СТОП БУЛІНГ
(для учнів 10- 11 класу)
Мета та завдання: запобігати різним формам насилля; навчити виявляти основні ознаки булінгу в учнівсьому середовищі та протистояти різним формам; визначити ставлення учнів до проявів булінгу й оцінити ризик появи (або реальні прояви) булінгу в колективі; сформувати стійке усвідомлення бажання протистояти різним проявам насилля.
Обладнання: картки для записів, ручки, плакати
Технічні засоби: мультимедійний проектор, колонки
Хід години спілкування
# виховання
Виховання повинно спиратися
на дві основи - моральність і розсудливість:
перша підтримує чесноту,
друга захищає від чужих вад.
Якщо опорою виявиться лише моральність,
ви виховуєте одних тільки простаків або мучеників;
якщо тільки розсудливість –
одних тільки розважливих егоїстів».
Николя де Шамфор
І. Організаційний етап
ІІ. Привітання. Оголошення теми.
ІІІ. Основна частина
Вчитель: «Булінг» – це агресивна поведінка, що зазвичай повторюється. Має за мету завдати шкоду, викликати страх або тривогу, або ж створити негативне середовище для іншої особи. Булінг виникає у ситуації, в якій існує реальний чи уявний дисбаланс сил.
Саме таке звучить теоретичне значення слова «булінг». Сьогодні ми з вами спрбуємо розібратися:
Умовною підставою для глузувань можуть стати гаркавість, «заяча губа» (хейлосхізіс), занадто високий або занадто низький зріст, колір шкіри, гіпертріхоз (підвищена волохатість), порушення зору, вага тіла тощо. Таланти і здібності дитини, матеріальний добробут сім’ї теж можуть стати підґрунтям для булінґу. Трапляються випадки, коли «булять» скромну, сором’язливу дитину, якій складно знайти порозуміння серед однолітків. У школах, де запроваджено обов’язкове носіння шкільної форми, можуть цькувати вимушених чи випадкових порушників дрес-коду.
Існує багато міфів довкола проблеми булінгу, і деякі з цих міфів часто призводять до серйозних помилок у ставленні до булінгу.
Розповідь учнів (Джерело: klepkainfo.com)
Міф 1: Булінг є нормальною частиною дитинства, і варто просто ігнорувати його.
Факт: Булінг не є "нормальним" або прийнятним у будь-якій формі, і ігнорування може не завжди призвести до його припинення. Якщо є така можливість, потерпілий має довіритись дорослій людині, можливо, це хтось із батьків, вчитель, шкільний психолог, які почнуть протидіяти булінгу. Просто терпіти – означає втратити самоповагу і залишити ситуацію безнаказанною.
Міф 2: Повідомлення про булінг погіршить ситуацію.
Факт: Можна переживати, що повідомлення про булінг може призвести до ескалації конфлікту, або що дитині, яка зазнала насильства, просто не повірять. Важливо довіритись тим людям, які готові і мають досвід протидії булінгу.
Міф 3: Варто не боятись і дати здачу тому, хто залякує, це його зупинить.
Факт: Фізичне протистояння є слабшою позицією і провокує продовження конфлікту. Соціальна реакція діє краще, коли з’являються активні учасники – дорослі, які готові протидіяти і припинити булінг.
Міф 4: Діти виростають і припиняють чинити насильство.
Факт: Найчастіше діти, які залякують, можуть вирости і стати дорослими, які знущаються або використовують агресивну поведінку, щоб отримати те, що вони хочуть. Ця модель поведінки у підлітковому віці закріплюється як успішна.
Виняток стновлять випадки, коли в ситуацію булінгу втрутились відповідні органи влади, школа чи батьки і поставили під сумнів успішність даної стратегії.
Міф 5: Булери такими і народилися, у них така генетика.
Факт: Діти, схильні чинити насильство, часто переймають цю поведінку з навколишнього середовища або деколи відтворюють поведінку насильства щодо них самих. Генетика не відіграє провідної ролі у даному процесі.
Міф 6: Булери шукають влади, тому що відчувають себе безсилими.
Факт: Булери використовують агресію щоб отримати те, що вони хочуть, і часто це працює. Багато дітей на ранньому етапі експериментують з агресивною тактикою, але модифікують поведінку відповідно до впливу середовища, у якому вони виростають.
Міф 7: Діти, які стають булерами, самі зазнали зловживання
Факт: Довготермінові дослідження дуже маленьких дітей, які зазнали зловживання в дошкільному віці, показують, що вони стають скоріше жертвами, а не насильниками, які слабо контролюють свої емоції.
Міф 8: Булінг є проблемою, яку повинна вирішувати школа.
Факт: Це суспільна проблема. Школа - це просто місце, де найчастіше відбувається булінг, тому що саме там збираються діти. Дорослі встановлюють тон, який формує поведінку дітей.
Міф 9: Булінг відбувається лише у школах.
Факт: Це не так, адже булінг може відбуватися у будь-якому іншому місці. Це може бути поза школою, в коледжі, в університеті чи навіть на роботі.
Міф 10: Ознаки булінгу легко помітити.
Факт: Не завжди легко виявити ознаки булінгу, оскільки вони можуть не бути фізичними та очевидними. Емоційний, словесний та інтернет-булінг може часто залишати шрами, яких люди не побачать.
Вправа 1
Вчитель: Давайте разом подумаємо, які відчуття відчуває людина яка стала жертвою.
Діти всі називають різні відчуття
Пропоную заповнити вам таблицю що знаходиться к вас на столі. Дайте декілька варіантів.
Робота в парах
Булінг – це…….
Моє розуміння |
Мої думки |
Мої відчуття |
Мої дії |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вчитель: Зачитайте найбільш влучне визначення на вашу думку. Вставивши ваше значення в речення.
«Булінг в моєму розумінні — це... , коли я думаю... , когда я відчуваю.... і при цьому мої дії має бути наступні…..».
Вправа 2
Вчитель: Булінг є неприпустимим у жодній формі, і - як тільки суспільство про нього дізнається – він має бути негайно припинений. Пропоную переглянути відео та дати відповіді на запитання.
Хто є булером?
Хто жертва?
Чому відбувається булінг?
Як діяти в такій ситуації?.....
Діти переглядають відео та аналізують, обговорюють, дають відповіді на питання.
Варіант відео: https://www.youtube.com/watch?v=SrPBNOlPmKg
Pianoбой - Все Що Тебе Не Вбиває
Узагальнення думок учнів вчителем.
V. Підсумок години спілкування
Анонімне опитування
Запитання |
Так |
Ні |
Не знаю |
1. Як ти вважаєш, чи потрібно реагувати на насильство (якщо воно скоєне на твою адресу)? |
|
|
|
2. Чи є насилля з боку школярів у твоєму класі? |
|
|
|
3. Учні, схильні до різноманітних проявів агресивної поведінки, та булінгу є у твоєму класі? |
|
|
|
4. На вашу думку, психологічне насильство при третируванні переважає над фізичним? |
|
|
|
5. Чи завжди суб’єкти, що скоюють насильство є покараними? |
|
|
|
6. Особисто ти ставишся до проявів агресії негативно? |
|
|
|
7.Таке негативне явище, як булінг, можна проігнорувати? |
|
|
|
8. Булінг, на твою думку, один із найбільш негативних проявів не схвалюваної з боку суспільства поведінки. |
|
|
|
9. Негативні звички (куріння,алкоголь,нарко-тики) – є основним джерелом виникнення булінгу? |
|
|
|
10. Як ви думаєте,чи можна уникнути насильства у школі? |
|
|
|
11. Ти можеш протистояти тиску з боку булерів? |
|
|
|
12. Ти знаєш, до кого звернутись по допомогу у випадку булінгу? |
|
|
|
13. Ти зможеш підтримати жертву третирувань та цькувань? |
|
|
|
ІV. Завдання (робота в групі).
Намалюйте плакат на тему «STOP булінг»
Додатки