»  Вона поглянула вниз - перед нею розстелився величезний луг, наповнений квітами. Казкове відчуття свободи наповнило її. Вона розкрила різнокольорові крила і полетіла. Так гусениця перетворилась у метелик ”.
Рефлексія:

  • Для чого я прочитала цю притчу, щоб згадати біологію?
  • Чого навчила вас ця притча?
  • Кому ця притча виявилась безглуздою?
  • Хто більше сподобавсь: гусінь чи метелик?

Ведучий: Психологи встановили, що існує три види знань про людину:

  •                           як людина представляє себе оточенню. Про це якнайяскравіше про нас говорять наші вчинки.;
  •                           те, що людина знає про себе і не хоче, щоб про це знали інші;
  •                           що оточення бачить у людині, а та в собі цього не знає і не помічає.

Гадаю я не помилюся, якщо скажу, що коли ви давали відповідь на питання Хто я?, (у вірші) то згадали не тільки позитивне, а й свої недоліки, те, що не задовольняє вас в собі. В кожному з нас є потенціал рис, дивовижних здібностей, які могли б розвинутися в нових ситуаціях.

 Вправа 5. «Контраргументи» ( 10 хв.)

Мета: опанувати навички самоаналізу, сприяти глибокому саморозкриттю, що веде до зміни себе; виявити свої недоліки, звички, якими не задоволені.

Хід вправи:

Ведучий: Давайте з вами спробуємо хоч трішечки розібратися в собі, в своїх  звичках якими ви не задоволені.

Учні беруть аркуш паперу і розділяють його на дві половинки. Зліва, в колонку «Мені не подобається» максимально чесно запишіть все те, що вам не подобається в собі саме сьогодні, зараз. Потім навпроти кожного цього твердження запишіть контраргумент, те що можна протиставити, чим ви задоволені саме зараз.

Обговорення:

  •                           Чи важко вам було виконувати це завдання?
  •                           Що легше було зробити: визначити свої недоліки чи навести контраргумент?
  •                           Чому це саме так?

Вправа 6. Мозковий штурм “Без маски ”.

Мета: Розвиток відкритості у спілкуванні; комунікативних умінь і навичок, розвиток творчої уяви.
Ведучий:   Усі учасники по черзі беруть картки, що лежать у центрі кола, і без підготовки продовжують висловлюватися, початок якого записано на картці. Група прислухається до інтонації, голосу, оцінюючи міру щирості. Якщо визнається, що сказане було щирим, то вправу продовжує інший учасник. Якщо ж визнається нещирість сказаного, шаблонність, учасник робить ще одну спробу. Зміст незакінчених речень:

  1. “Під час мого спілкування з іншими людьми, мені подобається, коли...”,
  2. “Мені особливо не подобається, коли...”,
  3. “У незнайомому товаристві я відчуваю...”,
  4. “Мене лякає те, що...”,
  5. “Близькі люди інколи...”,
  6. “Дуже приємно, коли...”,
  7. “Я очікую від спілкування з людьми...”,
  8. “Якщо у спілкуванні назріває конфлікт...”,
  9. “Якщо співрозмовник каже, що я неправий, то я ”
  10. “Якщо під час розмови мене перестають слухати, то.. я.”,
  11. “Те, що інша людина відчуває під час нашого спілкування...”
  12. “Коли в мене поганий настрій, я….”
     
  13. Вправа 7. «П'ять добрих слів»

Ведучий:   Учасники об’єднуються в підгрупи по 5 осіб, розташовуються на стільцях в колах. Психолог пропонує кожному учаснику обвести свою долоню на аркуші паперу і позначити на малюнку своє ім'я.  Далі аркуш передається сусідові праворуч, натомість учасник одержує малюнок від сусіда ліворуч. В одному з «пальців» отриманого малюнка позначається якась приваблива риса автора малюнку. Можливо, автор долоні й не знає, що в нього є такі хороші риси. Вправа триває, доки заповнена записами «долоня» не повернеться до власника.

 

Ведучий:   Поспішайте творити добро, вчіться співчувати, розуміти один одного. Якщо ви виростете добрими людьми, то й повсюди вам буде добре, бо як каже народна мудрість : «Доброму скрізь добре». Нехай у вашому серці завжди живуть велика любов та доброта, щирість і співчуття, людяність і щедрість.

Рефлексія

  • Що нового ви дізнались особисто для себе?
  • Для чого людині самопізнання та самовдосконалення?

 

doc
Додано
16 травня 2020
Переглядів
1125
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку