Виховна година щодо запобігання булінгу на тему:
«Без допомоги не обійтися»
Мета: формувати уявлення дітей про булінг та його види; методом психологічної гри діагностувати мікроклімат у класі; ознайомити дітей з діями та наслідками у разі виникнення конфлікту; провести дослідження анкетуванням про перебування учнів у школі; вчити протистояти прихованню правопорушень з боку інших здобувачів освіти; розвивати комунікативну компетенцію; виховувати справедливість, співчуття, морально-етичні норми поведінки.
Хід заходу
Дорогі учні! Сьогодні поговоримо про найголовніше – людське життя. А щоб комфортно жилося в будь-якому середовищі: соціальному чи природньому, нам потрібні такі речі:
ЇЖА, СОН, ГРОШІ, ТЕПЛО, ЛЮБОВ, КАРЄРА, ЗНАННЯ, СІМ'Я.
(Вчитель викладає за круглим столом листки з надписами).
Пропонується обговорення, що на думку дітей найважливіше у житті. Після висловлення думок учнів, вчитель розповідає історію:
Заплакане дівча боїться розказати
Навіщо говорити? Дрібниці усе це!
Та й хто пораду яку може дати?
Вона сама це все пронесе
Набридне їм, вони самі припинять
Не буде ж це тривати весь час
Можливо, хтось заступиться, помітить
Можливо, хтось розкаже все про нас
Заступиться за мене, я ж не можу
Не «ябеда», ще гірше нароблю
Чому вони такі жорстокі, Боже?
Я їх ніколи вже не полюблю
Поламані ручки, розірваний портфелик
Терпіти більше вже немає меж
Ні сльози, ні образи, ні прохання
Тут не допомагають. Буду з ними теж
Такою ж злою, всі це заслужили
Із дому ножиці тихенько принесла
І поки всі в їдальні їли – пошматувала в класі що змогла
А далі стусани, конфлікт з батьками
Проблеми вдома, винна знов вона
Так вже набридло все оце між нами
І круг замкнувся й знов вона одна
Та в гості завітав шкільний психолог
Він не зважав на настрій, жартував
Як справжній науковець – археолог
Усі проблеми з бруду він дістав
І понеслися тренінги та ігри
І медіатори в годинах спілкування Листи-прощання з гнівом, діалоги Приємні позакласні чаювання.
Завжди іди кудись на допомогу
Ніколи не терпи й образу не тримай
Бо сам у темряві не знайдеш ти дорогу
Рятуй себе і кожні двері відкривай
Обговорити з дітьми вірш:
• Хто винен у конфлікті?
• Чому так сталося лише з цією дівчинкою?
• Кого в житті вона нагадує вам? Що б ви робили на її місці?
Діти, зверніть увагу на ці олівці. Давайте асоціюємо їх з людськими вдачами. Наприклад, чорний колір – це людина, схильна до агресії; фіолетовий – бездіяльна та байдужа людина; синій – людина справедлива, але схильна до образ; зелений колір усе вибачає, усе дозволяє, дещо соромязливий; червоний всім допомагає, навіть ціною свого спокою; жовтий – життєрадісний та не помічає зла; білий – мовчазний, замкнутий, сумний.
(Вчитель дає стікери-наліпки та пропонує подумати, хто з учнів класу який олівець символізує. Таким чином можна зрозуміти, які ролі найчастіше беруть на себе вихованці.)
Вчитель роздає дітям буклети для опрацювання та запитує, що найбільше здивувало їх, прочитавши інформацію.
Гра-вікторина «Я знаю все про булінг»:
1. Якого булінгу не буває? (психологічного, фізичного, соматичного, економічного).
2. Якої ознаки булінгу не існує? (повторюваність, агресія, свідки, кривдник, потерпілий).
3. Який штраф передбачено за булінг? (300 грн, 500 грн, 900 грн)
4. Діти якого віку несуть відповідальність особисто? (16 років, 18 років, 21 рік) 5. Хто несе відповідальність у школі? (вчителі, директор, завуч, психолог)
6. Хто такий булер? (потерпілий, кривдник, спостерігач).
7. Який номер Гарячої лінії допомоги з булінгу? (102 111, 911 111, 116 111)
Діти, памятаєте в дитинстві одну загадку: «Що важче – кілограм заліза чи кілограм пір'я?» Хотілося без роздумів сказати, що залізо має більшу вагу.
Один мудрець прогулювався берегом річки та спостерігав за грою дітей, які запускали красиві саморобні деревяні кораблики. Діти весело сміялися та по-доброму кепкували з одного хлопчика. Він і справді був кумедний: руде волосся, веснянки, великі вуха та кривенькі зуби. Він любив смішити інших та, здавалося, не зважав на насмішки, доки хлопці не почали давати назви своїм човнам. Ось уже на воді стояли «Сокіл», «Яструб», «Орел», «Грім» та інші. Наш герой підійшов, щоб дати назву своєму улюбленцю, але там вже хтось написав «Навуходоносор». Хлопчик узяв металевий кілок і щодуху почав бити по кораблях друзів, залишаючи одні тріски.
Мудрець взяв дитя за руку і промовив: «Ось, що може зробити пір'я маленьких образ, коли його стане більше за терпіння та прощення всього на один грам.»
Вчитель роздає пам'ятки-поради батькам.
Запитання |
Так |
Ні |
Не знаю |
1. Як ти вважаєш,чи потрібно реагувати на насильство (якщо воно скоєне на твою адресу)? |
|
|
|
2. Чи є насилля з боку школярів у твоєму класі? |
|
|
|
3. Учні, схильні до різноманітних проявів агресивної поведінки, та булінгу є у твоєму класі? |
|
|
|
4. На вашу думку, психологічне насильство при третируванні переважає над фізичним? |
|
|
|
5. Чи завжди суб’єкти, що скоюють насильство є покараними? |
|
|
|
6. Особисто ти ставишся до проявів агресії негативно? |
|
|
|
7.Таке негативне явище, як булінг, можна проігнорувати? |
|
|
|
8. Булінг, на твою думку, один із найбільш негативних проявів не схвалюваної з боку суспільства поведінки. |
|
|
|
9. Негативні звички (куріння,алкоголь,нарко-тики) – є основним джерелом виникнення булінгу? |
|
|
|
10. Як ви думаєте,чи можна уникнути насильства у школі? |
|
|
|
11. Ти можеш протистояти тиску з боку булерів? |
|
|
|
12. Ти знаєш, до кого звернутись по допомогу у випадку булінгу? |
|
|
|
13. Ти зможеш підтримати жертву третирувань та цькувань? |
|
|
|