Сценарій виховної години з історії виникнення свята Стрітення, звичаїв і традицій, які пов*язані з цим святом.
Мета заходу: прищеплювати дітям інтерес до минулого нашого народу, звичаїв, традицій.
Виховна година
1 клас
«Свято Стрітення відзначаємо, Весноньку закликаємо»
Мета. Узагальнити знання дітей про зимові календарно-обрядові свята, народні прикмети. Розширити уявлення школярів про свято Стрітення, історію його виникнення, традиції з ним пов’язані.
Розвивати пізнавальну активність, залучати дітей до української національної обрядовості, народної творчості. Розвивати пам’ять, увагу, мовлення, збагачувати і активізувати словник вихованців.
Виховувати почуття патріотизму, повагу до національних традицій, любов до рідного краю. Викликати у дітей позитивний настрій.
Матеріали і обладнання. ікона із зображенням Стрітення; український національний одяг для дітей, дитячі костюми Весни і Зими; лави, накриті рядном; український вишитий рушник, хліб, свічка, столи, стільці, спечені і загорнуті у харчову плівку «жайворонки» для дітей .
Фонограма. К.Бужинська – «Це моя Україна»;; спокійна музика «Релакс»; ансамбль «Співограй» – «Веснянка» .
Хід заняття
Звучить пісня К.Бужинської «Це моя Україна».
Діти входять до зали, стають півколом.
Вчитель: Діти, подивіться, як у нас сьогодні гарно!
Скажіть, а який настрій у вас? (гарний, чудовий, святковий)
Щасливі ми і пишаємося тим, що народилися і живемо на такій чудовій, багатій, мальовничій землі – в нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, тут живуть наші батьки – тут корінь роду українського. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося до сліз, зачувши рідне слово.
Дитина: Є у нас єдина рідна Україна.
Є на Україні мова солов’їна.
Україно, ненько прекрасна,
Хай тобі світить сонечко ясне.
Хай будуть діти щасливі.
Будемо ми дружно жити,
Нашу рідну Україну
Вірно всі любити.
Вчитель: Сьогодні і я вас запрошую на свято до української світлиці. Проходьте, сідайте.
Звучить пісня «Рушники» у виконанні Анни Олєйнікової.
Вчитель:Погляньте, на якому гарному рушнику лежить хліб у нас на столі. Ой, рушник, український рушник, оздоблений квітами і візерунками. З давніх-давен вишиваний рушник є символом краси, радості, достатку у домі. Наші бабусі на свята прикрашали рушниками свої хати. Цей рушник буде оберегом сьогоднішнього свята.
Вчитель: Діти, скажіть, будь ласка, яка зараз пора року? (Зараз зима)
Які зимові свята ви знаєте? (День св. Миколая, Новий рік, Різдво Христове, свято Василя та Маланки, Водохреща)
А скоро ми святкуватимемо народне свято, пов’язане із Сином Божим та його Матінкою Марією.
У нашій світлиці висить ікона. На ній зображені події цього свята. А свято називається Стрітення, що означає зустріч.
Давайте уважно розглянемо цю ікону ближче і послухаємо розповідь про свято Стрітення:
Після народження маленького Ісуса пройшло небагато часу. Марія із Йосипом принесли Божого сина Ісуса до Храму Господнього. Коли вони підійшли до Храму, до них звернувся дуже старенький Семеон. Він давно вже чекав на зустріч із Сином Божим, спасителем світу. Дух святий явив йому, що Дитя Ісус знаходиться в Храмі. Тому Семеон з великою радістю зустрів Марію і Йосипа з дитям. Він взяв на руки малого і подякував Богу за таку щасливу мить – бачити це святе Дитя і тримати його на своїх руках. Старець благословив Марію і Йосипа, побажав їм оберігати маленького Ісуса. З того часу Семеона назвали Богоприємцем, бо він прийняв на руки Бога. А у цей день почали відзначати свято Стрітення, яке славить зустріч старця Семеона з Сином Божим.
Вчитель: Діти, ви запам’ятали, як назвали свято зустрічі Семеона із Сином Божим? (Стрітення)
З того часу і по цей день люди згадують і святкують Стрітення. Саме в цей день йдуть до Храму, освячують свічки і воду, називають їх стрітенськими. Ця водичка дає людям здоров’я і сили. А свічки оберігають домівки від блискавки і грому. І називають їх громовицею. Ось і ми з вами зараз запалимо стрітенську свічку.
Запалимо свічку, щоб горіла,
Щоб блискавки-громовиці
Наших домівок не чіпали,
Щоб ангели-охоронці їх охороняли.
Звучить спокійна музика. Релаксаційна пауза.
Вчитель: Діти, послухайте, як тихенько, майже нечутно, горить свічечка. Подивіться, яке в неї полум’я – яскраве, світле. Вогник то мерехтить, то горить спокійно, рівно. Вдихніть повітря, чи чуєте ви як пахне свічка? А тепер видихніть, загасимо свічечку.
А зараз давайте візьмемося за руки і зробимо коло.
Уявіть собі, що ви, немов свічечки, яскраво палаєте і зігріваєте своїм теплом всіх довкола і передаєте всім світло, спокій і любов. Торкніться одне одного долоньками, і полум’я нашої любові зігріє кожного. Ми з вами, немов одна свічечка. Вітерець гойдає наше полум’я, воно яскраво мерехтить, піднімається високо до неба. Глибоко вдихніть повітря, видихніть. А тепер давайте скажемо такі слова:
Свічечка гори,
Господа проси,
Щоб він нас любив,
Від зла захистив,
Щоб ми завжди
Здорові були,
Щасливі виростали,
Раділи і співали.
Вихователь: Діти, в народі кажуть, що на Стрітення зима з весною зустрічаються. Хто з них переможе, той і господарювати буде. А як це відбувається, ми зараз побачимо і почуємо.
Інсценування «Зима з Весною сперечаються»,
виходять дві дівчинки у костюмах Зими і Весни.
Весна: Доброго дня тобі, Зимонько!
Зима: Доброго здоров’я, дівчина Весно! Рано ти прийшла, ой, рано. Твій час ще не настав.
Весна: Ой, Зимонько, втомилася ти, час вже тобі відпочивати, а мені – на землі господарювати. Моє сонечко всіх зігріває, птахів закликає, діток звеселяє. А в тебе всі морозу бояться.
Зима: Ой, ні, морозу не бояться, бо люди тепло одягаються.
Весна: А я, куди ступаю, все оживає, квіти розцвітають, все навколо радіє весні.
Зима: Ні, не пущу тебе господарювати,
Морозом запечу, снігом затрушу!
Весна: Зимонько, а я тебе не боюся.
Моє сонечко ласкаве мороз налякає,
Всі сніги в струмочки пообертає.
Вчитель: Зимо й Весно, не сперечайтеся, помиріться, подружіться і мирно розійдіться! Сідайте разом з нами – багато чого цікавого дізнаєтеся.
Билися-не билися,
Трохи посварилися,
Потім посміялися,
Друзями зосталися.
З давніх-давен люди вірили в прикмети, які пов’язані зі Стрітенням. Діти, а ви знаєте такі прикмети? Хто хоче розповісти?
Діти: Якщо на Стрітення мороз, то скоро весні не бувати.
Якщо іде сніг, то буде урожай багатий.
Якщо на Стрітення півень з калюжі води нап’ється, то в травні корова попаcеться.
Якщо на Стрітення капає з даху, то в липні мед з вуликів капатиме.
Якщо бурульки на стрісі довгі, то літо буде довге. А якщо короткі, то літо буде сухе й погоже.
Якщо весна переможе, то до вечора стане тепліше.
Вчитель: Діти, а ви хочете, щоб Весна перемогла?
Тож давайте в коло станемо та гру з сонечком почнемо!
Сонечко по небу цілий день гуляє,
Теплою рукою зиму проганяє,
Зиму проганяє, весну закликає,
Зиму проганяє, весну закликає:
Веснонько, прийди, прийди
І тепло нам принеси.
Веснонько, прийди, прийди
І тепло нам принеси.
Будемо ми грати, весну закликати.
Будемо ми грати, весну закликати.
Вчитель: Діти, щоб швидше весна настала, в народі є один звичай.
Віддавна в Україні люди виробляли з тіста і випікали жайворонків, роздавали їх дітям, щоб дітки здоровими росли і весну закликати йшли. Вважалося, що саме ці птахи на своїх крилах весну приносять і зиму проганяють. А ще послухайте, діти. Старі люди розповідали, що ця пташка народилася із сонячного проміння. І прокидається вона разом із сонечком, своїм дзвінким співом сповіщає, що весна прийшла.
А тепер собі беріть жайворонків,
До кола вставайте,
Весну закликайте!
Благослови, Мати, весну закликати,
Весну закликати, зиму проводжати.
Весна у віночку до нас іде,
Зимонька у візочку від нас поїде.
Пісня «Веснянка» у виконанні ансамблю «Співограй»;діти водять хоровод, танцюють.
Вчитель: Ось ми з вами і закликали весну. Тепер будемо на неї чекати. Всіх вас зі святом вітаю. Бажаю, щоб весна прийшла скоріше в нашу славну Україну і зігріла всіх нас своїм теплом!