Виховна година " Що таке щастя і як його досягти?"

Про матеріал
Розробка виховної години містить інформацію про складові щастя, інтерактивні вправи для учнів, завдання для роботи в групах. Є актуальною для учнів 9 -11 класів.
Перегляд файлу

 Виховна година «Що таке щастя і як його досягти?»

 Мета:

- розширити розуміння поняття «щастя», допомогти учням збагнути сенс людського життя, визначити своє місце в ньому;

- розвивати вміння перемагати себе, щоб бути щасливим;

- виховувати людяність, працьовитість, любов до людей, чесність;

Обладнання: фліпчарт, вислови видатних людей про щастя, ілюстрації, музичний супровід.

 

Хід виховної години

 І. Вступне слово вчителя.  

Нашу годину спілкування я хотіла б почати віршем 

Що означає бути щасливим?

Душевний стан, притаманний людині, —

Це сонячне світло, любов і тепло,

Натхнення й терпіння — всіх благ джерело.

 

Це посмішка вранці близької людини,

Це гомін птахів у саду на калині,

Це сонячне світло в долонях дитини

І те, що живу я у рідній країні.

 

Це тато і мама, дідусь і бабуся,

Це те, що я з друзями в школі учуся.

Живу на землі та плекаю надію,

Щоб бути щасливим — така моя мрія.

   

    Сьогодні ми поговоримо про щастя. Як ми його розуміємо? Чому ми звертаємося до цієї теми? Насамперед тому, що, мабуть, немає такої людини серед нас, яка б не хотіла бути щасливою. Кожна людина на Землі хоче бути щасливою. Але давайте замислимося: що таке щастя? Хтось хоче бути багатим і знаменитим, хтось - сильним і красивим, хтось — мудрим… Поняття щастя нескінченно різноманітне, але що ж потрібно людині для щастя? З незапам’ятних часів людство шукає відповідь на це питання. Але чи всі знають, як цього досягти? Тож спробуємо з’ясувати що таке щастя, висловимо свої думки, а також дізнаємося, що потрібно для того, щоб бути щасливим.                   
 

ІІ. Основна частина

       Вчитель. У книжці «Алхімік» Пауло Коельо є епізод, яким можна проілюструвати одне з розумінь щастя:

«В одній країні правив цар-мудрець, і всі з’їжджалися до нього за порадою: як стати щасливим. Один юнак теж приїхав за такою порадою. Проте цар, замість того, щоб відкрити хлопцю рецепт щастя, сказав: «Набери в ложку соняшникової олії й обійди з цією ложкою всі палати мого замку, не проливши ані краплі». Коли юнак повернувся, цар спитав: «Чи сподобались тобі картини в моїй галереї? Чи зацікавили тебе книги в бібліотеці? Які в тебе враження від перських килимів, грецьких ваз, дивовижних квітів і водоспадів?» Проте юнак не помітив нічого, бо стежив за своєю ложкою олії. Тоді цар наказав йому знову пройти всюди з ложкою олії і розповісти про все, що захопить його. Юнак знову обійшов замок і був вражений витворами мистецтва і дарами природи, проте він розлив олію. Так ось, щастя — це бачити всю красу навколишнього світу (природи, мистецтва, людської душі) і не забувати про свою «ложку олії».

Коли Бог створив людину він дав їй усе для того, щоб вона була щасливою.

Щастя – це природний стан людини. І всі ми можемо навчитися того, як досягти цілковитого вдоволення життям. Але якщо ми будемо думати, що щасливими нас роблять зовнішні обставини чи інші люди, то наші мрії стати щасливим залишатимуться  нездійсненними.

     Нерідко ми оцінюємо життя людини, його якість згідно з тим, що вона має, чим володіє. Виникає одвічне філософське  питання – що головне: «мати чи вміти?», «бути чи мати?» Залежно від відповіді на питання перед нами  або людина – споживач, або людина – творець.

     Більшість мислителів вважають: набагато важливіше вміти ніж мати, оскільки вміння супроводжують нас упродовж усього життя. Так,  давньогрецький мислитель Сократ з цього приводу сказав, що у світі є багато речей, які мені не потрібні. Діоген  мудро зауважив: «Усе моє ношу з собою». Німецький мислитель Шопенгауер сказав,  що люди в тисячу разів більше дбають про наживання собі багатства, ніж про освіту розуму і серця, хоча для нашого щастя те, що є в людині набагато важливіше за те, що є в людини.

     З моменту свого виникнення людина прагне дати відповідь на питання про людське щастя. Але, мабуть, скільки людей, стільки й думок.

 

 Вправа «Щастя – це…»  

 Вчитель  пропонує учням пригадати миті свого життя, коли їм було радісно, їх переповнювали найприємніші почуття. Інакше кажучи, вони відчували себе щасливими.

Далі він об’єднує їх у чотири групи, кожна з яких протягом 5 хв. має виконати завдання:

 1 група – визначити ознаки, зовнішні прояви щастя (як виглядає, почуває себе щаслива людина);

2 група – визначити зовнішні чинники щастя (які речі, дії тощо допомагають людині відчути себе щасливою);

3 група – визначити внутрішні чинники щастя (якою має бути людина, якими якостями вона має володіти, щоб відчувати себе щасливою);

 4 група – пригадати забобони, які на думку людей, можуть зробити їх щасливими (знайти підкову, квітку бузку з п’ятьма пелюстками тощо).

          Після відведеного часу кожна група презентує результати роботи та проводиться загальне обговорення.

Запитання для обговорення:

 Чому людина прагне бути щасливою?

 Чи справді дотримання забобон допомагає людині бути щасливою?

 Чому люди вигадують забобони для того, щоб бути щасливими?

 Що потрібно людині, щоб відчувати себе щасливою?

 

Наприкінці вправи вчитель  повинен підвести учнів до визначення поняття «щастя» і обов’язково запропонувати визначення, подане у словнику.

 

Учитель . А ось як пояснюють слово щастя словники.

 

Щастя — це стан цілковитого задоволення життям; сприятливий збіг обставин; талан, успіх. (Тлумачний словник української мови.)

Щастя — поняття моральної свідомості, що позначає стан людини, який найбільше відповідає внутрішній задоволеності повнотою й осмисленістю життя, здійсненням свого людського призначення.

Щастя є чуттєво-емоційною формою ідеалу. (Український педагогічний словник.)

Щастя — благополуччя, земна благодать, бажане життя без горя, смутку, тривоги, спокій і задоволення взагалі, усе бажане, усе те, що заспокоює і задовольняє людину, за переконаннями, смаками і звичками .

                                                                                         (Словник Даля)

 

Звісно не має універсального рецепту як стати успішним та щасливим. Але зробивши певні узагальнення, можна зрозуміти базові принципи щасливої людини.

І так: чи може людина стати творцем свого щастя?

 

 Творче завдання «Захисти своє щастя».

Кожна група вибере картку з визначенням поняття «щастя».

Завдання кожній групі — навести аргументи на захист думки, яка написана в картці. Опонентами групі, що від­повідає, виступають решта учасників. Вони мають ставити за­питання або висловлювати протилежні думки, пропонуючи групі довести свою правоту.

ГРУПА 1 «Щастя — у праці»

Можливі заперечення і запитання опонентів:

Безрадісна, одноманітна праця не може принести щастя.

Якщо людина не любить свою роботу — вона нещаслива?

Як праця може зробити людину щасливою?

Якщо жінка домогосподарка, виховує дітей і не працює, вона не може відчувати себе щасливою.

Висновок:

Щасливою людину робить зовсім не престижна або твор­ча робота як така, а перед усім та, в яку людина вкладає свою душу, від якої отримує задоволення.

ГРУПА 2 «Щастя за гроші не купиш»

Можливі заперечення та запитання опонентів: Існує  давня  приказка   «Не  май  сто  рублів,   май  сто Друзів». Чи можна купити дружбу?

Чи може людина бути щасливою без грошей і нещасною
з купою грошей.      

Жити в постійному стресі за своє багатство: згорить, вкрадуть, згниє... Хіба цей страх може бути сумісним із щастям?

У Сомерсета Моема є вислів: «Гроші — це шосте відчуття, без якого людина не може в достатній мірі скористатись реш­тою п'ятьма». Отже, гроші — найнеобхідніша для щастя річ.

Висновок:

Так, гроші у житті дуже важливі, але зробити людину щасливою вони не можуть. Тому що «Ліпший черствий ку­сок зі спокоєм, ніж дім, повний учти м'ясної зі сваркою», «ліпше добре ім'я за багатство велике, і ліпша милість за срібло та золото». (Із приповістей Соломонових).

ГРУПА 3 «Щастя — в коханні».

Можливі заперечення і запитання опонентів:

А якщо людина кохає без взаємності, її теж можна вва­жати щасливою?

Чи можна розуміти цей вислів так: поки не зустрів ко­хання — ти нещасна людина?

Супутниками кохання є ревнощі, зрада, розчарування, нерозділеність. Отже, кохання не може принести людині щастя.

Висновок:

Кохання змінює людину на краще, дарує їй нові чудові відчуття, мрії. У коханні споріднюються душі двох людей. І навіть нерозділене кохання прекрасне вже тим, що люди­на відкриває для себе красу іншої особистості.

 ГРУПА 4 «Щастя — у подоланні себе, у самовдосконаленні».

Можливі заперечення і запитання опонентів: Постійна боротьба із самим собою не може бути приєм­ною, отже, і принести щастя.

Що означає перемогти себе?

Астрологи свідчать, що характер людини зумовлюють  зірки. Отже, «переробити» себе неможливо, тому і щастя і недоступне для людини.

 

 Висновок: Перемога над власними недоліками — найсолодша, адже людина таким чином відчуває себе вільною і більш сильною морально. Отже, робота над собою, прагнення самовдоско­налення, відчуття власної значимості— в цих факторах теж міститься щастя.

 

ГРУПА 5 «Якщо хочеш бути щасливим — будь ним».

Можливі заперечення і запитання опонентів: 

Чи можна бути творцем свого щастя? Що для цього треба?

Чи все залежить від самої людини, щоб бути щасливою?

Людина не може бути щасливою за бажанням, адже на її життя впливає чимало зовнішніх факторів (умови життя, рі­вень достатку, соціальні кризи, природні катастрофи та ін.).

Людина ніколи не відчує себе повністю щасливою, їй завжди бракуватиме чогось.

Висновок:

Насправді, для того, щоб відчувати себе щасливою лю­диною, не потрібно свідомо домагатися цього. Щастя — це  відчуття радості, захоплення, відкриття. Воно доступне лю­дині, яка любить життя, уміє бачити красу природи, серце якої завжди відкрито для добра.

Слово вчителя. Ми виконали із вами творче завдання, в якому намага­лись виправдати правомірність шести визначень щастя. І дійсно, кожне з них — правда. То, можливо, вони грані однієї істини? Давайте поєднаємо ці вислови і сформулюємо своєрідний закон щастя.

 

Творче завдання «Квітка щастя».

Учитель пропонує кожній групі учнів сказати, що людина має робити, щоб відчувати себе щасливою. Пораду учні ма­ють скласти, виходячи з думки, яка написана в їхній картці.

Учитель записує відповіді учнів на класній дошці.

Приклад відповіді.

Щоб стати щасливим, ти маєш:

  1.   По-доброму ставитись до інших, завжди бути готовим допомогти людині, яка потребує твого співчуття, поради або допомоги.
  2.   Будь-яку працю перетворювати на творчість.
  3.   Пам'ятати, що гроші важлива складова твого життя, але не головна.
  4.   Дарувати щастя людині, яку любиш і цінувати її щире ставлення до тебе.
  1.   Постійно працювати над вдосконаленням власної осо­бистості.
  2.   Сприймати життя оптимістично.

 

Вчитель. Пропоную вашій увазі переглянути мультиплікаційний фільм

 « Щастя поруч» і подумайте, хто може бути щасливим.

https://klio.dp.ua/Home/View/855

Орієнтовні відповіді:

1. Той, хто любить людей, друзів, хто дбає про них, піклується.

2. Той, хто має якусь мету і домагається її.

3. Хто вірить у щастя.

4. Хто займається улюбленою справою.

5. Той у кого є сім'я.

6. Хто допомагає  іншим людям.

7. Той у кого є здоров’я .

8. Хто має хороших дітей.

 

Учень читає вірш

Не той щасливий, хто знайшов багатство .

Не той - хто має гроші і майно.

А той, хто зміг звільнитися від рабства

Гріха земного скинути ярмо

Не той великий - кому все вдається )

Життя у кого в спокою   пливе

А той, хто через терни продереться

І світло через бурі осягне.

Не в тому щастя, щоби просто жити

іти вперед, не дивлячись у бік

А щастя для людей добро творити

Пліч-о-пліч з вірним другом будь навік.

 

      Отже, можна зробити висновок, що людина відчуває себе щасливою не тільки від того, що вона має, а як вона відноситься до життя.

Хтось почувається нещасною через те, що не має останньої марки дорогої автівки, а для когось найбільшим щастям є усмішка немовляти. Когось може зробити щасливою сонячна погода, а інші нещасні, маючи всі блага світу.

Давайте послухаємо, що сказали про щастя видатні люди різних часів

•   Щастя дається тому, хто багато працює.

                                                                                           Леонардо да ВінчІ

•   Дбаючи про щастя інших, ми знаходимо своє власне.

                                                                                              Платон

•   Людина , яка думає тільки про себе і шукає в усьому свою вигоду, не може бути щасливою.

                                                                                             Сенека

•   Щастя як здоров'я: якщо його не помічаєш, значить воно є.

                                                                                             Тургенєв

•   Щастя - не слово, не гроші - все це мина   .

Щастя - це друзі хороші, шана людська.

                                                                                                Підсуха

•   Як мені даровано багато, скільки в мене щастя, чорт візьми! - иа землі сміятись і страждати, жити і любить поміж людьми.

                                                                                                Симоненко

•   € два бажання, здійснення яких може скласти істинне щастя людини -бути корисним і мати спокійну совість.

                                                                                                   Толстой

•   Ми не маємо споживати щастя не виробляючи його.

                                                                                               Бернанд Шоу

•   Щастя і нещастя приходять з нашої вини .

                                                                           Китайський філософ Мен Цзи

 

•   Більшість людей щасливі на стільки, на скільки вони вирішили бути щасливими .

                                                                                                 А. Лінкольн

•   В погоні за щастям іноді треба просто зупинитися і бути щасливим.

                                                                                              Дейл Карнегі

Питання. Який вислів вам найбільше імпонує і чому?

( думки учнів)

 

Учитель.  20 березня в усьому світі відзначається День щастя.

Організація Об’єднаних Націй оприлюднила список, в якому 156 країн розміщені залежно від того, наскільки щасливі в них проживають люди.

2018 рік 1місце- Фінляндія, 2- Норвегія, 3- Данія. Найбільш нещасливими – Бурунді, Зімбабве та Конго.

 А серед найменш щасливих, крім країн Африки, …виявилася і  Україна (138-тє місце). 2017 рік - 132.

2016 рік - 123

Учитель. Отже, щасливим може бути, насамперед, той, хто постійно прагне цього, хто має велику силу волі. Пам'ятайте: гнів, дратівливість, злобність спотворюють людину. Багато людей пройшла свій життєвий шлях, і кожен прагнув щастя. Декому воно таки всміхалося: люди багатіли, досягали титулів, вигідно одружувались. Але яким мізерним було це щастя і як швидко воно минало. Та були й люди великої душі. Вони знаходили своє щастя в боротьбі за щастя інших. Щастя не може бути самоціллю.

Зайнята якимось важливими справами людина трудиться, винаходить, бореться — і вона щаслива. Пізнати щастя можна і в праці, і в боротьбі, і в дружбі, і в коханні.  Важливо тільки, щоб ця праця була потрібною для людей, країни, і ця боротьба переслідувала високу гуманну ідею, а любов і дружба не були егоїстичними.

 

ІІІ. Заключне слово

Відомий поет Омар Хайям дав таке визначення щастю: щасливий той, хто жив хоч би хвилинку!» Отже, саме життя є щастям. Матеріальний добробут дає відчуття задо­волення, комфорту, але не щастя. Той, хто бачить щастя в цьому, збіднює своє життя, перетворює його на існування. Відчуття щастя дає людині творчу працю, творчість, мета яких — ствердження ідеалів добра, краси, справедливості. Розуміння щастя нікому не може бути нав'язано, кож­на людина має право на своє уявлення про щастя, кожен вибирає його сам. Щастя — це сама людина, багатство її внутрішнього світу, характер її світогляду, духовність або меркантильність інтересів і потреб.

 

Нашу годину спілкування я  хотіла б  також завершити віршем

                                      

                                                      ЩАСТЯ

                                Щастя – це вічна дорога земна,

                                Щастя – це літо, зима і весна,

                                Щастя – це сонце, злива і сніг,

                                Щастя – це пісню ділити на всіх,

                                Щастя – це віра в добро і любов,

                                Щастя – це музика вільних дібров,

                                Щастя – це друзі і рідний твій дім.

                                Щастя – це світ, подарований всім.

 

Бажаю усім бути щасливими1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 березня 2023
Переглядів
7896
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку