Виховна година "Скажи,хто твій друг"

Про матеріал

Виховна година "Скажи,хто твій друг" допоможе учням усвідомити важливість дружби, зрозуміти, що становить основу дружніх стосунків; з'ясувати значення етичних понять «товаришування».

Перегляд файлу

СКАЖИ, ХТО ТВІЙ ДРУГ

Виховна година

 

Мета: допомогти учням усвідомити важливість дружби, зрозуміти, що становить основу дружніх стосунків; з'ясувати значення етичних понять «товаришування», «честь колективу»; проаналізувати з учнями етичні проблеми: з чого починається дружба і вміння дружити; кого ми називаємо другом, за що ми цінуємо своїх друзів; виховувати почуття поваги до друзів, товариськість, вірність у дружбі.

Обладнання: схема «Дружба»; стенд «Ми вміємо дружити»: малюнки «доброго» і «злого» серця.

 

Хід заняття

 

І. Актуалізація знань, умінь і навичок учнів

Учитель. Добрий день, діти. Перед тим, як перейти безпосередньо до теми нашого заняття, скажіть-но, чи згодні ви т такими твердженнями (так ні):

  • Щастя це успіх у якійсь життєвій справі, задоволення від життя взагалі. (Так.)
  • Щастя для всіх однакове. (Ні.)
  • Людину оцінюють за її ставлення до інших. (Так.)
  • Щасливою є та людина, яка здатна відчувати радість життя. (Так.)

 

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Чимало учнів нашого класу викликають довіру друзям. Справді, із природними потребами (повітря, їжа, вода, житло тощо) у кожної людини є ще одна життєва необхідність — бажання мати друзів. Недаремно з народі кажуть: «Людина без друга — як їжа без солі", з другом завжди цікаво, бо є спільні інтереси, йому можна довірити свої думки, поділитися переживаннями, тож тема уроку дуже актуальна: поведемо мову про важливість дружби і вміння дружити, з’ясуємо,  які умови необхідні для дружніх стосунків за що ми цінуємо своїх друзів.

 

ІІІ. Робота над темою заняття

1. Круглий стіл

Тема:  «З істерії етики» (заздалегідь підготовлені учнівські повідомлення).

Учень 1. Дружбу як особливі людські взаємини високо цінували в усі часи. Ще у Стародавній Греції відомий філософ Платон підносив дружбу понад усі людські чесноти. За словами Сократа, спілкування між людьми без дружби втрачає всяку цінність.

Учень 2.3 античних міфів відомо, що покровителями дружби вважаються герої Кастор і Полідевк (Діоскури), які були не тільки нерозлучними друзями, а й братами-близнюками. Їхні родинні зв'язки і дружні стосунки позначалися давньогрецьким словом «філія» друг. Як бачимо, раніше це слово означало насамперед кровних родичів, своїх, а потім близьких, соратників, партнерів. Так, у сучасній італійській мові слова «фільйо» і «філья» зберегли своє значення «син» та «донька».

Існує також версія, що праслов'янське слово друг в індоєвропейській мові мало первісне значення міцний, надійний, вірний. А хіба друг не є таким?

У сучасній українській мові слово друг містить оцінку взаємин людей, їхнє емоційне ставлення один до одного.

Учень 3. Другом називають того, на кого можна покластися в будь-якій ситуації, тому довіряють. Тому сучасні словники та підручники з етики дружбу визначають як близькі стосунки між людьми, основу яких становлять взаємна довіра, прив'язаність, спільність інтересів. Поняття «дружба» можна віднести до таких етичних характеристик, як любов, взаєморозуміння, готовність до самопожертви.

 

2. Робота зі схемою

Учитель. Подивіться, будь ласка, на цю схему (демонструє схему на дошці). Поясніть складники дружби.

Схема

 

Позитивне, емоційне                                  Розуміння переживань,  

 ставлення, взаємна підтримка

                          

Спільне коло проблем,  Рівноправність у

радість від спілкування                            стосунках

 

 

3. Аналіз ситуації.

«Норвезький кіт у намисті» (скорочено)

…І тут до хати вскочив Пух. Ми спершу й не зрозуміли, чому він такий сердитий; чому аж пирхає. Вже пізніше мама пояснила: дуже не сподобалося йому, що тут з’явився ще один кіт. Наш Пух з цим був зовсім не згоден.

Пух подивився на кошеня бридливо, мов би на якусь почвару. Навіть  скривився. А воно зовсім не зважало на таку непривітність, йому, звичайно ж, хотілося з Пухом дружити.

Пух довго на те не погоджувався, та в нього не було вибору. Мусив визнати право норвезького кошеняти жити з ним поруч.

А воно зовсім мале, та кігтики добрячі мало. Якось навіть подряпало Пухові носа, коли стрибнуло отак на нього. Бідолашний Пух аж занявчав з болю і тріснув лапою кошеня по голові. Оце вже на нього подіяло. Тепер воно тихесенько, наче аж навшпиньочки, підходило до Пуха й запитливо зазирало в очі. Пух одразу ж ставав привітнішим і вже не пирхав. Інколи пив з ним молоко. А притому навіть дозволяв, щоб воно облизувало йому краплі на носі.

Отак і починається дружба, сказала мама.

Це ще не вона, заперечив тато. Справжня дружба в них попереду.
Зона почнеться взимку. (М. Слабошпицький.)

 

  • Як повівся Пух із маленьким норвезьким кошенятком?
  • Чому тато вважає, що справжня дружба в них попереду?
  • Якими є поки що взаємини між двома тваринками?

Запам’ятаймо: дружба починається з приятелювання.

 

IV. Формування практичних умінь та навичок моральної культури

1. Слово вчителя

Учитель. Дружба виникає зі взаємної симпатії. Наприклад, у малят така симпатія часто виявляється в бажанні поділитися солодощами. Ви даєте собі раду в ситуації, коли треба розділити яблуко чи тістечко, і це цілком зрозуміло.

Відомий давньогрецький мислитель Аристотель наголошував: «У кого друзі, в того немає друга».

Чому він так стверджував?

Чи є відмінність між дружніми та приятельськими стосунками?

Скільки в людини може бути справжніх друзів?

 

2. Аналіз ситуації.

Товариш

 

Лягав сніжок,  як білий мох,             Це будеш знати тільки ти,

Мела й мела завійка.                        Звичайно, по секрету:

      Із школи йшли додому вдвох         Мені так хочеться знайти

Володя і Андрійко.                            Якусь нову планету!

 

В обличчя снігом вітер бив,            Умить спинилися дружки,

Сердито скуб за вуха.                      Урвалися розмови.

Один із друзів говорив,                 Андрійко стиснув кулаки,

А другий більше слухав.                Володя зморщив брови.

 

І що за люди там живуть.       І смик Андрія за рукав:

Весь час мене цікавить.                     Ти знаєш що, Андрійку?

Я із Землі подамся в путь              А я б тут краще не стояв,

І не злякаюсь навіть!..                     Ще встрягнемо у бійку!
      Тут крик із парку долетів             Не балакучий був Андрій,

-Такий дзвінкоголосий:                     Не говіркий, як Вова.

На стежці двоє хлопчаків                Він просто кинувся у бій,

Дівча скубли за коси.                        Не мовивши ні слова.

 

 

У мене тайна є одна,

Сказав дружок Андрію,

Ніхто у світі ще не зна,

Про що я зараз мрію!


 

 

  • Яке випробовування у цій ситуації пройшла дружба хлопчиків?
  • Коли пізнаються друзі?
  • Як зберегти дружбу?

Запам'ятаймо: цінність дружби у відвертості, щирості взаємин між людьми. Якщо стосунки будуються на вигоді та користолюбстві, то така дружба не має майбутнього.

 

3. Робота в парах

Учитель. Розташуйте по висхідній риси, які для вас найогидніші у дружбі. Зіставте свою роботу із роботою товариша по парті, з потім свого друга. Зробіть висновки.

Дружба не терпить:

  • брехні;
  • заздрощів;
  • повчань, зверхньої критики;
  • приниження гідності;
  • розголошення таємниць;
  • зради;
  • жорстокості;
          надокучливості

 

4. Робота у творчих групах 

 

Ситуація 1 (завдання для першої групи)

Тарас дружив з Андрієм і дуже пишався цією дружбою. Андрій добре вчився, відповідально ставився до виконання домашніх завдань. Тарасові ж часто було ліньки сидіти над уроками. І тоді він звертався до друга з проханням дати списати розв’язані задачі і виконані вправи. Одного разу Андрій йому рішуче відмовив. Між друзями спалахнула суперечка.

  • Чи правильно вчинив Андрій?
  • Чи можна взаємини між хлопцями назвати дружніми?
  • Чи відомі вам приклади такої «дружби» між людьми, в основі якої лежить користолюбство?
  •  

Ситуація 2 (завдання для другої групи)

Сашко та Петро дружили кілька років, жили в одному будинку, вчилися в одному класі. Якось Сашко скоїв поганий учинок, а Петро вирішив захистити друга та виправдати його поведінку перед однокласниками. Він розповів про знервованість Сашка, проблеми в його сім'ї, і таким чином розголосив усім таємниці, які довірив йому друг.

  • Чи правильно вчинив Петро, чи допоміг він другові насправді?
  • Яку заповідь дружби він порушив?
  • Як можуть скластися після цього стосунки між друзями?

(Учні аналізують ситуації і дають відповіді на питання)

 

Учитель. Наведіть приклади літературних творів, у яких справжня дружба героїв допомогла їм подолати труднощі.

 

VI. Підведення підсумків

 

Якби ви повинні були написати  невеличкий твір «Я розповім вам про свого друга (свою подругу)...», про що б ви написали?

Які риси характеру своїх друзів ви цінують над усе?

Чи легко втратити друзів? А знайти?

 

doc
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
630
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку