Виховна година "Толерантність - це мистецтво жити разом"

Про матеріал
16 листопада 1995 року держави-члени ЮНЕСКО ухвалили Декларацію принципів терпимості. В 1996 році Генеральна Асамблея запропонувала державам-членам щорічно 16 листопада відзначати Міжнародний день толерантності. Даний матеріал призначений для проведення годин спілкування в старшій школі.
Перегляд файлу

Толерантність - це мистецтво жити разом

 (для учнів 10- 11 класу)

Мета та завдання: показати значимість толерантності під час взаємодії з іншими; закріпити знання учасників про компоненти толерантності, навчити розуміти і поважати один одного, удосконалювати вміння толерантного спілкування.; показати певні рівні толерантної людини; розвивати адекватну самооцінку, вміння аналізувати, приймати рішення, обирати правильну позицію; виховувати спостережливість, уважність, чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість. 

Обладнання: проектор, колонка, роздруковані тести.

 

Хід години спілкування

«Толерантність — це мистецтво жити з іншими людьми та з іншими ідеями»

Кофі Аннан, Генеральний секретар ООН (1997-2006), лауреат Нобелівської премії миру

 

І. Організаційний етап

ІІ. Мотивація. Оголошення теми.

Вчитель:    Помирає в одному поселенні старий аксакал. Прийшли до нього люди попрощатися, та й говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї, що усі сини й невістки, дочки й зяті жили разом у мирі й злагоді». Не може вже говорити старий – подають йому папір і олівець, і він довго пише. І коли випадає з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися усі – там 100 разів було написане одне слово. Не здогадуєтесь яке? 100 разів було написане слово – терпимість.–

Поняття «толерантність» є синонімом слова «терпимість», саме так воно звучить латиною. Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в сім'ї, колективі та суспільстві.

 

ІІІ. Основна частина

Учень 1: Термін «толерантність» виник у минулому тисячолітті. Сучасне поняття толерантності багато в чому пов'язане з діяльністю філософів XVI—XVII сторіч, які повстали проти «терпіння нетерпимості» і жорстких релігійних зіткнень.

Найважливішим результатом роздумів філософів того часу було визнання толерантності загальною цінністю й компонентом миру й розуміння між релігіями, народами й різними соціальними групами.

Учень 2: Складність розуміння поняття «толерантність»» полягає в його різному значенні в різних мовах. Воно залежить від історичного досвіду народів.

Учень 1:Tolerance (англ.) — готовність і здатність бути терпимим, без протесту сприймати особистість.

Учень 2: Tolerance (франц.) — ставлення, яке припускає відмінну від твоєї думку та дії інших; повага до волі іншого, його способу мисленння, поведінки, політичних і релігійних поглядів.

Учень 1:Tolerance (іспан.) — здатність визнавати відмінний від власного світогляд

Учень 2: Kuan rong (китайськ.) — дозволяти приймати, бути до інших доброзичливими.

Учень 1:Tasamul (арабськ.) — прощення, м'якість, милосердя, співчуття, доброзичливість, терпимість.

Учень 2: Російською — здатність терпіти щось або когось

В українській мові існує два слова з подібним значенням: «толерантність» і «терпимість». Частіше вживають слово «терпимість». Воно означає здатність, уміння миритися з інакшою думкою.

 Останнім часом поняття «толерантність» стало міжнародним терміном. Воно має зміст, в основі якого — загальне значення цього слова в будьякій мові світу.

Учень 1: Отже, толерантність (від латів. tolerantia) – терпіння, прийняття іншої людини такою, якою вона є, зі всіма її достоїнствами і недоліками. Розвитку толерантності сприяє справжній інтерес до людини, збагнення його емоційного стану, життєвий досвід.

Вчитель:

Міжнародний день толерантності  за рішенням ЮНЕСКО запроваджено у 1995 році і тепер це свято відзначається щороку 16 листопада в усьому світі. Саме цього дня ухвалили Декларацію принципів терпимості, в якій йдеться про рівність усіх людей, незалежно від їхнього віросповідання, етносу або кольору шкіри.

Толерантність вважається показником високого духовного й інтелектуального розвитку особистості.

  • А чи завжди ми поважаємо думки, погляди інших?
  • Як саме треба поважати інших?
  • Чи треба прагнути, щоб інша людина сприйняла ваші погляди?
  • Проявляти нетерпимість чи бути толерантним?

 

Вправа 1

Проаналізуйте ситуації, оберіть свій варіант відповіді й поясніть його. Дайте визначення поняттю «межа терпимості»

 

Ситуація 1

Дмитро має не типову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?

Варіанти:

  • Постійно демонструвати своє негативне ставлення, в різкій формі рекомендувати змінити зачіску.
  • Виходити з того, що людина має право на самовираження і може робити будь-що зі своїм власним волоссям.
  • Вимагати слідувати загальному стилю одягу та зачіски на заняттях у школі.

 

Ситуація 2

Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього? 

Варіанти:

  • Засуджувати вчинки учениці.
  • Вважати, що це – особиста справа Оксани і не втручатися.
  • Із розумінням ставитись до проблеми Оксани, поступово заохочувати її до навчання.

 

Ситуація 3

Вадим постійно виявляє неповагу до інших, грубість до своїх товаришів. Як бути?

Варіанти:

  • Прагнути уникати спілкування з Вадимом.
  • Відповісти грубістю на грубість.
  • «Ковтати» образи і проводити з учнем роз'яснювальну роботу.

Обговорення кожної ситуації.

Учень: Толерантність – це привілей сильних і розумних, які не сумніваються у своїх здібностях просуватися на шляху до істини через діалог і різноманітність думок та позицій, які не бояться загубити індивідуальність і які вміють поважити інших.

Перегляд відео про толерантність

Ноприклад:

https://www.youtube.com/watch?v=_NHD-w7tX6U

Отож, варто замислитися над цим і зробити себе і світ хоча б на краплину добрішим та толерантнішим.

Т

 О

Л

Е

Р

А

Н

Т

Н

І

С

Т

Ь

Вчитель: Що ж значить для кожного з вас толерантність, давайте спробуємо підібрати синоніми  та асоціації. Кожне слово  має починатися на літеру яка є в слові  ТОЛЕРАНТНІСТЬ.

Вправа 2

Запис на дошці (діти записують синоніми або асоціації ):

Толерантність - це:

 

 

 

 

Вчитель: Пропоную анонімно відповісти на запитання для визначення свого рівня толерантності:

Тест  «Чи толерантна я людина?»

(Вибери ту відповідь, яку ти вважаєш вірною)

1.  Для того, щоб не було війни

а)  нічого не можливо зробити, тому що війни будуть завжди

б)  треба зрозуміти, з якої причини вони відбуваються.

2.  На заходи, куди тебе запросили, розповідають про героїв, які проявили толерантність

а)  тобі це не цікаво

б)  ти бажаєш більше дізнатись про них.

3.  Ти протистоїш насильству

а)   насильством

б)  приєднуєшся до інших людей, щоб сказати «Ні».

4.  Тебе зрадив товариш

а)  ти йому помстишся

б)  ти будеш намагатися налагодити з ним відносини.

5.  Коли говорять про дітей, що постраждали від війни

а)  ти почув і забув

б)  співчуваєш і хотів би чимось допомогти.

6.  Ти не згоден з кимось

а)  ти не даси йому договорити

б)  ти його дослухаєш.

7.  Під час обговорення якогось важливого питання на нараді ти вже відповідав

а)  ти хочеш відповідати ще

б)  ти даси змогу відповідати іншим.

8.  Тобі пропонують листуватися з іноземцями

а)  тобі це не цікаво, ти не хочеш ділитися з ними своїми мріями, своїми думками

б)  тобі цікаво з ними листуватися, пізнавати про їх життя, їх мрії, ділитися своїми мріями

Відповіді діти читають самостійно з мультимедійної дошки

Якщо в тебе 8 «б».

Ти проявляєш високу толерантність. Ти є громадянином миру, відповідальним, активним провідником миру у всьому світі. Розкажи друзям, як тобі це вдається.

Якщо в тебе від 3 до 7 «б».

Ти не дуже толерантний. Ти намагаєшся завжди нав’язати свої ідеї. Але ти допитливий, в тебе добра уява. Використовуй ці якості для боротьби з нетерпимістю.

Якщо в тебе менше ніж 3 «б».

Ти зовсім не толерантний. Якби ти був більшим оптимістом і тобі би подобалось вести дискусії, ти би став щасливішим. Намагайся прикладати для цього більше зусиль.

 

 

ІV. Підсумок години спілкування

Вчитель: Притча про цвяхи

Жив собі хлопчик із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок із цвяхами й велів по одному забивати їх у паркан щоразу, коли хлопчик втратить терпець і з кимось посвариться. У перший день хлопчик забив 37 цвяхів. Згодом він навчився володіти собою, і кількість цвяхів щодня зменшувалася. Хлопчик зрозумів, що легше навчитися опановувати себе, ніж забивати цвяхи.

Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька й сказав йому про це. Тоді батько велів синові витягати із паркана по одному цвяху тими днями, коли він не втратить самоконтролю, і ні з ким не посвариться.

Минали дні, і згодом син зміг сказати батькові, що у паркані не залишилося жодного цвяха. Батько підвів сина до паркана і сказав: «Ти добре поводишся, але подивися, скільки дірок залишилося... Паркан ніколи не буде таким, як колись».

Коли ви з кимось сваритесь і говорите щось неприємне, ви залишаєте по собі такі ж рани, як ці дірки від цвяхів. І рани зостаються, попри те, скільки разів потім ви попросите пробачення. Словесні рани завдають такого ж болю, як і фізичні. Не залишайте на своєму шляху цих дірок. Не забивайте цвяхи ворожнечі, нерозуміння і жорстокості в душі людей. Будьте толерантними!

docx
Додано
1 червня 2020
Переглядів
1953
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку