Виховна година "Соціальні мережі: переваги та недоліки"

Про матеріал
Матеріал буде корисним вчителям інформатики та класним керівникам при підготовці до виховних та позакласним заходам.
Перегляд файлу

Інформаційна година:

Тема: Соціальні мережі

Мета: ознайомити учнів з поняттям «соціальні мережі», історією виникнення, розглянути плюси та мінуси використання та застосування в житті.

Обладнання: комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація.

 

План проведення заходу:

Вступ

  1.     Історія розвитку та класифікація соціальних мереж
  2.     Вплив соціальних мереж на розвиток інформаційного суспільства
  3.     Переваги та недоліки соціальних мереж
  4.     Соціальні мережі можуть приносити користь: дослідження
  5.     Як соцмережі впливають на наш настрій, сон, психічне здоров'я і життя

Висновок

 

Вступ

Що таке соціальна мережа — сьогодні відомо практично всім, хто хоч якимось чином вважає себе частиною сучасного суспільства із доступом до мережі Інтернет. Але, здається, що в Україні, на відміну від західних держав, поки що недооцінюють наскільки впливовою може бути дана структура у політичному аспекті, виховному та й взагалі соціальному. Так що ж таке соціальна мережа?

Соціа́льна мере́жа — соціальна структура, утворена індивідами або організаціями. Вона відображає розмаїті зв'язки між ними через різноманітні соціальні взаємовідносини, починаючи з випадкових знайомств і закінчуючи тісними родинними вузами. Вперше термін було запропоновано в 1954 році Дж. А. Барнесом(в роботі Class and Committees in a Norwegian Island Parish, «Human Relations»). Максимальний розмір соціальних мереж становить близько 150 осіб, а середній — 123 (Хілл та Данбер, 2002).

Говорячи простими словами соціальна мережа – це віртуальне об’єднання людей, де обмінюються певною інформацією, що в широкому сенсі є характеристикою самого поняття "Інтернет”. Причини її існування очевидні: сьогодні люди проводять величезну кількість часу за комп’ютером і звикли обмінюватися інформацією одне з одним насамперед в електронному вигляді, адже це, як мінімум, економить час.

(відео ролик)

1. Історія розвитку та класифікація соціальних мереж

З розвитком технологій Web 2.0 соціальні мережі здобули відчутну основу у вигляді порталів і веб-сервісів. Першопрохідником серед соціальних мереж з Інтернету є американський портал Classmates.com. Його розробили в 1995 року. Він допомагав своїм користувачам знаходити і підтримувати зв’язок з друзями та знайомими. Проект виявився таким успішним, що за кілька років з’явилося порядку десяти аналогічних сервісів. Але офіційним початком буму соціальних мереж прийнято вважати 2003- 2004 роки, коли було запущено LinkedIn, MySpace і Facebook.

 

 

(статистика соціальних мереж світу)

І тому якщо LinkedIn створювалася із єдиною метою підтримування ділових контактів, то власники MySpace і Facebook зробили ставку насамперед задоволення людської потреби у самовираженні. Кожен користувач отримав таку можливість непросто спілкуватися й творити, а й ділитися плодами своєї творчості з багатомільйонної аудиторією тій чи іншій соціальної мережі.


(використання соцмереж в Україні)

За тематикою класифікувати соціальні мережі можна на такі:

- загально-тематичні, мережі дозвілля (MySpace, youtube, Мой мир@Mail.Ru);

- навчальні, соціалізуючі (wikipedia.org, LiveLib, X-libris.net, dumalka.ru);

- «однокласники» (Classmates, Facebook, Odnoklassniki, vkontakte, Сonnect);

- ділові (LinkedIn, Atlaskit, MoiKrug.ru, Profeo);

- політичні (Politiko, Politiki.tv, Соратники.ру);

- мережі, об’єднані навколо проблематики дому та родини (Ancestry.com, Geni.com, DrugMe.ru);

- релігійні мережі (MyChurch, Faithbook, Гефсимания).


(лідери соціальних мереж світу)

Обсяг ринку реклами в соціальних мережах неухильно зростає. У 2007 року, за оцінками аналітичної компанії eMarketer, він досяг позначки 1,225 млрд доларів. Під час упорядкування звіту експертами eMarketer враховували всі види реклами, розміщеної в соціальних мережах, включаючи медійну, контекстну і відеорекламу, і навіть видатки маркетингові проекти, у яких маркетологи створюють профілі на свої товари і бренди в соціальних мережах.


(найпоширеніші категорії сайтів в Україні)

З іншого боку, в прогнозах вперше враховуються витрати створення віджетів і додатків. За прогнозами eMarketer, до 2011 року обсяг ринку реклами в соціальних мережах сягне 3,8 млрд дол.


(Топ джерел інформації для українців)

2. Вплив соціальних мереж на розвиток Інформаційного суспільства

Нині, соціальні Інтернет-мережі відіграють значну роль у житті суспільства. Особливою популярністю користуються ці ресурси серед сучасної молоді, яка все більше приділяє увагу Інтернету.

Аналізуючи процес виникнення і розвитку соціальних мереж, а також функції, які вони виконують у сучасному світі, можна дійти висновку, що значне поширення соціальних мереж має суттєві соціальні наслідки, як позитивного, так і негативного характеру.

Серед негативних аспектів впливу соціальних мереж виділяють такі:

- віртуалізація соціального життя;

- зрощування, переплетіння реального та віртуального у житті людини;

- Інтернет-залежність, що викликає комплекси, психічні розлади, часті зміни настрою та депресії;

- поява нових видів девіантної поведінки в формі різних проявів хакерства;

- фрагментація суспільства, створення великої кількості відокремлених віртуальних груп за інтересами;

- поява нових технологій у політичному житті, за допомогою яких здійснюється маніпулювання свідомістю;

- анонімність – користувачі прикриваються різними псевдонімами (ніками), під час спілкування в Інтернеті, немає впевненості в тому, що ваш співбесідник саме та людина, за яку себе видає.;

- нестримний спам, який є заохоченням під виглядом «безвинних» лінків (посилань), що пропонують перейти на різні невідомі, заражені вірусами сайти;

- крадіжка приватної інформації – людина може стати жертвою злочинців, завдяки інформації розміщеної на персональній сторінці.

Крім того, широкі можливості сучасних комп’ютерних технологій дозволяють не докладаючи великих зусиль, створювати «інформаційний портрет» користувача, починаючи від музичних вподобань та закінчуючи рівнем доходу та статків, який може бути використаний у злочинних цілях.

Згідно зі статистикою сайту dreamgrow.com, який ранжує соц мережі за кількістю активних щомісячних користувачів, список кращих соціальних мереж виглядає наступним чином:

Таблиця 3.1. Кількість активних користувачів

Соціальні мережі

Кількість активних користувачів на місяць

Facebook

2,200,000,000

YouTube

1,900,000,000

Instagram

800,000,000

Qzone

563,000,000

Weibo

376,000,000

Twitter

336,000,000

Reddit

330,000,000

Pinterest

200,000,000

Ask.fm

160,000,000

Tumblr

115,000,000

Flickr

112,000,000

Google+

111,000,000

LinkedIn

106,000,000

VK

97,000,000

Odnoklassniki

71,000,000

Meetup

35,300,000

Поряд з цим соціальні мережі можуть надавати значні переваги. Серед них:

- оперативність та доступність зв’язку між користувачами на будь-яких відстанях;

- можливість розширення кількості контактів, встановлення нових зв’язків та пошук старих друзів і спільнодумців;

- «глобалізація» життєвого простору людини;

- поява нових технологій у сфері дозвілля;

- сприяння формуванню інформаційної культури людини.

(відео ролик)

  1. Переваги та недоліки соціальних мереж.

Суперечки про переваги і недоліки соціальних мереж не припиняються. Хтось вважає їх відмінним способом розслабитися, скоротати час, а хтось використовує соцмережі для роботи і заробітку. З часом стає все складніше розпрощатися з аккаунтом. Найчастіше соцмережі є майданчиками не тільки для самореалізації, але і демонстрації того або іншого успіху.

Різноманітність ресурсів

Які головні плюси і мінуси соціальних мереж? Такі популярні інтернет-майданчики, як "Однокласники", "ВКонтакте", "Фейсбук", "Твіттер", "Instagram", "Ютуб" і багато інших, дійсно можуть приносити велику користь, якщо грамотно ними користуватися. Соціальні мережі являють собою безкоштовний ресурс, де можна обмінюватися інформацією, фотографіями, повідомленнями, музикою, різними файлами з друзями або передплатниками. Вони можуть бути певної спрямованості або універсальними.

Соціальні мережі використовуються для спілкування, знайомства, обміну медіа-контентом, для публікації оглядів і відгуків на товари або послуги, для колективного обговорення, авторських записів, соціальних закладок, обміну думками. Сьогодні їх доступність визначається безкоштовною реєстрацією і великими можливостями. У персональному профілі можна публікувати будь-які фотографії і повідомлення, які не суперечать політиці сайту, а також просувати свій аккаунт, займатися рекламою і бізнесом.

В основному аудиторія соцмереж - це підлітки, молоді люди та дівчата, яким цікаво проводити вільний час в Інтернеті.

Важко уявити собі підлітка, не зареєстрованого в одній або декількох соцмережах. Вони стають місцем спілкування, знайомств і розваг.

Такі майданчики є потужним джерелом корисної інформації.

Кожен користувач знайде свої плюси в соціальних мережах. Самовдосконалення, розвиток бізнесу, заробіток - це головні їх переваги.

Незважаючи на популярність цих безкоштовних інтернет-майданчиків, у них досить багато недоліків.

З-за того, що в соціальних мережах вистачає непотрібної інформації, час, проведений в Інтернеті, збільшується в кілька разів. Згідно зі статистикою, користувач перевіряє свій профіль кілька разів в день. Все це негативно позначається на самопочутті, фізичному і психологічному здоров'ї. Обсяг інформації негативно впливає на нервову систему, з'являється дратівливість і агресивність.

Залежність від Інтернету і соціальних мереж здатна змінювати гормональний фон людини. Перевіряючи свій профіль, користувач відчуває тривожні почуття, що супроводжується викидом в кров гормону окситоцину.

З часом втрачаються навички реального спілкування. Вирішення всіх питань у режимі онлайн перетворюють людину в асоциальную особистість.

Соцмережі негативно позначаються на мовлення та правописі. Убогий словниковий запас, мовні та граматичні помилки - все це результат спілкування в Інтернеті.

Сьогодні соціальні мережі використовують спецслужби для відстеження користувачів.

Залежність, що виникає від необхідності часто перевіряти профіль, є ще одним мінусом. Згідно зі статистикою, частіше вона виникає серед підлітків і являє собою психологічний розлад.

Пропаганда насильства, заборонених ідей, поширення порнографії має місце в соціальних мережах. Незважаючи на моніторинг і блокування подібних сторінок, вони з'являються знову і всіляко приховують свою спрямованість.

(Відео ролик)

  1. Соціальні мережі можуть приносити користь: дослідження

Часто соціальні мережі стають причиною депресії та залежності у людей. Проте, як з'ясували науковці, вони можуть приносити і користь. Приміром, вони допомагають відчувати підтримку і впевненість.

Про це повідомляє Phone Arena.

Дослідницький центр Pew Research опублікував результати масового опитування, за результатами якого 81% підлітків відчувають зв'язок зі своїми друзями саме завдяки соціальним мережам.

В ході експерименту дослідники Pew Research опитали 743 підлітка у віці від 13 до 17 років. 68% респондентів сказали, що завдяки соціальним мережам вони відчувають, що у них є люди, які підтримають в складний момент. 69% відзначили, що соцмережі допомагають їм взаємодіяти з більш широкою і різноманітною групою людей і відчувати себе частиною великого суспільства.

Також 69% підлітків заявили, що використання соціальних мереж робить їх більш впевненими в собі.

На тлі всіх перерахованих вище позитивних ефектів 45% опитаних підлітків відзначають, що вони відчувають себе пригніченими через все, що відбувається в соціальних мережах. 44% розповіли, що часто видаляють людей з друзів або скасовують підписку. Основна причина розірвання зв'язку для 78% – негатив, який несуть ці люди, а 52% підкреслили, що ті, з ким вони перестали спілкуватися в онлайні, в тій чи іншій мірі пов'язані зі знущаннями.

Окрім того, 43% підлітків сказали, що вони відчувають тиск і необхідність публікувати те, що буде позитивно їх виділяти в очах інших користувачів, в той час як 37% відчувають, що вони змушені робити контент, який збирає багато лайків і коментарів.

Також дослідники дізналися, чим цікавляться підлітки в соцмережах. Приблизно в половині повідомлень вони розповідають про те, що зробили, в 44% випадків зачіпають тему сім'ї, в 34% говорять про емоції, а 10% пишуть про свої релігійні або політичні переконання.

 

  1. Як соцмережі впливають на наш настрій, сон, психічне здоров'я і життя

В огляді BBC Future - останні та найбільш масштабні дослідження того, як соціальні медіа, насамперед, Facebook, Twitter та Instagram, впливають на наше психічне самопочуття.

Три мільярди людей в усьому світі, тобто близько 40% населення, користуються соціальними мережами в інтернеті. Ми витрачаємо на них в середньому дві години щодня: публікуємо дописи, обмінюємося фото, реагуємо на пости друзів.

Щохвилини користувачі соцмереж відправляють майже півмільйона твітів та фотографій у Snapchat.

СТРЕС

Соціальні мережі - це місце, де ми нерідко висловлюємо своє обурення з приводу будь-чого, від неякісних послуг до політичних проблем. Це дозволяє нам випустити пару, але перетворює нашу стрічку новин на безкінечний потік негативу.

2015 року дослідники Центру Pew Research у Вашингтоні спробували з'ясувати, чи соцмережі насправді звільняють нас від негативних емоцій, чи спричиняють більше стресу.

Дослідження свідчать, що мобільний погано впливає на якість живого спілкування

Опитування, в якому взяли участь 1800 людей, показало, що жінки набагато більше, ніж чоловіки, відчувають стрес від соцмереж. Найбільшим джерелом негативу вони назвали Twitter, оскільки він постійно нагадує про неприємні ситуації в житті інших людей.

НАСТРІЙ

У 2014 році австрійські дослідники з'ясували, що 20 хвилин, проведені у Facebook, залишали користувачів у гіршому настрої, ніж після перегляду інших сторінок в інтернеті. Вочевидь, це було пов'язано з тим, що користування соцмережою здавалося їм марнуванням часу, вважають науковці.

На думку дослідників із Каліфорнійського університету, хороший чи поганий настрій здатен швидко поширюватися між користувачами соціальних мереж.

ТРИВОЖНІСТЬ

Дослідники також спробували з'ясувати, як соцмережі впливають на загальний рівень тривожності, сон та концентрацію уваги.

Дослідження, опубліковане в журналі "Комп'ютери та поведінка людини" (Computers and Human Behaviour), встановило, що люди, які користуються сьома та більше соцмережами, мають втричі вищий загальний рівень тривожності, ніж користувачі 0-2 платформ.

СОН

Переважну частину своєї історії люди проводили вечори в темряві, і лише в останні століття в наших спальнях з'явилося штучне освітлення.

Дослідження свідчать, що воно пригнічує вироблення гормону мелатоніну, який сприяє сну. Найгірше впливає на нього блакитне світло від екранів смартфонів та ноутбуків.

Отже, звичка перевіряти перед сном стрічку новин у Facebook чи Twitter погано впливає на якість сну.

Минулого року дослідники з Пітсбургського університету опитали 1700 людей віком від 18 до 30 років про те, як вони користуються соцмережами.

 

Вчені виявили, що блакитне світло, яке випромінюють наші ґаджети, відіграє суттєву роль у порушенні сну.

Найгірший впливав не загальний час, проведений у мережі, а частота заходів до неї, що свідчило про "нав'язливу звичку" постійно перевіряти оновлення.

Дослідники, однак, не з'ясували остаточно, чи саме соціальні мережі спричинюють розлади сну, чи це ті, хто вже страждає на безсоння, проводять більше часу в мережах.

ЗАЛЕЖНІСТЬ

Попри заяви декількох дослідників про те, що Twitter викликає більшу залежність, ніж сигарети та алкоголь, нав'язливе користування соцмережами не було внесене до списку розладів психічного здоров'я.

Проте соціальні медіа змінюються швидше, ніж вчені встигають їх вивчати.

Деякі дослідники звертають увагу на різні типи нав'язливої поведінки в соцмережах.

Так, нідерландські науковці нещодавно розробили власну шкалу для виявлення можливої залежності.

Втім, якщо залежність від соцмереж дійсно існує, її можна вважати типом загальної інтернет-залежності, яка є офіційно визнаним розладом.

 

Висновок

Ні для кого не секрет, що соціальні мережі зараз переживають період бурхливого зростання. Феномен успіху соціальних мереж полягає в тому, що інтернетизація світу, а особливо України, продовжується стрімкими темпами. А у світі, де все менше часу залишається на спілкування, найлегшим видається спосіб знайти когось за своїми особистими уподобаннями або інтересами. У випадку Однокласників – бере гору ностальгія та бажання дізнатись про долю людей, з якими колись вчився. У випадку Вконтакте – "сконтактуватись" з усіма знайомими, яких знайдеш на сайті, а також знайомими знайомих, і так далі.

 

docx
Додано
25 березня
Переглядів
328
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку